Тема: Поняття про закінчення слова. Роль закінчення. Визначення закінчення способом змінювання слів за запитаннями.
Мета:
- формування предметних компетентностей: навчати учнів знаходити, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах, пояснювати роль закінчення у звязках слів у реченні, виділяти змінну частину; розвивати вміння аналізувати, зіставляти, виховувати любов до книги, українських традицій;
- формування ключових компетентностей:
Уміння вчитися: досліджувати мовні явища, робити висновок; загальнокультурної: сприяти дотриманнякультури поведінки на уроці; соціальної: удосконалювати вміння продуктивно співпрацювати з учнями у групах.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Основні терміни і поняття: закінчення, будова слова.
Обладнання: картки на кожного учня( на картках зображені, гілочки калини, кетяг - тільки контури, на яких прикріплений двосторонній скотч, окремо лежать багато ягідок, вирізаних з кольорового паперу); відеоролик; картки для парної роботи.
Хід уроку
I Вступна частина
- Складіть речення зі слів на дошці
Кетяг ягід пучок стеблині. або квітів одній на
(Кетяг - пучок ягід або квітів на одній гілці, стеблині.)
- Отже сьогодні ми з вами будемо говорити про символи України калину. Каліграфічна хвилинка сьогодні слово кетяг
К к к к К К Кк
Ке ке ет тя яг кетяг
Кетяг - це пучок ягід або квітів на одній гілці, стеблині. Кетяг - це суто українське слово.
- Запишіть речення в зошиті.
II. Основна частина
1. Мотивація навчальної діяльності
У кожного народу є мова. Але трапляється так, що дехто з людей не зовсім бережливо ставляться до слів, тоді з”являється суржик.
Сьогодні до нас завітали герої мультфільму, наші друзі Суржик і Мова. (Перегляд відеофрагменту)
(Суржик здивований, в розпачі. Він отримав листа з Канади від учнів третього класу. Лист здається Суржику незрозумілим).
Лист на екрані.
(Дійсно, тим у кого рідна мова Англійська, надзвичайно важко впоратись із закінченням в українських словах, от вони і вживають слова в початковій формі. Суржик вважає, що це проти законів в українській мові.
- Запис на дошці.
У лісі росте(що?) калин...
Восени немає квітів (у кого?0 у калин....
Багряне листя прикрашає (що?) калин...
- Замініть слова так, щоб воно відповідало на питання. Допишіть потрібну частину слова. Позначте в них частину слова, що змінюється так:
- Людина змінюється? (ні)
- А одяг? (Так)
- Так і закінчення. Значення слова залишається, а закінчення змінюється залежно від ситуації. Тобто залежить від того, з якими словами пов’язане.
Пам’ятка для дітей:
Щоб визначити в слові закінчення, потрібно змінити слово.
Частина слова, що змінюється і є закінченням.
Закінчення слід позначити так:
- Виконання вправи 135.
-Прочитайте. Зверніть увагу як змінюється в реченнях слово праця.
-Випишіть слово праця разом із тими словами, з якими воно зв’язане.
- Позначте змінну частину слова.
- Користуйтеся зразком.
- Прочитайте. Чи можна вважати цей рядок слів реченням? Що необхідно зробити зі словами, щоб з них утворилося речення? Побудуйте речення і запишіть.
Картка
На, школи, кущ, нашої, подвір’ї, росте, калини, пишний.
Фізкульхвилинка для пальчиків.
- Проблемне питання
- Діти, як ви вважаєте чи є у слова дуб є закінчення?
- Розв’язування проблеми.
- Що слід зробити, щоб визначити закінчення? (Потрібно за питаннями змінити слово).
- Починаємо змінювати слово.
Немає (чого?) дуба.
Захоплюється (чим?) дубом.
Бачу (що?) дуб.
- Можна зробити висновок, що закінчення у слові дуб нульове. Нульове закінчення позначається так : дуб
- Спишіть змінюючи за потреби слова в дужках так, щоб вони пов’язувалися з іншими словами в реченні.
- Навіщо потрібне закінчення?
(для зв’язку слів у реченні)
III. Заключна частина
1. Результат праці ( Калина нам сьогодні допомогла розібратися з закінченням речення)
2. Рефлексія
- Що нового дізналися на уроці?
- Виправте помилки у листі, надісланому друзями з Канади. Що ми виправили? (Закінчення)
- Розфарбуйте свої кетяги калини в відповідний колір.
- Виконати вправу 138.