Метою даного уроку є систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід і число іменників; розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідної держави, почуття радості в спільній роботі, увагу до слова.
Ковельська ЗОШ І – ІІ ст. № 6
Конспект уроку з української мови «Закріплення
і узагальнення знань про іменник як частину мови».
Підготувала
вчитель початкових класів
Гаврилюк Т. В.
2018 р.
Мета : систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід і число іменників; розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідної держави, почуття радості в спільній роботі, увагу до слова.
Обладнання: мультимедійна презентація, завдання для груп, роздавальний матеріал для груп.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
А для того, щоб урок був плідним, ми будемо дотримуватись правил:
1. Робота в парах. Гра «Склади план уроку».
Щоб робота на уроці була організованою, складемо план .У вас на партах лежать аркуші, на яких записано прислів’я. Попрацюйте в парах. Ваше завдання: прочитайте прислів’я, пронумеруйте їх в такому порядку, щоб відтворити послідовність дій нашого уроку.
(Правильні відповіді на слайді)
2.Хто багато робить, той і багато вміє.
3.Зробив діло – гуляй сміло.
1.Добрий початок – половина роботи.)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Д Н І П Р О
Г І М Н
П Р Е З И Д Е Н Т
К О Н С Т И Т У Ц І Я
Ш Е В Ч Е Н К О
К И Ї В
Х Р Е Щ А Т И К
- Отже, яке утворилося слово у виділених клітинках? (Іменник)
ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Отож, наше завдання: узагальнити знання про цю частину мови, одержані на попередніх уроках.
Вправа „Мікрофон”. Бліцопитування.
Перш за все продовжіть речення:
ІV. Узагальнення і систематизація отриманих знань
КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА
Розгорніть зошити, запишіть дату уроку.
Як називається наша країна? Назвіть синоніми до слова Україна..
Розпочнемо роботу в зошитах з каліграфічної хвилинки.
Ук аї ра їн на Україна
Українці люблять свою Батьківщину. (пояснити написання слова Україна)
(1 дитина біля дошки)
Підкресліть у реченні підмет, присудок і другорядні члени речення.
Знайдіть іменники в цьому реченні. Якими членами речення виступають іменники?
Отже, робимо висновок, що іменники в реченні можуть виступати як підметом, так і другорядними членами речення.
Виконаємо звуко-буквений аналіз слова Україна .
Отже, діти, як я і обіцяла , сьогодні ми вирушимо у коротеньку подорож і розпочати її я пропоную вам із столиці нашої держави, міста Київ. Це одне з найстаріших міст Европи, За легендою, його засновниками були три брати – Кий, Хорив, Щек та їхня сестра Либідь. Київ став центром зародження великої держави Київська Русь. У Києві багато цікавих історичних місць, серед яких Києво-Печерська лавра, Золоті ворота, Софіївський та Михайлівський собори та інші.
Інші цікавинки дізнаємось із наступного завдання. Увага на екран.
Прочитайте текст. Ваше завдання: записати його в зошит, розкривачи дужки.
Найбільше місто (У у)країни – (К к )иїв. Розташоване воно на берегах (Рр)ічки (Д д)ніпро. Окрасою (К к)иєва є головна (В в)улиця – (Х х)рещатик.
Як написали слова? Чому?
Закріпимо знання про власні назви за допомогою гри «Я почну, а ви продовжуйте» (називаю власну назву, а діти продовжують називати слово на останню букву попереднього слова).
Що ж, відвідали Київ, подорожуємо далі. Мандруємо до Українських Карпат.
Не можна уявити України без Карпат .
Велика гірська система розкинулась на заході країни.
Як називається найвища вершина в Українських Карпатах? ( гора Говерла) На схилах Карпат розкинулися полонини. Там пасуться численні отари овець.
На що багаті Карпати, дізнаєтесь із наступного завдання. Відгадайте загадки, а слова-відгадки запишіть у множині.
Взимку по ній ходять, улітку пливуть. (Річка)
Посеред поля лежить дзеркало, скло блакитне, рама зелена. (Озеро)
Дзюркочу серед лісу я, холодне, гомінке.
Ще здалека по пісеньці впізнаєте мене (Джерело)
З висоти зриваючись, Грізно він реве
І, розбившись об каміння, Піною стає. (Водоспад).
Сніг її не налякає, І на спеку не зважає. Зеленіє навіть взимку, Має з голочок хустинку. (Смерека, ялинка).
Влітку диво це знайду В полі, в лісі і в саду.
Ця рослина кольорова. Запашна, така чудова. (квітка)
(Річки, озера, джерела, водоспади, смереки, квіти).
Фізультхвилинка для очей:
Роздивіться навколо, які гарні Карпати. Подивіться вправо, вліво, вгору, вниз. Напишіть слово «Гори» своїми оченятами
Щож, побували ми у Карпатах, збігає до кінця наша екскурсія у горах. На прощання прочитайте вірш
Карпати
Високі гори, скелі й кручі,
потік бурхливої води,
залишать спогад неминучий,
і знов покличуть нас сюди.
Випишіть іменники із залежними від них прикметниками. У дужках між ними поставте питання від іменника до прикметника.
(Гори (які?) високі, води (якої?) бурхливої, спогад (який?) неминучий)
Що ж, гори неодмінно нас покличуть і я впевнена, що кожен з нас насправді побуває у Карпатах.
Фізкультхвилинка:
Наша екскурсія продовжується і ми зупиняємось у головному місті Волинської області. Що це за місто?
Так, це – Луцьк. Воно завжди зустрічає гостей теплими обіймами і щирими посмішками свої мешканців. А ми подивимось на краєвиди Луцька. Разом з тим пограємо гру «Визнач рід»
Пригадайте, скільки родів є в українській мові? Як їх розрізняти?
Учні поділяються на 3 команди Чоловічий рід, Жіночий рід і Середній рід. Учитель показує іменники, кожна група встає з місця і плескає у долоні, якщо слово відноситься до роду, за який вони відповідають, за помилки отримають зауваження.
(Замок, вулиця, сонце, школа, театр, вікно, тролейбус, небо, алея, універмаг, озеро, річка).
Запрошую вас на відвідини Луцького зоопарку. Але для того, щоб нам дозволили екскурсію, під час неї ми повинні будемо виконувати завдання: під час екскурсії на слайді будуть з’являтися слова. З цих слів запишіть у зошити назви істот.
Попри морозну погоду, двері Луцького зоопарку відкриті для всіх відвідувачів. А подивитися тут є на що. Для прикладу, в оленя з’явився новий ворог – ялинка, яку він невпинно буцає рогами , адже у нього період підготовки до скидання ріг (у березні), то він випробовує свою силу (олень, ялинка). У лева Ніка розпалилася палка любов до його дами серця Даши, яку він від усіх оберігає та дає про це знати й відвідувачам. (лев, любов). Третій рік поспіль тут мешкають тигр Тамерлан і його сестра Аїда. Обоє прибули сюди ще малятами і майже одразу стали улюбленцями відвідувачів. (тигр, сестра).
Нас зачаровує картина, побачена на озері. Тут мешкають голуби і лебеді. У невеличкому Луцьку птахи-символи поєднують те, чого так не вистачає нашій Україні – любові та миру. (мир, птах) Наша прогулянку ї триває і ми наближаємось до ведмежого барлогу. Нажаль ведмедів ми не побачимо, адже взимку ці звірі сплять. (ведмідь, барліг).
Зачитайте слова, які ви записали.
З нами вітаються всі, кожен по-своєму: хтось мекає, хтось цвіркоче – інші просто лащаться і йдуть на зустріч. Нажаль час перебування тут закінчується, але ми обов’язково сюди повернемось. Ми ж іще не все бачили..
Що ж настав час повертатись до рідного міста.
Розгорніть свої підручники на с. 137.Розгляньте таблицю розбору іменника, як частини мови. Попрацюйте у групах, користуючись таблицею.
Робота в групах.
Кожній з груп даю речення і слово для розбору.
(Діти звітують)
На закінчення прослухайте текст. На місці, паузи, вам потрібно вставити іменники-антоніми.
Простори України розкинулись із заходу на схід, із півночі на південь.
У всі пори року прекрасна і українська земля і українське небо. Білим пухом встеляє землю зима , а різнобарвним килимом із трав і квітів літо. Рожевим серпанком огортає вершини гір погожий ранок та важким темним покривалом накриває їх плечі вечір.
Та найбільша цінність української землі – її люди, головними рисами яких є не ледарство, а працьовитість, не жадібність, а щедрість. Люди, які найбільш за все бажають своїй Батьківщині не війни, а світлого і вічного миру.
У вас на партах лежать стрічки синього і жовтого кольорів, візьміть їх у руки
Побували ми у мальовничих куточках України, що ми можемо сказати про нашу країну, яка вона? (щоразу називаючи ознаку, переплітайте між собою стрічечки. Складіть між собою кінці стрічок . Ц е – закладка у ваш підручник, покладіть її на сторінці 138. Наступного уроку ми познайомимось з ознаками.
V. Підсумок уроку.
На сьогоднішньому уроці я пригадав…
Найбільш мене вразило…
Мені сподобалось виконувати завдання …
Я хочу…
VI. Домашнє завдання
Вашим домашнім завданням буде скласти і записати сенкан про Україну.