Показовий урок з мови
Складносурядне речення. Тренувальні вправи.
Мета: систематизувати й узагальнити учнівські знання про складносурядне речення, смислові зв’язки між його частинами; закріпити вміння визначати вид та смислові зв’язки між частинами складносурядного речення, правильно розставляти розділові знаки; виховувати доброту, людяність.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Емоційне налаштування: погляньте один на одного, подаруйте усмішку сусідові по парті.
2. Оголошення теми й мети уроку.
Слово вчителя
На цьому уроці вам треба систематизувати й узагальнити свої знання про складносурядне речення, які ви використаєте на наступному уроці – контрольній роботі
3. Д/З: підготуватися до контрольної роботи, повторити ст. 57 – 86, впр. 154 Випишіть складносурядні речення, накресліть їхні схеми.
4. Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування
- Дайте визначення складносурядного речення.
- На які види поділяють складносурядні речення?
- Які смислові зв’язки можливі між частинами єднального речення?
- Які смислові зв’язки можливі між частинами протиставного речення?
- Які смислові зв’язки можливі між частинами розділового речення?
- Які розділові знаки ставлять у складносурядному реченні?
- Коли між частинами складносурядного речення кома не ставиться?
- Коли між частинами складносурядного речення ставиться тире?
- Коли між частинами складносурядного речення ставиться крапка з комою?
5. Виконання вправ на закріплення
Завд. 1. Прочитайте текст.
Двоє важкохворих знаходилися в одній лікарняній палаті. Одному з них дозволялося після обіду сидіти у своєму ліжку одну годину для поліпшення травлення, однак інший хворий увесь цей час лежав на спині. Чоловіки годинами розмовляли.
Після обіду хворий у ліжку біля вікна міг сидіти, при цьому він описував своєму сусідові побачене.
Чоловік в іншому ліжку почав жити заради цієї однієї години, коли його світ розширювався й пожвавлювався усіма подіями, й барвами зовнішнього світу. Вікно виходило в парк з невеличким озером. По ньому то плавали качки, то діти пускали кораблики. Серед барвистих квітів пліч о пліч гуляли юні пари, а вдалині бовванів вишуканий силует міста. Хворий біля вікна в дрібницях описував усе це, а його товариш у цей час, заплющивши очі, уявляв собі яскраві картини.
Йшли дні, тижні, місяці…
Одного ранку медсестра принісши воду для вмивання виявила лише бездиханне тіло чоловіка біля вікна. Вона засмутилася й покликала санітарів забрати померлого.
По деякім часі інший хворий попросив пересунути його ближче до вікна, і таке прохання залюбкі виконали, залишивши людину насамоті. Повільно, на одному лікті хворий підвівся подивитися на світ за вікном, але він побачив лише порожню стіну.
Чоловік запитав у медсестри, що ж могло змусити його хворого сусіда описувати такі дивовижні речі за вікном. Виявилося, що той чоловік був сліпим і не міг бачити навіть стіни. «Можливо він хотів підбадьорити вас» - сказала медсестра.
Це велике щастя зробити щасливими інших незважаючи на своє власне становище. Поділена біда – половина біди, а поділене щастя подвоюється.
- Доберіть до тексту заголовок.
(Можливі варіанти: «У лікарняній палаті», «Це велике щастя – зробити щасливими інших»)
- До якого літературного жанру ви віднесете цей текст?
- Чого навчає нас ця притча?
Завд. 2. Знайти у тексті помилки й виправити їх: слова записати правильно, пояснити орфограми, речення переписати, поставивши правильно розділові знаки.
Для довідок
Слова, в яких допущено помилки:
Пліч-о-пліч, на самоті, залюбки (правопис прислівників) – віч-на-віч, на жаль, завширшки.
Речення, у яких неправильно стояли розділові знаки:
Чоловік в іншому ліжку почав жити заради цієї однієї години, коли його світ розширювався й пожвавлювався усіма подіями й барвами зовнішнього світу.
Одного ранку медсестра, принісши воду для вмивання, виявила лише бездиханне тіло чоловіка біля вікна.
«Можливо, він хотів підбадьорити вас», - сказала медсестра.
Це велике щастя зробити щасливими інших, незважаючи на своє власне становище.
Текст без помилок
Двоє важкохворих знаходилися в одній лікарняній палаті. Одному з них дозволялося після обіду сидіти у своєму ліжку одну годину для поліпшення травлення, однак інший хворий увесь цей час лежав на спині. Чоловіки годинами розмовляли.
Після обіду хворий у ліжку біля вікна міг сидіти, при цьому він описував своєму сусідові побачене.
Чоловік в іншому ліжку почав жити заради цієї однієї години, коли його світ розширювався й пожвавлювався усіма подіями й барвами зовнішнього світу. Вікно виходило в парк з невеличким озером. По ньому то плавали качки, то діти пускали кораблики. Серед барвистих квітів пліч-о-пліч гуляли юні пари, а вдалині бовванів вишуканий силует міста. Хворий біля вікна в дрібницях описував усе це, а його товариш у цей час, заплющивши очі, уявляв собі яскраві картини.
Йшли дні, тижні, місяці…
Одного ранку медсестра, принісши воду для вмивання, виявила лише бездиханне тіло чоловіка біля вікна. Вона засмутилася й покликала санітарів віднести тіло.
По деякім часі інший хворий попросив пересунути його ближче до вікна, і таке прохання залюбки виконали, залишивши людину на самоті. Повільно, на одному лікті хворий підвівся подивитися на світ за вікном, але він побачив лише порожню стіну.
Чоловік запитав у медсестри, що ж могло змусити його хворого сусіда описувати такі дивовижні речі за вікном. Виявилося, що той чоловік був сліпим і не міг бачити навіть стіни. «Можливо, він хотів підбадьорити вас», - сказала медсестра.
Це велике щастя зробити щасливими інших, незважаючи на своє власне становище. Поділена біда – половина біди, а поділене щастя подвоюється.
Індивідуальне завдання
Зробити синтаксичний розбір речення 1)Серед барвистих квітів пліч-о-пліч гуляли юні пари, 2)а вдалині бовванів вишуканий силует міста.(розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складносурядне, протиставне, відношення зіставлення між частинами)
[ ], а [ ].
1) 1 частина складносур. речення, двоскладне, поширене, повне, неускладнене;
2) 2 частина складносур. речення, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
Завд. 3. Випишіть із тексту складносурядні речення, визначте смислові відношення між частинами, поясніть розділові знаки.
Для довідок
Одному з них дозволялося після обіду сидіти у своєму ліжку одну годину для поліпшення травлення, однак інший хворий увесь цей час лежав на спині. (протиставл.)
Після обіду хворий у ліжку біля вікна міг сидіти, при цьому він описував своєму сусідові побачене.(приєднувальне)
По ньому то плавали качки, то діти пускали кораблики. (чергування явищ)
Серед барвистих квітів пліч-о-пліч гуляли юні пари, а вдалині бовванів вишуканий силует міста. (зіставлення)
Хворий біля вікна в дрібницях описував усе це, а його товариш у цей час, заплющивши очі, уявляв собі яскраві картини. (зіставл.)
По деякім часі інший хворий попросив пересунути його ближче до вікна, і таке прохання залюбки виконали, залишивши людину на самоті.(послідовність)
Повільно, на одному лікті хворий підвівся подивитися на світ за вікном, але він побачив лише порожню стіну. (протиставл.)
Поділена біда – половина біди, а поділене щастя подвоюється. (зіставл.)
Перевірка виконаного індивідуального завдання
- Що означає слово бовваніти?
(Виднітися, показуватися здаля (про те, що стоїть, здіймається над чимсь).
Завд. 4. Складіть невеликий роздум на тему: «Щаслива людина – це…», використовуючи складносурядні речення.
Учні читають складений роздум
6. Підведення підсумків, виставлення оцінок.