Урок з української мови для 9 класу

Про матеріал
Урок узагальнення вивченого про складносурядні речення для 9 класу з поглибленим вивченням української мови і літератури.
Перегляд файлу

Показовий урок з мови

Складносурядне речення. Тренувальні вправи.

Мета: систематизувати й узагальнити учнівські знання про складносурядне речення, смислові зв’язки між його частинами; закріпити вміння визначати вид та смислові зв’язки між частинами складносурядного речення, правильно розставляти розділові знаки; виховувати доброту, людяність.

 

Хід уроку

1. Організаційний момент.

Емоційне налаштування: погляньте один на одного, подаруйте усмішку сусідові по парті.

2. Оголошення теми й мети уроку.

Слово вчителя

На цьому уроці вам треба систематизувати й узагальнити свої знання про складносурядне речення, які ви використаєте на наступному уроці – контрольній роботі

3. Д/З: підготуватися до контрольної роботи, повторити ст. 57 – 86,  впр. 154  Випишіть складносурядні речення, накресліть їхні схеми.

4. Актуалізація опорних знань.

Бліц-опитування

- Дайте визначення складносурядного речення.

- На які види поділяють складносурядні речення?

- Які смислові зв’язки можливі між частинами єднального речення?

- Які смислові зв’язки можливі між частинами протиставного речення?

- Які смислові зв’язки можливі між частинами розділового речення?

- Які розділові знаки ставлять у складносурядному реченні?

- Коли між частинами складносурядного речення кома не ставиться?

- Коли між частинами складносурядного речення ставиться тире?

- Коли між частинами складносурядного речення ставиться крапка з комою?

5. Виконання вправ на закріплення

Завд. 1. Прочитайте текст.

   Двоє важкохворих знаходилися в одній лікарняній палаті. Одному з них дозволялося після обіду сидіти у своєму ліжку одну годину для поліпшення травлення, однак інший хворий увесь цей час лежав на спині. Чоловіки годинами розмовляли.

   Після обіду хворий у ліжку біля вікна міг сидіти, при цьому він описував своєму сусідові побачене.

   Чоловік в іншому ліжку почав жити заради цієї однієї години, коли його світ розширювався й пожвавлювався усіма подіями, й барвами зовнішнього світу. Вікно виходило в парк з невеличким озером. По ньому то плавали качки, то діти пускали кораблики. Серед барвистих квітів пліч о пліч гуляли юні пари, а вдалині бовванів вишуканий силует міста. Хворий біля вікна в дрібницях описував усе це, а його товариш у цей час, заплющивши очі, уявляв собі яскраві картини.

   Йшли дні, тижні, місяці…

   Одного ранку медсестра принісши воду для вмивання виявила лише бездиханне тіло чоловіка біля вікна. Вона засмутилася й покликала санітарів забрати померлого.

   По деякім часі інший хворий попросив пересунути його ближче до вікна, і таке прохання залюбкі виконали, залишивши людину насамоті. Повільно, на одному лікті хворий підвівся подивитися на світ за вікном, але він побачив лише порожню стіну.

   Чоловік запитав у медсестри, що ж могло змусити його хворого сусіда описувати такі дивовижні речі за вікном. Виявилося, що той чоловік був сліпим і не міг бачити навіть стіни. «Можливо він хотів підбадьорити вас» - сказала медсестра.

   Це велике щастя зробити щасливими інших незважаючи на своє власне становище. Поділена біда – половина біди, а поділене щастя подвоюється.

- Доберіть до тексту заголовок.

(Можливі варіанти: «У лікарняній палаті», «Це велике щастя – зробити щасливими інших»)

- До якого літературного жанру ви віднесете цей текст?

- Чого навчає нас ця притча?

Завд. 2. Знайти у тексті помилки й виправити їх: слова записати правильно, пояснити орфограми, речення переписати, поставивши правильно розділові знаки.

Для довідок

Слова, в яких допущено помилки:

Пліч-о-пліч, на самоті, залюбки (правопис прислівників) – віч-на-віч, на жаль, завширшки.

Речення, у яких неправильно стояли розділові знаки:

Чоловік в іншому ліжку почав жити заради цієї однієї години, коли його світ розширювався й пожвавлювався усіма подіями й барвами зовнішнього світу.

Одного ранку медсестра, принісши воду для вмивання,  виявила лише бездиханне тіло чоловіка біля вікна.

«Можливо,  він хотів підбадьорити вас», - сказала медсестра.

Це велике щастя зробити щасливими інших, незважаючи на своє власне становище.

Текст без помилок

Двоє важкохворих знаходилися в одній лікарняній палаті. Одному з них дозволялося після обіду сидіти у своєму ліжку одну годину для поліпшення травлення, однак інший хворий увесь цей час лежав на спині. Чоловіки годинами розмовляли.

   Після обіду хворий у ліжку біля вікна міг сидіти, при цьому він описував своєму сусідові побачене.

   Чоловік в іншому ліжку почав жити заради цієї однієї години, коли його світ розширювався й пожвавлювався усіма подіями й барвами зовнішнього світу. Вікно виходило в парк з невеличким озером. По ньому то плавали качки, то діти пускали кораблики. Серед барвистих квітів пліч-о-пліч гуляли юні пари, а вдалині бовванів вишуканий силует міста. Хворий біля вікна в дрібницях описував усе це, а його товариш у цей час, заплющивши очі, уявляв собі яскраві картини.

   Йшли дні, тижні, місяці…

   Одного ранку медсестра, принісши воду для вмивання,  виявила лише бездиханне тіло чоловіка біля вікна. Вона засмутилася й покликала санітарів віднести тіло.

   По деякім часі інший хворий попросив пересунути його ближче до вікна, і таке прохання залюбки виконали, залишивши людину на самоті. Повільно, на одному лікті хворий підвівся подивитися на світ за вікном, але він побачив лише порожню стіну.

   Чоловік запитав у медсестри, що ж могло змусити його хворого сусіда описувати такі дивовижні речі за вікном. Виявилося, що той чоловік був сліпим і не міг бачити навіть стіни. «Можливо,  він хотів підбадьорити вас», - сказала медсестра.

   Це велике щастя зробити щасливими інших, незважаючи на своє власне становище. Поділена біда – половина біди, а поділене щастя подвоюється.

Індивідуальне завдання

Зробити синтаксичний розбір речення 1)Серед барвистих квітів пліч-о-пліч гуляли юні пари, 2)а вдалині бовванів вишуканий силует міста.(розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складносурядне, протиставне, відношення зіставлення між частинами)

[   ], а [   ].

1) 1 частина складносур. речення, двоскладне, поширене, повне, неускладнене;

2) 2 частина складносур. речення, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.

Завд. 3. Випишіть із тексту складносурядні речення, визначте смислові відношення між частинами, поясніть розділові знаки.

Для довідок

Одному з них дозволялося після обіду сидіти у своєму ліжку одну годину для поліпшення травлення, однак інший хворий увесь цей час лежав на спині. (протиставл.)

Після обіду хворий у ліжку біля вікна міг сидіти, при цьому він описував своєму сусідові побачене.(приєднувальне)

По ньому то плавали качки, то діти пускали кораблики. (чергування явищ)

Серед барвистих квітів пліч-о-пліч гуляли юні пари, а вдалині бовванів вишуканий силует міста. (зіставлення)

Хворий біля вікна в дрібницях описував усе це, а його товариш у цей час, заплющивши очі, уявляв собі яскраві картини. (зіставл.)

По деякім часі інший хворий попросив пересунути його ближче до вікна, і таке прохання залюбки виконали, залишивши людину на самоті.(послідовність)

Повільно, на одному лікті хворий підвівся подивитися на світ за вікном, але він побачив лише порожню стіну. (протиставл.)

Поділена біда – половина біди, а поділене щастя подвоюється. (зіставл.)

Перевірка виконаного індивідуального завдання

- Що означає слово бовваніти?

(Виднітися, показуватися здаля (про те, що стоїть, здіймається над чимсь).

Завд. 4. Складіть невеликий роздум на тему: «Щаслива людина – це…», використовуючи складносурядні речення.

Учні читають складений роздум

6. Підведення підсумків, виставлення оцінок.

 

docx
Додано
23 грудня 2019
Переглядів
494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку