Українська мова
Мова — найважливіший засіб людського спілкування
Мета: розширити уявлення учнів про мову як засіб людського спілкування; закріпити знання букв українського алфавіту, розкрити його значення для укладання словників; розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати повагу до рідної мови.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель посміхається —
Урок наш починається!
Будемо мову ми рідну вивчати
Залюбки і повсякчас.
Тож рівненько всі сідаймо,
Працювати починаймо!
II. Ознайомлення з підручником «Українська мова» для 3-го класу
— Розгляньте обкладинку.
— Як називається підручник?
— Хто є його авторами? (М. С. Вашуленко, О. І Мельничайко, Н. А. Васильківська)
— Розгорніть підручник.
— Які умовні позначення ви побачили?
— Прочитайте, що вони позначають.
III. Ознайомлення з державними символами України (с. 3)
— Які державні символи зображені на с. 3 підручника?
— До державних символів належить і державний Гімн України.
— Хто є його авторами?
Читання державного Гімну України вчителем.
IV. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ми починаємо працювати над вивченням невеликої, але дуже важливої теми «Мова і мовлення». Спробуємо поповнити свою мовну скарбничку новими знаннями й уміннями, бо життя людини без мови неможливе. Повторимо назви букв українського алфавіту, будемо записувати слова в алфавітному порядку.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Ознайомлення з титульною сторінкою до розділу «Мова і мовлення» (с. 5)
— Про що ви дізнаєтесь, вивчаючи цей розділ?
2. Фронтальна бесіда
— Пригадайте, що ми вже знаємо про мову. Для чого людям потрібна мова?
— У який спосіб можна розповісти про щось одне одному?
— Як ви розумієте вислів: «Мова — найважливіший засіб людського спілкування»?
— Чому людям доводиться говорити між собою?
— Як мова допомагає у навчанні і праці?
— Чи вміють розмовляти між собою тварини?
3. Робота в групах.
— Запишіть каліграфічно речення та поясніть їх зміст.
1-ша група. Слово народилося в праці, як і пісня.
2-га група. Завдяки слову ми розуміємо одне одного.
3-тя група. Без слова не було б ані писемності, ані літератури, ані пісні.
4. «До твого словничка» (с. 6)
— До слова спілкуватися доберіть близькі за значенням слова.
— З одним зі слів складіть речення.
5. Спостереження над творенням слів (вправа 2, с. 6)
— Прочитайте текст. Про що у ньому йдеться?
— Розгляньте малюнки.
— Утворіть за допомогою малюнків слова, подібні до тих, що виділені в другому абзаці вправи. (Гавкати, каркати, крапати)
6. Робота над рядками з вірша А. Малишка (вправа 3, с. 7)
— Прочитайте рядки з вірша. Поміркуй!
— Як усе те, що нас оточує, допомагає вивчати рідну мову?
— Що цікавого вам доводилося спостерігати у природі?
— Спишіть рядки з вірша каліграфічно.
«До твого словничка»
— Яке слово у вірші допомагає зрозуміти значення слова дбанок? (Дбанок — надбати)
— Де можна з’ясувати значення невідомого слова?
7. Вправа «Мікрофон» (вправа 4, с. 7)
— Прочитайте текст.
— Розкажіть, що таке рідна мова.
— Поясніть значення слів споконвічний, предки.
(Споконвічний — який існує з найдавніших часів, здавна; одвічний. Предки — представники попереднього покоління родичів.)
8. Робота над текстами (вправи 5; 6, с. 7–8)
— Прочитайте текст.
— Яка мова є державною мовою України?
— Хто повинен володіти державною мовою України?
— Що видається українською мовою?
— Де можна почути українську мову?
— Де її вивчають?
— Прочитайте наступний текст.
— Звідки можна дізнатися про те, що означає те чи інше слово, як його правильно писати і вимовляти?
9. Ознайомлення з видами словників (с. 4)
— Поясніть значення слова словники.
— Як розташовані слова у словниках?
— Що потрібно знати, щоб успішно користуватися словниками?
Фізкультхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»,
Січень просить: «Присідай!»,
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо —
Знання здобуваємо!
VI. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота за таблицею «Український алфавіт» (с. 8)
— Назвіть букви українського алфавіту. Скільки букв в алфавіті?
— Назвіть букви, які позначають голосні звуки.
— Назвіть букви на позначення приголосних звуків.
— Який знак використовується на письмі, щоб передати м’якість приголосного звука?
2. «Попрацюймо разом!» (вправа 8, с. 8)
— Запишіть в абетковій послідовності назви міст.
3. Письмо з пам’яті
— Вивчіть вірш і запишіть його з пам’яті.
Вивчайте, любіть свою мову,
як світлу Вітчизну любіть,
як стягів красу малинову,
як рідного неба блакить.
В. Сосюра
— Підкресліть слова, у яких звуків більше, ніж букв.
VII. Підсумок уроку
— Яку тему ми почали вивчати?
— Що таке мова? (Це засіб людського спілкування.)
— Де застосовують знання про мову? (У мовленні під час спілкування, для передачі думок, почуттів.)
— Яка мова є державною мовою України?
— Як потрібно ставитися до рідної мови?
VIII. Домашнє завдання Вправа 9, с. 9.