Урок з української мови для учнів 8 класу на тему " Види речень ( розповідні, питальні, спонукальні)

Про матеріал
Інтерактивна робота з використанням історичних подій, географічних назв, загадок та казок етапи уроку: - видів речень через історичні факти - географічні назви - казки та загадки для визначення видів речень - гра "Мовний детектив"
Перегляд файлу

             Урок

 для учнів 7 класу з порушенням інтелектуального розвитку

На тему

 « Види речень»

 

Вчитель Антоніна Степаник

 

                                               2024

 

 

Тема: Види речень (розповідні, питальні, спонукальні)

Форма проведення уроку: Інтерактивна робота з використанням історичних подій, географічних назв, казок та загадок.

 

Мета уроку:

 1. Ознайомити учнів з видами речень: розповідні, питальні, спонукальні.

 2. Розвивати вміння визначати види речень за змістом і інтонацією.

 3. Використовувати історичні події, географічні назви, казки та загадки для практичних вправ.

 4. Сприяти розвитку логічного мислення, творчого підходу та уяви через інтерактивні методи навчання.

 

Обладнання:

 • Презентація з прикладами різних видів речень.

 • Картки з історичними фактами, географічними назвами, казками та загадками.

 • Плакати з прикладами розповідних, питальних та спонукальних речень.

 • Флеш-картки для індивідуальної роботи.

 

Хід уроку:

 

1. Організаційний момент

 • Привітання учнів.

 • Коротке вступне слово: “Сьогодні ми з вами будемо досліджувати різні види речень і визначати, як їх можна використовувати в нашому житті через історію, географію та казки.”

 

2. Актуалізація опорних знань

 • Учитель запитує:

 • Які види речень ви знаєте?

 • Як можна визначити, чи є речення розповідним, питальним чи спонукальним?

Пояснення:

 • Розповідне речення передає інформацію або факт. Закінчується крапкою.

Приклад: “Київ — столиця України.”

 • Питальне речення ставить питання. Закінчується знаком питання.

Приклад: “Куди ми йдемо?”

 • Спонукальне речення виражає наказ або прохання. Закінчується знаком оклику або крапкою.

Приклад: “Відкрий вікно!”

 

Основна частина уроку

 

3. Пояснення нового матеріалу через історичні події та географічні назви

 • Етап 1: Визначення видів речень через історичні факти

Учитель зачитує учням кілька історичних фактів і просить визначити вид речення:

 • “У 1991 році Україна стала незалежною державою.” — Розповідне речення.

 • “Хто був першим президентом України?” — Питальне речення.

 • “Захистимо нашу землю!” — Спонукальне речення.

 • Етап 2: Географічні назви

Учні отримують картки з географічними назвами та мають створити речення:

 • Київ — “Київ — це столиця України.” (розповідне речення)

 •Дніпро — “Де протікає річка Дніпро ?” (питальне речення)

 • Карпати — “Поїдемо в Карпати відпочивати!” (спонукальне речення)

Після кожної відповіді вчитель пояснює, чому це речення саме такого виду.

 

4. Казки та загадки для визначення видів речень

 • Загадки:

Учитель зачитує загадки, і учні повинні визначити вид речення.

 • “Хто завжди правду каже?” , « Від чого пливе качка ?», « Якою хворобою людина не хворіє на суші?»— Питальне речення.

 • “Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі .”, « Махнула птиця крилом – закрила пів світу чорним рядном.», « Фарбоване коромисло через річку зависло» — Розповідне речення.

 • “Послухайте мене, діти!” — Спонукальне речення.

 • Казки:

Учні отримують уривки з казок і визначають види речень:

 • “Жили-були дід і баба.” , « От дід і зробив човник та срібне весельце.»— Розповідне речення.

 • “А хто, хто в цій рукавичці живе ?”, « А хто ж тебе цьому навчив? — Питальне речення.

 • “Підемо зі мною в ліс, забирай свого лева!”, « Ох!» — Спонукальне речення.

Учні аналізують казки , відгадують їх назву та визначають види речень, пояснюючи свій вибір.

 

5. Гра “Мовний детектив” (10 хв.)

 • Учитель роздає учням картки, на яких написані речення, і кожен учень повинен визначити, який це вид речення. Наприклад:

 • “І заснували брати нове місто. І назвали його на честь старшого брата ” - (розповідне)

 • “Чому річка називається Либідь? ” , « Як звали братів, засновників Києва?» -(питальне)

 • “Розпочинаємо урок!” ,  « Прийди ,прийди сонечко, під моє віконечко !» - (спонукальне)

Після виконання завдання учні обговорюють, чому це саме такий вид речення.

 

Підсумок уроку

 

 1. Обговорення:

 • Які види речень ми сьогодні вивчали?

 • У чому різниця між розповідним, питальним і спонукальним реченням?

 2. Підсумок уроку:

 • Вчитель повторює визначення трьох видів речень і наголошує на їх важливості у мовленні.

 • “Розповідні речення дають нам інформацію, питальні — ставлять запитання, а спонукальні — виражають наказ або прохання.”

 

Домашнє завдання

 • Написати три речення: одне розповідне, одне питальне, одне спонукальне, використовуючи географічні назви або історичні події. Наприклад: “У 1240 році монголи захопили Київ.”

 

Примітки:

 

 • Використання історичних фактів та географічних назв допомагає учням краще засвоїти матеріал, оскільки такі приклади є знайомими та зрозумілими.

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 листопада 2024
Переглядів
154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку