Урок з української мови "Фонетика", 10 клас

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань з теми "Фонетика" у 10 класі. Призначено для профільного рівня.
Перегляд файлу

Тема: повторення з теми «Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему.

Мета: 

  • навчальна: узагальнити та систематизувати знання, уміння та навички з теми Фонетика; навчитися застосовувати практично теоретичні знання;
  • розвивальна: розвивати усне мовлення, фонематичний слух, увагу; розвивати логічне та творче мислення; вміння правильно узагальнювати інформацію;
  • виховна: виховувати потребу в мовленнєвому удосконаленні; почуття колективізму.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Обладнання: індивідуальні картки.

Методи і прийоми: метод вправ, метод бесіди, метод спостереження над мовою, «Мозковий штурм», прийом «Мікрофон», робота в малих групах.

Хід уроку

І. Організація класу.

Звуки – це щось надзвичайно своєрідне в мові, її жива плоть і кров (А. Матвієнко).

Що ви думаєте з цього приводу.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Пропоную виконати невеличке завдання, щоб «розігрітися» і налаштуватися на плідну роботу.

Доберіть по 1 слову до кожної зі схем:

а) приголосний+голосний+приголосний;

б) приголосний+голосний+голосний+приголосний;

в) приголовний+голосний+приголосний+голосний.

У доборі яких слів виникли труднощі? Чому?

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

  1. «Мозковий штурм».

Відгадайте загадки: визначте звук за його характеристикою.

а) голосний заднього ряду, середнього підняття, лабіалізований (о);

б) голосний переднього ряду, середнього підняття, не лабіалізований (е);

в) приголосний, губний, глухий, щілинний (ф);

г) приголосний, задньоязиковий, шумний, глухий, щілинний (х);

ґ) голосний переднього ряду, високо-серед. підняття, нелабіалізований (и).

 

  1. Робота в малих групах.
    1.        Відгадайте слова за поданою характеристикою звуків.

а) голосний заднього ряду, високого підняття, лабіалізований, ненаголошений + приголосний, передньоязиковий, дрижачий, сонорний, твердий + голосний заднього ряду, середнього підняття, лабіалізований, наголошений + приголосний, задньоязиковий, проривний, шумний, глухий, твердий (урок);

б) приголосний, передньоязиковий, дрижачий, сонорний, твердий + голосний заднього ряду, високого підняття, лабіалізований, ненаголошений + приголосний, задньоязиковий, проривний, шумний, глухий, твердий + голосний заднього ряду, низького підняття, не лабіалізований, наголошений (рука);

в) приголосний, губно-губний, зімкнений, носовий, сонорний + голосний заднього ряду, середнього підняття, лабіалізований, наголошений + приголосний, губно-зубний, щілинний, сонорний + голосний заднього ряду, низького підняття, не лабіалізований, ненаголошений (мова);

г) приголосний, глотковий, щілинний, шумний, дзвінкий + голосний заднього ряду, середнього підняття, лабіалізований, ненаголошений + приголосний, передньоязиковий, дрижачий, сонорний, твердий + голосний заднього ряду, низького підняття, не лабіалізований, наголошений (гора);

ґ) приголосний, губно-зубний, щілинний, сонорний + голосний переднього ряду, високого підняття, не лабіалізований, наголошений + приголосний, передньоязиковий, дрижачий, сонорний, твердий + приголосний, передньоязиковий, щілинний, шумний, глухий (вірш);

д)  приголосний, задньоязиковий, проривний, шумний, глухий, твердий + приголосний, передньоязиковий, щілинний, сонорний, твердий + голосний заднього ряду, низького підняття, не лабіалізований, наголошений + приголосний, передньоязиковий, щілинний, шумний, глухий (клас).

 

  1.        Зашифруйте слово, характеризуючи кожен звук.

Око, ера, ніч, руг, мох, сум.

 

  1.        Випишіть з поданих речень слова, у який наявна асиміляція. Запишіть речення фонетичною транскрипцією. Поділіть на фонетичні слова.

а) А ти десь там, за даллю вечоровою, а ти десь там, за морем тишини.

б) Ми футбол із кумом любимо.

в) Кажуть: мудрість приходить з роками, як на скроні впаде сивина.

г) Орел впивався кігтями в рамено, клював печінку.

ґ) Двигтить місточок у дві дошки.

д) Митцю не треба нагород, його судьба нагородила.

 

  1. Творча робота.

Продовжте текст власними міркуваннями. У створеному вами тексті підкресліть усі слова, у яких наявні фонетичні явища.

Бути вдячним – корисно для здоров’я,  адже, за словами Роберта Еммонда, професора психології з Каліфорнійського університету, у таких людей зменшується стрес. Учений доводить, що, уникаючи вдячності, ми відчуваємо невдоволення, робимо себе заздрісними, сердитими, пригніченими (З інтернетних джерел).

 

IV. Підведення підсумків уроку.

 

V. Рефлексія.

Учені шляхом анкетування виявили, яке враження справляє на людей кожен звук мови. Наприклад, більшість опитаних сказало, що звук [а] справляє враження чогось приємного, світлого, великого, гладенького. А ось звук  [ф] – чогось пасивного, темного, сумного. Які ви відчуваєте враження від кожного із звуків?

 

VІ. Пояснення домашнього завдання.

Напишіть есе на одну з тем:

  1. «Щастя – це ваш вибір, а не випадковість» (Анна Борнс).
  2. «Друзі – це художники, які малюють посмішку на вашому обличчі» (Рейчел Е. Гудрич).

Знайдіть та підкресліть слова, у яких є фонетичні явища.

docx
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
2873
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку