Українська мова 10 клас філологічний профіль
(наказ МОН України від 23.10.2017, №1407)
I семестр
№
з/п
|
Зміст уроку
|
Дата
|
|
Тема. Мова як суспільне явище
|
|
1
|
Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні. Мова як знакова система і суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовнi обов’язки громадян.
|
|
2
|
РМ№1 Офіційне і неофіційне, публічне і непублічне мовленнєве спілкування. Вербальні й невербальні засоби спілкування. «Мовний суржик», його причини. Проблеми екології української мови.
|
|
3
|
Українська мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі слов’янських мов. Ознаки самобутності української мови.
Культура усного і писемного мовлення, питання культури мовлення в оцінці видатних громадських діячів, учених, письменників.
|
|
4
|
РМ №2 Мовленнєва ситуація. Мовленнєві ролі та наміри мовця і слухача. Мовленнєва тактика. . Мовні засоби мовленнєвої ситуації. Причини комунікативних помилок.
|
|
5
|
Поняття про колорит мовлення: урочисте, ввічливе, офіційне, інтимно-ласкаве, фамільярне, гумористичне, сатиричне мовлення. Словник-довідник з культури української мови.
|
|
6
|
З історії розвитку української мови Основні етапи формування і розвитку української національної мови. Поява писемності у східних слов’ян. РМ №3 Поняття про текст як продукт мовленнєвої діяльності. Текстоутворювальні категорії. Закономірності побудови тексту.
|
|
7
|
РМ № 4 Аудіювання (слухання-розуміння) текстів дiалогічного й монологічного характеру різних стилів, типів і жанрів мовлення. Різновиди аудіювання (ознайомлювальне, вивчальне, критичне)
|
|
8
|
Створення слов’янського алфавіту. Роль Кирила і Мефодія у становленні слов’янської писемності. Кирилиця як основа для розвитку слов'янських систем письма РМ № 5 Читання мовчки текстів діалогічного й монологічного характеру різних стилів, типів і жанрів мовлення.
|
|
|
9
|
Види письма в період Київської Русі. Короткі відомості з історії української писемності. «Граматика словенська» Мелетія Смотрицького (1619). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича (1643 р.)
|
|
10
|
РМ № 6 Докладний письмовий переказ тексту художнього стилю з творчим завданням
|
|
11
|
Сучасна українська мова як вища форма існування національної мови. Форми існування мови (загальнонародна , літмова, просторіччя, діалект, професійні різновиди, жаргон, арго)
|
|
12
|
Писемна і усна форми літературної мови. РМ № 7 Поняття про стилістичну систему української мови (стилі, підстилі, стилістичні засоби, способи і прийоми організації стилістичних засобів у тексті
|
|
13
|
Діалекти як історична база літературних мов. Територіальні і соціальні діалекти.
|
|
14
|
Мова міста. Мова села. РМ № 8 Особливості діалогічного мовлення в різних сферах спілкування. Дебати як форма дискусій. Контрольне складання діалогу
|
|
15
|
Контрольна робота
|
|
|
Тема. Узагальнення і систематизація найважливіших відомостей з фонетики та орфоепії
|
|
16
|
Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему Місце фонетики та орфоепіїв системі мови. З історії української фонетики
|
|
17
|
Класифікація голосних і приголосних звуків. Звук мовлення і фонема. Інваріант, позиційний варіант фонеми. Зміни голосних і приголосних у мовному потоці
|
|
18
|
РМ № 9 Особливості монологічного і діалогічного мовлення врізних сферах спілкування. Виступ на зборах, семінарах, конференції
|
|
19
|
Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. Відбиття цих явищ на письмі. Приставні приголосні. Метатеза
|
|
20
|
Основні історичні чергування приголосних звуків при словозміні і словотворенні. Чергування [о] та [е] з [і]
|
|
|
21
|
Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [дж], та [й].
|
|
22
|
Чергування [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] та [з], [ц], [с].
|
|
23
|
Основні випадки чергування у –в, і – й, з – із – зі (зо). Стилістичні засоби фонетики.
|
|
24
|
Милозвучність української мови. Правильна артикуляція і дикція. Експресивні можливості звуків української мови. Звукопис.
|
|
25
|
РМ №10 Підготовка до контрольного усного переказу
|
|
26
|
Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови. Основні норми сучасної літературної вимови. Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та їх сполучень (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [дж], [дз], шиплячих [ж], [ч], [ш], задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення), м'яких і пом'якшених, а також подовжених приголосних).
|
|
27
|
Повноголосся як одна із основних характеристик української вимови. Вимова слів з апострофом. Соціолінгвістичні фактори, що впливають на вимову людини.
|
|
28
|
Основні джерела нормативного мовлення. Мова масмедіа. Сценічна мова. Особливості вимови імен та по батькові. Інтонаційні особливості українського мовлення.
|
|
29
|
Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їх форм. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу.
|
|
30
|
Стилістика і культура мовлення Орфоепічна норма. Особливості використання орфоепічного словника.
|
|
|
Тема. Узагальнення і систематизація найважливіших відомостей з орфографії
|
|
31
|
Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів. З історії становлення і розвитку української графіки й орфографії.
|
|
32
|
Основні принципи української орфографії
|
|
33
34
|
РМ № 11 - 12 Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням
|
|
35
|
Cкладні випадки уживання м'якого знака, апострофа. Вживання великої літери. Лапки у власних назвах
|
|
|
36
|
Написання складних слів разом, окремо, через дефіс. Правопис складноскорочених слів. Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ.
|
|
37
|
Складоподіл і правила переносу слів з рядка в рядок. Графічне скорочення слів. Правопис географічних назв.
|
|
38
|
Написання слів іншомовного походження. Словниковий диктант
|
|
39
|
Історичний коментар до різних мовних явищ. Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми.
|
|
40
|
Нововведення в українському правописі. РМ № 13 Написання критичного есе
|
|
41
|
Практична робота. Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їх форм. Словник іншомовних слів.
|
|
42
|
Контрольна робота
|
|
|
Тема. Лексикологія української мови
|
|
43
|
Слово як основна одиниця мови. Слово і поняття. Системні відношення в лексиці української мови. Семасіологія як учення про значення слів і виразів. Оцінні властивості слів на позначення слуху, зору, дотику
|
|
44
|
Багатозначні й однозначні слова. Пряме і переносне значення. Омоніми, їх види: омоформи, омофони, омографи, міжмовні омоніми. Повні і неповні омоніми. Поняття про пароніми
|
|
45
|
Синоніми, їх види, уживання. Синонімічний ряд. Антоніми, їх види, уживання . Словники синонімів, антонімів, омонімів, паронімів. Словник символів РМ №14 Інформаційна переробка текстів різних функціональних стилів і жанрів
|
|
46
|
Стилістика і культура мовлення. Лексичні норми. Уживання слова відповідно до його лексичного значення. Використання тлумачного словника. Мовна надмірність (багатослів'я, плеоназм, тавтологія) і мовна недостатність.
|
|
47
|
Лексика української мови за походженням. Власне українська лексика. Слова, успадковані з індоєвропейських та східнослов’янських мовних спільностей. Українізми в лексичному складі інших мов.
|
|
|
|