№ |
Да-та |
Календарне планування уроків української мови у 10 класі (профільний рівень) за новою навчальною програмою затвердженою наказом МОН від 23.10.2017 №1407 І семестр Тема уроку |
Примітки |
Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні |
|||
|
|
Мова як суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовнi обов’язки громадян. «Мовний суржик», його причини. Проблеми екології української мови |
|
|
|
Українська мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі слов’янських мов. Ознаки самобутності української мови |
|
|
|
ПР№1. Види мовленнєвої діяльності. Навчальне читання мовчки, аудіювання |
|
З історії розвитку української мови. Поняття про сучасну українську літературну мову |
|||
|
|
Основні етапи формування і розвитку української національної мови. |
|
|
|
Поява писемності у східних слов’ян. Створення слов’янського алфавіту. Роль Кирила і Мефодія у становленні слов’янської писемності. Кирилиця як основа для розвитку слов'янських систем письма. Види письма в період Київської Русі. |
|
|
|
Короткі відомості з історії української писемності. «Граматика словенська» Мелетія Смотрицького (1619 р.). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича (1643 р.). Особливості розвитку української мови на сучасному етапі. |
|
|
|
ПР№2. Колоритно-стильові різновиди мовлення |
|
|
|
Сучасна українська літературна мова як вища форма існування української літературної мови. Форми існування мови (загальнонародна мова, літературна мова, просторіччя, діалект, професійні різновиди, жаргон, арго). |
|
|
|
Писемна і усна форми літературної мови. Діалекти як історична база літературних мов. Територіальні і соціальні діалекти. Мова міста. Мова села. |
|
|
|
ПР№3 Академічне есе |
|
|
|
Контрольний твір-есе |
|
|
|
Контрольна робота. Тестування 1. «Мова як суспільне явище. Розвиток української мови» |
|
Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему |
|||
|
|
Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики |
|
|
|
Звук мовлення і фонема. Інваріан,позиційний варіант фонеми. Класифікація голосних звуків |
|
|
|
ПР№4. Повторення вивченого про стилі мовлення |
|
|
|
Класифікація приголосних звуків |
|
|
|
Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їх форм. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу. |
|
|
|
Зміни голосних і приголосних у мовному потоці. Асимілятивні, дисимілятивні процеси. Відбиття цих явищ на письмі. Приставні приголосні. Метатеза. |
|
|
|
Правопис ненаголошених голосних і сумнівних приголосних |
|
|
|
ПР№5. Художній стиль мовлення, його особливості. |
|
|
|
Подвоєння та подовження приголосних звуків |
|
|
|
Основні історичні чергування приголосних звуків при словозміні і словотворенні. Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [͡дж], та [й] |
|
|
|
Чергування [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] та [з], [ц], [с]. Основні випадки чергування у –в, і – й, з – із – зі (зо). |
|
|
|
Милозвучність української мови. Правильна артикуляція і дикція. Експресивні можливості звуків української мови. Звукопис. |
|
|
|
Стилістичні засоби фонетики |
|
|
|
ПР№6 Докладний письмовий переказ тексту художнього стилю |
|
|
|
Контрольний переказ |
|
|
|
ПР№7. Аналіз творчих робіт |
|
|
|
Контрольна робота. Тестування 2. «Фонетика» |
|
Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови |
|||
|
|
Основні норми сучасної літературної вимови. Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та їх сполучень (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [͡дж], [͡дз], шиплячих [ж], [ч], [ш], задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення), м'яких і пом'якшених, а також подовжених приголосних). |
|
|
|
Соціолінгвістичні фактори, що впливають на вимову людини. Основні джерела нормативного мовлення. Сценічна мова. Мова масмедіа. |
|
|
|
Інтонаційні особливості українського мовлення. Орфоепічна норма. Особливості використання орфоепічного словника. |
|
|
|
Навчальний диктант |
|
Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів |
|||
|
|
З історії становлення і розвитку української графіки й орфографії. |
|
|
|
Основні принципи української орфографії |
|
|
|
Cкладні випадки уживання м'якого знака, апострофа |
|
|
|
Тренувальні вправи |
|
|
|
Вживання великої літери. Лапки у власних назвах |
|
|
|
Написання складних слів разом, окремо, через дефіс. |
|
|
|
Тренувальні вправи. |
|
|
|
Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ. |
|
|
|
Складоподіл і правила переносу слів з рядка в рядок. Графічне скорочення слів. |
|
|
|
Правопис географічних назв. |
|
|
|
ПР№8. Бібліографія. Анотація |
|
|
|
Правопис іншомовних слів. Історичний коментар до різних мовних явищ. Словник іншомовних слів. |
|
|
|
Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми. Нововведення в українському правописі. Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їх форм. |
|
|
|
Контрольна робота. Тестування 3. «Орфоепія. Графіка. Орфографія» |
|
Лексикологія української мови |
|||
|
|
Слово як основна одиниця мови. Слово і поняття. Системні відношення в лексиці української мови. Семасіологія як учення про значення слів і виразів |
|
|
|
ПР.№9 Тематичні виписки як засіб запам’ятовування прочитаного і почутого |
|
|
|
Багатозначні й однозначні слова. Пряме і переносне значення |
|
|
|
ПР№10. Конспект як різновид стислого переказу висловлювань, що сприймаються на слух |
|
|
|
Омоніми, їх види: омоформи, омофони, омографи, міжмовні омоніми. Повні і неповні омоніми. Поняття про пароніми |
|
|
|
Синоніми, їх види, уживання. Синонімічний ряд. Антоніми, їх види, уживання. |
|
|
|
Стилістика і культура мовлення. Лексичні норми. Уживання слова відповідно до його лексичного значення. Використання тлумачного словника. |
|
|
|
ПР№11. Усний твор-роздум на морально-етичну тему |
|
|
|
ПР№12. Письмовий твір-роздум на морально-етичну тему |
|
|
|
Контрольний твір |
|
|
|
ПР№13. Аналіз творчих робіт |
|
|
|
Лексика української мови за походженням. Запозичена лексика як джерело збагачення лексичного складу мови. Кальки. Варваризми. |
|
|
|
ПР14. Правильне й доречне вживання іншомовних слів в українській мові |
|
|
|
Загальновживані слова. Застарілі слова та їх різновиди. Архаїзми, історизми. Неологізми. Загальномовні та авторські неологізми. |
|
|
|
Стилістична диференціація лексики української мови |
|
|
|
Контрольний диктант |
|
|
|
Аналіз контрольного диктанту. Підсумки за І семестр |
|