Тема: Коли букви я,ю,є позначають два звуки. Опрацювання твору «Український віночок» за Олексею Воропаєм.
Мета : збагатити знання учнів про букви я, ю, є, ї; зосередити увагу на випадках, коли вони позначають два звуки; вчити учнів на слух розрізняти слова, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки, навчити учнів визначати звукове значення букв я, ю, є, ї залежно від їхньої позиції у слові; працювати над збагаченням словникового запасу учнів, розвивати вміння працювати самостійно, сприяти вихованню та розвитку пізнавального інтересу на уроках української, виховувати допитливість, кмітливість, товариськість.
Тип уроку:комбінований
Клас: 2-А
Хід уроку
1.Організація класу до уроку.
1.1.Привітання з учнями.
- Доброго дня, діти!Мене звати Наталія Іванівна і сьогоднішній урок з вами проведу я. Мені дуже приємно бачити розумні, кмітливі, усміхнені, допитливі оченята учнів. І я бачу, що вони сьогодні налаштовані на дуже цікаву і гарну роботу. Так?
1.2.Створення сприятливого психологічного комфорту.
- Прикладіть свої долоньки до веселих долоньок на екрані і зарядіться чудовим настроєм!
- Та це ще не все!
Приготуйте свою праву долоньку. Починаймо разом!
1.Загніть мізинчик, якщо ви сьогодні гарно виспалися і відпочили;
2.Загніть наступний пальчик, якщо вас сьогодні розбудила рідна або дуже приємна людина;
3.Загинає пальчик той, хто хоч раз бачив сьогодні чиюсь посмішку.
4.Загинає пальчик той, хто готовий дізнаватись щось нове і цікаве.
А тепер покажіть, що у вас вийшло?
-ОСЬ! Великий палець догори, тобто, клас!
- Отже, ранок вже вдався! Тому, що у вас є принаймні 4 причини, щоб зрозуміти, що день розпочався чудово! Отож, я впевнена , що наша робота буде вдалою!
1.3.Перевірка готовності до уроку.
- На сьогоднішньому уроці вам знадобиться підручник, зошит, пенал. Зайві речі приберіть, щоб вам не заважали.
2.Актуалізація опорних знань,умінь і навичок
2.1.Перевірка домашнього завдання.
- Домашнє завдання у вас перевірить Олеся Василівна.
2.2.Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці нам будуть допомагати - маленькі посіпаки або міньйони їх ще називають. Ви знаєте хто це такі?(відповіді учнів)
- Посіпаки — маленькі жовті помічники , які існують з давніх-давен. Вони є головними героями мультфільму «Міньйони». Чи знайомий вам цей мультфільм?
- Раніше посіпаки допомагали лиходіям і найпаскуднішим злочинцям. Та троє посіпак – Кевін, Стюард та Боб вирішили знайти нового господаря – доброго, вихованого та розумного. Саме тому сьогодні на уроці їхніми господарями станемо ми.
- Погляньте на літери, що з’явилися. Назвіть їх. (я,ю,є) Що ви про них знаєте? (що вони позначають 2 звука) Давайте пригадаємо правило правої руки. Скажіть у яких випадках літери я,ю,є позначають 2 звуки? (На початку слова , Після голосної, Після апострофа)
- Яка літера з’явилась зараз?(ї) Що ви знаєте про цю літеру? (завжди позначає 2 звука)
2.3.Каліграфічна хвилинка.
-Відкрийте зошити і запишіть посередині Дев’ятнадцяте листопада Класна робота. Нагадую що від переднього запису ми пропускаємо 2 лінійки.
Нижче класної роботи вам потрібно прописати літери я, ю, є так як це показано на слайді. (кожну літеру пишемо тричі, через кому)
2.5.Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
- Отже, сьогодні ми будемо продовжувати досліджувати коли ж літери я, ю, є означають 2 звуки. Дізнаємось про ці букви багато-багато нового. А також прочитаємо цікаве оповідання Олекси Воропая «Український віночок». Наші маленькі помічники – посіпаки обіцяють що буде весело і цікаво. Адже вони разом разом із нами будуть навчатися, помилятися та виправляти власні помилки.
Отож нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання.
3.Вивчення нового матеріалу.
3.1.Сприймання й первинне усвідомлення нового матеріалу(Пояснення).
Казка про букви Я, Ю, Є, Ї.
- Послухайте уважно казочку.
Одного разу всі букви зібралися на вечірку, на якій вирішили скласти Алфавіт. Майже всі зібралися, та не було букви «Я» зі своїми подружками – «Є», «Ю», «Ї».
Довго їх чекали, вже й надію втратили. Аж раптом здалеку вони побачили їх. «Я»,«Є», «Ю», «Ї» йшли повільно, гордо й величаво, немов би кожна з них несла корону на голові. Прийшовши, вони навіть не привіталися з іншими буквами і не вибачились за запізнення. Всі присутні були дуже обурені їхньою неповагою, і запитали про те, чому вони себе так неввічливо ведуть. На що отримали відповідь, що букви «Я»,«Є», «Ю», «Ї» не такі як всі, і хочуть , щоб їх поважали більше. А це означає, що вони позначатимуть завжди аж 2 звуки. Всі букви обурилися такій нахабності. Та «Я»,«Є», «Ю», «Ї» поставили вимогу: або так, або ніколи вони не будуть в Алфавіті. Але цього допустити було неможливо, тому що багато слів мали в собі ці букви. Довго вони радились, і голосні дали таку пропозицію: щоб букви «Я»,«Є», «Ю», «Ї» будуть позначати 2 звуки лише в окремих випадках, а не завжди. З великою неохотою букви погодились, адже вони , хоч і таємно, проте дуже хотіли потрапити до веселого містечка Алфавіт. Тому нарешті всі дійшли згоди і Алфавіт був складений.
- Дітки, ви уважно прослухали казочку. Скажіть як вели себе букви я,ю,є,ї? (нахабно, не ввічливо,зверхньо)
- Чи правильно так поводитись?Чому? (ні, якщо запізнився – попроси вибачення)
- А чому ці букви себе так повели?(бо позначають 2 звука)
- Але позначають не завжди. То що ж це за окремі випадки такі?
На початку слова
Після голосної
Після апострофа.
Молодці!
А от буква ї ще особливіша. А знаєте чому? Тому що завжди позначає два звука.
А зараз розглянемо які ж 2 звука можуть позначати ці букви.
Увага на екран.
Буква я позначає 2 звука й та а
Буква ю – й та у
Буква є – й та е
Буква ї – й та е
Запам’ятайте! Можна почути звуки [йі], [йа],[йу],[йе].
Але записати їх такими буквами
не можна!
Отож, кожна з них у тих випадках, які ми називали позначає 2 звука – це приголосний й та відповідний голосний – а,у,е,і. Коли буква позначає тільки один звук – то це тільки відповідний голосний, причому попередній приголосний у нас пом’якшується, адже звук й – завжди м’який.
- Дітки ви зрозуміли пояснення? Зараз це перевіримо!
3.2.Осмислення нових знань.
Робота над коміксом
-Погляньте на слайд. Вам потрібно відновити комікси з посіпаками (комікс, де дітям потрібно відновити діялог посіпак)
- Друже, ти знаєш коли буква ї позначає 2 звука?
- ??? (відповідь: буква ї позначає 2 звука завжди)
- А ти пам’ятаєш, які 2 звука позначають літери я,ю,є,ї?
- Так. Буква я – йа, ю - ??? (відповідь ю – йу, є – йе, ї – йі)
- Молодці! Ви правильно відновили діалог Кевіна та Стюарда.
Вправа «Мудре перо»
-Уважно послухайте і відгадайте загадку.
Має повно колючок,
Мов зелений їжачок,
А в зимові гарні свята
Має ще й прикрас багато. (Ялинка)
Ваше завдання: виписати слова 2, у яких є букви я, ю, є, ї. Зробити їх фонетичну транскрипцію та з’ясувати скільки ж букв і звуків у цих словах. Справились? Давайте перевіримо.
Має [майе] -3б., 4 зв. ; колючок [кол’учок]-7б.,7 зв.; їжачок [йіжачок] – 6б., 7 зв.; свято[с’в’ато] – 5б., 5зв.; ялинка[йалинка] – 6б., 7 зв.
- А зараз увага на слайд. Тут подані такі слова. Уважно на них погляньте.
Фізкультхвилинка
- А тепер ми трошки відпочинемо. Боб нам згадав, що час нам зробити вправи для очей. Отож повторюйте за мною.
3.3.Первинне закріплення вивченого.
Гра «Виправ Стюарда»
- Трошки відпочили і знову до праці. Зверніть увагу на слайд. Стюард записав слова, в яких є букви я,ю,є,ї та допустився помилок. Давайте виправимо ці слова і допоможомо Стюарду правильно записати слова. Ваше завдання: знайти слова, написані неправильно, зрозуміти в чому полягала помилка і записати вже виправлені слова. Починайте.
Слова: йіжак, Соломійа, країна, місяць, малювати, лілійя, рукзак, тополя, Йевген.
- Справились із завданням? Зачитайте які слова були написані не вірно? Як ви їх виправили? (їжак. Соломія, лілія, рюкзак,Євген)
Отож, запам’ятайте ще раз, можна почути звуки [йі], [йа],[йу],[йе].
Але записати їх такими буквами
не можна!
- Які ви кмітливі і розумні!
Гра «Імена до ладу»
- Як ви вже зрозуміли у Кевіна, Стюарда та Боба є дуже багато друзів. У них ціла команда як б сказала. В іменах друзів Кевіна букви я,ю,є,ї позначають два звуки. А в друзів Боба – один звук. Запишіть, з ким дружить Кевін, а з ким – Боб.
Імена:
Євген, Юрко, Марія, Люба, Свєта,Наталя, Зінаїда. Дітки, запишіть в один стовпчик друзів Кевіна, в інший – друзів Боба. Виконали? Прочитайте імена із першого стовпчика? (Євген, Юрко, Марія, Зінаїда) Молодцці! Прочитайте імена із другого стовпчика.(Люба, Свєта, Наталя)
Зараз перевіримо чи це правильно. (так)
4.Узагальнення і систематизація знань.
Командна гра «Збери букет»
- Зараз ми зіграємо в цікаву гру. Але спершу поділимось на 2 команди. Перша команда – хлопчики. Вам буде допомагати Боб. Друга команда – дівчатка. Ваш помічник – Стюард.
Боб для своїх друзів збирає букет з квітів, в назвах яких букви я, ю, є мають один звук.
А Стюард для своїх друзів збирає букет з квітів, в назвах яких букви я, ю, є мають два звуки.
Хлопчики збирають букет із Бобом. В назвах ваших квітів букви я, ю, є мають один звук.
Дівчатка разом із Стюардом. В назвах ваших квітів букви я, ю, є мають два звуки.
Квіти з яких посіпаки будуть збирати букет – троянда, соняшник, лілія, конвалія, плющ, тюльпан. Зрозуміли завдання? Тоді розпочинаєм.
- Команди, справились? Хлопчики, хто зачитає нам, які квіти він відніс до букета Боба? ( соняшник,тюльпан,плющ) Хлопчики, у всіх так? А чому ви обрали для цього букета саме такі квіти? (бо в їх назвах звуки я,ю,є стоять після приголосного і тому познають 1 звук)
- Молодці! Дівчатка, які квіти ви обрали для букета Стюарда? ( троянда, лілія, конвалія) Чому тут такі квіти? (бо біля голосного звука я,ю,є – позначають 2 звука)
- Який букет вам найбільше сподобався? Чому? (відповіді дітей)
Робота із підручником
- Мої розумники, відкрийте підручник на сторінці 60. Знайдіть вправу 7. Зараз ми прочитаємо твір Олекси Воропая «Український віночок»
- Давайте спрогнозуємо, а про ж що буде йти мова в цьому оповіданні. Як ви думаєте? (про українські квіти, з яких плетуть квіти)
- Зараз я почну читати, а ви слідкуйте пальчиком за мною у підручнику. (читання твору)
- Діти, а чи помітили ви, що деякі слова містять виділені звуки? Прочитайте ці слова, позначаючи звуки буквами. Хто бажає прочитати? Розумнички.
- Ну що ж чи справдились ваші очікування? (так)
- Скажіть, з яких квітів українські дівчата плетуть свої іночки? (з дикої ружі,мальви,півонії)
- -Чому віночки,сплетені з тих самих квітів, виходять різними? (у кожної дівчини переважають різні квіти)
- А як взимку українські дівчата прикрашали свої голови? (перев’язували волосся червоною або блакитною стрічкою)
- Перегляньте їх зображення на ілюстрації нижче.
- А чи знаєте ви, що будь яка квітка в дівочому віночку щось означає. Ружа, мальва і півонія – це віра, надія та любов. Любисток і волошка – відданість. Безсмертник – здоров’я, барвінок – життя і безсмертя людської душі. Ромашка у вінку означає дівочу чистоту. Мак – символ краси і молодості.
- А чи знайомі ви з такою квіткою як безсмертник? Бачили колись?
- Це дуже гарна і незвичайна квітка. Вона поширена майже по всій Україні. А ще має надзвичайні лікарські властивості. А ще цю рослину називають цмин, жовтяниця, котячі лапки, золотуха.
- Дітки, скажіть а яка ваша улюблена квіточка?(відповіді дітей)
- А чому ви любите саме цю квіточку?
5.Підсумок уроку та повідомлення домашнього завдання.
5.1.Гра «Продовжіть речення»
А зараз пропоную вам кожному висловитися. Нашим посіпакам було дуже цікаво на уроці. А вам? Продовжте дані речення.
5.2.Узагальнююча бесіда.
- Отож, наш урок добігає до кінця. Я надіюся, що ви сьогодні разом із посіпаками багато чого нового пізнали, дізналися і освоїли. Наші помічники дуже старалися. Тож давайте, перевіримо чи не даремними були їх зусилля.
- Скажіть, про що ми сьогодні говорила на уроці? ( про букви я.ю,є,ї і їх позначення звуками)
- Яка буква завжди позначає два звуки? ( ї)
- Скільки звуків можуть позначати букви я, ю, є?( два звука)
- Коли букви я, ю, є позначають два звуки? (на початку слова, після голосного звука, після апострофа)
- Молодці! Я дуже задоволена вашою сьогоднішньою роботою і вашими знаннями. Мої розумнички.
5.3.Оголошення домашнього завдання.
- Домашнє завдання вам дасть Олеся Василівна.
5.4.Прощання з класом
- Я помітила які ви були розумники. Дякую за активність та співпрацю із нашими сьогоднішніми помічниками. Завдяки вам Кевін, Боб та Стюард зрозуміли, як класно мати таких щирих і кмітливих господарів як ви. Адже добро та ввічливість врятують світ! Ви проявили себе як розумні, уважні, здібні та творчі учні. Мені було дуже приємно з вами працювати. Дякую вам! До нових зустрічей!
Додаткова вправа якщо залишиться час
Гра «Знайди зайве»
- Дітки, які слова ви записали? (читаю, поїзд, тополя, рюкзак, Євген)
- Складіть з одним із слів складіть речення. Хто вже записав речення? Слухаю. Молодці. Дуже цікаві і гарні речення.