Урок з української мови ": Коли букви я,ю,є позначають два звуки. Опрацювання твору «Український віночок» за Олексею Воропаєм"

Про матеріал
Урок з української мови розроблений вчителем початкових класів Токарь Наталією Іванівною. Насичений цікавими завданнями. Учні перетворюються на добрий господарів посіпак.
Перегляд файлу

Тема:    Коли букви я,ю,є позначають два звуки. Опрацювання твору «Український віночок» за Олексею Воропаєм.

Мета : збагатити  знання учнів про букви я, ю, є, ї; зосередити увагу на випадках, коли вони позначають два звуки; вчити учнів на слух розрізняти слова, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки,   навчити учнів визначати звукове значення букв я, ю, є, ї  залежно від їхньої позиції у слові; працювати над збагаченням словникового запасу учнів, розвивати вміння працювати самостійно,  сприяти вихованню та розвитку пізнавального інтересу на уроках української, виховувати допитливість, кмітливість, товариськість. 

Обладнання: підручник 2 клас «Українська мова та читання» Л.Тимченко, І.Цепова(1 частина), презентація, додаткова наочність, відео «Пригоди посіпак».

Тип уроку:комбінований

Клас: 2-А

Хід уроку

1.Організація класу до уроку.

1.1.Привітання з учнями.

- Доброго дня, діти!Мене звати Наталія Іванівна і сьогоднішній урок з вами проведу я.  Мені дуже приємно бачити  розумні, кмітливі, усміхнені, допитливі оченята учнів. І я бачу, що вони сьогодні налаштовані на дуже цікаву і гарну роботу. Так?

1.2.Створення сприятливого психологічного комфорту.

- Прикладіть свої долоньки до веселих долоньок на екрані і зарядіться чудовим настроєм!

- Та це ще не все!

Приготуйте свою праву долоньку. Починаймо разом!

1.Загніть мізинчик, якщо ви сьогодні гарно виспалися і відпочили;

2.Загніть наступний пальчик, якщо вас сьогодні розбудила рідна або дуже приємна людина;

3.Загинає пальчик той, хто хоч раз бачив сьогодні чиюсь посмішку.

4.Загинає пальчик той, хто готовий дізнаватись щось нове і цікаве.

А тепер покажіть, що у вас вийшло?

-ОСЬ! Великий палець догори, тобто, клас!

- Отже, ранок вже вдався! Тому, що у вас є принаймні 4 причини, щоб зрозуміти, що день розпочався чудово! Отож, я впевнена , що наша робота буде вдалою!

1.3.Перевірка готовності до уроку.

- На сьогоднішньому уроці вам знадобиться підручник, зошит, пенал. Зайві речі приберіть, щоб вам не заважали.

2.Актуалізація опорних знань,умінь і навичок

2.1.Перевірка домашнього завдання.

- Домашнє завдання у вас перевірить Олеся Василівна.

2.2.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні на уроці нам будуть допомагати -  маленькі посіпаки або міньйони їх ще називають. Ви знаєте хто це такі?(відповіді учнів)

- Посіпаки — маленькі жовті помічники , які існують з давніх-давен. Вони є головними героями мультфільму «Міньйони». Чи знайомий вам цей мультфільм?

- Раніше посіпаки  допомагали лиходіям і найпаскуднішим злочинцям. Та троє посіпак – Кевін, Стюард та Боб вирішили знайти нового господаря – доброго, вихованого та розумного. Саме тому сьогодні на уроці їхніми господарями станемо ми.

-         Погляньте на літери, що з’явилися. Назвіть їх. (я,ю,є) Що ви про них знаєте? (що вони позначають 2 звука) Давайте пригадаємо правило правої руки.  Скажіть у яких випадках літери я,ю,є позначають 2 звуки? (На початку слова , Після голосної, Після апострофа)

-         Яка літера з’явилась зараз?(ї) Що ви знаєте про цю літеру? (завжди позначає 2 звука)

2.3.Каліграфічна хвилинка.

-Відкрийте  зошити і запишіть посередині Дев’ятнадцяте листопада Класна робота. Нагадую що від переднього запису ми пропускаємо 2 лінійки.

Нижче класної роботи вам потрібно прописати літери я, ю, є так як це показано на слайді. (кожну літеру пишемо тричі, через кому)

-Зверніть увагу на слова, що з’явилися.  Чи знаєте ви що таке ясен? (Ясен — струнке красиве дерево. Є поширеним по всій Україні. Має цінне лікарське використання. На Кавказі та в Англії недостиглі плоди маринують у розчині кухонної солі та в оцті і споживають як гостру приправу. Запишіть це слово. Візьміть олівець і поділіть це слово на склади. Які склади є в цьому слові? Визначте наголос. Скільки в цьому слові є букв ( 4 ), а скільки звуків? (5)  А чому бувк 4, а звуків 5? Бо буква я – 2 звуки й та а. А як ми це слово  переносимо? Це слово не переносимо, тому що одну літеру не залишаємо в попередньому рядку, не переносимо в наступний.

- Через кому запишіть наступне слово – дятел. Хто такий дятел? Що ви про нього знаєте? Дятел – санітар лісу. Олівцем поділіть це слово на склади. Скільки складів?Які? Поставте наголос. Порахуйте скільки букв в слові? (5 ), а скільки звуків?(5) А чому в слові ясен буква я – позначала 2 звуки. А в слові дятел – один? ( бо в слові ясен – я стоїть на початку слова) А зараз складіть речення із цими двома словами. Дятел сів на ясен. Знайдіть у цьому реченні підмет, підкресліть, знайдіть присудок, підкресліть. 

2.5.Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

- Отже,  сьогодні ми будемо продовжувати  досліджувати коли ж  літери я, ю, є означають 2 звуки. Дізнаємось про ці букви багато-багато нового. А також прочитаємо цікаве оповідання Олекси Воропая «Український віночок». Наші маленькі помічники – посіпаки обіцяють що буде весело і цікаво. Адже вони разом разом із нами будуть навчатися, помилятися та виправляти власні помилки.

Отож нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання.

3.Вивчення нового матеріалу.

3.1.Сприймання й первинне усвідомлення нового матеріалу(Пояснення).

Казка про букви Я, Ю, Є, Ї.

 -   Послухайте уважно казочку.

 Одного разу  всі букви  зібралися на вечірку, на якій вирішили скласти Алфавіт. Майже всі зібралися, та не було букви «Я»  зі своїми подружками – «Є», «Ю», «Ї».

    Довго їх чекали, вже й надію втратили. Аж раптом здалеку вони побачили їх.  «Я»,«Є», «Ю», «Ї» йшли повільно, гордо й величаво,  немов би кожна з них несла корону на голові. Прийшовши, вони навіть не привіталися з іншими буквами і не вибачились за запізнення. Всі присутні були дуже обурені їхньою неповагою, і запитали про те, чому вони себе так неввічливо ведуть. На що отримали відповідь, що букви  «Я»,«Є», «Ю», «Ї»    не такі як всі, і хочуть , щоб їх поважали більше. А це означає, що вони позначатимуть завжди аж 2 звуки. Всі  букви обурилися такій нахабності. Та «Я»,«Є», «Ю», «Ї»   поставили вимогу: або так, або ніколи вони  не будуть в Алфавіті. Але цього допустити було неможливо, тому що багато слів мали в собі ці букви. Довго вони радились, і голосні  дали таку пропозицію:  щоб букви «Я»,«Є», «Ю», «Ї»     будуть позначати 2 звуки лише в окремих випадках, а не завжди. З великою неохотою букви  погодились, адже  вони , хоч і таємно,  проте  дуже хотіли потрапити до веселого містечка Алфавіт. Тому нарешті всі дійшли згоди і Алфавіт був складений.

-         Дітки, ви уважно прослухали казочку. Скажіть як вели себе букви я,ю,є,ї? (нахабно, не ввічливо,зверхньо)

-         Чи правильно так поводитись?Чому? (ні, якщо запізнився – попроси вибачення)

-         А чому ці букви себе так повели?(бо позначають 2 звука)

-         Але позначають не завжди. То що ж це за окремі випадки такі?

    На початку слова

    Після голосної

    Після апострофа.

Молодці!

А от буква ї ще особливіша. А знаєте чому? Тому що завжди позначає два звука.

А зараз розглянемо які ж 2 звука можуть позначати ці букви.

Увага на екран.

Буква я позначає 2 звука й та а

Буква ю – й та у

Буква є – й та е

Буква ї – й та е

Запам’ятайте! Можна почути звуки [йі], [йа],[йу],[йе].

Але записати їх такими буквами

не можна!

Отож, кожна з них у тих випадках, які ми називали позначає 2 звука – це приголосний й та відповідний голосний – а,у,е,і. Коли буква позначає тільки один звук – то це тільки відповідний голосний, причому попередній приголосний у нас  пом’якшується, адже звук й – завжди м’який.

-         Дітки ви зрозуміли пояснення? Зараз це перевіримо!

3.2.Осмислення нових знань.

Робота над  коміксом

-Погляньте на слайд. Вам потрібно відновити комікси з посіпаками (комікс, де дітям потрібно відновити діялог посіпак)

- Друже, ти знаєш коли буква ї позначає 2 звука?

- ??? (відповідь: буква ї позначає 2 звука завжди)

- А ти пам’ятаєш, які 2 звука позначають літери я,ю,є,ї?

- Так. Буква я – йа, ю - ??? (відповідь ю – йу, є – йе, ї – йі)

- Молодці! Ви правильно відновили діалог Кевіна та Стюарда.

Вправа «Мудре перо»

-Уважно послухайте і відгадайте загадку.

 Має повно колючок,

 Мов зелений їжачок,

А в зимові гарні свята

Має ще й прикрас багато.   (Ялинка)

Ваше завдання: виписати слова 2,  у яких є букви я, ю, є, ї. Зробити  їх фонетичну транскрипцію  та з’ясувати скільки ж букв і звуків у цих словах. Справились? Давайте перевіримо.

Має  [майе] -3б., 4 зв. ; колючок  [кол’учок]-7б.,7 зв.; їжачок [йіжачок] – 6б., 7 зв.; свято[с’в’ато] – 5б., 5зв.; ялинка[йалинка] – 6б., 7 зв.

-         А зараз увага на слайд. Тут подані такі слова. Уважно на них погляньте.

Фізкультхвилинка

- А тепер ми трошки відпочинемо. Боб нам згадав, що час нам зробити вправи для очей. Отож повторюйте за мною.

3.3.Первинне закріплення вивченого.

Гра «Виправ Стюарда»

-         Трошки відпочили і знову до праці. Зверніть увагу на слайд. Стюард записав слова, в яких є букви я,ю,є,ї та допустився помилок. Давайте виправимо ці слова і допоможомо Стюарду правильно записати слова. Ваше завдання: знайти слова, написані неправильно, зрозуміти в чому полягала помилка і записати вже виправлені слова. Починайте.

Слова: йіжак, Соломійа, країна, місяць, малювати, лілійя, рукзак, тополя,  Йевген.

-         Справились із завданням? Зачитайте які слова були написані не вірно? Як ви їх виправили? (їжак. Соломія, лілія, рюкзак,Євген)

Отож, запам’ятайте ще раз, можна почути звуки [йі], [йа],[йу],[йе].

Але записати їх такими буквами

не можна!

-         Які ви кмітливі і розумні!

Гра «Імена до ладу»

- Як ви вже зрозуміли у Кевіна, Стюарда та Боба є дуже багато друзів. У них ціла команда як б сказала. В іменах друзів Кевіна букви я,ю,є,ї позначають два звуки. А в друзів Боба – один звук. Запишіть, з ким дружить Кевін, а з ким – Боб.

Імена:

Євген, Юрко, Марія, Люба, Свєта,Наталя, Зінаїда. Дітки, запишіть в один стовпчик друзів Кевіна, в інший – друзів Боба. Виконали? Прочитайте імена із першого стовпчика? (Євген, Юрко, Марія, Зінаїда) Молодцці! Прочитайте імена із другого стовпчика.(Люба, Свєта, Наталя)

Зараз перевіримо чи це правильно. (так)

4.Узагальнення і систематизація знань.

Командна гра «Збери букет»

-         Зараз ми зіграємо в цікаву гру. Але спершу поділимось на 2 команди. Перша команда – хлопчики. Вам буде допомагати Боб. Друга команда – дівчатка. Ваш помічник – Стюард.

Боб для своїх друзів збирає букет  з квітів, в назвах   яких букви я, ю, є мають  один звук.

А Стюард для своїх друзів збирає букет  з квітів, в назвах   яких букви я, ю, є мають два звуки.

Хлопчики збирають букет із Бобом. В назвах ваших квітів букви я, ю, є мають  один звук.

Дівчатка разом із Стюардом. В назвах ваших квітів букви я, ю, є мають  два звуки.

Квіти з яких посіпаки будуть збирати букет – троянда, соняшник, лілія, конвалія, плющ, тюльпан. Зрозуміли завдання? Тоді розпочинаєм.

-         Команди, справились? Хлопчики, хто зачитає нам, які квіти він відніс до букета Боба? ( соняшник,тюльпан,плющ) Хлопчики, у всіх так? А чому ви обрали для цього букета саме такі квіти? (бо в їх назвах звуки я,ю,є стоять після приголосного і тому познають 1 звук)

-         Молодці! Дівчатка, які квіти ви обрали для букета Стюарда? ( троянда, лілія, конвалія) Чому тут такі квіти? (бо біля голосного звука я,ю,є – позначають 2 звука)

-         Який букет вам найбільше сподобався? Чому? (відповіді дітей)

Робота із підручником

 

-         Мої розумники, відкрийте підручник на сторінці 60. Знайдіть вправу 7. Зараз ми прочитаємо твір Олекси Воропая «Український віночок»

-         Давайте спрогнозуємо, а про ж що буде йти мова в цьому оповіданні. Як ви думаєте? (про українські квіти, з яких плетуть квіти)

-         Зараз я почну читати, а ви слідкуйте пальчиком за мною у підручнику. (читання твору)

-         Діти, а чи помітили ви, що деякі слова  містять виділені звуки? Прочитайте ці слова, позначаючи звуки буквами. Хто бажає прочитати? Розумнички.

-         Ну що ж чи справдились ваші очікування? (так)

-         Скажіть, з яких квітів українські дівчата плетуть свої іночки? (з дикої ружі,мальви,півонії)

-         -Чому віночки,сплетені з тих самих квітів, виходять різними? (у кожної дівчини переважають різні квіти)

-         А як взимку українські дівчата прикрашали свої голови? (перев’язували волосся червоною або блакитною стрічкою)

-         Перегляньте їх зображення на ілюстрації нижче.

-         А чи знаєте ви, що будь яка квітка в дівочому віночку щось означає. Ружа, мальва і півонія – це віра, надія та любов. Любисток і волошка – відданість. Безсмертник – здоров’я, барвінок – життя і безсмертя людської душі. Ромашка у вінку означає дівочу чистоту. Мак – символ краси і молодості.

-         А чи знайомі ви з такою квіткою як безсмертник? Бачили колись?

-         Це дуже гарна і незвичайна квітка. Вона поширена майже по всій Україні. А ще має надзвичайні лікарські властивості. А ще цю рослину називають цмин, жовтяниця, котячі лапки, золотуха.

-         Дітки, скажіть а яка ваша улюблена квіточка?(відповіді дітей)

- А чому ви любите саме цю квіточку?

5.Підсумок уроку та повідомлення домашнього завдання.

5.1.Гра «Продовжіть речення»

А зараз пропоную вам кожному висловитися. Нашим посіпакам було дуже цікаво на уроці. А вам? Продовжте дані речення.

  1. На уроці мені було цікаво …
  2. На уроці я дізнався/дізналася …
  3. На уроці мені сподобалося ...

5.2.Узагальнююча бесіда.

- Отож, наш урок добігає до кінця. Я надіюся, що ви сьогодні разом із посіпаками багато чого нового пізнали, дізналися і освоїли. Наші помічники дуже старалися. Тож давайте, перевіримо чи не даремними були їх зусилля.

- Скажіть, про що ми сьогодні говорила на уроці? ( про букви я.ю,є,ї і  їх позначення звуками)

- Яка буква завжди позначає два звуки? ( ї)

- Скільки звуків можуть позначати букви я, ю, є?( два звука)

- Коли букви я, ю, є позначають  два звуки? (на початку слова, після голосного звука, після апострофа)

- Молодці! Я дуже задоволена вашою сьогоднішньою роботою і вашими знаннями. Мої розумнички.

5.3.Оголошення домашнього завдання.

- Домашнє завдання вам дасть Олеся Василівна.

5.4.Прощання з класом

- Я  помітила які ви були розумники. Дякую за активність та співпрацю із нашими сьогоднішніми помічниками. Завдяки вам Кевін, Боб та Стюард зрозуміли, як класно мати таких щирих і кмітливих господарів як ви. Адже добро та ввічливість врятують  світ!  Ви проявили себе  як розумні, уважні, здібні та творчі учні. Мені було дуже приємно з вами працювати. Дякую вам! До нових зустрічей!

 

 

 

 

Додаткова вправа якщо залишиться час

Гра «Знайди  зайве»

-         Дітки, які слова ви записали? (читаю, поїзд, тополя, рюкзак, Євген)

-         Складіть з одним із слів складіть речення. Хто вже записав речення? Слухаю. Молодці. Дуже цікаві і гарні речення.

docx
Додано
31 березня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку