Мета данного уроку: поглибити знання учнів про дiєприкметники, пояснити вiдмiннiсть мiж активними й пасивними дiєприкметниками, правила їx творення; формувати вмiння розрiзняти активнi й пасивнi дiєприкметники, утворювати їx, правильно писати дiєприкметниковi суфiкси; виховувати всебiчно розвинену, моральну особистiсть; сприяти розвитку логічного мислення, творчої уяви, культури усного та письмового мовлення.
Активнi й пасивнi дієприкметники та їx творення.
Мета: поглибити знання учнів про дiєприкметники, пояснити вiдмiннiсть мiж активними й пасивними дiєприкметниками, правила їx творення; формувати вмiння розрiзняти активнi й пасивнi дiєприкметники, утворювати їx, правильно писати дiєприкметниковi суфiкси; виховувати всебiчно розвинену, моральну особистiсть; сприяти розвитку логічного мислення, творчої уяви, культури усного та письмового мовлення.
Тип: урок вивчення нового навчального матерiалу.
Обладнання: таблиця «Творення дiєприкметникiв активного й пасивного стану», дидактичний матерiал, роздавальнi картки.
Хід ypoкy
1.Організаційний момент
2.Актуалізація опорних знань
Усвідомлювати правоту, спитати друга, сподіватися на дощ, зрізати дерево, лежати на піску, надписати листівку, звити гніздо, прибути до початку, перебувати в скруті, обрати тему, вшиватися до кімнати, вклякнути на місці, пекти хліб, володіти землею, здичавіти на самоті,озвучити фільм.
Підкресліть другу від початку букву у дієсловах і прочитаєте закінчення вислову французького просвітителя Ф. Вольтера: «Не буває великих справ без перешкод»
Душа природи, душа добра
Людина починається з любовi. А любов виростає з дитинства.
Чарiвне це слово знаємо змалечку, навчилися вимовляти його з-поміж перших слiв i дорожити ним, як молитвою. Але не пригадаємо тієї частиночки, коли воно вперше засяяло в душi i наповнило її ясною хвилею тепла. Бо чи ж дано запам'ятати тy благодатну мить, коли бiлими крилами чистоти вiйнула над нами колискова або перший раз усмiхнулася нам мама, коли блиснуло в небi сонце й земля постелилася для першого-найпершого кроку?
Hi, i тиха колискова, i святий образ мами, i сонце в блакитному небi, і земля - все це дається, як найдорожчий дарунок cвіту, i приходить у життя непомiтно, як являється у всiй своїй кpaci i силi добро i любов.
I все ж таки настає та добра година, коли витворюється велике диво — на чистих берегах дитинства враз виринає перший знак життя i на увесь вік западає в небеса пам'ятi. Вертається до того відліку з долини лiт, як до райської пристанi за блакитно-сонячними серпанками, що ледь мрiють помiж просторiв - у зовсiм iншому, казково-пiсенному світі, у дивному передчутті бачиш той чарiвний знак так близько, аж хочеться погладити його рукою.
М. Грушевський
Знаємо – знаючий
Виринає – виринаючий
Западає – западаючий
Бачиш – бачений
Погладити – погладжений
Витворюється – витворений
Наповнило - наповнений
3.Мотивація навчальної діяльності школярів.
|
|
|
С |
|
6 |
П |
|
Р |
|
3 |
П |
|
З |
|
|
2 |
|
П |
5 |
В |
О |
|
О |
|
З |
Е |
|
Г |
7 |
|
К |
3 |
Л |
С |
И |
С |
|
З |
|
А |
Р |
|
А |
В |
1 |
Р |
Л |
Я |
П |
Р |
И |
|
С |
2 |
Н |
Е |
|
Д |
І |
Р |
О |
І |
Ч |
І |
И |
В |
|
И |
Н |
Е |
М |
5 |
А |
Д |
А |
К |
Т |
И |
В |
Н |
І |
|
П |
А |
С |
И |
В |
Н |
І |
Д |
У |
А |
Й |
А |
А |
Л |
|
А |
Г |
Е |
Т |
И |
А |
Г |
І |
Ю |
Ю |
|
Ю |
Ю |
І |
|
Н |
Р |
Н |
И |
К |
|
Н |
Ю |
Ч |
Ч |
|
Ч |
Ч |
|
|
Е |
І |
А |
Й |
О |
|
У |
Ч |
І |
И |
|
А |
И |
|
|
|
Т |
|
|
Н |
|
Т |
И |
|
Й |
|
|
Й |
|
|
|
И |
|
|
А |
|
І |
Й |
|
|
|
|
|
|
|
|
Й |
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Й |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
7 |
|
1 |
|
|
4 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Повідомлення теми та мети уроку
5.Вивчення нового матеріалу
Активні дієприкметники виражають ознаку за дією, яку виконує сам предмет: пожовкле листя, зів’ялі квіти.
Пасивні дієприкметники виражають ознаку за дією, яку виконує над ним інший предмет: прочитаний вірш, пофарбоване вікно.
Творення дієприкметників
Творення |
||||||||||
Від якої основи |
Від яких дієслів |
Час |
За допомогою суфіксів |
Приклади |
||||||
Активні дієприкметники |
||||||||||
Теперішнього часу |
Перехідних і неперехідних |
Теперішній |
-уч-(-юч-),
-ач-(-яч-) |
Ріжуть-ріжучий, Працюють-працюючий, Лежать-лежачий, Стоять-стоячий |
||||||
Неозначеної форми |
Неперехідних доконаного виду |
Минулого |
-л- |
Посиніти-посинілий |
||||||
Пасивні дієприкметники |
||||||||||
Неозначеної форми |
Перехідних доконаного й недоконаного виду |
Минулого |
-н- -ен- -т- |
Сказати-сказаний, Бачити-бачений, Шити-шитий |
||||||
1.Розподільний диктант
Запишіть подані слова у дві колонки: активні й пасивні.
Розвинутий, відчинений, залишений, загнутий, свистячий, люблячий, морозячий, співаючий, лежачий, замкнутий, скривлений, застарілий, незапізнілий, розквітлий, почорнілий, прожовклий.
Активні |
Пасивні |
Свистячий, Люблячий, Морозячий, Співаючий, Лежачий, Застарілий, Незапізнілий, Розквітлий, Почорнілий, Прожовклий. |
Розвинутий, Відчинений, Залишений, Загнутий, Замкнутий, Скривлений |
Підкресліть четверту від початку букву у виписаних дієприкметниках і прочитаєте вислів французького письменника А. Франса: «Слова - також вчинки».
2.До кожного з дієприкметників доберіть дієслово, від якого він утворений. Слова запишіть парами.
Змащений – змастити
Знижений – знизити
Приречений – приректи
Замішаний – замісити
Повержений – повергнути
Розбуджений – розбудити
Попереджений – попередити
Уміщений – умістити
Спрощений – спростити
Підкресліть літери, що позначають приголосні, які чергуються…
(Висновок: за творенням пасивних дієприкметників, за допомогою суфікса -ен- може відбуватися чергування прикінцевих приголосних основи неозначеної форми дієслова)
3.Вибірковий диктант
4.Творча робота в групах
Напишіть міні-твір за картинками( пори року), використовуючи дієприкметники
5.Гра «Знайди зайве слово»(за технологією ситуативного моделювання)
а) загальмований, бездоганний, виміряний, згодований;
б) задіяний, збережений, конкретний, прибудований;
в) засиджений, прибережний, вимріяний, приготовлений;
г) полемізований, темніючий, багатогранний, мислячий;
д) тремтячий, палаючий, змарнілий,активний;
е) безмежний, порум’янілий, зів’ялий,розказаний;
є) збентежений, самотній, зажурений, полагоджений;
ж) запечалений, складений, безсилий,згасаючий.
6.«Мікрофон»
Від поданих дієслів утворіть дієприкметники: червоніють, жевріють, зростають, плачуть, читають, сплять, дрижать, побіліти, дозріти, почорніти, постаріти, засохнути, змокріти, загуснути, сказати, принести, закрити, почати, перетерти, сформулювати, перебити, вимовити, забути, здути, прокласти, здивувати, залоскотати.
7.Робота з підручником (с.138,вправа 232
8.Відредагуйте речення та запишіть їх.
Співаючі в терені (ті,що співають у терені)
Закінчивші школу (ті, що закінчили школу)
Опавши листя (опале листя)
Відстаючий учень (учень, котрий відстає)
Подорожуючий юнак (юнак, котрий подорожує)
Посивівше волосся (посивіле волосся)
Зарослий ліс (зарослий ліс)
Відпочиваючий чоловік (той, хто відпочиває)
9.Перепишіть речення, від поданих у дужках дієслів утворіть дієприкметники. Утворені дієприкметники поставте в потрібній формі. Підкресліть у словах літери, що чергуються.
6.Підведення підсумків уроку, оцінювання результатів
6.1.Утворіть форми дієприкметників від поданих дієслів і запишіть у фігуру (у виділеному рядку прочитайте прізвище відомого українського композитора)
А |
П |
Е |
Л |
Ю |
Ю |
Ч |
И |
Й |
П |
О |
С |
И |
Н |
І |
Л |
И |
Й |
С |
Т |
И |
С |
Н |
Т |
Т |
И |
Й |
В |
И |
П |
Е |
Ч |
Е |
Н |
И |
Й |
П |
І |
З |
Н |
А |
Н |
И |
Й |
|
П |
Р |
И |
К |
Р |
И |
Т |
И |
Й |
В |
И |
К |
О |
Н |
А |
Н |
И |
Й |
1) Апелювати;
2) Посиніти;
3) Стиснути;
4) Випекти;
5) Пізнати;
6) Прикрити;
7) Виконати;
У ВИДІЛЕНОМУ РЯДКУ ПРОЧИТАЙТЕ ПРІЗВИЩЕ ВІДОМОГО УКРАЇНСЬКОГО КОМПОЗИТОРА
7. Домашнє завдання:
Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень: параграф 19, вправа 244
Для учнів із високим та достатнім рівнем навчальних досягнень:параграф 19, вправа 244.Творче завдання.
Написати міні-твір «Людина починається з добра», використовуючи активні й пасивні дієприкметники.
1