Ознайомити учнів з граматичними ознаками неозначеної форми дієслова; формувати вміння розпізнавати ці слова серед Інших часових форм; розвивати увагу, спостережливість.
Неозначена форма дієслова (початкова форма). Робота з прислів’ями і приказками. (Вправи 279-281)
Тема. Неозначена форма дієслова (початкова форма). Спостереження за вживанням неозначеної форми у приказках і прислів’ях. (Вправи 279-281).
Мета. Ознайомити учнів з граматичними ознаками неозначеної форми дієслова; формувати вміння розпізнавати ці слова серед Інших часових форм; розвивати увагу, спостережливість.
Обладнання: мовний матеріал.
Хід уроку.
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 278).
— Прочитайте дібрані до тексту заголовки.
— Прочитайте виписані речення з однорідними присудками, вираженими дієсловами.
III. Повідомлення теми і завдання уроку.
1. Створення проблемної ситуації.
— Прочитайте текст (текст записаний па дошці, таблиці чи екрані).
Уранці я роблю зарядку. Кожного дня чищу зуби. Перед їдою мию руки. Не читаю лежачи. Перед сном умиваюся і провітрюю кімнату.
— Прочитайте дієслова. Кого стосуються дії, описані в тексті? (Хлопчика, дівчинки — однієї особи.)
— Перебудуйте текст так, щоб дії стосувалися не однієї особи, а кожного з вас. Уявіть себе лікарем і спробуйте скласти поради для дітей. Вживайте слова корисно, необхідно, шкідливо.
2. Виділення істотних ознак, повідомлення терміна.
— Поспостерігаймо за дієсловами, виписаними з обох текстів (на дошці або таблиці).
Роблю зарядку |
корисно робити зарядку |
чищу зуби |
необхідно чистити зуби |
мию руки |
потрібно мити руки |
провітрюю кімнату |
корисно провітрювати кімнату |
— На які питання відповідають дієслова лівої і правої колонок?
— Визначте час дієслів лівої колонки.
— Поставте їх у минулому і майбутньому часі.
— Чи можна визначити час дієслів правої колонки?
Висновки. Дієслова правої колонки відповідають на питання що робити? що зробити?. Вони не вказують, хто виконує дію і коли вона відбувається. Час їх визначити не можна. Така форма називається неозначеною формою дієслова. Такі дієслова закінчуються на -ти, -ть.
— Сьогодні всі вправи нашого уроку присвячені вивченню неозначеної форми дієслова.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота над словом (за вправою 279).
— Виразно прочитайте вірш і скажіть, чи є у ньому незрозумілі слова.
— Випишіть виділені дієслова.
— Прочитай виділені слова. Чи можна сказати щось про час дії, позначеної цими словами? (Ні.)
2. Висновок-правило, с. 141, 142.
— Дієслова боронити, любити, працювати вжиті у неозначеній формі це початкова форма дієслова.
3. Каліграфічна хвилинка.
Ж ж Жж жи же ит ти ття життя
Життя прожити — не поле перейти.
— Як ви розумієте зміст цього прислів’я?
— Хто з рідних може дати вам таку пораду?
— Знайдіть дієслова у прислів’ї. У якій формі вони вжиті?
— Чим особлива неозначена форма? (Це початкова форма дієслова.)
Фізкультхвилинка.
4. Робота з прислів'ями (вправа 280).
— Прочитайте прислів’я, з’ясуйте, чи є в них невідомі слова.
— Поясніть, як ви розумієте зміст кожного прислів'я.
— Відшукайте і прочитайте дієслова.
— Які форми дієслів використано у прислів’ях? (Неозначену форму дієслова.)
— Запишіть дієслова в неозначеній формі за абеткою.
Звернути увагу:
• неозначена форма є початковою формою дієслова;
• що робити? що зробити? — це питання неозначеної форми дієслова;
• кінцеву частину дієслів у неозначеній формі -ти, -ть називають суфіксом:
5. Навчальна гра «Відповідай миттю» (підготовка до домашнього завдання).
Ведучий (вчитель), звертаючись но черзі до учасників гри, називає іменник або прикметник. Учні повинні утворити від цього іменника або прикметника дієслово в неозначеній формі. Хто не зможе дати відповідь, вибуває з гри. Виграє той, хто залишиться.
Слова для гри: друг, ворог, вечеря, господарство, сніданок, хазяйство, спів, старт, плач, фініш, читання, радість, сум, синій, зелений, сухий, червоний.
6. Розподільний диктант
— Запишіть дієслова у два стовпчики: у перший — неозначену форму, у другий — особові форми, тобто форми теперішнього, минулого і майбутнього часів.
Працювати, працював, вишивати, вишивай, вишити, вишиватиме, доглядати, доглянути, догляне, доглядав.
7. Самостійна робота
— Поставте дієслова у неозначену форму.
Живемо —
Виконаєш —
Знайшов —
іду —
відгадала —
малювала —
вчить —
майструє —
виконав —
V. Підсумок уроку.
1. Продовження речень.
— Продовжте речення:
• Дієсловом називається ... .
• Початковою формою дієслова є ... .
• -ти, -ть вкінці дієслова називають ....
• Найчастіше дієслово в реченні зв’язане з ... .
• Не з дієсловами треба ... .
• У реченні дієслово виступає ... .
VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 142 — правило, вправа 281.
Підібрати для учнівського диктанту прислів’я і приказки, у яких є дієслова в неозначеній формі.
Картка 1
Прочитай текст. Випиши дієслова. Став до них у дужках питання.
Низько пливуть над лісом сірі хмари. Сиплеться на землю сухий сніг. Снігова хуртовина лякає диких тварин. Лисиці ховаються у глибокі нори. Ведмежі сім’ї сплять у барлогу під м’яким снігом. У лісі панує тиша.
Картка 2
Спиши речення. Підкресли дієслова, вжиті в переносному значенні.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива.
Чорна хмара з-за лиману
Небо, сонце криє,
Сіре море звірюкою
То стогне, то виє.
Пишається калинонька, явір молодіє.