Систематизовані вправи з української мови для уроків 4 класу. Можна використовувати на різних етапах вивчення дієслова : ознайомлення, вивчення, закріплення . Допомагають розвивати мислення, творчість, увагу.
Д і є с л о в о
1. Серед поданих слів знайди дієслова. Випиши їх. В дужках запиши запитання. З одним дієсловом склади та запиши речення.
Поважати, рідний, відлетів, напишуть, розмалювати, Вітчизна, зелень,
зеленіти, вивчив, учень, пахощі, підбігло, запах.
2. Прочитай текст. Випиши дієслова, вказавши в дужках запитання, на яке воно відповідає.
Сосна
Навесні Сергійко посадив у землю малесеньку сосну. Хлопчик часто напував її водичкою. Біля сосни зазеленіла ніжна трава. Вранці на неї опускалася роса. Часто Сергійко сидів біля своєї сосни на травичці. Він милувався чудовим деревцем. А ще хлопчик мріяв посадити сосновий ліс.
3. Прочитай вірш. Спиши. Підкресли дієслова. Усно постав до них запитання.
Сонце світить і пече ―
Білий сніг слізьми тече.
І на сонечку сльозинки
Заспівали пісню дзвінко.
Зроби звуко-буквений аналіз виділеного слова.
4. Спиши речення. Підкресли у кожному з них головні члени речення.
Настав вечір. Стояла дивовижна тиша. Вітер ледь гойдав ніжний серпанок вечірнього туману. Яскравий захід позолотив і розфарбував далечінь. Поблискує безмежне озеро .
Розбери за будовою виділене слово.
5. Випиши речення , у яких є дієслова. Підкресли в них граматичну основу.
Україна ― моя Батьківщина. Тут я народився. Тут живуть мої батьки. Це земля мої дідів та прадідів. Я пишаюся своєю Вітчизною.
6. Серед поданих слів знайди і випиши дієслова з не.
Незабаром, не снідав, не прочитала, ненависть, незгода, не порадився, нехтувати, несвіжий, немовля, не гріє, не приходить, нездужає.
7. Прочитай слова. Випиши лише дієслова, додавши частку не.
Піднімати, весняний, співають, затримуйте, сіяли, вогонь, клас, читайте, зимовий.
8. Спиши , розкриваючи дужки.
(Не)побігаєш ― (не)пообідаєш.
(Не)хвали сам себе, нехай тебе люди похвалять.
(Не)забувай свій рідний край.
9. Допиши прислів’я, розкриваючи дужки. Вибери потрібні слова із довідки.
Хто (не)робить, той … .
(Не)кажи (не)вмію, а кажи … .
Хочеш їсти калачі , … на печі.
Д о в і д к а: (не)лежи, (не)купиш, навчуся, (не)їсть.
10. Випиши дієслова. Визнач їх час.
На полях ще недавно лежав сніг. Та вже тепліше пригріває сонечко.
Незабаром прийде весна. Вона принесе нам тепло.
11. Перепиши прислів’я . Підкресли дієслова, постав до них питання.
Хто хоче збирати — мусить добре засівати.
Щоб рибу їсти, треба в воду лізти.
Краще добре робити, ніж погано говорити.
12. Від поданих іменників утвори та запиши дієслова в теперішньому, минулому та майбутньому часах.
Зелень ―
Малювання ―
Записка ―
Суша ―
13. Від дієслів, що відповідають на запитання що робити? , утвори за допомогою префіксів дієслова, які б відповідали на питання що зробити?
Лікувати ―
Грати ―
Їхати ―
Міркувати ―
14. Розподіли дієслова у два стовпчики : у І – які означають завершену дію, у ІІ – які означають незавершену дію.
Дзвенить, скаже, підуть, виходить, дивиться, прийшов, зацвіло, скаче, палав, потече.
Визнач час дієслів.
15. Від дієслів, які означають незавершену дію, утворіть дієслова , які означають завершену дію.
Плакав – ________________________________________________.
Сміявся – __________________________________________________.
Каже –______________________________________________________.
Іде – ________________________________________________________.
З одним дієсловом склади та запиши речення.
16. Вилучи «зайве» слово.
Заспівав, світає, говорить, сходить, ловив.
Збирати, зібрання, сміятися, розповідати.
Занесе, прочитає, спатиме, впав.
17. Спиши текст, замінивши дієслова, які означають незавершену дію, дієсловами, які означають завершену дію.
Сонечко блищить. Гаї розвиваються, садки зацвітають. Тьохкає соловейко на клені. Кує зозуля на високій березі. Гуде бджола, мигтять білі метелики понад молоденькою травичкою.
18. Спиши, вибравши з дужок дієслова, що найкраще підходять до змісту. Визнач час дієслів.
(Завітала, прийшла, настала) весна. (Встала, пробудилась від зимового сну природа. (Пече, гріє, світить) лагідне весняне сонечко. (З’явились, розпустились) зелені листочки. (Щебечуть, каркають) пташки.
19. Прочитай речення. Випиши дієслова та слова, з якими вони зв’язані .
Стежинка босоніж біжить левадою в городи.
Біжить (що?) _______________________________________.
Біжить (як?) ________________________________________.
Біжить (чим?) ______________________________________.
Біжить (куди?) ______________________________________.
20. Випиши окремо дієслова теперішнього, минулого та майбутнього часу.
Продзвенів, дзвонитиме, дзвонить, підняв, піднімається, шелестить,нагріє, приїдуть, завітають, привітала, буде вчити.
21. Подані дієслова постав у формі минулого, теперішнього та майбутнього часу.
Скосити ―
Прибрати ―
Писати ―
Збирати ―
22. Спиши. Підкресли дієслова, визнач їх час.
Сходить сонце , й кожна крапля
Щирим золотом горить,
То заграє , мов перлина,
То в очах замерехтить.
23. Допиши вірш, вставивши потрібні дієслова. Визнач їх час.
Я люблю свій рідний край,
Де пташки …..,
Де весною при дорозі
Вишні …. .
Зроби звуко-буквений аналіз слова весною.
24. Спиши текст, замінюючи дієслова теперішнього часу дієсловами минулого часу.
Ліс стоїть немов зачарований. Серед могутніх дубів ховаються стрункі берези, високі ялини. Весело співають пташки. У траві сюрчать коники.
У кожному реченні підкресли головні слова.
25. Перепиши, поставивши дієслова в минулому часі. Визнач рід дієслів.
Онук (допомагати) бабусі. Максимко (сапати) грядку. Бабуся (посіяти) моркву, огірки, буряки. Добрий урожай овочів (виростити) бабуся та онук.
26. До поданих дієслів добери антоніми.
Приїхав ―
Відлітають ―
З’єднати ―
27. Допиши прислів’я.
Ластівка день починає , соловей … .
Згода будує, а незгода … .
28. Заміни дієслова, що в дужках, дієсловами теперішнього часу.
(Шуміти) на вітрі явори,
із полем (розмовляти).
Піснями жайвори згори
вже землю (засівати).
Зроби звуко-буквений аналіз виділеного слова.
29. Від прикметників утвори дієслова у формі минулого часу. Запиши.
Сухий - _____________________________________.
Міцний - ___________________________________.
Синій - _____________________________________.
Сумний - ___________________________________.
З одним дієсловом склади та запиши речення.
30. До поданих дієслів добери залежні іменники за питаннями. Визнач час дієслів.
Слухаю (кого?) ________________________________.
Почув (що?) ____________________________________.
Цікавлюся (чим?) _____________________________.
Напишу (кому ?) _______________________________.
Говоритиму (про що?) ________________________.
Розповідаю (кому?) ___________________________.
31. Заміни дієслова минулого часу дієсловами майбутнього часу.
Настало літо. Пролунав останній дзвінок. У дітей розпочалися літні канікули. Вони раділи теплим дням і відпочинку.
В кожному реченні визнач головні члени.
32.Постав дієслова, що в дужках , у потрібній формі. Вкажи час дієслів.
Дорога (витися) між полями. Як дерева (цвісти) красно , (бути) плодів рясно. Надворі (йти) холодний дощ. Поле (розкинутись) під горою. Скоро пташенята (вилетіти) із гнізда.
Виділені слова розбери за будовою.
33. Прочитай вірш. Спиши його, замінюючи дієслова, що в дужках, дієсловами теперішнього часу.
Я (любити) тебе, друже, за те,
що в очах твоїх море (синіти),
що в очах твоїх сонце (цвісти),
мою душу (голубити) і (гріти).
Зроби звуко-буквений аналіз виділеного слова.