Урок. Українська мова. 5 клас. "Словосполучення"

Про матеріал

Матеріал є карткою, яку отримує дитина на урок. Лінгвістичні поетичні тексти, що тпотребують певної розгадки, створюють творчу атмосферу цікавої, активної індивідуальної та колективної (в групах) роботи. Діти в ролі науковців складають свої правила, порівнюють з підручником, знаходять "нове".

Перегляд файлу

СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. (Картка роздається кожній дитині)

ЗНАТИ: що таке словосполучення, його будова, як пов`язані слова в словосполученні, розряди словосполучень за головним словом.

  1.  Організація класу.
  2. Домашні перекази. Робота в парах. Оцінювання.
  3. «Текст складається з речень, речення зі словосполучень», - тихенько шепотіла Полінка. «А вивчає все синтаксис!» - додавав Максим. Діти починали велику нову тему з української мови. А це завжди цікаво.
  4. Аналізуємо і досліджуємо:

Впр.98

  1. РОБОТА З ТЕКСТОМ. Сформулювати правило.

Сумувало самотнє слово,

Хоч й звучало воно знову.

Називало предмет, дії,

І ознаки, ніби мрії.

Сумувало самотнє слово,

От приходить воно в мову .

  • Хочу з`єднатися я нині з другом,

Ніжним серцем щоб стать й пишним лугом.

Хай заходить до мене в гості.

От і станемо ми на помості:

Донесу я до гостя питання –

Так за змістом й зв`язалися зрання.

Й граматично – закінчення мають.

Головне – мене називають.

Іменне – я іменник при владі.

Дієслово співа в зорепаді,

Головним став, і словосполучення

Головного й залежного скупчення?

Ні! Повязані змістом лексичним,

Ще закінченням, тож граматичним!

 

             СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ  

Головне слово            залежне слово

  Повязані за змістом

               Повязані граматично

                                      х

                   ЗОЛОТА ОСІНЬ (іменне)

  1. СТОР. 50. Таблиця, розбір словосполучень.
  2. Слова, що не є словосполученнями. Робота з текстом. Формулюємо своє правило.

Словосполучення побудувало собі величезний будинок. Назви предметів, дій, ознак, щоправда, поширеніші, конкретніші, які складалися з двох і більше слів, просто потрапляли в двері цього дому. А головні члени: підмет і присудок; іменник з прийменником, усталені словосполучення: накивати п’ятами, байдики бити; слова, поєднані сполучником «І» не могли потрапити в будинок. Чому? Може, ви знаєте, діти?

  1. Робота з підручником, порівняння правил, доповнення «свого».
  2. Текст розповісти прозово: Нас чекає нині гра, тож розважитись пора:
  • Якщо є словосполучення, підніми руку для судження.
  • Якщо головні тут члени – гіллям замахають клени.
  • «І» зєдналися два слова – яка то у них розмова?

Тоді плескай, не зівай, правило так називай, а усталені два слова, замінить готова мова – головою покрути.

Правило для нас знайди!

  1.                    Лінгвістична гра.
  2.                    Робота в парах. Завдання: розповісти другові правило (так, щоб зрозумів), приклади обов`язкові.
  3.                    ВИСНОВКИ.
  4.                    Д/З 102. Правило.

 

docx
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
2704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку