Комплекс дидактичних та мовних завдань, що допоможуть підсумувати роботу з теми "Речення". Підібрано з урахуванням особливостей та можливостей всіх дітей в класі на основі диференційних методів навчання.
УРОК 10
ТЕМА. Підсумковий урок з теми «Речення».
МЕТА. Виявити рівень засвоєних знань, сформованих умінь і навичок з теми «Речення».
Активізувати пізнавальну діяльність. Розвивати навички колективного співробітництва.
Виховувати шанобливе ставлення до рідної мови та культуру мовлення.
ТИП УРОКУ. Підсумковий урок з теми .
ФОМА. Урок – змагання в комп’ютерному класі.
ЛЕКСИКА: канни, гомілки, водоспад, череда , зичиш, мідь .
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
ПІДГОТОВЧА РОБОТА
- про оцінювання результатів ( при потребі створюється журі).
КОНКУРСНІ ЗАВДАННЯ
Один учень з команди працює біля комп’ютера, решта – в команді.
Завдання на комп’ютері: підбери заголовок до тексту, визнач межі речень, розстав розділові знаки.
Ночі і ранки холоднішають мандрує над землею в синяві неба біле павутиння
відлітає журавлиний ключ цвіте в лісі бузковий верес його ім’ям назвали люди один з місяців року цвітуть канни, айстри, жоржини.
Канни – високі декоративні квіти, що цвітуть червоним.
Завдання в групах: розстав відповідні знаки в тексті, визнач інтонацію для виразного читання тексту, презентуйте свою роботу. ( завдання на аркушах)
Який урочистий стоїть ліс у своєму осінньому вбранні дрімають дерева під останнім теплом проміння ось червонолистий стрункий клен щось ніжно шепоче на полях, у садах, на городах збирають люди урожай поблизу великого пня вогнем палає горобина у пишні шати вбралися велетні – дуби.
2 Завдання «Конструктор».
Кожен учень в команді по черзі працює біля комп’ютера, складаючи зі слів речення, останній – зв’язує речення між собою, утворюючи текст.
Ворога , вона, лякаючи, головою, крутить, загрозливо.
Птах, який, звуки, схожі, видає, змії, на шипіння?
Рота, і шипить, роззявляє, змія, як.
Невеличка, це, крутиголовка, пташка.
Маленька, а може, така, за себе, постояти.
3 Завдання «Розстав знаки».
Біля комп’ютера – капітан розставляє розділові знаки в кінці речень, решта учнів – в командах на аркушах.
Для капітанів:
У якої комахи органи слуху розміщені на ногах( . , ? ! … ) Згадали ( . , ? ! … ) А ну подумайте ( . , ! ? … ) Так, це наш звичайний коник ( . , ! ? … ) Його слуховий орган міститься на гомілках передніх ніг ( . , ? ! … ) Тебе це здивувало ( . , ? ! … ) В природі ще й не таке буває ( . , ? ! … )
Гомілки – частина ноги від коліна до стопи.
Для команд:
На багатьох гірських річках земної кулі є водоспади ( . , ! ? … ) Який же з них найпотужніший у світі ( . , ! ? … ) Виявляється , що не загальновідомі африканська Вікторія й американський Ніагара ( . , ? ! … ) Найпотужніший водоспад Сеті – Кедас у Північній Америці ( , . ! ? … ) Він розташований на річці Парана ( . , ? ! … ) А яка там незвичайна вода ( . , ! ? … ) Вона має колір какао ( . , ? ! … )
Водоспад – потік води, що стрімко падає з висоти.
- Чому , на вашу думку, вода має такий колір? (передбачення учнів)
( учням пропонується відшукати вдома на карті цей водоспад та інформацію про те, чому вода має такий колір, обговорити це питання на уроці Я і Україна , визначити: чи справдилися передбачення )
4 Завдання «Відшукай».
Один учень працює біля комп’ютера , решта в команді – групі.
Біля комп’ютера : вибери і підкресли питальні речення, в окличних реченнях додай знак оклику.
Частіше посміхайтесь і будьте ввічливі
На Панамському перешийку ростуть дерева з чотиригранними стовбурами
Які іноземні мови знала Леся Українка
Спокійно розв’язуйте конфлікти
У якій галузі мистецтва, крім літератури, прославився Тарас Шевченко
Столиця Болівії Ла – Пас займає перше місце серед столиць країн земної кулі за висотою розташування
Ти бував у сосновому лісі
Згадай, яке враження, коли піднімаєш голову догори
В командах: виберіть і підкресліть спонукальні речення, в окличних реченнях поставте знак оклику. ( завдання на аркушах )
Хай завжди буде мир
Які гори України ви знаєте
Колібрі може нерухомо висіти в повітрі й навіть літати в зворотному напрямі
Дотримуйтесь порядку в транспорті
Чи можна навчитися іноземним мовам без підручника
У 60-х роках минулого століття в Америку з Англії перевезли горобців для боротьби з гусінню, раніше їх там не було
Учіться добре говорити, підтримувати розмову
Навчіться слухати інших
5 Завдання «Пошир речення».
Один член команди – біля комп’ютера, решта – в команді.( завдання на аркуші )
Біля комп’ютера: пошир речення однорідними членами, вставляючи їх на місці крапок.
Дерева стоять товсті, … , … . Унизу повіває холодом. Земля вогка , пахне прілим листям, … , … . Здається , десь поряд сховались велетенські боровики , … , … , … .
Після похмурої ночі почало світати . Крайнебо жевріло рожевим вогнем , горіло і … ясним полум’ям . Через хвилину пучок світу розливався по горах , … , … . Повітря було чисте , … .
Прокинулось усе . Обізвалася трава голосами коників , … , … . Над лугами лунали співи соловейків , … , … .
Жевріло – ледь червоніло, полум’яніло .
Крайнебо – нижня частина неба .
В командах: розгадайте ребуси , з кожним словом складіть і запишіть речення з однорідними членами, розставте розділові знаки.( по три ребуси )
6 Завдання «Перебудова».
Учні по черзі працюють біля комп’ютера.
Завдання: перебудуй речення так, щоб підмети стали звертанням, розстав потрібні розділові знаки ( в разі потреби вчитель надає зразок )
Люди зберегли любов до рідного краю. _____________________________________
Весна принесла дівчаткам по віночку із хрещатого барвіночка.
_______________________________________________________________________
Пухнастий сніжок щедро вкриває сонну землю. ______________________________
Йде дощ на вимучену спекою спраглу землю. ________________________________
Я назавжди запам’ятаю материну лагідну посмішку.___________________________
7 Завдання «Знаки».
Біля комп’ютера: розстав в прислів’ях та приказках розділові знаки.
Причепився (,) реп’ях до кожуха .
Словом заб’єш більше (,) ніж дубиною .
Як до череди гнать (,) так і п’ятки болять .
Найбільше багатство (-) здоров’я .
Видно сокола по польоту (,) а сову по погляду .
Куди вітер дме (,) туди й гілля хилиться .
Череда – стадо, отара.
В командах: розгадайте загадки. Розставте розділові знаки, розкрийте дужки.
Сидить баба (на)грядках (,) вся (за)кутана в хустках . ( Цибуля.)
(Під)землею птиця кубло (з)вила і яєць (на)несла. (Картопля.)
Баран (у)коморі (,) а ноги (на)дворі. ( Буряк.)
Ноги (на)полі (,) середина (на)дворі (,) голова (на)столі . ( Корінь, стебло, зерно.)
8 Завдання: «Підбери».
Кожен член команди працює біля комп’ютера по черзі .
Завдання: вибрати і вставити потрібний сполучник.
НІЖ, А, ТАМ, ТО, І, ТА, ЯК, БО, АЛЕ
Що влітку вродиться , … взимку згодиться.
Чого собі не зичиш , … другому не бажай.
Спить , … заєць , з відкритими очима.
За двома зайцями не женися , … жодного не спіймаєш.
Руйнувати легше , … будувати.
Золото в бруд впаде , … міддю не стане.
Зичиш – бажаєш .
Мідь – метал з червоним відтінком.
ПІДСУМОК УРОКУ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Напишіть свої враження про сьогоднішні змагання.