Урок з української мови "Повторення, узагальнення і систематизація вивченого про іменник"

Про матеріал

Мета уроку: повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як самостійну частину мови; вміти застосовувати знання на практиці; на основі мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розумінню швидкоплинності часу.

Перегляд файлу

Розробка уроку

української мови в 10 класі

учитель – Рибак Наталя Анатоліївна

 

Повторення, узагальнення і систематизація вивченого 

про іменник

    Мета: 

ü  повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як самостійну частину мови; 

ü  застосовувати знання на практиці; 

ü  на основі мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розумінню швидкоплинності часу.

Формування життєвих компетенцій учнів: 

ü  мовна компетентність;

ü  мовленнєва компетентність;

ü  соціокультурна компетентність; ü інформаційна компетентність.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення. Обладнання: мультимедійний комплекс, мультимедійна презентація на основі динамічної таблиці «Іменник як самостійна частина мови», відеоролик «Притча про Любов та Час», бланки для створення узагальнювальної таблиці «Іменник як СЗЧМ». Перебіг  уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети уроку

1.   Перегляд відеоролика «Притча про любов та час» (автор ролика - Іван Борсук). https://www.youtube.com/watch?v=GjesCA_7_K0

2.   Бесіда:

ü  Що у відповідь могла почути Любов? 

ü  До якого жанру можна віднести почуте висловлювання? Обґрунтуйте.

ü  Які почуття і духовні цінності мешкали на острові?  

ü  Що об’єднує всі ці слова? Обґрунтуйте.  (Всі слова належать до самостійної частини мови - іменник)

3.   Вчитель оголошує тему уроку: « Повторення , узагальнення і систематизація вивченого про іменник».

                  -  Яка мета нашої діяльності на уроці?

Епіграф до уроку: «З усіх утрат втрата часу найтяжча». Як ви розумієте ці слова?

Автором  слів є Г. Сковорода. Що вам відомо про нього?

 ІІ. Актуалізація теоретичних  знань.

1.      Лінгвістичне повідомлення учня за допомогою динамічної таблиці «Іменник як СЗЧМ».

2.      На основі лінгвістичного повідомлення учні заповнюють узагальнюючу таблицю.

ІМЕННИК

граматичне з

начення

Необхідно запам’ятати !

називає

 

 

 

Лексико-граматичні розряди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

граматичне значення

має

 

 

 

 

 

змінюється

 

 

 

змінюється

 

 

 

За родовими закінченнями поділяються на …..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

синтаксична  роль

 

 

 

 

 ІІІ. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування практичних умінь і навичок

1. Робота над текстом

1.   Пояснювальний диктант. Прочитати речення. 

А. Час завжди був і залишається для людства категорією філософською, дзеркалом вічності.

Б. Нікому на нашій планеті не під силу зупинити його: хвилини, години, роки пролітають непомітною.  

В. Але молодість не відчуває шаленої плинності часу. 

Г. І  бідолаха той, хто цього правила не розуміє. 

Д. Сьогодні, якщо хочеш підкорити час, тоді кожна секунда, кожна година,  день життя повинні бути заповнені змістом.

2.   Завдання – конструювання: побудувати з речень текст. Дати заголовок, сформулювати основну думку, до якого стилю належить висловлювання.

3.   Знайти в тексті іменники, визначити розряди іменників за значенням.

Перевірка здійснюється ланцюжком

 

час

загальна назва

неістота

абстрактне

людство

збірний

категорією

абстрактне

на планеті

конкретне (сприймається органами чуття)

дзеркалом

конкретне

вічності

абстрактне

силу

хвилини

години

роки

молодість

плинності

бідолаха

істота

змістом

неістота

 

4.   Визначити синтаксичну роль іменників, що виділені  шрифтом. Яку синтаксичну роль може виконувати іменник?

А)підмет (3)    Б)додаток(4) В) означення(5)    Г) присудок (1)  Д ) обставина(2)

5.   Міні-практикум (робота в парах).

Запишіть іменники у чотири колонки за відмінами. Підкресліть другу від початку букву.

Прочитаєте закінчення вислову О.Гончара  «Працею ...»

Ніч, площа, біль, галченя, осел, вершки, листя, скатерть, плече, кров, мазь, людина, успішність, одиниця, дьоготь, типовість, снігур, сирота, мак, творчість, курча, завзятість, окуляри, зневага, калюжа, лак, кошеня.

Ключ: Працею людина і сильна, і красива

І відміна

ІІ відміна

ІІІ відміна

ІУ відміна

не належать  до жодної відміни

площа

біль

ніч

галченя

вершки

людина

осел

скатерть

курча

окуляри

одиниця

листя

кров

кошеня

 

сирота

плече

мазь

 

 

зневага

дьоготь

успішність

 

 

калюжа

снігур

типовість

 

 

 

мак

творчість

 

 

!!!     Вказати групу

завзятість

 

 

 

6 . Розподільна робота

Поставити іменники в орудному відмінку однини. Записати  у колонку: 

1) ті, у яких приголосні подвоїлися; 2) потім ті, у яких приголосні не подвоїлися; 3) за ними ті, у яких вжито апостроф.

Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть. Об, радість, гниль, старість, далеч, мати. 

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського «Треба тонко відчувати три речі:

Емаллю

Подорожжю Ожеледдю

гниллю              

далеччю

 

зніяковілістю

              шерстю               смертю жовчю

вживаністю

снастю

              радістю                 старістю

                    кров’ю                   

Об’ю

      матір’ю

 

 

 

 

 

Ключ: «Треба тонко відчувати три речі: можна, не можна, треба».

7. Ти – редактор (усно)

Виправити помилки у вживанні іменників, обґрунтуйте свою думку. Яке правило не знає учень?

      Вона відчула страшенну біль.

      Крихітна колібрі літала коло нас.

      Марічка пішла за водою.

      Гуманізм і людяність – найголовніші риси героїв письменника.

      Дайте повідомлення про вільні вакансії.

 

ІV. Узагальнення вивченого на уроці. Тестові завдання.Самоперевірка (8 балів) Самостійна робота 

1.      Визначте рядок, у якому всі іменники належать до однієї відміни.

А об’єднання, об’єкт, область

Б обмова, обрамлення, обставина

В обличчя, оболонь, обміль

Г оберег, обрис, обчислення

2.      Визначте рядок, у якому всі іменники ІІ відміни чоловічого роду належать до твердої групи.

А крамар, коментар, ключар

Б контур, командир, касир

В книгар, каменяр, пушкар

Г  конструктор, вугляр, кавалер

3.З’ясуйте, яким членом речення виступає виділений іменник Людина приходить у цей світ для любові і добра. 

А підмет   Б присудок  В додаток   Г означення  Д обставин

4. Установіть відмінність між іменниками та відмінами, до яких вони належать.

                  А мати, сміливість, скрижаль                           1. І відміна

                 Б старець, ставлення, спогад                            2. ІІ відміна

                  В сім’я, галченя, ім’я                                         3. ІІІ відміна

                 Г стежина, спекота, скроня                               4. ІУ відміна

Ґ скам’янілість, скатерть, сіль Д сполох, спориш, співчуття.

Відповідь: 1. Г; 2. Б; 3.Д 4. А 3, Б 2, В 4, Г 1, Ґ 3, Д 2.

V. Підсумки уроку, рефлексія доповнити речення: 

          «З теми уроку я зможу пояснити однокласнику (другу)…»

  VІ. Оцінюваня результатів навчальної діяльності учнів.

Вчитель враховує результати самостійної роботи, активну роботу учнів на уроці.                 VІІ. Домашнє завдання

Розв’язати тести. 

 

pdf
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
4145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку