Урок з української мови "Прикметник як частина мови. Навчаюся визначати прикметники в тексті."

Про матеріал
Тема. Прикметник як частина мови. Навчаюся визначати прикметники в тексті. Мета: формувати вміння спостерігати за роллю прикметників в текстах, поглибити знання про його роль у мовленні; розвивати вміння визначати слова цієї частини мови в текстах; удосконалювати вміння самоорганізовуватися до навчальної діяльності, ставити перед собою цілі; висловлювати оцінні судження; розвивати пізнавальний інтерес; формувати навички оцінювати мовленнєві одиниці, удосконалювати їх; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова; формувати здатність уміти слухати, вміння працювати в парі, в групі; вміння самооцінювати свою роботу на уроці; сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури. Обладнання: картки для роботи в парах, в групах; відео навчальне та для фізкультхвилинки; презентація «Прикметник». Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.
Перегляд файлу

Тема. Прикметник як частина мови. Навчаюся визначати прикметники в тексті.

 

Мета: формувати вміння спостерігати за роллю прикметників в текстах, поглибити знання про його роль у мовленні; розвивати вміння визначати слова цієї частини мови в текстах; удосконалювати вміння самоорганізовуватися до навчальної діяльності, ставити перед собою цілі; висловлювати оцінні судження; розвивати пізнавальний інтерес; формувати навички оцінювати мовленнєві одиниці, удосконалювати їх; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова; формувати здатність уміти слухати, вміння працювати в парі, в групі; вміння самооцінювати свою роботу на уроці; сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури.

Обладнання: картки для роботи в парах, в групах; відео навчальне та для фізкультхвилинки; презентація «Прикметник».

Тип уроку: комбінований урок.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

  1. Організація класу. Емоційне налаштування на урок.
  • Якщо ми посміхнемося перехожому – він  посміхнеться у відповідь.
  • Якщо посміхнемось небу і сонцю – розійдуться хмари.
  • Якщо посміхнемося Всесвіту – станеться щось казкове.
  • Тож давайте посміхнемося очима, серцем і світ стане трішечки добрішим. Пропоную з гарним настроєм попрацювати на уроці і отримати задоволення від власних успіхів.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. Каліграфічна хвилинка
  • Сьогодні повторимо такі поєднання букв:

 ес, се, ел, рм, ли, ве, лк, ка

Веселка, веселий, розвеселив.

  • До яких частин мови належать ці слова?
  • Назвіть синонім до слова веселка. (райдуга)
  1. Актуалізація знань.

Повторення вивченого про іменник.

  • Сьогодні у нас урок-мандрівка. Ми продовжуємо мандрувати країною «Частини мови». Перша наша зупинка «Повторювальна»

Гра «Заверши речення»

  •  Іменник – це...? (частина мови, яка називає предмет і відповідає на питання хто? що?)
  • Іменники змінюються за … (числами і відмінками)
  • Всього відмінків… (сім)
  • Щоб визначити відмінок іменника, потрібно… (поставити запитання)
  • Початковою формою іменника є… (форма називного відмінка)
  1. Мотивація навчальної діяльності.

Перегляд відео «Прикметник як частина мови»

  1. Повідомлення теми й мети уроку.

– Тема нашого уроку «Прикметник як частина мови. Навчаємось визначати прикметники в тексті»

  1. Колективне визначення цілей навчальної діяльності на уроці.

С.110 підручника

  – Сформуємо цілі уроку. Ви дізнаєтесь про  прикметник як частину мови, роль прикметників у мовленні.

 – Вчитиметесь визначати прикметники в текстах, застосовувати їх у власному мовленні, взаємодіяти усно і письмово.

   Критерії оцінювання нашого уроку:

  • впізнаємо і добираємо прикметники;
  • використовуємо прикметники у мовленні;
  • пояснюємо роль прикметника у мовленні;
  • пишемо охайно, розбірливо, грамотно;
  • співпрацюємо з іншими.

  Які мовленнєві вміння ви хотіли би розвинути? (Я хочу влучно добирати прикметники до іменників).

 – Які особисті завдання саморозвитку ви поставите? (Розвивати культуру мовлення; розвивати зв’язне мовлення; більше дізнатися  про прикметник).

 – Отож, завдання поставлені, продовжуємо нашу мандрівку. Ми опиняємося на зупинці «Тестувальна»

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1.  Шпаргалка «Прикметник». Тест.

- Для того, щоб гарно попрацювати на уроці, треба відновити знання про прикметник, які отримали в попередніх класах. Це не просто тест, а така собі шпаргалка. Тож починаємо.

* Прикметник називає:

А) назву предмета;

Б) дію предмета;

В) ознаку предмета.

* Прикметник відповідає на питання:

А) хто? що?

Б) який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?

В) що робить? що роблять? що робили?

Г) де? коли? куди? як?

* Прикметники змінюються за:

А) родами і числами;

Б) числами, родами і запитаннями;

В) запитаннями і родами.

* Прикметник в реченні зв’язаний з:

А) дієсловом;

Б) іменником;

В) прислівником.

* Прикметники виконують роль

А) головного члена речення;

Б) другорядного.

(Перевіряємо за еталоном:

1В, 2Б, 3 Б, 4 В, 5 А.

Якщо є помилки, озвучуємо правильну відповідь)

  2)  Робота за підручником (с. 110 – 111).

    Наступна  зупинка«Досліджувальна».  

  • Мовне дослідження.
  • Використовуючи різні предмети, вивчаючи явища, ми не тільки знайомимося з їх назвами, але й розпізнаємо їх за ознаками: кольором, смаком, розміром, формою, матеріалом, настроєм.

  Дослідіть, яку роль виконують прикметники в тексті. (впр. 1)

  • Прочитайте вірш.
  • Розкажіть, що ви уявляли під час читання.
  • Назвіть послідовно всі кольори веселки. (Червоний,оранжевий (помаранчевий), жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий). До якої частини мови вони належать?
  • Самостійна робота.
  • Випишіть з вірша прикметники. Усно постав до них питання. (синім – якім?, співучім – якім?, барвиста – яка?, чиста – яка?)
  • За якими ознаками визначали слова цієї частини мови? (вказують на ознаку предмета; відповідають на питання: якім?, яка?)
  1. Робота в парах. (впр.2)
  • Дослідження загадок.
  • Зараз дослідимо, яка частина мови допомагає нам відгадувати загадки. Прочитайте і відгадайте загадки.
  • Назвіть слова в загадках, які допомогли їх відгадати.
  • До якої частини мови належать ці слова?
  • Яку саме ознаку вони називають? (колір)
  • Обґрунтуйте свою відповідь. (Я думаю, що слово біла належить до прикметника, бо воно називає колір скатертини, яка вкрила землю  і відповідає на питання яка?. На таке запитання відповідає прикметник.) (Я вважаю, що слова біла і чорна належать до прикметника, бо відповідають на питання яка? і описують предмет, називають його ознаку.)
  • То навіщо потрібні прикметники? (Щоб розпізнавати предмети, описувати їх)
  • Вправа «Комплімент».
  • А зараз на вас чекає творче завдання. Зробіть комплімент словам-відгадкам, використовуючи прикметники.
  • Сніг – білий, чистий, сріблястий, пухнастий.
  • Сорока – криклива, шкодлива, метушлива, галаслива.
  • Ліс – густий, мішаний, молодий, темний.
  • Ромашки – білі, польові, красиві.
  • Латаття – біле, ніжне, красиве.
  • Сонце – яскраве, весняне, гаряче.
  1. Робота за словником. Шукаємо прикметники – назви відтінків кольорів.

Зупинка «Відпочинь» (Фізкультхвилинка)

  1. Робота над правилом (с. 111)

- Розкажіть одне одному.

- Доповніть правило.

Прикметник використовують для опису… (предметів і явищ).

Вони надають висловлюванням, текстам … (яскравості, образності, милозвучності, краси).

Прикметники найчастіше виконують роль… (другорядного члена речення).

6.Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності

– Ми прибуваємо на зупинку «Розумники» і попрацюємо в групах.

1) Робота в групах.

Група 1.

Завдання: скласти візитну картку прикметника.

(Із запропонованих елементів відібрати ті, які відносяться до прикметника,  розташувати їх в певному порядку, створивши таблицю «Прикметник»).

 

Група 2.

Вправа «Наповни банку прикметниками»

  • Люди, маючи скарби, намагаються їх сховати. А ми не тільки їх не будемо приховувати, а навпаки – поділимось ними , наповнюючи  банку.

Завдання: виписати прикметники з вірша, разом з іменником, до якого відносяться.

Прикметник

Прикметник – це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля – ласкава, люба, рідна,

А сонце – щире, золоте,

А небо – лагідне й погідне,

Життя – прекрасне, дороге.

А очі в мами – добрі, ніжні,

А голос – чистий і дзвінкий,

А руки – теплі і надійні,

А погляд – сонячний, ясний.

Група 3.

Завдання: скласти сенкан «Прикметник» або асоціативний кущ до слова урок, використовуючи лише прикметники.

Сенкан    В. 1                                                     В. 2

Прикметник.                                                       Прикметник.

Важливий, багатий.                                           Яскравий, важливий.

Вказує, прикрашає, збагачує.                          Описує, вказує, малює.

Прикметник робить мовлення зрозумілим.     Збагачує мовлення.

Частина мови.                                                    Ознака.

 

Презентація робіт.

Зупинка «Мудрилка»

  1. Робота за впр. 3, с. 111.
  • Подаруємо прикметнику кольорову вежу.

Колодязний –блакитна цеглинка;

Півнячий – червона;

Залізничний – синя;

Порожній – жовта;

Сухий – зелена;

Повний – оранжева.

Зупинка «Творча»

  • Складіть і запишіть загадки, відгадками яких будуть прикметники.

1група: скласти загадку зі словом голка. (Якою голкою сукню не пошиєш?)(їжаковою, сосновою, ялиновою)

2 група: скласти загадку зі словом ключ.(Який ключ літає?)(пташиний, журавлиний)

3 група: скласти загадку зі словом  сік.(Яким соком з лісу лікуються?) (березовим, кленовим)

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Зупинка «Фінішна»

  1. Домашнє завдання

Вправа 4, с.111

  1. Рефлексія за кубиком Блума «Прикметник»
  • Назви ознаки, на які вказує прикметник  (форма, колір, смак, розмір)
  • Чому це прикметник? (свіже повітря прикметник, бо відповідає на питання яке?, відноситься до іменника повітря, вказує на його ознаку)
  • Поділись відомостями про прикметник (відповідає на питання який? яка? яке? які?, вказує на ознаку предмета)
  • Поясни, яким членом речення він виступає (другорядним)
  • Запропонуй скласти речення (зі словом веселий)
  • Придумай словосполучення з прикметником
  1. Підсумок уроку
  • Чи сподобалось вам проводити мовне дослідження?
  • Яку роль відіграють прикметники в мовленні?

(Вони надають мовленню яскравості, допомагають точніше висловити думку, роблять його зрозумілішим,досконалішим,багатшим,красивішим.)

  • Над якими видами вправ сподобалось працювати?
  • Охарактеризуйте наш урок, використавши лише прикметники. (Цікавий, дослідницький, важливий, повчальний, потрібний, пізнавальний, продуктивний, веселий, чудовий, класний, новий, творчий)
  • Оцініть свою діяльність на уроці. (за картками самооцінювання)
  • Кожна ваша думка на уроці була потрібна і важлива. Дякую вам за урок!
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чернецька Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
2696
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку