Тема. Прикметник як частина мови. Навчаюся визначати прикметники в тексті.
Мета: формувати вміння спостерігати за роллю прикметників в текстах, поглибити знання про його роль у мовленні; розвивати вміння визначати слова цієї частини мови в текстах; удосконалювати вміння самоорганізовуватися до навчальної діяльності, ставити перед собою цілі; висловлювати оцінні судження; розвивати пізнавальний інтерес; формувати навички оцінювати мовленнєві одиниці, удосконалювати їх; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова; формувати здатність уміти слухати, вміння працювати в парі, в групі; вміння самооцінювати свою роботу на уроці; сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури.
Обладнання: картки для роботи в парах, в групах; відео навчальне та для фізкультхвилинки; презентація «Прикметник».
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
ес, се, ел, рм, ли, ве, лк, ка
Веселка, веселий, розвеселив.
Повторення вивченого про іменник.
Гра «Заверши речення»
Перегляд відео «Прикметник як частина мови»
– Тема нашого уроку «Прикметник як частина мови. Навчаємось визначати прикметники в тексті»
С.110 підручника
– Сформуємо цілі уроку. Ви дізнаєтесь про прикметник як частину мови, роль прикметників у мовленні.
– Вчитиметесь визначати прикметники в текстах, застосовувати їх у власному мовленні, взаємодіяти усно і письмово.
– Критерії оцінювання нашого уроку:
– Які мовленнєві вміння ви хотіли би розвинути? (Я хочу влучно добирати прикметники до іменників).
– Які особисті завдання саморозвитку ви поставите? (Розвивати культуру мовлення; розвивати зв’язне мовлення; більше дізнатися про прикметник).
– Отож, завдання поставлені, продовжуємо нашу мандрівку. Ми опиняємося на зупинці «Тестувальна»
- Для того, щоб гарно попрацювати на уроці, треба відновити знання про прикметник, які отримали в попередніх класах. Це не просто тест, а така собі шпаргалка. Тож починаємо.
* Прикметник називає:
А) назву предмета;
Б) дію предмета;
В) ознаку предмета.
* Прикметник відповідає на питання:
А) хто? що?
Б) який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?
В) що робить? що роблять? що робили?
Г) де? коли? куди? як?
* Прикметники змінюються за:
А) родами і числами;
Б) числами, родами і запитаннями;
В) запитаннями і родами.
* Прикметник в реченні зв’язаний з:
А) дієсловом;
Б) іменником;
В) прислівником.
* Прикметники виконують роль
А) головного члена речення;
Б) другорядного.
(Перевіряємо за еталоном:
1В, 2Б, 3 Б, 4 В, 5 А.
Якщо є помилки, озвучуємо правильну відповідь)
2) Робота за підручником (с. 110 – 111).
– Наступна зупинка – «Досліджувальна».
– Дослідіть, яку роль виконують прикметники в тексті. (впр. 1)
Зупинка «Відпочинь» (Фізкультхвилинка)
- Розкажіть одне одному.
- Доповніть правило.
Прикметник використовують для опису… (предметів і явищ).
Вони надають висловлюванням, текстам … (яскравості, образності, милозвучності, краси).
Прикметники найчастіше виконують роль… (другорядного члена речення).
6.Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності
– Ми прибуваємо на зупинку «Розумники» і попрацюємо в групах.
1) Робота в групах.
Група 1.
Завдання: скласти візитну картку прикметника.
(Із запропонованих елементів відібрати ті, які відносяться до прикметника, розташувати їх в певному порядку, створивши таблицю «Прикметник»).
Група 2.
Вправа «Наповни банку прикметниками»
Завдання: виписати прикметники з вірша, разом з іменником, до якого відносяться.
Прикметник
Прикметник – це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне й погідне,
Життя – прекрасне, дороге.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Група 3.
Завдання: скласти сенкан «Прикметник» або асоціативний кущ до слова урок, використовуючи лише прикметники.
Сенкан В. 1 В. 2
Прикметник. Прикметник.
Важливий, багатий. Яскравий, важливий.
Вказує, прикрашає, збагачує. Описує, вказує, малює.
Прикметник робить мовлення зрозумілим. Збагачує мовлення.
Частина мови. Ознака.
Презентація робіт.
Зупинка «Мудрилка»
Колодязний –блакитна цеглинка;
Півнячий – червона;
Залізничний – синя;
Порожній – жовта;
Сухий – зелена;
Повний – оранжева.
Зупинка «Творча»
1група: скласти загадку зі словом голка. (Якою голкою сукню не пошиєш?)(їжаковою, сосновою, ялиновою)
2 група: скласти загадку зі словом ключ.(Який ключ літає?)(пташиний, журавлиний)
3 група: скласти загадку зі словом сік.(Яким соком з лісу лікуються?) (березовим, кленовим)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Зупинка «Фінішна»
Вправа 4, с.111
(Вони надають мовленню яскравості, допомагають точніше висловити думку, роблять його зрозумілішим,досконалішим,багатшим,красивішим.)