Урок з української мови "Прикметник:загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль"

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфо- логічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі уміння, уміння аналізувати і робити висновки; виховувати патріотичні почуття. любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Клас: 6-Б                                                                                         08.01.2019р.

Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати  вміння

              відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфо-

              логічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й

              доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні;

              розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі уміння, уміння аналізувати

              і робити висновки; виховувати патріотичні почуття. любов до рідного слова.

Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами повторення.

Обладнання: підручник «Українська мова» 6кл.,О.В.Заболотний,мультимедійні засоби, презентація «Прикметник».

                                                         Хід уроку

І. Організація класу

    Нумо, діти, підведіться!

    Всі приємно посміхніться.

    Продзвенів уже дзвінок –

    Починаємо урок.

Привітання-побажання

Привітайтесь із учнями та вчителем за такою формулою: «У мене сьогодні…., бажаю тобі ,…, …  ». А інший: «У мене сьогодні…, бо мені побажали…, і я бажаю….» і т.д.

 ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. 

  Ще на один урок покликав вас шкільний дзвінок. Урок у нас незвичайний, присутні гості-вчителі, тож приймемо їх гостинно, привітно, виявивши свої здібності. Сьогодні ми починаємо вивчення наступної частини мови, яка називається ………         (слайд 1)

   прикметник.

   Записуємо число, класна робота, тема уроку ( на дошці).

   Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета уроку: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати   вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні;розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі уміння, уміння аналізувати і робити висновки; виховувати патріотичні почуття. любов до рідного слова. (слайд 2)

 

  Я, ваш учитель, хочу, щоб ви навчилися серед самостійних частин мови знаходити прикметники,  правильно використовувати їх в усному та писемному мовленні, і ваше власне мовлення стало ще багатшим, виразнішим; щоб ви знали та правильно визначали  морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль.

  А чого ви чекаєте від уроку, вивчення теми?

  Прогнозування очікуваних результатів  (слайд 3).

 

На цьому уроці я дізнаюся…

На уроці я вивчу…

На уроці мене чекає…

Від уроку я очікую…

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування:

  • Який розділ науки про мову ми почали вивчати? (морфологію, орфографію)
  • Що вивчає морфологія?
  • Пригадайте відомості про іменник.
  • Що означає?
  • Основні морфологічні ознаки.
  • Синтаксична роль.(слайд 4)
  • Розшифруйте цифрову схему ( з поясненням)    (слайд 5)

                                                 10

                                          6      3     1

  Проблемне запитання:

  • Як ви вважаєте, чому одразу після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

          Молодці. Добре повторили основні терміни.

У кожного свої прикмети є,             ( слайд 6)

І їх Прикметник нам назве,

Бо тільки він сказати може всім,

Високий чи низький цей дім,

Що птах літає в синіх ясних небесах,

І листопад гуляє тихий по лісах.

Цей пан Прикметник всі прикмети знає.

От запитай його Яке? Яка? Який?

На всі питання відповіді має,

Про всі ознаки всім розповідає.

 

Хочу зазначити, що ви вже знайомі з прикметником ще з початкових класів, тому ми сьогодні повторюємо вивчене і поглиблюємо ваші знання про цю частину мови.

Гра – аукціон «Я знаю, що…»

  Ваше завдання: по черзі один за одним називаєте усі відомості про прикметник.

ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

1. Слово вчителя   ( слайд 7)

Чи знаєш ти… що назва прикметник вперше зявилася в підручнику Якова Головацького «Граматика руского язика» (Львів, 1849 рік). Отже, їй 170 років.

2.Формулювання визначення (слайд 8)

 Прикметник – це повнозначна (самостійна) змінна частина мови, що виражає ознаку або властивість предмета і відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які? Чий? Чия? Чиє? Чиї?       

веселий настрій, материнська ласка

 

Лист від іменника

Доброго дня,діти! Прикметник – мій друг. Він запросив мене на день народження. А я не знаю,що подарувати. Чув,що найкращий подарунок – це квіти,але я не вмію складати букети. Допоможіть мені будь ласка.(слайд 9)

 

Щоб Іменник потрапив на день народження до Прикметника, треба зібрати букет. Кожна квітка – це завдання, яке ми повинні виконати. (слайд10)

Збираємо букет!

 

3. Квітка 1. Робота в групах ( за підручником с.128-140).

   Для того, щоб розпочати вивчення прикметника, вам необхідно провести деякі мовні дослідження:

Опрацювавши правила, дайте визначення за алгоритмом (слайд 11)

1 група – зясувати загальне значення прикметника із прикладами;

2 група – дослідити морфологічні ознаки, дібрати приклади;

3 група – визначити синтаксичну роль, навести власні приклади.

На цю роботу у вас є 5 хвилин.

Представники від кожної групи презентуйте ваші дослідження.

 

4. Складання узагальнюючої таблиці із доповненнями учителя   (слайд 12)

 

5. Квітка 2. Робота з текстом (слайд 13)

Прочитати текст. Назвати прикметники

    Живі квіти можуть творити дива – вони приносять у ваш будинок радість і усмішки, захопливі і доброзичливі емоції, вони допомагають говорити слова любові і подяки, переконувати і заспокоювати. Квіти можуть стати приємним знаком уваги і симпатії, а також шикарним подарунком. 

      Найменший букет – це одна квітка троянди на довгому стеблі. У всі часи одна троянда – вишуканий смак і знак гарного тону.

      Не секрет, що навіть найскромніший букет, зібраний із смаком, може стати особливо дорогим, ніж розкішна квіткова композиція.

      Традиція дарувати квіти на свята або просто надавати знаки уваги за допомогою букета давно ввійшла у наше життя.

 

Прочитати текст без прикметників. Зробити висновок про роль прикметників у мовленні. ( слайд14)

Квіти можуть творити дива – вони приносять у ваш будинок радість і усмішки, емоції, вони допомагають говорити слова любові і подяки, переконувати і заспокоювати. Квіти можуть стати  знаком уваги і симпатії, а також  подарунком. 

      Букет – це одна квітка троянди на стеблі. У всі часи одна троянда –  смак і знак тону.

      Не секрет, що  букет, зібраний із смаком, може стати особливим, ніж композиція.

      Традиція дарувати квіти на свята або просто надавати знаки уваги за допомогою букета давно і міцно ввійшла у наше життя.

 

Висновок: прикметники в мові відіграють велику роль: вказуючи на ознаки предметів,вони роблять мову багатшою ,точнішою,більш зрозумілою. Особливу роль прикметники відіграють у художній мові,де виступають епітетами. ( слайд 15)

 

6.Квітка 3. Розподільний диктант ( слайд16)

   У першу колонку виписати прикметники  у другу колонку – інші частини мови.

   Сміливий, сміливець, добрий, добряк,короткий, коротшає, дзвенить, дзвінкий, спокійний, спокій.

   Порівняйте слова з першої і другої колонок. До яких частин мови вони належать? Яка між ними різниця?

 

V. Закріплення вивченого

 

7. Квітка 4 «Розумне перо» (слайд 17)

Запишіть текст,додаючи прикметники, які б точно характеризували той чи інший предмет.

Визначте рід, число, відмінок прикметників.

   Мова об’єднує в собі народну мудрість. Прилучення дитини до краси рідної мови розпочинається з бабусиних милих казок і материнської колискової пісні. Тарасове могутнє слово джерельцем струмує в мені. У скарбниці людських почуттів найкращий скарб – повага до своєї мови.

 

8. Фізкультхвилинка (слайд 18)

 

Встали рівно біля парт.

Починаємо наш старт.

Руки вгору, руки вниз,

Подивились пильно скрізь.

Головою покрутили,

Потім разом всі присіли.

Піднялись, понагинались

І здоровими зостались.

 

9.Квітка 5. Робота у парах . Гра «Розсипанка». (слайд19)

Скласти і записати речення, підкреслити прикметники, визначити рід, число та відмінок.

До, починається, дитинства, любов, раннього, мови, рідної, з.  (слайд 20)

Берізки, до, проміння, білокорої, сонячне, всміхнулося.

Повновидий, на, виблискує,небі, місяць, темно-синьому.

Дорогу, чумаки, і , заздалегідь, небезпечну, далеку, готувалися, у.

Теплий, у, верховітті, пробігає, вітер.

Транспорту, чумацький, розвитком,залізничного, з, утратив,значення, промисел, своє.

 

Перевіримо правильність виконання. (слайд 21)

 

  • Любов до рідної мови починається з дитинства.
  • Сонячне проміння всміхнулося до білокорої берізки.
  • Повновидий місяць виблискує на синьому небі.
  • Чумаки заздалегідь готувалися у далеку і небезпечну дорогу.
  • Теплий вітер пробігає у верховітті.
  • З розвитком залізничного транспорту чумацький промисел утратив своє значення.

 

10. Квітка 6. Синтаксична. ( слайд 22)

 

Записати речення.  Виконати синтаксичний розбір

 

   Запашні чорнобривці відносяться до народних символів України.

    Діти посадили у саду червону калину.

   Зробити висновок про синтаксичну роль прикметника

 

VІ. Квітка 7. Узагальнення і систематизація вивченого ( слайд 23)

 

  • На уроці ми говорили про …
  • Ми дізналися, що …
  • Новим для мене було те, що …
  • Я б хотів (ла)…..

 

VІІ. Домашнє завдання   (слайд 24)

§ 40 вивчити. Вправа 337 ст.130.

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку