Урок з української мови у 5 класі "«Словниковий склад української мови. Власне українські й запозичені слова»

Про матеріал
Поданий матеріал уроку допоможе ознайомити учнів з походженням української лексики, навчить на прикладах тренувальних вправ розрізняти власне українські та запозичені слова; допоможе сформувати вміння роботи з тлумачним словником, удосконалювати правописні навички, зокрема щодо правопису іншомовних слів; сприяме збагаченню та уточненню словникового запасу школярів; виховувати в учнів любов до природи рідної землі.
Перегляд файлу

КЗ «Лисичанська ЗОШ І-ІІ ступенів №29»

 

https://png.pngtree.com/element_origin_min_pic/16/06/22/19576a79a98b5d3.jpg

 

Відкритий урок з української мови

у 5 класі  за темою

 

«Словниковий склад української мови.

Власне українські й запозичені слова»

 

                                                                                                                 Підготувала

                                                                                           Кравченко С.В.,

                                                                    вчитель української мови та літератури

 

 

 

 

                                                                  2019р.

Мета уроку:

навчальна:  подати відомості про походження української лексики, повправляти в розрізненні власне українських та запозичених слів; ознайомити з будовою тлумачного словника та словника іншомовних слів; формувати вміння роботи зі словником і таблицею; удосконалювати правописні навички, зокрема щодо правопису іншомовних слів; сприяти збагаченню та уточненню словникового запасу школярів;

розвивальна: розвивати культуру усного та писемного мовлення, образне мислення;

виховна: виховувати любов до природи рідної землі.

Тип уроку: комбіновані (вивчення нового матеріалу; повторення вивченого в попередніх класах).

Обладнання: підручник, словники, мультимедійна презентація, картки для роботи в групі для тренувальних вправ

Форми, прийоми, методи : вправа «Усмішка по колу» , поетична хвилина, метод ЗХД, розповідь вчителя, перегляд презентації, робота з таблицями, складання ментальної карти  «Лексика української мови»,  робота з текстом, робота з тлумачним словником , гра «Хто швидше», мовне конструювання, творча робота, вправа з ключем, гра «Пошук відповідників». «Мозковий штурм», рефлексія

Епіграф до уроку:

Ну що б здавалося, слова…

слова та голос- більш нічого.

А серце б ється – ожива,

як їх почує!..

                             Т.Шевченко

 

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

1. Привітання учнів, побажання друг другу успіхів.

Сьогодні на уроці хочу я знайти у вас те, що іншим непомітно:

Відвагу – в скромних,

Доброту – в черствих,

у лінивих – працелюбність,

Жагу до знань у всіх.

І непомітно струни так торкнути,

Щоб звуки всі злились в один оркестр.

 

2. З’ясування емоційного стану школярів.

  • Вправа «Усмішка по колу» ( учні беруть один одного за руки і посміхаються, даруючи посмішку)
  1. Мотивація навчальної діяльності учнів 
    • Поетична хвилина.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

 В країну прекрасну, в країну чудову,

Яка нас чекає й збагачує мову.

Ця країна зветься ЛЕКСИКОЛОГІЯ.

І ми нині разом з вами

 Побуваємо у ній.

Де є вулиці, і площі,

І маєтки словників.

2. Діти, зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Як ви думаєте, про що ми сьогодні говоритимемо. (Відповіді учнів) Як ви розумієте  значення слів Т.Шевченка?

 

  1. Оголошення теми і завдань уроку

   Тож розпочинаємо мандри чарівною країною Лексикою, де познайомимося з її незвичайними жителями, скарбами. Ми можемо прогулятися площею Лексичного значення слова, вулицями Однозначних і Багатозначних слів, Загальновживаних  і Стилістично забарвлених слів, провулком Тлумачного словника, сквером Прямого і переносного значення слів, парком Синонімів, Антонімів, Омонімів. Ось якою цікавою і незвичайною є країна  королеви Лексикології.

ІV. Складання кластера «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався»

 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

Лексика, лексикологія, однозначні та багатозначні слова, пряме та переносне значення слова, тлумачний словник

 

 

 

V.Вивчення нового матеріалу

  • Розповідь вчителя ( з  показом презентації)

    Що ж то за країна Лексикологія?

Лексикологія (від грец. lexis — слово і logos — вчення) — розділ мовознавства, який вивчає лексичний склад мови.

    Що таке лексика?

Лексика (від грец. lexikos — той, що відноситься до слова) — словниковий склад мови, тобто всі слова, що є в тій чи іншій мові.

    Тепер вам легко назвати мешканців цієї країни? Звичайно, це слова

      Словниковий склад української мови формувався протягом багатьох віків. Частина слів перейшла ще від спільноіндоєвропейської, старослов’янської, давньоруської мовних єдностей {мати, робота, сім’я; син, плуг, борона, овес, косити, літо, кінь, білий, чотири, я, за; сім’я, ківш, коромисло, білка, собака, хороший, сизий, сорок, дев’яносто), частина слів утворилася у власне український період, і це засвідчено в історичних пам’ятках та художніх творах українського народу. Власне українські слова — це слова, які виникли в українській мові після спільнослов’янської та давньоруської мовної єдності.

Крім власне українських слів, в українській мові є багато слів, запозичених з інших мов у різні періоди розвитку. Це є результатом тісних економічних, культурних, наукових, політичних зв’язків між народами.

Слова, які прийшли в українську мову з інших мов, називаються запозиченими, або іншомовними.

(Знайомство зі словниками:  слайд, виставка словників)

  • Робота з індивідуальними таблицями «Лексика української мови».   Складання ментальних карт  в групах. Виступ груп з демонстрацією презентації

за походженням

за сферою вживання

за активністю чи пасивністю використання

спільнослов’янська:

дощ, врожай, вода, грім, дорога, попіл, рід

загальновживана:

щастя, хліб, мир, сім’я, діти

неологізми:

продюсер, офшор, маркетинг, моніторинг

власне українська:

драбина, мотузка, галушки, обрій, абетка, ґудзик, цап, блискавка, гопак, рушник

стилістично маркована:

діалектизми: леґінь, ґазда, смерека, трембіта;

професіоналізми: інкубатор, експеримент, верстат;

терміни: звітність, сальдо, кастінг, картер, тен

архаїзми:

старшина, урядник, рогач, опришки, постоли, макітра, макогон, довбня

запозичена:

барабан (тур.), плеєр (англ.), інавгурація (лат.), майонез (франц.), маркер (англ.), салямі (італ.)

 

V. Закріплення навчального матеріалу

Виконання тренувальних вправ

Майже кожне слово щось означає, тобто має лексичне значення. Коли ми вимовляємо якесь слово, то розуміємо певний предмет, особу явище, дію.  Те,  що  означає  слово, називається його лексичним значенням.

  • Робота з текстом

Знайти і підкреслити всі слова, які властиві тільки українській мові

 

      Найбільшою річкою на сході України є Сіверський Донець – права притока Дону. Він протікає в Україні своєю середньою течією. Річка має третій за площею в межах України басейн, що займає 4% території держави. Загальна довжина річки – 1053 км, в межах України – 672 км. Бере початок на Середньоросійській височині. Сіверський Донець має велике значення для водопостачання Донбасу.

  • Робота з тлумачним словником. Гра «Хто швидше».

 ( слова записані на картках)

Поясніть лексичне значення поданих слів, скориставшись  тлумачним словником

Оксамит-   тканина з густим коротким ворсом з натурального шовку або штучного волокна.

Підручник- книга, за якою вивчають учбовий предмет; посібник.

Математика - наука про кількісні співвідношення та просторові форми дійсного світу. 

Смараград - коштовий прозорий камінь яскраво-зеленого забарвлення; ізумруд

Хмара - скупчення краплин води, кристаликів льоду та їхньої суміші в атмосфері у вигляді суцільної маси світлого або темного кольору, що несе дощ, град, сніг.             

Вогонь - Розжарені гази, що виділяються під час горіння й світяться сліпучим світлом; полум'я.

 

 

  • Мовне конструювання за матеріалами вправи 31 с. 132-133

Перебудувати речення, замінюючи слова на власне українськими синонімами

З контрольною роботою у мене все ок'ей. ( усе гаразд, добре)  Дванадцятка з контрольної- справжній тріумф. ( перемога, успіх).     У її стрункій постаті не було якось дефекту. ( вади, недоліку) Наступний уїк- енд( час відпочинку від суботи до понеділка)  ми проведемо разом. Магазин пропонує широкий діапазон ( обсяг) продуктів харчування.

VІ. Фізкультпауза

  • Творча робота

  З′ясуйте, що зображено на картинках  та  поясніть лексичне значення цих слів

  • Самостійна робота  «Вправа з ключем»

Записати слова в два стовпчики а) незапозичені, б) іншомовні

Взуття, астрономія, студент, смак, садити, революція, плести, ажіотаж,  лимон, чоловік, античний, з'їсти, дискусія.

Незапозичені

Запозичені

Взуття

астрономія

смак

студент

садити

революція

плести

ажіотаж

чоловік

лимон

з'їсти

античний

 

дискусія

https://openclipart.org/image/2400px/svg_to_png/63331/metal-key.png

Якщо ви правильно виконали завдання, з других букв слів складеться  початок  вислову М.Рильського:   «З малої стежини  – твій шлях до вершин»

  • Гра «Пошук відповідників» (робота  в групах)

 

А для того, щоб  краще знати і вживати у своєму мовленні слова іншомовного походження треба спочатку дізнатися, що ж це таке. Отже, перед вами на картках записані слова іншомовного походженні та українські відповідники до них. Ваше завдання: працюючи в  групі , поєднати слова іншомовного походженні з їхніми відповідниками й записати в зошити.  На виконання цього завдання у вас 1,5 хвилини.

Знайти відповідники 

Журнал

Часопис

Азарт

Запал

     Пейзаж

Краєвид

Візит

Відвідини

Ін’єкція

Укол

Експеримент

Дослід

Дефект

Хиба

 

Одна пара нам доповідає (1 учень називає слова іншомовного походження, а другий – відповідники до них). Усі інші слухають і виправляють помилки, якщо вони є. Знайшли відповідники, молодці.

 

VІІ. Рефлексійно-оцінюючий.

1.Підведення підсумків уроку.

  • Колективна робота «Мозковий штурм»

Чи здійснилися вашу очікування?

Наскільки корисний є вивчений на уроці матеріал і де його можна застосувати?

 

2.Рефлексія.

Діти, щоб дізнатися чи досягли ми мети уроку, давайте повернемося до нашого кластеру  і запишемо на стікерах,   що ж ми дізналися на уроці та прикріпимо  у  третю колонку.

 

3. Оцінювання роботи учнів на уроці 

4.  Заключне слово вчителя.

   На завершення ж хочеться нагадати вам рядки-побажання з вірша великого українського письменника і нашого земляка Володимира  Сосюри.

 

…Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

і мову її солов’їну…

 

docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
5112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку