Урок з української мови у 6 класі на тему: "Прикметник як частина мови"

Про матеріал

Урок у 6 класі. Закріплює,поглиблює та узагальнює знання про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;удосконалює орфографічні навички;розвиває усне та писемне мовлення, уміння виділяти головне в навчальному матеріалі, розвиває самостійне мислення; дібраним дидактичним матеріалом виховує любов до українського слова.


Перегляд файлу

Тема уроку: Прикметник як частина мови

Мета:  закріпити,поглибити та узагальнити знання про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;удосконалити орфографічні навички;розвивати усне та писемне мовлення, уміння виділяти головне в навчальному матеріалі, розвивати самостійне мислення; дібраним дидактичним матеріалом виховувати любов до українського слова.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.


Методи і прийоми навчання: слово вчителя, бесіда, метод вправ, лінгвіс- тична гра, морфологічний розбір.

Обладнання: підручники, картки для індивідуальної роботи.


Хід уроку
 


1. Повідомлення теми та мети уроку (4хв)

Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,

Є у ній нові слова, є у ній й забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння й оповідання,

І пісні й загадки ваші, й власна ваша казка.

Тему нашого уроку запишіть , будь  ласка!



         Отож, відкрийте ваші зошити і запишіть тему (вчитель пише тему на дошці, а діти до зошитів).

       Протягом багатьох уроків ми з вами мандрували  великою країною, що зветься Прикметниковія і знаходиться на планеті Морфологія. А сьогодні ми маємо пройти кінцевий етап мандрівки. Час підвести підсумок, повторити, закріпити і систематизувати знання з теми „Прикметник”.

         Отож, сьогодні вам необхідно перевірити себе, у чому ви гарно розібралися,  а що ще потрібно повторити.

      І щоб дізнатися всі таємниці цієї дивовижної країни і дістатися до скарбу знань вам необхідно  подолати певні перешкоди. Отож – у дорогу.
 

2. Робота над матеріалом, що узагальнюється  (6хв.)
         Вдома ви мали повторити тему прикметник. Тому зараз ми перевіримо, як ви це зробили. Отож, першою перешкодою на шляху, стає сам прикмет -ник, який не впевнений, чи можете ви пересуватися далі і тому пропонує вам помірятися з ним силами у бліц – турнірі. Умова: за кожну правильну відповідь ви отримуєте отакий пропуск (вчитель показує пропуск).  Відповідь має бути коротка.

Бліц – турнір:

  1. Скільки всього частин мови в українській мові ?( 10 ).
  2. До якої з них належить прикметник? ( до самостійної ).
  3. На що вказує прикметник? ( на ознаку предмета).
  4. На які питання відповідає прикметник? ( Який? Чий? ).
  5. Прикметники змінюються за ... ? ( Родами, числами, відмінками ).
  6. Яку частину мови треба знайти в реченні, щоб визначити рід, число, відмінок? ( Іменник ).
  7. Назвіть розряди прикметників (Якісні, відносні, присвійні )
  8. Який розряд прикметників має ступінь порівняння (Якісні)
  9. За допомогою яких суфіксів твориться проста форма порівняння вищого ступеня. ( ш, іш )
  10.  Які  дві форми мають прикметники? (повні та короткі)
  11.  Яка синтаксична роль прикметника у реченні? ( Означення, присудок ).

    Підводимо підсумки, в кого скільки перепусток. 

 3. Удосконалення вмінь і навичок з теми

  1. А зараз ми з вами перевіримо, а чи вмієте ви грати в схованки. Прикметники  заховалися серед інших частин мови. Знайдіть їх. ( дітям роздаються картки з словами ). І доведіть що виписані слова - прикметники. (2хв)

Важко, їхній, колесо, важкий, полегшено, паперовий, Ольжин, гаряче, пістрявий, потроїти, вирощений, вишитий, вишиваючий, золотий, тепло, сонячно, сільський, чудовий.

2. Мені тільки що повідомили, що в Прикметниковії трапилася неприємність: в одному містечку переплуталися всі прикметники і присвійні, і якісні, і відносні. Давайте допоможемо жителям. Зараз на картках ви бачите слова. Розділіть їх у три колонки на якісні, відносні та присвійні.

    Гострий, твердий, чистий, запашний, західний, веселий, журнальний, поганий, зелений, трав'яний, солодкий, залізний, розумний, маленький, чорний, науковий.

( Дітям роздаються картки з завданням) (3хв)
3. А тепер давайте пограємо в гру, яка  називається „Одним словом”. Я буду читати визначення, а вам потрібно буде утворити з них присвійні прикметники. (2хв)

1. Слід, що залишає після себе вовк.
2. Яйце, що знесла свійська птиця.
3. Зошит, що належить учневі.

4. Хустина, що належить матері.
5. Портфель, що належить Миколці.
6.Спів соловя.


4. А тепер нам потрібен найсміливіший, тому що ця перешкода  не з легких. (Один учень викликається до дошки). Запишіть прикметники і визначте та покажіть графічно способи їх творення. (3хв)

Осінній, завеликий, темно – синій, придорожній.


5. А зараз літературна хвилинка. Але ви не відволікайтесь і не відпочивайте, я буду читати казку, а вам потрібно буде за мною виписувати прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння. (Лунає казка, діти виписують).(4хв)

НАЙКРАЩА МАМА

На галявині зустрілися їжаченя, зайча й поросятко та й почали хва­литися, хто швидше бігає, глибше риє, важчий тягар піднімає. Слово по слову — й засперечалися, чия мама найкраща. Зайча було впевне­не, що в його мами ноги найдовші, хвіст найкоротший, шерсть найпухнастіша. Їжаченя стверджувало, що його мама найколючіша, найповільніша, приносить найсмачніші яблу­ка. Поросятко переконувало всіх, що ні в кого немає цупкішої щетини, грубшої шкіри, ніж у його мами. Тому його мама найкраща.

Так і розійшлися, не дійшовши згоди.
( Хтось з учнів зачитує свій варіант ).
 

6. Наша з вами подорож продовжується. Пан Прикметник знову ставить вам перепону на шляху. Зараз ви отримаєте картки з народними прикметами, Знайдіть там прикметники, а  двох  виділених зробіть морфологічний розбір. (6хв)

  1. Теплий і мокрий квітень – до хорошого урожаю.
  2. Багато соку тече з берези – до пізньої осені.
  3. Якщо птахи в’ють гнізда з боку сонця, літо буде холодним.
  4. Низький і швидкий політ журавлів – до похмурої погоди.
    ( Учням роздаються картки з завданнями).

 

7. А в країні Прикметниковії знову сталося лихо. З прикметників втекли букви. Давайте допоможемо їх відшукати. ( Учням роздаються картки з завданнями).(3хв)

  Баб...н, полум'я…ий,  Руслан...н, сторо...ій,  Євдокі...н, Олес...н,  схід...ий, змії...ий, мільйо...ий, Микол...н, лебеди...ий, Софі...н, доньч..н, букве…ий, орли...ий, уважн…нький, полотня…ий, розсудл…вий, широче…ий, посушл…вий, грайлив…нький, перепели…ий,  смілив…нький, невблага…ий, свяще…ий.

8. А тепер на шляху до скарбу знань країни Прикметниковії вас зустрічає ще одна перешкода. До поданих прикметників доберіть синоніми з префіксом не-.(усно) (2хв)

Самостійний (незалежний), сумний (невеселий). Мізерний (незначний), низький (невисокий), підпільний (нелегальний), мовчазний (неговіркий), боязкий (несміливий).

9. А тепер вашої допомоги уже просить королевич Іменник. Зажурилось слово стіл, немає в нього прикметників, усі порозбігалися. Доберіть якнайбільше прикметників до слова стіл і з двома із них складіть речення.
 

3.Підведення підсумків уроку (4хв)

         Діти, ви пройшли цей нелегкий шлях і дісталися до всіх таємниць країни Прикметниковія, тепер вони всі вам відкриті і скарб знання тепер ваш. Бережіть його, плекайте. Чи важкі були перепони на шляху, чи цікаві?

Порахуйте кількість ваших пропусків. 
( Виставлення та аргументація оцінок.)
 4. Завдання додому  (1хв)
Вашим домашнім завданням буде повторити параграфи 23 – 31 і підготуватися до контрольної роботи з теми „Прикметник”.
На цьому наш урок закінчено. До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Фото-0046.jpg

docx
Додано
8 липня 2018
Переглядів
254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку