Урок з української мови в 10 класі з теми "ПОЗНАЧЕННЯ М'ЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ"

Про матеріал
Урок з української мови в 10 класі з теми "ПОЗНАЧЕННЯ М'ЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ" . Мета (формування компетентностей): предметні: поглиблення знань про знак м'якшення, орфографічні навички); ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння використовувати орфографічні знання у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до людини, прагнення розширювати свій світогляд). Українська мова (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. — К. : Грамота, 2018. — 208 с. : іл.
Перегляд файлу

Тема : ПОЗНАЧЕННЯ М'ЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ

 

Мета (формування компетентностей): предметні: поглиблення знань про знак м'якшення, орфографічні навички); ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння використовувати орфографічні знання у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до людини, прагнення розширювати свій світогляд).

Методи і прийоми : вибірково-розподільний диктант , прийом «Спостереження» , самостійна робота з підручником ,вправа «Готуємося до ЗНО», поетична хвилинка.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Наочність : Українська мова (рівень стандарту) : підруч. для 10 класу закл. загальн. середн. освіти / Олекандр Авраменко .- К.: Грамота,2018.-208 с. : іл.;

презентація до уроку , таблиця для оцінювання навчальних досягнень учнів .

Обладнання : мультимедійна система .

Хід уроку

 

І. Організаційний момент .

ІІ.  Перевірка виконання домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних знань і практичного досвіду учнів.

  1. Вибірково-розподільний диктант

Поставте, де потрібно, м’який знак чи апостроф у словах іншомовного походження. Слова випишіть у три колонки: у першу — з м’яким знаком, у другу — з апострофом, у третю — без м’якого знака й апострофа. Поясніть правопис та значення поданих слів.

З мяким знаком

З апострофом

Без мякого знака  апострофа

 

 

 

Тітон..ко, кур..єрський, П..ємонт, об..єктивно, моркв..яний, лос..йон, шампін..йон, В..єтнам, медел..єр, вал..юта, дубл..яж, над..яр..я, під..язичний, нен..чин, кон..юктивіт, б..джет, к..юрі, д..юшес, ж..урі, п..ятнадцять, п..ятиповерховий, бар..єр, л..ютня, ф..юзеляж, кров..янка, м..юзикл, грав..ра, об..їхати, пів..ящика, кс..ондз, вол..єр, прем..єра, т..юльпан, порт..є, бл..юз, Д.. Артаньян, лл..є.

III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація учіння учнів.

  1. Поетична хвилинка.

Завдання : уважно прослухати поезію, назвати орфограму, яка зустрічається частіше за всі інші .

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

 Не вважай її примусовою,

 Полюби, яв весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все як пишеться, в ній вимовляється,

– Все, як пісня, у ній звучить.

 І журлива вона, й піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова й Лесина,

 І Франкова у ній душа.

Д. Білоус

(Відповіді учнів) .

Учитель. Абсолютно правильно, орфограма, яка зустрічається частіше за всі інші – вживання м'якого знака  .Тож тема нашого другого уроку : «Позначення м'якості приголосних». Запишіть її в зошити .

IV. Вступні вправи .

  1. Прийом «Спостереження»

Питання для учнів :

  • Розкрийте лексичне значення іменників галці та гальці (давальний відмінок однини)
  • Поміркуйте, чому в цих словах різне написання ?
  1. Самостійна робота з підручником

► Ознайомтеся з теоретичними відомостями підручника з теми «Правопис знака м’якшення».

V. Пробне застосування набутих знань  – пробні вправи .

  1. Вправа № 2, С. 93 .

VI. Вправи за зразком і в подібних  умовах з метою вироблення вмінь безпомилкового застосування знань - тренувальні вправи.

  1. Вибірково-розподільна робота

► Подані іменники в давальному відмінку однини запишіть у дві колонки: 1) у яких треба вставляти знак м’якшення, 2) у яких не треба.

Квіт..ці, жін..ці, авос..ці, бджіл..ці, очеретян..ці, жмен..ці, гус..ці, свин..ці, галуз..ці, стеблин..ці, кізон..ці, мис..ці, однокол..ці (візок на двох колесах), внучен..ці, снігурон..ці, колис..ці, оболон..ці, нян..ці, тріс..ці, сопіл..ці.

 

VII. Вправи з  перенесенням знань і навичок у нові умови - творчі вправи.

  1. Творче завдання .Міні-есе .

 Опишіть картину ( до 10 речень) використовуючи слова з апострофом та мяким знаком.

C:\Users\Вероника\Desktop\68c5279f1af3.jpg

 

  1. Вправа «Готуємося до ЗНО»

► Виконайте тести.

1. Апостроф пишеться в усіх словах рядка:

А пів..яблука, марнослів..я, скип..ятити, без..ініціативний;

Б львів..янин, підрум..янений, з..являтися, ф..юзеляж;

В торф..яний, між..ярусний, Лук..яненко, дев..яносто.

 

2. У якому рядку допущено орфографічні помилки в написанні слів?

А Пам’ять, пів’яблука, Лук’яненко, солов’їний, розв’язати;

Б з’явитися, об’єднати, черв’як, довір’я, святкувати;

В воззєднання, верб’я, пів-ящика, торф’яний, підгір’я.

 

3. Визначте, у якому з поданих рядків усі слова пишуться зі знаком м’якшення.

А Донец..кий, ган..ба, швец.., тон..ший, с..огодні;

Б нян..чити, рибал..ство, нен..чин, робит..ся, стан..те;

В корис..тю, дівчинон..ці, на пис..мі, кін..чик.

 

4.У якому з поданих рядків у всіх словах у формі давального відмінка пишеться знак м’якшення?

А Рибон..ці, ніж..ці, пісен..ці, баб..ці, приятел..ці;

Б ручен..ці, кишен..ці, брун..ці, прос..бі, нічен..ці;

В дон..ці, доріжен..ці, вишен..ці, яблун..ці, сторін..ці;

VIII. Підбиття підсумків . Рефлексія .

  1. Незакінчене речення

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Найбільш цікавим було…

Я не вмів, а тепер умію…

Урок запамятається мені тим, що…

 

IX. Інформація-інструктаж .

  • Вивчити правила вживання апострофа , §30 за підручником . Українська мова (рівень стандарту) : підруч. для 10 класу закл. загальн. середн. освіти / Олекандр Авраменко .- К.: Грамота,2018.-208 с. : іл.;
  • Скласти і записати словниковий диктант за вивченими темами (25 слів).
  • Виписати із підручника географії 10 речень в яких є слова з апострофом та мяким знаком, підкреслити граматичну основу, зробити синтаксичний розбір двох речень (на вибір).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
3965
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку