Тема : ПОЗНАЧЕННЯ М'ЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ
Мета (формування компетентностей): предметні: поглиблення знань про знак м'якшення, орфографічні навички); ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння використовувати орфографічні знання у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до людини, прагнення розширювати свій світогляд).
Методи і прийоми : вибірково-розподільний диктант , прийом «Спостереження» , самостійна робота з підручником ,вправа «Готуємося до ЗНО», поетична хвилинка.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Наочність : Українська мова (рівень стандарту) : підруч. для 10 класу закл. загальн. середн. освіти / Олекандр Авраменко .- К.: Грамота,2018.-208 с. : іл.;
презентація до уроку , таблиця для оцінювання навчальних досягнень учнів .
Обладнання : мультимедійна система .
Хід уроку
І. Організаційний момент .
ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних знань і практичного досвіду учнів.
Поставте, де потрібно, м’який знак чи апостроф у словах іншомовного походження. Слова випишіть у три колонки: у першу — з м’яким знаком, у другу — з апострофом, у третю — без м’якого знака й апострофа. Поясніть правопис та значення поданих слів.
З м’яким знаком |
З апострофом |
Без м’якого знака апострофа |
|
|
|
Тітон..ко, кур..єрський, П..ємонт, об..єктивно, моркв..яний, лос..йон, шампін..йон, В..єтнам, медел..єр, вал..юта, дубл..яж, над..яр..я, під..язичний, нен..чин, кон..юктивіт, б..джет, к..юрі, д..юшес, ж..урі, п..ятнадцять, п..ятиповерховий, бар..єр, л..ютня, ф..юзеляж, кров..янка, м..юзикл, грав..ра, об..їхати, пів..ящика, кс..ондз, вол..єр, прем..єра, т..юльпан, порт..є, бл..юз, Д.. Артаньян, лл..є.
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація учіння учнів.
Завдання : уважно прослухати поезію, назвати орфограму, яка зустрічається частіше за всі інші .
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, яв весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все як пишеться, в ній вимовляється,
– Все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Д. Білоус
(Відповіді учнів) .
Учитель. Абсолютно правильно, орфограма, яка зустрічається частіше за всі інші – вживання м'якого знака .Тож тема нашого другого уроку : «Позначення м'якості приголосних». Запишіть її в зошити .
IV. Вступні вправи .
Питання для учнів :
► Ознайомтеся з теоретичними відомостями підручника з теми «Правопис знака м’якшення».
V. Пробне застосування набутих знань – пробні вправи .
VI. Вправи за зразком і в подібних умовах з метою вироблення вмінь безпомилкового застосування знань - тренувальні вправи.
► Подані іменники в давальному відмінку однини запишіть у дві колонки: 1) у яких треба вставляти знак м’якшення, 2) у яких не треба.
Квіт..ці, жін..ці, авос..ці, бджіл..ці, очеретян..ці, жмен..ці, гус..ці, свин..ці, галуз..ці, стеблин..ці, кізон..ці, мис..ці, однокол..ці (візок на двох колесах), внучен..ці, снігурон..ці, колис..ці, оболон..ці, нян..ці, тріс..ці, сопіл..ці.
VII. Вправи з перенесенням знань і навичок у нові умови - творчі вправи.
Опишіть картину ( до 10 речень) використовуючи слова з апострофом та м’яким знаком.
► Виконайте тести.
1. Апостроф пишеться в усіх словах рядка:
А пів..яблука, марнослів..я, скип..ятити, без..ініціативний;
Б львів..янин, підрум..янений, з..являтися, ф..юзеляж;
В торф..яний, між..ярусний, Лук..яненко, дев..яносто.
2. У якому рядку допущено орфографічні помилки в написанні слів?
А Пам’ять, пів’яблука, Лук’яненко, солов’їний, розв’язати;
Б з’явитися, об’єднати, черв’як, довір’я, святкувати;
В воззєднання, верб’я, пів-ящика, торф’яний, підгір’я.
3. Визначте, у якому з поданих рядків усі слова пишуться зі знаком м’якшення.
А Донец..кий, ган..ба, швец.., тон..ший, с..огодні;
Б нян..чити, рибал..ство, нен..чин, робит..ся, стан..те;
В корис..тю, дівчинон..ці, на пис..мі, кін..чик.
4.У якому з поданих рядків у всіх словах у формі давального відмінка пишеться знак м’якшення?
А Рибон..ці, ніж..ці, пісен..ці, баб..ці, приятел..ці;
Б ручен..ці, кишен..ці, брун..ці, прос..бі, нічен..ці;
В дон..ці, доріжен..ці, вишен..ці, яблун..ці, сторін..ці;
VIII. Підбиття підсумків . Рефлексія .
Сьогодні на уроці я дізнався про…
Найбільш цікавим було…
Я не вмів, а тепер умію…
Урок запам’ятається мені тим, що…
IX. Інформація-інструктаж .