Конспект уроку "PM. Усне повідомлення у публіцистичному стилі на суспільну тему"

Про матеріал

Мета: сформувати в учнів поняття про повідомлення в публіцистичному стилі, ознайомити з алгоритмом роботи над складанням повідомлення у публіцистичному стилі на суспільну тему; розвивати вміння складати повідомлення у публіцистичному стилі відповідно до комунікативного завдання, усне мовлення, культуру розумової праці, збагачувати словниковий запас учнів.

Перегляд файлу

PM.  Усне повідомлення у публіцистичному стилі на суспільну тему

Мета: сформувати в учнів поняття про повідомлення в публіцистичному стилі, ознайомити з алгоритмом роботи над складанням повідомлення у публіцистичному стилі на суспільну тему; розвивати вміння складати повідомлення у публіцистичному стилі відповідно до комунікативного завдання, усне мовлення, культуру розумової праці, збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції.

Засоби навчання: підручник, пам’ятка «Як зробити повідомлення у публіцистичному стилі ефективним і цікавим» (її зміст —у конспекті уроку).

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.
  2. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку. Мотивація уміння.

Учитель. Ми з вами живемо в еру інформаційного суспільства. Тому жодного дня не можна уявити собі без різного роду повідомлень. Ми отримуємо їх, коли спілкуємось з іншими людьми, слухаємо радіо, дивимося телевізор, читаємо книги, газети і журнали. Ми передаємо повідомлення, коли пишемо листи, розмовляємо по телефону, розповідаємо один одному про якісь події.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
  • Якими повідомленнями наповнені зараз телеефіри, інтернет….

Тому вважаю доцільним сьогодні на уроці ділитися повідомленнями про наших ангелів-охоронців, що одягли військову форму і стали на захисті нашої свободи.

  • Сьогодні ми працюватимемо над удосконаленням усного мовлення та опрацьовуватимемо повідомлення в публіцистичному стилі.
  • Пригадайте, будь ласка, у якій сфері використовуємо публіцистичний стиль та які його ознаки?

Публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації (газет, журналів, часописів, інтернет-видань, рекламних текстів тощо).

Основне призначення стилю – обговорення, відстоювання і пропаганда важливих суспільно-політичних ідей, формування відповідної громадської думки, сприяння суспільному розвитку.

 

https://subject.com.ua/lesson/mova/8klas_1/8klas_1.files/image012.jpg

Ознаки публіцистичного стилю:

  •  широке вживання суспільно-політичних термінів, таких як закон, влада, перспектива тощо;
  • чіткий та суспільно популярний спосіб вираження думок;
  • логічне викладення інформації з метою переконання слухачів;
  • використання емоційно забарвлених слів;
  • риторичні запитання.

Публіцистичному стилю властиві короткі прості речення, часто питальні або окличні, звертання, риторичні питання, риторичні звертання. вигуки. Лексика його носить переважно суспільно-політичний характер.

Основна мета публіцистичного стилю – інформування, обмін думками, переконання, агітація…

4.1 Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

Повідомлення — один з жанрів усного висловлювання; невеликий за обсягом твір на певну тему в публіцистичному стилі, призначений для публічного виголошення. Повідомлення в публіцистичному стилі привертає увагу аудиторії до важливої суспільної або морально-етичної теми. Таке повідомлення виявляє суб’єктивізм автора, його емоційне ставлення до інформації.

Джерелом для повідомлення в публіцистичному стилі може бути:

  • інформація про події, яку подають ЗМІ;
  • власні спостереження за фактами і явищами суспільного життя;
  • інформація в інтернеті;
  • література.

Структура повідомлення

  1. Вступ (зацікавлення, створення необхідного настрою).
  2. Основна частина (наявність доказів на користь власної позиції, наведення переконливих фактів, прикладів).
  3. Висновки (узагальнення положень основної частини, спонукання аудиторії до дискусії, виголошення заклику тощо).

ПАМ’ЯТКА

«Як зробити повідомлення у публіцистичному стилі ефективним і цікавим»

  1. Виберіть тему, яка дійсно хвилює вас.
  2. Чітко уявіть собі мету вашого повідомлення і дотримуйтесь її.
  3. Опрацюйте не менше 2-3 джерел.
  4. Обмежте обсяг матеріалу.
  5. Наповніть повідомлення прикладами, фактами, які б ілюстрували те, про що говорите.
  6. Говоріть виразно, правильно, доречно, використовуйте образні вислови.

4.2 Опрацювання текстів публіцистичного стилю.

— Прочитайте текст. Визначте стиль мовлення. Чи можна вважати тему даного тексту суспільною? Поясніть.

Текст №1.

Знайомтеся, це – Олексій, пілот винищувача СУ-27, капітан.

Яким був шлях молодого аса до омріяної професії?

Як згадує Олексій, з дитинства любив дивитись у небо, цікавився, чому летить літак. Хотів спробувати себе на місці чоловіка, який сидить у кабіні та керує літаком.

Потім було навчання у Львівському ліцеї імені Героїв Крут, який закінчив із золотою медаллю в 2014р.

Вчителі цього навчального закладу запам’ятали прагнення ліцеїста до навчання, дисциплінованість та цілеспрямованість, підвищену вимогливість до себе.

Справжнім випробуванням стало навчання в ХНУПС, проте і його Олексій впевнено подолав. Як найкращий випускник факультету він отримав копію «Меча дружби», якого подарував університету британський принц Майкл Кентський. Молодий пілот ділиться спогадами, що з першого курсу, як тільки дізнався про цей меч, поставив собі за мету отримати його.

З 24.02.2022 виконує складні та надзвичайно ризиковані завдання на різних ділянках фронту (знищення ворожої техніки та особового складу, повітряні удари по штабах окупантів).

Без сумніву, виконує бойові завдання бездоганно.

  • Яку рису характеру Олексія помітив та підкреслив автор? (цілеспрямованість)

ЦІЛЕСПРЯМО́ВАНІСТЬ, ності, жін. Прагнення до певної мети, підпорядкованість їй дій, думок і т. ін.  Для неї, для Вітчизни, долав [капітан] ревучі сорокові широти, і для неї ж він просто, по-буденному дбав про порядок на судні.. Таку б мати волю, ясність, таку б мати цілеспрямованість життя (Олесь Гончар, Тронка, 1963, 153).

ПЛА́НОВИЙ (здійснюваний за планом), ПЛАНОМІ́РНИЙ, ЦІЛЕСПРЯМО́ВАНИЙ, СПРЯМО́ВАНИЙ. Було закладено початок для планової колективної праці (з журналу); Планомірний перерозподіл кадрів (з журналу); Щоб створити футбольну команду високого міжнародного класу, потрібні цілеспрямовані, чітко скоординовані зусилля багатьох фахівців (з газети); Розкриття закономірностей синтезу складових частин молока, м’яса, вовни, яєць послужить основою спрямованої зміни якості тваринницької продукції (з журналу).

  • Чи є у вас мета, до якої ви цілеспрямовано прагнете?

Складіть і запишіть речення із цим словом.

  • Хто такий ас?
  • АС, а, чол., розм. Льотчик-винищувач, який відзначається літальною і бойовою майстерністю. Льотчик кріпкий був. Ас! (Остап Вишня, I, 1956, 256).
  1.  (повітряний) видатний пілот.
  2. Летун.
  3. Літун.
  4. майстер свого діла.
  5. Знавець.
  • З якою метою було створено цей текст?
  • Доберіть заголовок тексту.

Текст №2.

— На скільки частин можна поділити текст?

Матвій. Молодий офіцер Збройних сил України, який цілеспрямовано йшов у військо.

Львівський ліцей імені Героїв Крут,  Сухопутна академія, перший бойовий вихід під Маріуполь, потім околиці Горлівки. Тепер - повномасштабна війна під Києвом.

Я знаю, що він не дуже любить публічність, та й говорити на камеру - не його. Однак спланувати операцію, віддати команду, зайняти лінію оборони, звільнити село… Одним словом - воювати. Це - його. Як і його батька, до речі, який з 2014 року воює в складі ЗСУ. Таких хлопців як Матвій я зустрічав багато. Проте хочу сказати про іншу його сторону. Людяність. У будь-якій складній ситуації він знайде можливість усміхнутися і заспокоїти. Себе, особовий склад, навіть мене - цивільного, який інколи треться десь поруч. Щирість, чесність, ввічливість, холодний розум і запал - захищати рідну землю. Ще до війни Матвій мені казав, що справа не тільки в патріотизмі. Він – (військовий/воєнний) і виконує свою роботу. А виконує, як я бачив - професійно.

  • Який прикметник варто вжити: військовий чи воєнний? (ролик О.Авраменка)

Техніка військова.

Стан воєнний.

Дайте назву (доберіть заголовок) тексту.

  • Яку рису характеру відмічено в цьому повідомленні? (людяність)

ЛЮ́ДЯНІСТЬ, ності, жін. Абстр. ім. до людяний 1; людинолюбство, гуманізм. 

ЛЮ́ДЯНІСТЬ (любов, чуйне ставлення до людини),  ГУМА́ННІСТЬ, ГУМАНІ́ЗМ, ЛЮ́ДСЬКІСТЬ, ЛЮДИНОЛЮ́БСТВО книжн.,ЛЮДИНОЛЮ́БНІСТЬ рідше,ФІЛАНТРО́ПІЯ

 

Словник антонімів

ЛЮДЯНІСТЬ

БЕЗДУШНІСТЬ

Почуття щирого, доброзичливого, чуйного ставлення до інших, уважності до чужих потреб; людинолюбство, гуманність, милосердя, доброта.

Який виявляє суворе, немилосердне ставлення до інших; жорстокість, немилосердність, безсердечність, безжальність, безпощадність, жорстокість.

 Людяність велика, величезна, виняткова, надмірна, найвища, ніжна, справжня, щира ~  бездушність безпощадна, боягузлива, вишукана, відкрита, надмірна, нелюдська, неприродна, рідкісної сили вияву, страшна, явна. Людяність людей, матерів, робітників, стосунків ~  бездушність людиноненависників, прислужників, расистів, терористів, фашистів. Виражати, виявляти, відчувати, описувати, пізнавати, приховувати, людяність ~  бездушність. Не втратити, не знати людяності ~  бездушності. Людяність ~  бездушність існує, наповнює душу, серце, зникає.

 [Ромодан]: Вас тепер тільки одні роки прикрашають, а не мудрість. Зазнайство, а не скромність. Бездушність, а не людяність (О. Корнійчук).

 Людяний ~бездушний, людяно ~бездушно; гуманний ~бездушний //жорстокий, гуманність ~бездушність //жорстокість, гуманно ~бездушно //жорстоко

  • Сьогодні ми говоримо про Воїнів, про тих, що своїми руками тримають над нами небо, що дають нам можливість жити, працювати….
  • Як ви думаєте, які риси притаманні нашим воїнам?

(фізичні дані: сила, витримка, вправність, охайність;

Моральні: людяність, відповідальність, працьовитість, вірність обов’язку, цілеспрямованість, любов до України…;

Уміння: працювати в команді, виконання наказів…)

Ви майбутні воїни, захисники. Зараз у вас теж є обов’язки. Які?

 

Підсумовуючи сказане, спробуймо скласти сенкан до слова «Воїн».

  • Сенкан

 


Воїн

Сильний, безстрашний

Захищає, береже, любить

Стоїть на варті свободи

Звитяжець

Воїн

Сильний, безстрашний

береже, перемагає, любить

Стоїть на варті свободи

Захисник


 

во́їн той, хто воює, б'ється з ворогом; боєць, воїн

боє́ць учасник бою, боїв; воїн.

воя́к той, хто воює, б'ється з ворогом; боєць, воїн.

воя́ка (розм.) те саме, що воя́к 1.

звитя́жець (уроч.) боєць, воїн.

ЗВИТЯ́ГА, и, жін., уроч.

1. Перемога в бою, у війні.  //  Героїчний подвиг. 

 2. Досягнення, успіх, здобуті подоланням труднощів у чому-небудь, наполегливою працею, демонструванням свого мистецтва і т. ін. 

 

5.Створення власних висловлень.

Уявіть, що ви – кореспондент місцевої газети (радіо,тб,  інтернет-видання…) і вам випала нагода розповісти про людину, що стала для вас прикладом, героєм. Про кого б ви розповіли і чому?

Для того, щоб ваша розповідь була змістовнішою, скористайтеся планом.

План

  1. Про кого йтиме мова?
  2. Що ви про нього знаєте? (вік, де навчався, працював…)
  3. Які риси характеру, уміння притаманні?
  4. Чим вас вразила ця людина? (вчинок, розмова, переконання..)
  5. Речення-висновок.
  6. Доберіть заголовок вашого повідомлення.

 

6.Повідомлення на вибрану тему. Оцінювання.

 7. Підсумки.

Вітаємо наших воїнів із Днем Збройних сил України!! Дякуємо вам за можливість навчатися і навчати, за можливість жити.

VIII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Завершити роботу над створенням повідомлень.

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
3877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку