Урок з української мови, я досліджую світ. 1 клас. "Буква Її, позначення нею сполучення звуків [йї]. Звуко-буквений аналіз слів. Опрацювання вірша Анатолія Камінчука «Трамвайчик»

Про матеріал
Ознайомити дітей з новою буквою Її та її звуковим значенням; формувати навички правильного та виразного читання віршованого тексту; продовжити роботу над звуко-буквеним аналізом слів; розвивати артикуляційно-слухові відчуття; пізнавальний інтерес дітей; уточнити і розширити уявлення дітей про види транспорту, їх призначення; створити дружню атмосферу
Перегляд файлу

Урок навчання грамоти в першому класі

Тема:  Буква Її, позначення нею сполучення звуків [йї]. Звуко-буквений аналіз слів. Опрацювання вірша Анатолія Камінчука  «Трамвайчик»

Мета:ознайомити дітей з новою буквою Її та її звуковим значенням;

формувати навички правильного та виразного читання віршованого тексту; продовжити роботу над звуко-буквеним аналізом слів;              

розвивати артикуляційно-слухові відчуття; пізнавальний інтерес дітей; уточнити і розширити уявлення дітей про види транспорту, їх призначення; 

створити дружню атмосферу.

Обладнання:казковий поїзд,  мяка іграшка їжачка, малюнки транспорту,звукові фішки, зошити, буквар.

Хід уроку

 

І. Ранкова зустріч.

1. Віршоване привітання

Діти у колі  разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук.

Доброго ранку містам і містечкам,

(руки розводять у сторони, а потімзводять, опускаючи донизу)

Селам великим, малим хуторам!

(повторюютьпопереднірухи)

Доброго ранку бажаєм сердечно!

(руки кладуть на ліву сторону грудей)

Доброго ранку, люди, всім вам!

(руки розводятьвід грудей у сторони, посміхаючись один одному).

2.Щоденні новини

3.Групова гра «Який транспорт я зустрів?»

Діти, стоячи у колі відгадують загадки.

Хто сьогодні, йдучи до школи бачив транспорт, який ви відгадаєте, той плескає у долоні. Хто не бачив - тупотить ніжками. Хто ніколи не бачив -присідає.


Покрути його педалі – 
Й повезе в далекі далі. 
Є звичайний, є гірський, 
Жовтий, білий, будь-який...
(Велосипед)

У синім небі путь моя, 
Швидше за всіх літаю я. 
Маю крила, хоч не птах. 
Люди звуть мене …
(Літак)

Є великий, є малий, 
З вантажами, легковий. 
По дорогах поспішає, 
У собі людей катає. 
(Автомобіль)

Їде він без коліс
Через поле, через ліс,
Із гори на гору
У зимову пору.
(Сани)


Через море-океан, 
В сильний шторм чи ураган 
Впевнено вперед прямує, 
А на ньому люд мандрує.
(Корабель)

ІІ. Актуалізація знань та оголошення теми і мети уроку.

1.Відгадування загадок.

Для подорожі нам треба обрати транспорт. На чому ми поїдемо ви  дізнаєтесь, відгадавши загадку.

 Срібна стрічечка лежить,

ланцюжок по ній біжить.

І на станціях гудок

подає той ланцюжок. (Поїзд)

Разом з нами буде подорожувати  ще один пасажир. А хто?, впізнайте.

Лиш торкнись до колючок –

Він згортається в клубок.

Не вгадаєте ніяк?

Підказати вам?(Їжак)

Так, подивіться, до нас завітав Розумник –Їжак.

2. Цілепокладання

- Діти, а хто вже зрозумів, яку букву сьогодні будемо вивчати? (Тема уроку)

-    А чи це нам треба? Може й ні? 

Моя мета – познайомити вас із буквою Ї та її  звуковими значеннями, навчити читати слова з нею.

- А які ваші завдання? ( Старатися, бути уважними, виконувати різні завдання, щоб могли швидко впізнавати букву Ї та швидко і правильно читати слова з нею.) 

Отже, до роботи! А допомагатиме нам сьогодні наш гість. ( показую мяку іграшку їжака)

Що ж, сідаємо до потяга. Діти, я почула, що до вагону  зайшов контролер.

Без чого не можна їхати? Правильно, без квитків!  Приготуйте їх до перевірки.  Та у нас незвичайні квитки, а з завданням.(на квитках читають складову таблицю вже вивчених букв)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Станція «Дослідження»

- Знайомлячись зі звуком, ми, зазвичай, визначаємо який він - голосний чи приголосний.

Промовте перший  звук слова «їжак» і спробуйте визначити  який він - голосний чи приголосний (промовляють, роблять припущення ).

Що чуємо перед [і]? Приголосний [й] .

Запитаємо у нашого  гостя. Скажіть, будь ласка, чи може таке бути, щоб 2 звуки зливалися в один? (Так.)

Отже, буква, яку ми сьогодні вивчатимемо, незвичайна, бо позначає 2 звуки.

Візьміть в руки фішки і викладіть ними на парті звуки, які чуєте.

               (  [ = о ]  )

          -    Скільки звуків виклали? (2)

          -     А буква для їх позначення – одна .

          -     Викладіть звукову модель слова «їжак». ( слово на дошці із магнітних літер)

          -     Скільки звуків?  ( 5)

           -     Порахуйте, скільки букв у цьому слові? (4)

           -     Чому?   ( Бо буква ї позначає 2 звука)

ІV. Робота з букварем. Ознайомлення з буквою Її, її назвою і будовою. (с.50) 

1. Станція «Будьмо знайомі»

Буква Ї цікава дуже.

Казка є про неї друже.

Буква І гуляла в лісі,

Там зустріла букву Й.

А з кущів щось сіре лізе…

Як злякалась буква Й!

Враз калачиком згорнулась,

На крапчину обернулась,

Притулилася до І –

Стало зверху крапок дві.

Звір, що викликав цей жах,-

Звичайнісінький їжак!

Завдяки цьому звіркові

Буква виникла нова

В нашій українській мові

Позначає звука два.

А їжак на честь її

Має першу букву Ї.

(Учні розглядають в букварику зображення великої і малої букв Її, порівнюють їхні форми і розміри,  розмірковують на що схожа літера)

V. Формування навичок читання.

1. Артикуляційно – слухові вправи. (с.50)

Гра «Один - багато».

Мій – мої, гай-гаї, твій – твої,свій – свої,  край-краї, звичай-звичаї, врожай – врожаї, трамвай – трамваї.

2. Станція словесна. Читання слів у букварі(с.50)

а)Вправа «Луна»

б)Читання «ланцюжком»

Станція «Відпочинок»         

У країні казочок жив веселий їжачок.

Разом з ним усі звірята

Вишикувалися на зарядку.

Похитали головою.

Раз – притупнули ногою.

Руки в гору підняли,

Трішки ними потрясли.

Нахилились вліво, вправо.

Та цього іще замало.

Руки вгору, руки вниз.

Раз присіли, піднялись.

Головою похитали

Й працювати знов почали.

3.Станція друкування.

Письмо друкованої букви Її в зошиті в клітинку.

VІ. Робота за букварем .

1.Читання вірша Анатолія Камінчука «Трамвайчик» (с.50)

- Про що йдеться у вірші?

- Хто їхав у трамвайчику?

- Куди їхав трамвайчик?

-Як треба поводитись у транспорті?

2. Повторне читання.

Прийоми читання:

Читання кращим учнем.

Читання вчителем.

Читання ланцюжком.

«Відлуння» (вчитель читає слова з букваря, а діти хором називають останній склад кожного слова.)

Читання для друга. (читають напівголосно одне одному).

Вибіркове читання (прочитати слова із буквою ї)

3.Вправа «Я почну, а ви продовжіть»

V. Рефлексія.

- На сьогодні подорож закінчується. Поїзд прибуває на станцію «Підсумкова».

Продовжіть  речення.

Інтерактивна вправа  «Незакінчене речення»

«Вдома я розкажу…»

«Найбільше мені сподобалось…»

А тепер подякуємо Їжачкові за допомогу в дорозі.

 

 

 

 

doc
Додано
28 лютого
Переглядів
666
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку