Тема. Робота над реченням. Зустріч з весною
Мета: розвивати каліграфічне письмо; удосконалювати вміння працювати над реченням; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати старанність, любов до природи.
Обладнання: весняні пейзажі, листочки із написаними завданнями, таблиця з деформованими реченнями, малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
ІІ. Підготовка до сприймання, позитивне налаштування на урок.
1.Каліграфічна хвилинка.
- Спишіть каліграфічно літери з дошки та складіть з них слово.
В с н а е
Весна
-Зверніть увагу на з’єднання букв.
-Послухайте, як описано весну у вірші.
Я весела, квітуча, ясна,
Спішу до вас в гості сама.
Вправно й невпинно працюю.
Стоголосий спів птахів уже чую.(Весна)
2.Відтворення звуків весни.
Учитель демонструє весняні пейзажі.
-Подивіться на весняні пейзажі і спробуйте відтворити звуки весни. Діти, що сидять справа — показують, як барабанить дощик, а в лівому — як співають птахи, що прилетіли із вирію.
-Діти, ви так гарно відтворили звуки весни, що їй сподобалось, і вона завітала до нас на урок.
Заходить дівчинка Весна і звертається до учнів віршем.
— Я — Весна, до вас з подарунком прийшла.
Чарівні, молоденькі листочки усім принесла.
Працюйте старанно, працюйте активно.
Тримайте дарунок від мене — це диво.
Весна дарує весняні листочки.
-Ці весняні листочки — незвичайні. На них наша гостя написала завдання на урок.
3.Підготовча вправа. Диктант-решето.
Учитель демонструє листочок, на якому написано «Диктант- решето».
-Діти, я вам читатиму слова, а ви запишіть лише ті з них, що стосуються теми «Весна».
Гумка, весна, олівець, подарувала, ручка, дерева, зошит, вбрання, пенал, зелене.
-Прочитайте записані слова. (Весна, подарувала, дерева, вбрання, зелене.)
-Які слова ми не записали. Чому? Промовте їх хором. (Гумка, олівець, ручка, зошит, пенал.)
-Якими словами можна узагальнити ці предмети? (Шкільне приладдя.)
ІІІ. Оголошення теми уроку. Опрацювання нового матеріалу.
Учитель демонструє другий листочок із написом «Складання речення)).
-Сьогодні на уроці ми будемо говорити про речення . Усно складіть речення зі слів диктанту. (Весна подарувала дерева зелене вбрання.)
Учитель записує речення на дошці, міняючи слова місцями:
Подарувала дерева весна вбрання зелене
Учитель переставляє слова, діти читають ще раз:
Весна подарувала дерева зелене вбрання
-Чи всі слова зв’язані між собою в реченні? (Ні.)
-Що в цьому реченні не так? (Слово «дерева» не зв ’язане з іншими.)
-Змініть слово дерева так, щоб воно «потоваришувало» з іншими словами речення. (Деревам.)
Учитель записує новоутворене речення:
Весна подарувала деревам зелене вбрання.
-Діти, ми склали речення, а чи правильно воно записане? Що не так? Чого не вистачає? (Перше слово потрібно писати з великої літери, у кінці речення ставиться крапка.)
-Тепер речення правильно записане і оформлене. Запишіть його каліграфічно у зошит.
-Мінлива весна. Весняний вітерець то теплий, то холодний. Дмухнув теплий вітерець і розвіяв частину слів. Послухайте, що залишилось.
Сонечко сховалося за велику...
-Скажіть, це речення? (Ні.)
-Які слова розвіяв вітерець? Відшукайте їх. (Сонечко сховалося за велику хмару.)
-Тепер це речення. Воно виражає закінчену думку. Подаруйте мені його!
Діти промовляють.( Речення виражає закінчену думку.)
-Дітки, звідкілясь взявся вітерець, повіяв і притулились слова одне до одного
Спробуйте прочитати те, що вийшло: Почавсявеснянийдощ.
-Як пишуться слова у реченні? (Окремо.)
- Промовте речення тихенько, а тепер заплющіть оченята і подумки скажіть: «Учителю, я дарую тобі це речення».
-Отже, слова у реченні пишуться окремо.
Вузлики на пам ’ять.
Хвилинка відпочинку.
-А зараз відпочинемо!
Вправа «Якби...».
Учитель дає початок висловлювання, а учні закінчують його.
Якби я була сонечком, то...
Якби я був хмаринкою, то...
Якби я була вітерцем, то...
ІV. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.
Учитель демонструє листочок, на якому написано «Таблиця». Складання речень за таблицею.
-Цей осінній листочок приніс сюди вітерець. Він хоче, щоб ми по-працювали з табличкою за його девізом: «За табличкою читай, швидко речення з’єднай».
У лівій частині таблиці — початок речень, у правій — кінець. Треба з’єднати дві частини в одне ціле.
Завітала до лісу листочки на гілках
Теплий вітерець гойдає весела весна
Завітала до лісу весела весна. Теплий вітерець гойдає листочки на гілках. .
-Прочитайте речення і скажіть, чи зв’язані вони між собою? (Так.)
-Отже, це текст. Доберіть до нього заголовок.
Учитель проходить між рядами, і діти на вухо говорять йому свої варіанти.
-Дякую вам! Ваші заголовки перенесли наш клас у казковий весняний ліс.
Складання речень за схемою.
Учитель демонструє листочок, на якому написано «Складання речень за схемою».
-У вас є ще один чудовий листочок із завданням. Прочитаймо хором слово весна . Чи може воно бути реченням?
-Зробимо це речення повнішим, яскравішим. Складіть речення за схемою.
(Прийшла весела, тепла весна.)
-Скільки слів у цьому реченні? (Чотири.)
Учитель демонструє листочок, на якому написано «Цифровий диктант».
Визначення кількості слів у реченні.
-Наступний осінній листочок пропонує виконати цифровий диктант.
Учитель читає речення, а учні показують на пальцях кількість слів у кожному.
• До лісу завітала весна. (Чотири.)
• Пішов дрібний дощик. (Три.)
• На лісовій галявині виросли підсніжники. (П’ять.)
— Розумники, молодці, кмітливчики! Весна дякує вам!
Діти, ви сьогодні активно, старанно працювали, і весна приготувала вам як винагороду свої весняні подарунки.
Дівчинка Весна дарує всім учням малюночки із зображенням підсніжників.
-Я дуже вдячна вам, діти. Ви сьогодні подарували мені такі чудові речення! Щиро дякую і прощаюся з вами. До побачення!
V. Підсумок уроку
-З чим ви ознайомилися, чого навчилися?
Література
1.»Добрий день школярику!»:Хрестоматія для позакласного читання.-К.:Інтерпрес,1997.
2.Кондратенко Л.Весела орфографія.-Тернопіль:Мальва,2007.
3.Мельничайко О.І.,Лесняк Н.В.Українська мова(дидактичний матеріал).-К.:Навчальна книга-Богдан,2012.
4.Прищепа К.С., Лук»яненко В.Г.Тематичний словник школяра.-К.:Гала, 1997