Формувати в учнів уміння змінювати слова за запитаннями, виділяти змінну частину, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснити роль закінчення у зв'язках слів у реченні; розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати любов до книги, виховувати бажання вивчати рідну мову.
Тема. Закінчення слова. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні. Зміна форми слова за допомогою закінчення.
Мета: формувати в учнів уміння змінювати слова за запитаннями, виділяти змінну частину, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснити роль закінчення у зв’язках слів у реченні; розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати любов до книги, виховувати бажання вивчати рідну мову.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань (див. додаток на с. 38)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Зверніть увагу на правопис слова закінчення. У чому його особливість?
(подовжений приголосний звук, який на письмі позначається двома однаковими буквами.
Каліграфічна хвилинка
З з за ння закінчення
Закінчення-1.Дія за значенням закінчити. Закінчити-доводити що-небудь до кінця, до завершення.2.Кінцева частина чого-небудь.
____вистави,______роботи,________тижня,_______літа,_______оповідання
_________слова.
Чи буває закінчення у словах? Сьогодні на уроці ми спробуємо відповісти на це запитання.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які інші частини можна визначити в словах.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Ведмедик дуже любить мед. Вранці він ласує чаєм з медом. Вдень до меду додає малину. А ввечері…
Доповніть останнє речення.
Знайдіть і підкресліть слово, яке повторюється.
В такому випадку кажуть ,що у слові мед-нульове закінчення.
Змініть слово вода за питаннями (записано на дошці чого?чому? чим?)
Алгоритм визначення закінчення
Прочитай слово.
Виділи закінчення, змінивши слово за запитаннями.
Познач закінчення так .
3.Виберіть правильне твердження.
1.Частина слова, яка стоїть (на початку слова, всередині слова, наприкінці слова), називається закінченням.
2. Закінчення –це (незмінна, змінна) частина слова.
4. Робота з підручником.
Прочитайте правило на с.64.
5.Фізкульхвилинка.
6.Робота в групах.
- Що треба зробити із словами, щоб утворити з них речення? Побудуйте речення і запишіть.
«Блакитний». Чарівний, осінь, завітала ,до, нашій, міста.
«Жовті». Діти, ходили,на, екскурсія, до, осіннього, ліс.
«Зелені». Після, ходити, уроки, учні, до, парк, клас, наш.
«Рожеві». На, шкільний, подвір’ї, росте, струнка, берізку.
Прочитайте це у підручнику на с.65
7. Творче списування (вправа 137, с. 64)
— Спишіть, змінюючи слова в дужках так, щоб вони зв’язувалися з іншими словами в реченні.
— Уявіть, що слова в дужках не змінюються, чи зрозуміли би ви ці вислови?
— Які ще слова треба вставити для зв’язку слів у реченні?
8. Гра «Додай закінчення» (вправа 138, с. 65)
— Спишіть текст, вставляючи пропущені закінчення слів.
— Які прислів’я чи приказки про книжку ви знаєте? Запишіть.
Будеш з книгою дружити — буде легше в світі жити.
Книга не пряник, а дітей до себе манить.
З ручаїв — ріки, з книжок — знання.
День без книги, що обід без хліба.
Будеш книги читати, будеш все знати.
9. Вибіркове списування (вправа 139, с. 65)
— Прочитайте. Простежте, яке слово повторюється в тексті. Поставте до нього питання і визначте закінчення.
— Знайдіть у тексті спонукальне речення і випишіть його. Складіть інші спонукальні речення зі словом хліб і запишіть їх. Позначте у цьому слові закінчення.
— Перебудуйте останнє речення за зразком першого і запишіть.
— Спишіть каліграфічний рядок. Як називаються такі речення?
5.Колективна робота
— Які ж ролі виконує закінчення у реченні? (Зв’язує слова в реченні, утворює нову форму слова.)
— Як утворити нову форму слова?
1) За принципом «один — багато»: книга — книги; учень — учні.
2) За принципом: «він — вона — вони»: чемний — чемна — чемні.
3) За допомогою запитань: (що?) дружба; (чого?) дружби; (чому?) дружбі; (що?) дружбу; (на чому?) на дружбі.
VІ . Підсумок уроку
— Вивчення якої теми ми розпочали?
— З якою частиною слова сьогодні ознайомилися?
— Що таке закінчення?
— Як його знайти? А як позначити?
— Що нового дізналися на уроці?
— Що найбільше запам’яталося?
— Яких висновків дійшли? (Слова можуть змінюватися. Змінна частина слова називається закінченням. Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.)
— Ми говорили про маленьку частинку слова, яка має величезне значення та зв’язує різні слова в реченні. Саме завдяки таким дрібницям українська мова є наймилозвучнішою мовою в світі, добре впорядкованою, тому що слова лаконічно і тонко поєднані.
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 140, с. 65.
Чарівний, осінь, завітала ,до, нашій, міста.
Діти, ходили,на, екскурсія, до, осіннього, ліс.
Після, ходити, уроки, учні, до, парк, клас, наш.
На, шкільний, подвір’ї, росте, струнка, берізку.
Алгоритм визначення закінчення
Прочитай слово.
Виділи закінчення, змінивши слово за запитаннями.
Познач закінчення так .
Як утворити нову форму слова?
1) За принципом «один — багато»: книга — книги; учень — учні.
2) За принципом: «він — вона — вони»: чемний — чемна — чемні.
3) За допомогою запитань: (що?) дружба; (чого?) дружби; (чому?) дружбі; (що?) дружбу; (на чому?) на дружбі.
Будеш з книгою дружити — буде легше в світі жити.
Книга не пряник, а дітей до себе манить.
З ручаїв — ріки, з книжок — знання.
День без книги, що обід без хліба.
Будеш книги читати, будеш все знати.