Урок з української мови "Займенники 3-ої особи"

Про матеріал
Конспект уроку містить навчальний матеріал та вправи, які сприяють корекції та ефективності засвоєння матеріалу. Рекомендований для дітей з особливими освітніми потребами.
Перегляд файлу

 

Урок: з української мови

 

Тема:  Займенники 3-ої особи однини і множини, їх відмінювання.

Мета: вчити відмінювати займенники 3-ої особи однини і множини; повторити та закріпити знання про займенник; продовжувати формувати вміння вирізняти особові займенники серед інших частин мови, викоритовувати їх в усному звязному мовленні, адекватно оцінювати результат власної діяльності.

   Розвивати та коригувати: інтелектуальну працездатність враховуючи індивідуальні особливості та діагноз дитини, збільшивши кількість фізкультхвилинок та використовуючи нейрокорекційні та кінезіологічні вправи; сприймання – використовуючи наочність; слухову увагу – за допомогою дидактичних вправ; пам’ять повторюючи матеріал у різних варіантах та задіюючи різні аналізатори; мислення – перенесенням знань на практику; уяву через використання засобів порівняння.

   Виховувати інтерес до вивчення рідної мови, мотивацію до навчання, віру в свої можливості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Відмінювання займенників 3-ої особи», презентація, мячі різних розмірів, картки з кінезіологічними та нейрокорекційними вправами, роздатковий матеріал: тестові та домашнє завдання.

 

Хід уроку

 

І Загально-корекційний етап.

  1.  Організаційний момент.

   Доброго дня, Вадим. Зараз у нас буде урок української мови. Сьогодні за нашою роботою будуть спостерігати інші педагоги, але, як бачиш їх тут немає. Вони по інший бік екрану, тому уявимо, що ми актори  кіно, яких знімають для серіалу «Школа». Круто?

   Давай з ними привітаємось. А тепер ми привітаємось з тобою так, як ми це робимо зазвичай.

Руханка «Привіт, привіт».

   Ти готовий почати працювати? Отож, до роботи.

  1. Нервово-психлогічна підготовка.

   Послухай будь ласка казку.

 

Казка

      Колись, дуже давно  в сирій печері жила зла чаклунка, яку дратував сміх і  веселощі, працелюбство та життєрадісність жителів селища. Вона довго думала над тим, як нашкодити своїм сусідам. І, нарешті, придумала. Вона взяла свою чарівну пали­цю, вдарила тричі об землю і промовила:   «Я хочу, щоб вони забули свої імена та імена своїх знайомих.» Так і сталось. Імена втратили свої назви.    

      Та ось у поселення потрапив добрий мудрець. Жителі розповіли йому про своє горе, попросили допомогти повернути їм життя, повне радощів, веселощів. 

– Я допоможу вам повернути імена, але це буде не одразу, - пообіцяв мудрець. Поки що я дам вам слова замість імен та назв, які забрала у вас чаклунка. Вони будуть вказувати на особу чи предмет. Наприклад, кожен з вас про себе говоритиме: «Я». А якщо вас буде багато, то кажіть «Ми». Звертаючись до інших говоріть «Ти», «Ви». Розповідаючи про когось або про щось, говоріть: «Він», «Вона», «Воно». А якщо їх багато – «Вони».

    З того часу з'явилися  нові слова. Які слова з'явилися у мові? (Займенники)

 

ІІ Основний етап

  1. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Мозковий штурм».

1.Що таке займенник?

(Займенник – це самостійна  частина   мови, яка вказує на   предмети, їх ознаки, кількість, але не називає їх).

2. Які частини мови заміняють займенники? (Іменник, прикметник, числівник).

3. На які питання відповідають займенники? (Займенники відповідають на ті самі питання, що й частини мови, замість яких вони вживаються хто? що? який?  яка? яке? скільки?)

4. Яку частину мови заміняють особові займенники? (Іменник)

5.Назви особові займенники. (Я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони – особові займенники.Вони вказують на особу або осіб і відповідають на ті самі питання, що й іменники).

6. Які займенники належать до 1-ої, 2-ої особи? (Займенники 1-ої особи «Я», «Ми» вказують на особу, яка говорить про себе; двох і більше осіб, від імені яких говорять. Займенники 2-ої особи «Ти», «Ви» вказують на особу чи осіб, до яких звертаються.)

Перевірка домашнього завдання.

   На минулому уроці ми вчили займенники 2-ої особи та вчилися їх відмінювати. Домашнє завдання було поставити займенники 2-ої особи у правильній відмінковій формі, скласти та записати два речення. Відкрий будь ласка зошит і прочитай речення, які ти склав.

Мотивація навчальної діяльності.

   Ти молодець. Є в житті такі моменти, як, наприклад, компліменти. Знаєш, що таке комплімент?

Вправа «Комплімент».

Я пропоную передаючи мяч один одному казати компліменти.

Ти молодець.             Ви …

Ти старанний.            Ви …

Ти уважний.               Ви …

Ти веселий.                Ви …

Ти найкращий, розумний, кмітливий, активний.

Кому ми робили компліменти? (Я – вам, ви – мені)

Чи звучали наші імена? (імена тих, кому робили комплімент?) (Ні)

Як ти дізнався, що я зверталась до тебе? (Ви казали «ти»)

Яку частину мови ми використовували при звернені один до одного? (Займенник)

Якої особи займенники ми вживали? (2-ої особи)

  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

   Сьогодні ми продовжиимо вивчати займенник і дізнаємось, які займенники відносять до 3-ої особи і як вони відмінюються.

   Тема уроку: «Відмінювання займенників 3-ої особи». Наше завдання запамятати, які займенники належать до 3-ої особи і навчитися їх відмінювати.

  1. Формуюча частина.

Пояснення навчального матеріалу.

   Спробуй виконати таке завдання. Назви, що зображено на малюнку,  піднімаючи праву, ліву або обидві руки в залежності від позначення.

   А зараз називай, що зображено, замінюй назву на займенник, продожуючи працювати руками.

   Отже, ти замінив назву предметів і осіб, які були зображенні займенниками: він, вона, воно, вони. А це і є займенники 3-ої особи. Вони вказують на особу чи предмет про який говорять.

   Особові займенники 3-ої особи змінюються за числами і відмінками. Займенники 3-ої особи однини змінюються за родами: він – чоловічий рід, вона – жіночій рід, воно – середній рід.

   Спробуй провідміняти займенник «він». Самостійна робота.

   Розглянемо таблицю відмінювання. 

 

Н. Хто? Що?

Він

Вона

Воно

Вони

Р. Кого? Чого?

Його

Її

Його

Їх

Д. Кому? Чому?

Йому

Їй

Йому

Їм

З. Кого? Що?

Його

Її

Його

Їх

О. Ким? Чим?

Ним

Нею

Ним

Ними

М. На кому?

      На чому?

на ньому

на ній

На ньому

на них

  

   Особовий займенник середнього роду воно має такі самі відмінкові форми, як і він.

   Особливістю відмінювання особових займенників він, вона, воно, вони є поява в них після прийменників та в орудному відмінку початкового звука [н], тому на письмі після прийменників та в орудному відмінку в займенниках 3-ї особи пишеться літера н: від нього, від неї, від них.

Кінезіологічні вправи.

Робота в зошиті.

   Постав займенники у потрібній відмінковій формі. Запиши їх у зошит.

   З (вона), під (воно), за (вони), перед (він), від (вона), у (вони).

Вибери займенник з прийменником і склади речення. (усно)

Вправа «Відгадай що у мене».

   Воно смачне і солодке, не з борошна, росте на дереві, кругле, фрукт. (Яблуко)

   Вона прямокутна, зроблена з паперу, допомагає дізнаватись нове, цікаве. (Книжка)

   Він круглий, мякий, легкий, кольоровий, не росте на дереві, є в цій кімнаті. (Мяч)

   Чому ти зразу не міг здогадатись про що мова?

   Тому, що я не назвала предмет, а замінила його назву іншими слова, такими, як воно, вона, він. А це може означати багато різних речей та предметів. Тому розповідаючи по щось, спочатку слід називати предмет, а лише тоді заміняти іменниики займенниками.

Вправа «Хто написав».

Тобі прийшло повідомлення, можеш прочитати.

   «Вона казала, щоб хтось із вас після уроку зайшов до неї. Якщо її не буде у своєму кабінеті – зачекаєте. У неї дуже важлива справа до вас. Так, наче все написав. Нічого не забув? Не забудьте. Це дуже важливо для кожного з вас!» або    «Він просив, щоб ви зателефонували до нього після уроків. Якщо він не підніме слухавку – приїдьте до нього. Це дуже важливо. Він хвилюється за вас.»

   Вадим, а ти зрозумів, кому і до кого треба прийти після уроку? (Ні) Я теж ні. А чому? Що було відсутнім у повідомленні? (іменник)

   Займенник може замінити іменник і навпаки. Спробуй замінити займенники на іменники, там де потрібно, щоб повідомлення стало зрозумілим.

   Молодець, ти гарно впорався з завданням. Пропоную перевірити, як ти засвоїв матеріал.

Перевірка засвоєних знань.

   Щоб отримати тестові завдання, які ти так любиш, потрібно їх відкрити. Для цього пройди пальчиками по доріжці. (нейрокорекція)

Тест (додаток).

 

ІІІ Заключна частина.

  1. Підсумок уроку. Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа-гра з мячем «Так – Ні».

Так – підняти мяч вгору, опустити вниз. Ні – підняти і нахилитити вправо, вліво.

1. Займенник – це частина мови, що означає предмет?

2. Займенник – це частина мови, що вказує на предмет, але не називає його?

3. Займенники відповідають на питання що робити?

4. Займенники відповідають на питання Хто? Що? Кого? Кому?

5. Слово «учень» – займенник?

6. Слово «він» – займенник?

7. Заміняють іменники, прикметники, числівники.

8. Бувають особові: 1-ої, 2-ої, 3-ої, 4-ої, 5-ої особи.

9. Займенники з прийменниками пишуться окремо.

  1.  Оцінювання.

     3.  Пояснення домашнього завдання.

   Провідміняти займенники 3-ої особи, які є картці, скласти з ними речення і записати у зошит.

     4.  Приведення в порядок робочого місця.

     5.  Установка на відпочинок. Релаксація.

   Воно – дарує тобі світло і тепло, він – дає свіжіть та легкість, вона – щедро ділиться своїми багатствами, вони – радіють, що у них є: я, ми, ти, ви. Живи, радіючи кожному дню, відпочивай, кожної ночі, прокидайся здоровим, кожного ранку, усвідомлюй, ти живеш не дарма.

   Дякую, тобі, за хорошу роботу на уроці. Урок закінчений. Можеш відпочивати.

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 березня 2021
Переглядів
5298
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку