Тема: Змінювання іменника за числами і відмінками.
Мета : актуалізувати знання учнів про відмінники, рід і число іменника; удосконалювати вміння визначати відмінки, рід і число іменника; формувати в учнів навички співробітництва, культури спілкування, сприяти духовно – моральному розвитку школярів, прищеплювати бажання удосконалювати себе;
розвивати логічне мислення, пам’ять, творчу уяву, культуру усного та писемного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки, сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати комунікаційні компетенції;
виховувати любов і повагу до рідної мови , повагу один до одного.
Обладнання: підручник « Українська мова» 4 клас, таблиці, гра «Піца», картки для роботи в групах.
Тип уроку : комбінований.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Діти, давайте пофантазуємо, якими повинні бути учні на уроці?
( назвіть слово, яке починається на першу букву вашого імені)
- Д- дисципліновані, допитливі,
- О охайні, оригінальні ,
- Л-любознавчі,
- Т- творчі,
- Х – харизматичні,
- К- креативні, кмітливі.
- С-сучасні, самостійні.
- М – мислити.
- Бажаючи.
ІІ. АОЗ.
Отже, якщо, ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості.
І почнемо ми, як завжди, з каліграфічної хвилинки.
Згадаємо наступні з’єднання:
Ім ме ен нн ни ик Іменник
Пригадаємо, яку частину мови ми вивчаємо?
На дошці Асоціативний кущ. Додаток №1.
Іменник
Частина мови
Називає предмет
Відповідає на питання Істота Хто? Неістота Що?
Змінюється за родами: чоловічий рід, жіночий рід середній рід; за числами: однина множина; за відмінками.
Гра «Піца».
Кожна група одержує піцу, поділену на 6 частин і певну кількість слів. Діти якомога швидше заповнюють піцу.
Слива, людина, осінь, школа, батьківщина, країна, ножиці, окуляри, зошит, стіл.
Олівець, пенал, мир, півник, хлопчик, стіл, двері, булка, молоко, земля.
Сонце, небо, озеро, вікно, серце, теля, ворота, дружба, пенал, прянощі.
Кожна група одержує картку із завданням: поєднати назви відмінків з відповідними запитаннями і словами.
Додаток №3.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Проблемне питання. Давайте провідміняємо слово ЯБЛУКА.
Отже, сьогодні ми з вами продовжим роботу над вивченням теми Іменник. Навчимося змінювати іменники за числами і відмінками. Для зручності відкрийте підручники на сторінці 42. Знайдіть вправу 120. (таблицю на екран).
Розгляд таблиці.
Робота з питаннями під таблицею.
- Який відмінок не відповідає на жодне питання?
- Чому біля одного відмінка два питання?
- Які відмінки відповідають на однакові питання?
- У яких відмінках іменники чоловічого роду можуть мати два закінчення?
ІV. ФІЗХВИЛИНКА «ВЕСЕЛА КАРУСЕЛЬ»
Діти стають в два кола обличчям один до одного.
Учням зовнішнього кола надягаю корони - картки з назвою відмінка. По команді вчителя (грає музика) гравці внутрішнього кола рухаються по стрілці годинника. Музика зупиняється, діти внутрішнього кола зупиняються і називають питання відповідного іменника (напроти).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Виконання вправи 121.
1.Відгадай загадки.
Слова відгадки зміни за числами. - Соковите, червоненьке, круглобоке, солоденьке. ( яблуко).
- Чи то жовта, чи то синя – соковита господиня. Чи то сонце, чи то злива – пригостить нас влітку (слива).
- Цього фрукта по шматку в чай додам я для смаку. Запашний він та кисленький, наче сонечко жовтенький. (лимон).
2. Користуючись таблицею зі с. 42, запишіть змінювання одного зі слів - відгадок за відмінковими питаннями і числами.
Таблицю виводжу на екран телевізора.
Тренувальні вправи.
Прочитати, поставивши іменники у відповідну форму.
Посадили (що?) дерево (яблуня). ( На чому?) на (яблуня) ростуть (листочок).
Ми підемо до (чого?) до (сад) ____________ .
У (чому?) у (сад) ________________________ ростуть фруктові (дерево) ____________ .
Восени (хто?) (людина) ____________________ збирають багатий урожай (яблуко та груша) _____________________.
2 . Виконання вправи 122 за завданням.
У містечку Кролевець на Сумщині росте незвичайна яблуня-колонія. Вона стелиться …(земля – одн., О.в), як лоза. І, що дивно, росте і родить уже понад два століття!
Дивна яблуня нагадує гігантську доісторичну… (істоти – одн., Зн.в.). …(Стовбуром – мн Н.в.) то «пірнають» у … (трави – одн. Зн.в), то виринають з неї. А потім звиваються, наче хвіст якоїсь підземної…(тварина- одн., Р.в.). важко повірити в те, що це одна – єдина… (рослини – одн. Н.в.).адже її … (пагоном мн., Н.в.) займають…( площі – одн., Зн.в.) майже в тисячу квадратних …(метр- мн.Р.в).
У кого вдома ростуть яблука?
Яким чином ми їх зберігаємо?
В народі говорять: З’їж яблучко вранці натщесерце і забудеш дорогу до лікарів.
- А як ви розумієте цей вислів?
https://www.youtube.com/watch?v=5QIMGXO5-h8
АГРОНОВИНИ
Яблуня зростає у вигляді куща, який за площею займає близько 10 соток. Орієнтовний вік — понад 200 років. У яблуні давно вже немає її первісного материнського стовбура, а налічують близько 15 стовбурів-гілок, що приросли до землі.
Особливістю яблуні (досі ця властивість не була відома) є її здатність до самостійного вкорінення гілками. Віття нахиляється до землі і пускає коріння, коли один із стовбурів відмирає. Так яблуня продовжує собі життя. Набравшись сил, вже не гілки, а дерева піднімаються знову догори, рясно вкриваючись квітками навесні і червоно-білими, приємними на смак яблуками восени.
РЕЗЕРВ
2.Спишіть слова, замінюючи іменники, що в дужках, за відповідними числами та відмінками.
VI. Рефлексія.
Продовж речення.
Сьогодні на уроці вчилися…
Було цікаво…
Легко вдавалося…
Додаток №1
Іменник
Частина мови
Називає Відповідає на питання: предмет
Істота Хто? Неістота Що?
за відмінками
Змінюється за родами: чоловічий рід
жіночий рід середній рід
за числами: однина множина;
Додаток 2
Слива,людина,осінь, школа, батьківщина, країна,ножиці, окуляри, зошит, стіл.
Олівець, пенал, мир, півник, хлопчик, стіл, двері, булка, молоко, земля.
Сонце, небо, озеро, вікно, серце, теля, ворота, дружба, пенал, прянощі.
Додаток №3
Прочитати, поставивши іменники у відповідну форму.
Посадили (що?) дерево (яблуня). ( На чому?) на (яблуня) ростуть (листочок).
Додаток №5
Прочитати, змінюючи форму іменників. У дужках після кожного зміненого іменника указати число та відмінок.
Ми підемо до (чого?) до (сад) ____________ .
У (чому?) у (сад) ________________________ ростуть фруктові (дерево) ____________ .
Восени (хто?) (людина) ____________________ збирають багатий урожай (яблуко та груша) _____________________.