Урок з української мови "Змінювання іменників за числами і відмінками"

Про матеріал
Публікація містить методичну розробку конспекта уроку з української мови в НУШ. В цікавій, доступній для дітей формі удосконалюємо вміння визначати відмінки, рід і число іменника.
Перегляд файлу

Тема: Змінювання іменника за числами  і відмінками.

 

Мета : актуалізувати знання учнів про відмінники, рід і число іменника; удосконалювати вміння визначати  відмінки, рід і число іменника; формувати в учнів навички співробітництва, культури спілкування, сприяти духовно – моральному розвитку школярів, прищеплювати бажання удосконалювати себе;

розвивати логічне мислення, пам’ять, творчу уяву, культуру усного та писемного  мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки, сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати комунікаційні компетенції;

 виховувати любов і повагу до рідної мови , повагу один до одного.

Обладнання: підручник « Українська мова» 4 клас, таблиці,  гра «Піца»,  картки для роботи в групах.

Тип уроку : комбінований.

 

                             Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Діти,  давайте пофантазуємо, якими повинні бути учні на уроці?

 ( назвіть слово, яке починається на першу букву вашого імені)

-         Д- дисципліновані, допитливі,

-         О охайні, оригінальні ,

-         Л-любознавчі,

-         Т- творчі,

-         Х – харизматичні,

-         К- креативні, кмітливі.

-         С-сучасні, самостійні.

-         М – мислити.

-         Бажаючи.

 

ІІ. АОЗ.

         Отже, якщо, ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості.

І почнемо ми, як завжди, з каліграфічної хвилинки.

Згадаємо наступні з’єднання:

Ім  ме ен нн ни ик Іменник

 

Пригадаємо, яку частину мови ми вивчаємо?

  1.  Бліц – опитування.

На дошці Асоціативний кущ. Додаток №1.

          Іменник

Частина мови

Називає предмет

Відповідає на питання Істота Хто? Неістота Що?

Змінюється за родами: чоловічий рід,  жіночий рід  середній рід; за числами: однина множина;  за відмінками.

  1. Робота в групах.

 Гра  «Піца».

 Кожна група одержує піцу, поділену на 6 частин і певну кількість слів. Діти якомога швидше заповнюють піцу.

          Додаток  2

Слива, людина, осінь, школа, батьківщина, країна, ножиці, окуляри, зошит, стіл.

Олівець, пенал, мир, півник, хлопчик, стіл,  двері, булка, молоко, земля.

Сонце,  небо, озеро,  вікно, серце, теля, ворота,  дружба, пенал, прянощі.

  1. Гра  «Відмінкові ланцюжки».

Кожна група одержує картку із завданням: поєднати назви відмінків з відповідними запитаннями і словами.

 Додаток №3.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Проблемне питання. Давайте провідміняємо слово ЯБЛУКА.

Отже, сьогодні ми з вами продовжим роботу над вивченням теми Іменник. Навчимося змінювати іменники  за числами і відмінками. Для зручності відкрийте підручники на сторінці 42.  Знайдіть вправу 120. (таблицю  на екран).

Розгляд таблиці.

Робота з питаннями  під таблицею.

-         Який відмінок не відповідає на жодне питання?

-         Чому біля одного відмінка два питання?

-         Які відмінки відповідають на однакові питання?

-         У яких відмінках іменники чоловічого роду можуть мати два закінчення?

ІV.  ФІЗХВИЛИНКА  «ВЕСЕЛА КАРУСЕЛЬ»

Діти стають в два кола обличчям один до одного.

 Учням зовнішнього кола надягаю корони - картки з назвою відмінка.  По команді вчителя (грає музика) гравці внутрішнього кола рухаються по стрілці годинника. Музика зупиняється, діти внутрішнього кола зупиняються і називають питання відповідного іменника (напроти).

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

Виконання вправи 121.

1.Відгадай загадки.

   Слова відгадки зміни за числами.  - Соковите, червоненьке, круглобоке, солоденьке. ( яблуко).

      - Чи то жовта, чи то синя – соковита господиня. Чи то сонце, чи то злива – пригостить нас влітку (слива).

      - Цього фрукта по шматку в чай додам я для смаку. Запашний він та кисленький, наче сонечко жовтенький. (лимон).

 

2. Користуючись таблицею зі с. 42, запишіть змінювання одного зі слів - відгадок за відмінковими питаннями і числами.

           Таблицю виводжу на екран телевізора.

 

Тренувальні вправи.

  1. Робота в парах.

Прочитати, поставивши іменники у відповідну форму.

Посадили (що?) дерево (яблуня).   ( На чому?) на (яблуня) ростуть (листочок).

 

  1. Індивідуальні картки.

 

Прочитати, змінюючи форму іменників. У дужках після  кожного зміненого іменника указати число та відмінок.

Ми підемо до (чого?) до (сад) ____________ .

У (чому?) у (сад)   ________________________  ростуть  фруктові (дерево) ____________ .

Восени  (хто?) (людина) ____________________  збирають багатий урожай (яблуко та груша) _____________________.

 

2 . Виконання вправи 122 за завданням.

  1.   Прочитай текст, змінюючи іменники, що в дужках, за відповідними числами та відмінками.

    

          У містечку Кролевець на Сумщині росте незвичайна яблуня-колонія. Вона стелиться …(земля – одн., О.в), як лоза. І, що дивно, росте і родить уже понад два століття!

          Дивна яблуня нагадує гігантську доісторичну… (істоти – одн., Зн.в.). …(Стовбуром – мн Н.в.) то  «пірнають» у … (трави – одн. Зн.в), то виринають з неї. А потім звиваються, наче хвіст якоїсь підземної…(тварина- одн., Р.в.). важко повірити в те, що це одна – єдина… (рослини – одн. Н.в.).адже її … (пагоном мн., Н.в.) займають…( площі – одн., Зн.в.) майже в тисячу квадратних …(метр- мн.Р.в).

 

  1. Виховна бесіда.

 

У кого вдома ростуть яблука?

Яким чином ми їх зберігаємо?

В народі говорять: З’їж яблучко вранці натщесерце і забудеш дорогу до лікарів.

-         А як ви розумієте цей вислів?

  1. Перегляд відео про диво- яблуню.

https://www.youtube.com/watch?v=5QIMGXO5-h8

  1. Додаткова інформація.

 

АГРОНОВИНИ

Яблуня зростає у вигляді куща, який за площею займає близько 10 соток. Орієнтовний вік — понад 200 років. У яблуні давно вже немає її первісного материнського стовбура, а налічують близько 15 стовбурів-гілок, що приросли до землі.

Особливістю яблуні (досі ця властивість не була відома) є її здатність до самостійного вкорінення гілками. Віття нахиляється до землі і пускає коріння, коли один із стовбурів відмирає. Так яблуня продовжує собі життя. Набравшись сил, вже не гілки, а дерева піднімаються знову догори, рясно вкриваючись квітками навесні і червоно-білими, приємними на смак яблуками восени.

 

РЕЗЕРВ

 

 2.Спишіть слова, замінюючи іменники, що в дужках, за відповідними числами та відмінками.

VI. Рефлексія.

Продовж речення.

Сьогодні на уроці вчилися…

Було цікаво…

Легко вдавалося…

 

Додаток №1

Іменник

Частина            мови

Називає       Відповідає на питання: предмет

Істота Хто? Неістота Що?

за відмінками

Змінюється за родами: чоловічий рід

 жіночий рід середній рід

 за числами: однина множина;

Додаток  2

Слива,людина,осінь, школа, батьківщина, країна,ножиці, окуляри, зошит, стіл.

Олівець, пенал, мир, півник, хлопчик, стіл,  двері, булка, молоко, земля.

Сонце,  небо, озеро,  вікно, серце, теля, ворота,  дружба, пенал, прянощі.

 

       Додаток №3

Додаток №4

  1. Робота в парах.

Прочитати, поставивши іменники у відповідну форму.

Посадили (що?) дерево (яблуня).   ( На чому?) на (яблуня) ростуть (листочок).

 

Додаток №5

  1. Індивідуальні картки.

 

Прочитати, змінюючи форму іменників. У дужках після  кожного зміненого іменника указати число та відмінок.

Ми підемо до (чого?) до (сад) ____________ .

У (чому?) у (сад)   ________________________  ростуть  фруктові (дерево) ____________ .

Восени  (хто?) (людина) ____________________  збирають багатий урожай (яблуко та груша) _____________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 січня
Переглядів
1096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку