Дата _______________ Вчитель Кобильник Л.В.
Урок 56
Тема. Навчання та пам’ять . Лабораторне дослідження №11. Дослідження різних видів пам’яті.
Мета : формувати ключові та предметні компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; обгрунтувати судження про види та форми
навчання, про природу, типи та якість пам’яті;
загальнокультурну – дотримуватися культури мови, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
здоров′язбережувальну – викликати позитивні емоції шляхом опанування новими методами роботи в групах;
cоціально-трудова компетентність – розвивати вміння працювати в колективі, вміння з повагою ставитися до
вчителя, однокласників, а також працювати самостійно по визначенню виду пам’яті;
інформаційну – навчати учнів використовувати довідники, мережу Інтернет, як джерела інформації;
комунікативну – удосконалювати вміння учнів формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її
результатами.
Змістові лінії : Здоров’я і безпека
Девіз:
«Людина, позбавлена пам’яті, по суті, перестає бути людиною»
Ч. Айтматов
Робота вчителя |
Робота учнів |
Ресурси |
І. Вступна частина Актуалізація
Біологічний диктант із взаємоперевіркою. ("+" - твердження правильне, "-" -твердження неправильне).
Моковий штурм. Пояснити факти.
Мотивація Сьогодні ми визначимо з вами види пам’яті і механізми запам’ятовування, будемо досліджувати різні види пам’яті, а також ознайомимось з методами тренування і вдосконалення пам’яті. -Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Тема, очікувані результати Таблиця «З-Х-Д» |
|
Додаток 56.1.
Додаток 56.2.
|
ІІ. Основна частина Конструювання учнями знань і навичок формування власного ставлення до теми
1.Вступне слово вчителя
2. Осмислення суті поняття «пам’ять» почнемо з такої колективної роботи як «мозковий штурм». Висловлюйте власні думки вголос. П А М Я Т Ь
3.Научіння людини. Види научіння. Створення «Карти пам’яті »
4. Пам’ять. Значення пам’яті для людини. («Опорні слова»)
5. Як розвивати пам'ять? (Читання в парах)
6. Виконання лабораторного дослідження №11. Тема: Вивчення різних видів пам’яті.
Кінезіологічна вправа «Енергічне позіхання» Таблиця «З-Х-Д» |
Опрацювати текст та поставити до кожного абзацу по відкритому та закритому запитанню.
Об’єднатися в групи. Представити в довільній формі види пам’яті.
Скласти поради для успішного запам’ятовування.
|
Додаток 56.3.
Текст підручника ст.223
Текст підручника ст.232 Додаток 56.4.
Ватман , маркери , ноутбук
Додаток 56.5. Картки з переліком рухів, малюнками, логічно зв’язаними словами.
|
ІІІ.Підсумкова Узагальнення й систематизація учнями отриманої інформації Біологічний футбол
Рефлексія
Кола знання
Домашнє завдання Опрацювати § 51,53(с.232-233). Запропонувати правила 9у вигляді пам’ятки) для учнів школи на тему «Як покращити пам’ять?» |
Узагальнити вивчене та поставити запитання . Учень називає питання та ім’я учня, який дає на нього відповідь. У випадку, коли відповідь правильна, учень, який її дав, називає своє запитання та ім’я іншого учня, який на нього буде відповідати і так далі. Вправа триватиме до тих пір , поки не повторяться усі питання уроку
Об’єднатися в групи на основі запропонованих кольорів , скласти кола знання «Види пам’яті» , відповівши на такі запитання ХТО ? ЯКА? ЧОМУ? ДЛЯ ЧОГО ?
|
Аркуші паперу А4 , різнокольорові олівці .
Додаток 56.6. Матриця
Підручник |
Додаток 56.1.
Біологічний диктант із взаємоперевіркою ("+" — твердження правильне, "-" — твердження неправильне).
1. Умовні рефлекси мають постійний характер (-). 2. Умовні рефлекси утворюються на основі безумовних (+). 3. Для формування умовного рефлексу достатньо одноразової дії подразника (-). 4. Важливою умовою утворення умовних рефлексів є — спочатку з’являється умовний подразник, а потім безумовний. 5. Дія сторонніх подразників, хвороби не ускладнюють утворення умовних рефлексів (-). 6. Основою утворення умовних рефлексів є встановлення тимчасових зв’язків між нервовими центрами аналізаторів безумовного і умовного подразника (+). 7. Вегетативні та соматорухові умовні рефлекси — це види умовних рефлексів (+). 8. Фізіологічну основу поведінки людини не становлять штучні і натуральні рефлекси (-). 9. Байдужий подразник не може стати умовним подразнико (-).
10. Умовні рефлекси формуються внаслідок взаємоузгодженої діяльності кори та підкіркових центрів (+).
Додаток 56.2.
Поясніть такі факти:
а) у 1927 році в Індії в лігві вовка знайшли двох дівчаток, двох та семи років. Спочатку дівчатка рачкували. Старша через два роки навчилась стояти. А ще через шість років — ходити, але бігати на двох ногах так і не змогла. Мовлення у неї спочатку було цілком відсутнє. Після чотирьох років навчання вона знала лише шість слів, а через сім - 45 слів. Молодша через деякий час наздогнала в розвитку своїх ровесників.
Додаток 56.3.
Вивчення теми хочу розпочати словами Ч. Айтматова: «Людина, позбавлена пам’яті, по суті, перестає бути людиною».
І дійсно, людська пам’ять – це основа особистості. Дивовижною пам’яттю можуть володіти люди. Серед багатьох видатних особистостей ми нерідко зустрічаємо приклади феноменальної, справді безмежної пам’яті. Олександр Македонський і Юлій Цезар, наприклад, знали в обличчя і на ім’я тисячі своїх солдатів. Великий композитор Моцарт, коли йому було 14 років, почув у соборі музичний твір. Прийшовши додому, він з пам’яті записав його. Через багато років з’ясувалося, що запис було здійснено абсолютно точно. Дивували своєю пам’яттю і президент США Рузвельт, і знаменитий шахіст Альохін, і англійський художник Дж. Рейнольдс, відомий композитор Бетховен та інші.
Але історії не відомі люди, які можуть з однаковим успіхом запам’ятовувати все. Хтось відзначався гарною пам’яттю на обличчя й насилу запам’ятовував дати, комусь легко даються числа. Існує специфічна пам’ять на смак, колір, емоції.
Додаток 56.4.
Додаток 56.5.
Тема: Вивчення різних видів пам’яті.
Мета: розвивати уміння досліджувати біологічні процеси.
Хід роботи
Завдання 1. Завдання 2.
Завдання 3. Завдання 4 .
З
Загальний результат . Висновок
|
|||
ЩО? Предмет, об’єкт, термін, явище, що потребує пояснення |
ЯКА? ЯКИЙ? ЯКЕ? Якісні характеристики предмета, об’єкта, терміна, явища |
ЧОМУ? Пояснення причини, яка обумовлює якісні характеристики |
ДЛЯ ЧОГО? Пояснення основного призначення предмета за даною якісною характеристикою |
Додаток 56.6.