Навчати здобувачів освіти технологічно правильно обклеювати стіни шпалерами. Виховувати любов до професії, бережливе ставлення до матеріалів та інструменту, дотримання правил безпеки праці при виконанні робіт.
Відкритий урок з виробничого навчання
на тему:
«Обклеювання стін флізеліновими шпалерами»
Тема уроку: «Обклеювання стін флізеліновими шпалерами».
Мета. Навчати здобувачів освіти технологічно правильно обклеювати стіни шпалерами. Виховувати любов до професії, бережливе ставлення до матеріалів та інструменту, дотримання правил безпеки праці при виконанні робіт.
Тип уроку: формування навичок обклеювання стін флізеліновими шпалерами.
Вид уроку: вправи.
Матеріально – технічне забезпечення уроку
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку
Вступний інструктаж.
І. Тестування учнів з пройденому матеріалу. Відповіді – Так. Ні.
1. Для чого поверхні, яку обклеюють шпалерами, необхідно мати добру
вбирну здатність:
а) забезпечення проникнення клейстеру;
б) підвищення міцності приклеювання шпалер;
в) зниження витрати клею;
г) підвищення продуктивності праці.
2. За якою ознакою сортують шпалери ?
а) кольором;
б) малюнком;
в) відтінком кольору;
д) розміром.
3.Які рухи потрібно виконувати під час розгладження шпалер?
а) від центру до країв;
б) уздовж в одному напрямі;
в) від країв до центру;
г) в будь – якому напрямі.
4. Які із зазначених інструментів є контрольно – вимірювальними?
а) висок;
б) лінійка;
в) рулетка;
г) ножиці.
5. Який інструмент використовують для обрізування шпалер?
а) ніж;
б) ножиці з довгими лезами;
в) перфорований ролик;
г) шпатель.
6. Від чого залежить вибір клейової суміші?
а) виду шпалер;
б) якості шпалер;
в) виду поверхні;
г) в’яжучої клейової суміші.
7.Які клейові суміші найбільш поширені для наклеювання флізелінових
шпалер?
а) клей на основі ПВА;
б) клейстер з борошна;
в) крохмальні клейстери;
г) спеціальні клеї.
ІІ. Оголошення теми уроку.
ІІІ. Викладення теми уроку за планом.
Для того, щоб приступити до виконання обклеювання стін шпалерами необхідно організувати робоче місце, перевірити справність інструменту та пристосувань. Потрібно, щоб всі інструменти були під рукою. Зайвих інструментів не повинно бути.
Обклеювання шпалерами починають після виконання всіх підготовчих робіт. У приміщенні не повинно бути робочого сміття та бруду.
Інструменти, інвентар, пристосування для шпалерних робіт
Інструмент, який використовують при обклеюванні стін шпалерами |
||
Назва та зображення інструмента |
Зображення |
Призначення |
Щітка – макловиця |
|
Намазування клею на шпалери і поверхню, на яку вони наклеюються |
Щітка – гладилка |
|
Розгладжування полотнищ шпалер під час наклеювання |
Шпатель шпалерний |
|
Розгладжування полотнищ шпалер під час наклеювання |
Флейцова щітка |
|
Намазування і підмазування клею
|
Валик шпалерний |
|
Притиснення шпалер до стіни
|
Ролик для швів |
|
Розгладжування країв шпалер на швах |
Ніж, ножиці, ролик |
|
Підрізання полотнищ шпалер під час наклеювання |
Висок |
|
Встановлення вертикальної лінії початку наклеювання першого полотнища шпалер |
Обклеювання стін шпалерами виконують після остаточної обробки стелі та після виконання слідуючих операцій:
Від якості виконання цих операцій залежить обклеювання поверхні шпалерами.
Технологія
2. Розрізати шпалери, відмірявши відповідну довжину. Відрізати полотнища з невеликим ( 5-10 см) запасом, для того щоб надалі уникнути проблем з «недостачею».
3.Починати клеїти шпалери від кута приміщення, особливо, якщо ви придбали шпалери з малюнком - так вам буде простіше сполучати зображення.
4. Прикладати полотно до сухої стіни, притискаючи один із країв до кута, і зробити олівцеву позначку в тому місці, де закінчується інший край.
5. Прикладати до зробленої позначки рівень і провести олівцем пряму вертикальну лінію по всій стіні. Ця операція вимагає особливої уваги, адже на вертикальність лінії будуть рівнятися всі інші шпалерні полотнища.
6. Взяти валик і плавними рухи вгору – вниз намащувати клеєм поверхню стіни від кута до проведеної лінії. Потрібно використовувати спеціальний клей для флізелінових шпалер. Цей клей продається в будь-якому будівельному магазині у вигляді сухої суміші й розводиться водою перед використанням.
7. Обережно піднесіть відрізане полотно до стіни й прикладіть його верхню частину до намащеної клеєм поверхні. Стежте, щоб край полотна чітко збігався з відведеною вами лінією.
8. Починайте розгладжувати покриття шпалерним шпателем, плавними рухами, видаляючи всі складки й міхури. Починайте з верхньої частини шпалер і поступово переходите до самого низу.
9. У тому випадку якщо за час роботи над верхньою частиною клей нижче середини стіни встиг підсохнути, попросіть напарника акуратно підняти полотно й знову нанесіть клей.
10. Після закінчення обклеювання, переконайтеся, що шпалери надійно й рівно зафіксовані на стінній поверхні.
11.Підріжте надлишки шпалер знизу ножем. Не намагайтеся зробити ідеальний край - його закриє плінтус.
12. Приступайте до обклеювання наступного полотна. Окреслювати лінії вже не потрібно - орієнтуйтеся на край приклеєного полотна шпалер.
13.Підрізування шпалер потрібно робити у кутах кімнати: прикладете металеву частину звичайного шпателя до кута, пригорнувши надлишки шпалер, і обережно відріжте зайве ножем.
15. Намащуючи клей на стіну, не бійтеся забруднити вже наклеєні шпалери. Флізеліновий клей легко зчищається звичайною щіточкою.
Обрізування шпалер:
а - ножем; б - ножицями; в - роликом
Дефекти шпалер, причини їх виникнення та способи усунення
Якість шпалерних робіт має відповідати таким вимогам:
- на поверхні, обклеєній шпалерами, не повинно бути здутин і плям;
- всі полотнища на одній стіні мають бути однакового кольору і відтінку;
- підгонка рисунків у місцях стиків повинна бути точною, з відхиленням не більш як 0,5 мм;
- місця стиків полотнищ при наклеюванні їх впритул не повинно бути видно на відстані 2 м;
- не допускаються пропуски, відшарування шпалер в окремих місцях;
- не допускаються перекоси полотнищ шпалер;
- лінії стиків між шпалерами повинні розміщуватись вертикально: відхилення від вертикалі допускається не більше ніж 5 мм на всю висоту приміщення.
Дефекти і причини їх виникнення |
Способи усунення дефектів |
Повне і часткове відшарування шпалер: - обклеювання поверхонь, раніше пофарбованих водними сумішами; - надто швидке висихання шпалер від протягів чи високої температури в приміщенні; - застосування слабкого клейстеру для цупких шпалер |
У відклеєних місцях поверхню і шпалери змазують клейстером, розгладжують, притискаючи їх до поверхні |
Пузирі, зморшки: - уповільнене висихання за низької температури; - застосування густого клейстеру під час наклеювання тонких шпалер; - шпалери не витримано після намазування клейстером; - недбале розгладжування |
Обережно розрізують лезом, запускають під них клейстер і розгладжують |
Полотнище наклеєне нерівно: - робота виконувалася без виска |
Перше полотнище наклеюють чітко за виском |
Малюнок окремих полотнищ не суміщається: - погано підібрано малюнок |
Переклеюють шпалери |
Помітні шви: - поклеєні внапуск проти світла |
Переклеюють шпалери, починаючи від віконного прорізу |
Шпалери розірвані у кутках стін: - куток заклеєно цілим полотнищем, не зроблено припуски 2 – 3 см |
Переклеюють шпалери, роблячи припуск полотнищ шпалер на суміжну стіну 2 – 3 см |
Шорстка фактура: - застосування забрудненого і не процідженого клейстеру; - погано підготовлена поверхня |
Поверхню очищають, клейстер проціджують, шпалери переклеюють |
Безпека праці.
Видача завдань та розстановка по робочих місцях.
Після подачі нового матеріалу і його закріплення видаю здобувачам освіти завдання, яке вони повинні виконувати на протязі робочого дня. Роздаю інструмент, картки індивідуального обліку. Звертаю увагу здобувачів освіти на те, що при виставленні оцінок враховується правильність виконання технологічних операцій, дотримання правил безпеки праці і виробничої санітарії, правильність організації робочого місця.
А зараз ви отримаєте технологічну документацію, інструменти, матеріали і розійдетесь по робочих місцях для виконання завдання. При виконанні завдання прошу звернути увагу на послідовність виконання операцій, що вказані в картах технологічного процесу.
Кожному із вас буде доведена норма виробітки ( Нв.)
Норма виробітки тісно пов’зана з нормою часу (Нч).
Чим більше продукції виробляє робітник за одиницю часу, тим меншою буде норма часу, і навпаки. Залежність між ними обернено пропорціональна і записується такою формулою:
Нч = 1:Нв
Учнівський перевідний коефіцієнт 3,2
Знаючи норму часу, легко визначити виробіток робітника за 1 годину. 100 кв.м обклеєної поверхні:
Нч = 49,99х 3,2 = 159,8 люд.год
Звідки норма виробітку буде:
Нв = 100: 159,8 = 0.63кв.м
А за 5 годин норма виробітку на 1 здобувача освіти:
0.63х 5 = 3,1 кв.м
При виставленні оцінок буде враховуватись правильність організації робочого місця, дотримання правил безпеки здоров’я та життєдіяльності робітника. Виконана робота оцінюється за слідуючими критеріями:
Самостійна робота здобувачів освіти та поточний інструктаж
В процесі поточного інструктажу здійснюю цільові обходи робочих місць:
1 - ий обхід - з метою перевірки правильності організації робочого місця;
2-ий обхід - з метою перевірки, чи всі здобувачі освіти приступили до виконання завдання, дотримуються правил безпеки праці та виробничої санітарії;
3-ій обхід - контроль правильного користування інструментом, правильність виконання технологічних операцій.
При допущенні здобувачами освіти типових помилок додатково проводжу колективний інструктаж, де ще раз звертаю увагу здобувачів освіти на допущені помилки і показую, як їх потрібно виправити. Особливу увагу звертаю на тих здобувачів освіти, яким тяжче дається засвоєння навичок, закріплюю за ними сильніших здобувачів освіти, проводжу індивідуальну роботу з ними. Заповнюю картки індивідуального обліку і формування знань, умінь і навичок здобувача освіти.
КАРТКА ІНДИВІДУАЛЬНОГО ОБЛІКУ ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ
Цільові обходи |
дата |
бал |
Загальний бал |
Організація робочого місця |
|
|
|
Правильність застосування інструментів |
|
|
|
Правильність виконання технологічних операцій |
|
|
|
Дотримання правил безпеки праці та виробничої санітарії |
|
|
|
Якість виконаної роботи |
|
|
|
Заключний інструктаж
В процесі заключного інструктажу приймаю роботи здобувачів освіти, виявляючи недоліки та помилки разом з ними. Роблю аналіз допущених помилок, розглядаю з здобувачами освіти міри їх попередження, виставляю оцінки.
Організаційні питання. Миття та здача інструментів, прибирання робочих
місць.
Завдання додому. «Малярні роботи» А.С. Нікуліна, С.Г. Заславська
1