Урок з всесвітньої історії для 9-го класу на тему «Австро-Угорська імперія та інші держави Балканського півострова наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття»

Про матеріал

Тема. Австро-Угорська імперія та інші держави Балканського півострова наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття

Мета: охарактеризувати процес становлення і розвитку національних держав у Європі; особливості розвитку Австро-Угорщини; пояснити причини та наслідки утворення національних держав в Європі; національних рухів слов'янських народів; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 9-го класу

на тему

«Австро-Угорська імперія та інші держави Балканського півострова наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття»

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Конмунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

2018

Тема. Австро-Угорська імперія та інші держави Балканського півострова наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття

Мета: охарактеризувати процес становлення і розвитку національних держав у Європі; особливості розвитку Австро-Угорщини; пояснити причини та наслідки утворення національних держав в Європі; національних рухів слов’янських народів; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичною картою;виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Обладнання: підручник   «Всесвітня історія : підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів : С. В. Дячков, С. Д. Литовченко. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017. – 192 с. : іл.», історичні карти, ілюстрації.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на карті:
  • країни учасниці та основні битви Кримської війни; (Болгарія, Молдавія, Англія, Франція, Сардинське королівство; Синопська битва, битва на Малаховому кургані)
  • території, які втратила Росія, згідно з Паризькою угодою 1856 р.; (гирло Дунаю; частину південної Бессарабії; Карс; Валахію, Молдовське князівство і Князівство Сербія)
  • території, які приєднала Російська імперія в 60-70-х рр. ХІХ ст. (Бухарський емірат (1868), Хівінське ханство (1873))
  1. Співвіднесіть дати та події.

1 1853-1856 рр.

2 1861 р.

3 1864 р.

4 1881 р.

А Земська та судова реформи

Б міська реформа

В убивство царя Олександра ІІ

Г скасування кріпацтва

Д Кримська війна

Відповідь: 1Д; 2Г; 3А; 4В.

  1. Бліц-вікторина.
  1. З 1864 р. у губерніях та повітах стали вводитися (земства).
  2. Найбільш ефективною та «найближчою» до потреб народу була реформа (місцевого самоврядування).
  3. У квітні 1878 р. суд присяжних виправдав (Віру Засулич).
  4. «Союз трьох імператорів» 1873 р. було укладено між (Росією, Австро-Угорщиною та Німецькою імперією).
  5. З якою країною у 1892 р. Росія підписала військову конвенцію? (Францією)
  6. Військово-політичний союз Франції, Англії та Росії називається (Антанта)
  7. У 1904 – 1905 рр. тривала війна Росії з (Японією)
  8. У 1879 р. «Земля і воля» розпалася на («Народну волю» та «Чорний переділ»).
  9. «Союз боротьби за звільнення робітничого класу» у Петербурзі створив (Володимир Ульянов)
  10.     РСДРП розкололася на (більшовиків та меншовиків)
  11.     Події, що відбулися у Російській імперії 9 січня 1905 р. отримали назву (Кривава неділя)
  12.     Протягом 1905 – 1907 рр. у Російській імперії тривала (перша Російська революція)
  13.     Царський Маніфест «Про вдосконалення державного порядку…» вийшов (17 жовтня 1905 р.)
  14.     «Октябристи» - це об’єднання (великої буржуазії та землевласників)
  15.     Аграрну реформу після революції 1905 – 1907 рр. провів (П. Столипін).
  16.     П. Столипіна було вбито у (1911 р.).
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Слово вчителя.
  • З курсу історії України 8 класу, пригадайте причини російсько-турецьких воєн 1768-1774 рр. та 1787-1791 рр.?
  • Які договори були підписані між країнами? (Кючук-Кайнарджійський та Ясський)
  • Чи завершилися на цьому протистояння між Росією та Туреччиною?
  • Сьогодні ми дізнаємося про причини та наслідки ще однієї російсько-турецької війни та з’ясуємо становище Австро-Угорської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Розповідь учителя.

Габсбурзька імперія потребувала всебічних реформ. Особливістю імперії залишався її багатонаціональний склад, у якому німці, відповідно до перепису 1910 р., становили 24%. Найголовнішою проблемою імперії  було врегулювання відносин з Угорщиною. У 1867 р. була створена Австро-Угорська монархія, єдиним правителем якої проголошувався імператор Франц Йосиф І (1848 – 1916 рр.). В основу державного устрою Австро-Угорщини був покладений дуалізм, тобто виникла конституційна монархія із двома центрами – Австрією та Угорщиною. Обидві частини імперії мали рівні права, власні парламенти й уряди. Спільними справами вважалися зовнішня політика й оборона. В імперії загострилися міжетнічні конфлікти. У таких умовах австрійський уряд намагався досягти компромісів.

У 1868 р. вийшов «Закон про політичну рівноправність національність», згідно якого в Угорщині проголошувалася наявність єдиної політичної угорської нації. Мадяризація обурила неугорські народи, особливо хорватів.

Мадяризація — насильне переведення на угорську мову і насаджування «угорської культури» неугорським народам.

  1. Самостійна робота з текстом підручника (с. 128).
  • Опрацюйте матеріал підручника про Франца Йосифа І.
  • Як називав себе імператор? («Останній європейський монарх старої школи»).
  • У якому віці Франц Йосиф І отримав корону? (18 років)
  • Скільки років він обіймав цю посаду? (68)
  • Чому Франц Йосиф І присвятив своє життя? (Зміцненню єдності й могутності Австрійської імперії та католицької церкви)
  • Чому, на вашу думку, імператор користувався великою популярністю та пошаною серед підданих?
  1. Розповідь учителя.

На початку 70- рр. ХІХ ст. Росія розпочала спробу встановити свій контроль над чорноморськими протоками Босфор і Дарданелли, що мали величезне військове та економічне значення.  У 1875 р. Османській імперії оголосили війну Боснія, Герцеговина, Болгарія, Сербія та Чорногорія. Однак турки  з неймовірною жорстокістю швидко придушили повстанців.

У грудні 1876 р. була оприлюднена перша в історії Туреччини конституція, що дарувала всім підданим султана особисту свободу й рівність перед законом без різниці віросповідання. Однак вимоги Росії та інших європейських країн не були виконані оскільки конституція лишилася на папері. У квітні 1877 р. Росія оголосила війну Туреччині. Союзниками Росії стали Румунія, Сербія і Чорногорія. Воєнні дії розгорнулися на Балканах і Закавказзі.

Турецька армія чинила запеклий опір і переходила в контрнаступ. В суворих умовах російська армія зазнавала тяжких втрат а війна розтягнулася майже на два роки. 19 лютого 1878 р. у містечку Сан-Стефано був підписаний попередній мирний договір, що передбачав створення незалежного Болгарського князівства.

У червні-липні 1878 р. у Берліні відбувся міжнародний конгрес за участю всіх основних європейських держав, зокрема і Османської імперії.

  1. Робота з історичним джерелом (с. 133 підручника).
  • Опрацюйте фрагмент історичного документа та дайте відповіді на запитання.
  • На які частини за рішенням Берлінського конгресу була розділена Болгарія?
  • Які державні права мали ці частини однієї країни?
  • Які держави Європи остаточно здобули незалежність, визнану міжнародним правом?
  • Які територіальні придбання в Європі здійснила Російська імперія?
  • Яка держава, не беручи участі у воєнних діях, розширила свої володіння?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте текст підручника на ст. 131 – 132 та перекажіть за планом.

План

  1. За яких умов утворилося князівство?
  2. Хто очолив державу?
  3. У чому полягала зовнішня та внутрішня політика держави?
  4. Становище держави.

1-й варіант – Румунія.

2-й варіант – Сербія і Чорногорія.

3-й варіант – Болгарське  царство.

  1. Робота з текстом підручника (с. 132 – 133).
  1. Вибіркове читання.
  • Зачитайте всі речення, у яких зустрічаються:
  • назви країн;
  • числа;
  • дати.
  • Зачитайте закінчення речення:
  • Економіка імперії…
  • Наприклад…
  • Правлячі кола імперії…
  • Дайте відповіді на запитання
  • Які галузі промисловості найуспішніше розвивалися в Австрії та Угорщині? (енергетика, електротехніка, хімія)
  • У чому полягала роль фінансового капіталу?
  • Чому становище в Боснії та Герцеговині викликало занепокоєння Австро-Угорщини?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Установіть хронологічні послідовність подій.

4 А  анексія Боснії та Герцеговини Австро-Угорщиною   (1908)

2 Б  проголошення Румунського королівства (1881)

1 В  Берлінський конгрес    (1878)

3 Г  Столипінські реформи    (1906)

  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на карті основні події російсько-турецької війни 1877 – 1878 рр.
  • Використовуючи карту (с. 85), випишіть у зошит назви нових незалежних держав Балканського півострова, що виникли протягом ХІХ ст., та їхні столиці. (Сербія, Белград; Чорногорія, Цетине; Болгарія, Софія; Румунія, Бухарест)
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Коли та за яких обставин виникла Австро-Угорська дуалістична монархія?
  • Чому Габсбурги вирішили реформувати свою монархію та надати їй дуалістичної форми правління?
  • Чи міг дуалізм влади розв’язати проблеми внутрішньої політики величезної багатонаціональної держави?
  • Визначте головні причини російсько-турецької війни 1877 – 1878 років.
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 24 підручника.
  2. Опрацювати завдання підручника на с. 133.
  3. Підготувати повідомлення за темою «Виникнення тероризму».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Арсьонова Вікторія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
8620
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку