Мета: визначити причини та наслідки франко-прусської війни, охарактеризувати її вплив на суспільний розвиток Франції, процес становлення та розвитку ІІІ Республіки у Франції, аналізувати діяльність Жоржа Клемансо; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 9-го класу
на тему
«Франція наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття»
Підготувала
учитель історії та правознавства
Конмунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Т. В.
2018
Тема. Франція наприкінці ХІХ – на початку ХХ столітті
Мета: визначити причини та наслідки франко-прусської війни, охарактеризувати її вплив на суспільний розвиток Франції, процес становлення та розвитку ІІІ Республіки у Франції, аналізувати діяльність Жоржа Клемансо; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Обладнання: підручник «Всесвітня історія : підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів : С. В. Дячков, С. Д. Литовченко. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017. – 192 с. : іл.», історичні карти, ілюстрації.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Кілька учнів зачитують есе на тему «Соціал-демократія на межі ХІХ – ХХ століття: барикади чи парламент?».
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся як розвивалися події у Франції наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття, про причини та наслідки Франко-прусської війни та охарактеризуєте діяльність одного із французьких діячів.
Міністр-президент Пруссії О. Бісмарк намагався ізолювати та послабити Францію, яка могла перешкодити об’єднанню Німеччини в єдину державу.
Приводом до війни стала суперечка Франції та Пруссії влітку 1870 р. щодо кандидатури на вільний престол Іспанії. 19 липня 1870 р. Франція оголосила Пруссії війну. Пруссія вступила у війну з такими союзниками як Баден, Баварія, Вюртемберг, Гессен-Дармштадт та Північнонімецький союз. З самого початку війни була очевидна перевага німців. 17 та 18 серпня французькі війська під командуванням маршала Базена були блоковані у Меці. Військо, що вийшло їм на допомогу, зазнало нищівної поразки 1 вересня під Седаном. Наполеон ІІІ потрапив у полон.
4 вересня у Парижі була проголошена республіка, яку очолив «уряд національної оборони». 27 жовтня армія, що було обложена у Меці, капітулювала. 4 грудня французи втратили Орлеан. У січні 1871 року у Версальському палаці прусський король Вільгельм І прийняв титул імператора. Так виникла Німецька імперія.
10 травня 1871 р. у Франкфурті-на-Майні було підписано мирний договір, за яким Франція втрачала Ельзас та Лотарингію та зобов’язувалася виплатити Німеччині контрибуцію в розмірі 5 млрд франків.
Після поразки у війні Франція опинилася у глибокій соціальній і політичній кризі.
Незважаючи на підписання перемир’я, парижани відмовилися підкоритися Пруссії. У березні 1871 року було створено Паризьку комуну. Почалося повстання. Учасниками комуни були звичайні люди. Вона прийняла програму реформ:
Адольф Тьєр вирішив за будь-яку ціну придушити повстання. Шість тижнів Париж потерпав від бомбардування. Після підписання у травні 1871 р. Франкфуртського договору почалася жорстока збройна боротьба, яка характеризувалася беззаконням з обох сторін. 28 травня 1871 р. Париж був повністю взятий під контроль урядовими військами. Франція розкололася на два табори.
Карикатура Андре Жиля на Жоржа Клемансо відображає подвійність натури французького політика: з одного боку - безжалісність, підкріплена зброєю, з іншого - заклопотаність соціальними проблемами.