|
Мацука Людмила Іванівна, учитель початкових класів Ялтинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Першотравневої районної ради Донецької області. “Відпочинок на природі” «Я досліджую світ» 1 клас
|
Урок № 26 Тема: “Відпочинок на природі”
Мета:
формування ключових компетентностей:
-уміння вчитися – уміння використовувати знання на практиці;
-соціальної – уміння взаємодіяти на користь собі та іншим.
формування предметних компетентностей:
- з'ясувати, які небезпеки можуть підстерігати людину на природі; закріпити поняття «їстівні» і «неїстівні» гриби, отруйні рослини;
- розвинути вміння порівнювати предмети, висловлювати власні судження, робити висновки;
- виховувати прагнення піклуватися про своє здоров'я і збереження свого життя;
- розвивати увагу, просторові уявлення, пізнавальний інтерес.
Обладнання: приладдя для тренінгу (фліпчарт, маркери); презентація «Лісові небезпеки»; кошик, малюнки грибів; костюм мураха, метелика, декорація дерево; плакати «Дитина», «Рюкзак»; аудіозапис «Пісенька Леопольда» (слова А.Хайта, музика Б.Савельєва), «Конячка» музика М.Рацверха) .
Тип уроку: комбінований
Нестандартний урок з елементами тренінгу.
Структура уроку:
І. Оргмомент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
IV. Засвоєння нового матеріалу
V. Закріплення нового матеріалу
VІ. Фізхвилинка
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
VІІІ. Підсумки уроку
ІX. Домашнє завдання
Хід уроку:
I. Ранкова зустріч.
1. Привітання
Доброго ранку!
Ми друзям бажаєм.
Доброго ранку!
Всіх друзів вітаєм.
Чарівник прийшов у ліс,
фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
Сонечко радіє нам.
ІІ Актуалізація опорних знань
1. Мозковий штурм
- Навіщо знати і виконувати правила дорожнього руху?
- Від чого залежить безпека на вулицях і дорогах?
- Назвіть знаки, на яких зображений пешеходік.
- До яких видів знаків вони відносяться?
- Які з них призначені для водія?
- Чому при переході проїжджої частини небезпечно розмовляти?
- Що робити, якщо при переході вулиці ви упустили парасольку?
- Чому машина, яка стоїть на дорозі, є найнебезпечнішою?
- Що повинен зробити пішохід в темний час доби?
- Чим небезпечний пішохідний перехід?
ІІІ Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні ми обговоримо, де краще відпочивати, розширимо знання правил поведінки в природному середовищі, під час відпочинку. Будемо тренуватися і здобувати навички безпечної поведінки.
2. Почнемо урок з обговорення. Ми називаємо своє ім'я і згадуємо свій найкращий відпочинок на природі: де це було, з ким відпочивали, що найбільш запам'яталося
Абсолютно вірно.
3. Дидактична гра «Дослідники» Мозковий штурм
- Де найкращий відпочинок? (на природі, поспостерігати за життям, свіжі ягоди, гриби, тварини)
- Що дарує природа людині? (чисте повітря, бадьорість, гарний настрій, здоров'я)
- Яка небезпека насамперед може очікувати нас у лісі? (загубитися, заблудитися)
- З ким можна йти в ліс? (З дорослими)
- Як одягатися для походу в ліс? (Тіло повинне бути закрито)
- Чому?
4. Робота в малих групах (2 хв)
Учні об’єднуються у 3 групи «Взуття», «Речі», «Одяг». До дошки прикріплені два плакати «Дитина», «Рюкзак» (Додаток 1 і додаток 2).
- Підготуйте поради (потрібно намалювати і прокоментувати).
1. Який одяг повинен бути, щоб захистити тіло від подряпин, дощу, холоду і укусів комах?
2. Яке взуття і шкарпетки вибрати для прогулянки на природі навесні?
3. Які речі необхідно взяти з собою?
Захист своїх робіт (2 хв)
На плакат «Дитина» повісити потрібний одяг і взуття. Прокоментувати.
На плакат «Рюкзак» прикріпити речі, які візьмемо для прогулянки.
ІV. Засвоєння нового матеріалу
1. Розповідь вчителя (У процесі розповіді 1 група - записує правила, 2 група - малює екологічні знаки)
Багато людей, щоб відпочити, їдуть в ліс, адже там можна збирати гриби і ягоди, подихати свіжим повітрям і поспостерігати за життям тварин. Перебуваючи в лісі, потрібно дотримуватися певних правил. Зараз ми розглянемо кілька ситуацій, зробимо висновки, складемо правила поведінки в лісі і намалюємо екологічні знаки до цих правил.
1 ситуація
Уявіть собі, що ви перебуваєте біля кромки лісу і роздумуєте, в яку сторону піти, потім приймаєте рішення і відправляєтеся в куточок, який зацікавив вас. Ви йдете навпростець по лісових травах і невисоких чагарниках. Запам'ятайте! Так робити не можна. Шар грунту в лісі дуже тонкий і ви можете пошкодити коріння рослин і чагарників. Мудрі кажуть: «Одна людина залишає за собою слід, 100 чоловік стежку, а 1000 чоловік пустелю».
- Який висновок можна зробити з цієї ситуації?
1. Не топчи даремно лісові галявини і куточки, пересувайся по стежках. Не лови диких тварин і не неси їх додому.
2 ситуація
Ви довго ходили по лісу, втомилися і вирішили відпочити, поїсти. А що залишилося в лісі після Вас? (Сміття, випалене місце після багаття, витоптані галявини.)
-Зробимо висновок з цієї ситуації.
1.Не залишай після себе сміття. Багаття розпалюй тільки там, де є спеціальне місце. Не губи дерева, обдираючи кору, не ламай гілки.
3 ситуація - шум у лісі. Якщо ви хочете пошуміти або послухати гучну музику, робіть це за межами лісу. Лісові жителі бояться шуму і відразу ж ховаються.
- Яке правило з цього випливає?
1.Не шуми на природі, старайся пересуватися і відпочивати на природі без шуму.
2.Не лови метеликів, джмелів і бабок.
4 ситуація
Якщо ви побачили гніздо в лісі, то ви, звичайно ж, підійдете до нього і оглянете його. Але навіть, якщо ви нічого не рушитимете, ви розмаскируєте його, тому що по сліду людини його легко знайдуть лісові хижаки.
Висновок: у лісі, на озері, в луках потрібно бути дуже обачним, намагатися не нашкодити тим, хто повзає, бігає, літає.
5 ситуація Гуляючи лісом, нам часто хочеться зібрати букет квітів, але при цьому ми не замислюємося про те, що тим самим завдаємо шкоди природі. Особливо потребують захисту рослини і тварини, які занесені в червону книгу.
Висновок:
1.Не рвати квіти.
2.Ніколи не брати в руки незнайомі ягоди, тим більше не пробувати їх. Серед них багато отруйних.
6 ситуація При зборі грибів не можна розкидати мох в сторони, щоб грибниця не засохла і не загинула під променями сонця. Отруйні гриби чіпати і знищувати не можна, тому що вони можуть бути ліками для тварин.
Висновок: не руйнуй грибницю, отруйні гриби не знищуй.
V. Закріплення вивченого
1 гр. - Вивішує плакат з правилами і зачитує їх
2 гр. - Прикріплює екологічні знаки до цих правил.
VІ. Фізхвилинка «Жива скульптура».
Учнів об’єднати у 4 групи
1. Гра на уяву. Робота з загадками.
- Правила поведінки в лісі склали. Тепер вирушимо на лісову галявину, пограємо там, відпочинемо. А поїдемо ми туди не на поїзді, не на машині, а на коні верхом. Беріть поводи - і в добру путь!
(звучить «Конячка», музика М.Рацверха) учні рухаються під музику 1 коло.
У лісі добре, тепло, пташки пісні виспівують. А квітів - видимо-невидимо. Я читаю загадки, а ви рухаєтеся під музику. Музика закінчується, ви завмираєте і зображуєте квітку - відгадку. (звучить музика Ю. Антонова або «Пісенька Леопольда» слова А.Хайта музика Б.Савельева)
Квітка ця на сонце схожа,
На олію вона гожа,
Жовті пелюсточки має,
Їх до сонця повертає.
Відповідь (Соняшник)
Все обвила ця рослина
Як зелена павутина.
Краще очі ти розплющ –
Це звичайний в’ється ...
Відповідь (Плющ)
На тоненькій стеблині
Висять білі горошини.
Дзвіночки в лісі ніжні - ніжні,
Немов сніжинки білосніжні.
В зеленім листі спочивають,
П'янкий весняний запах мають.
Відповідь (Конвалія)
Як припустить теплий дощик,
Я згорнусь в зелений кошик - подивись!
А коли година гожа,
Я на сонце в небі схожа - усміхнись!
Одцвіту я жовтим цвітом,
Одягну на себе літом капелюх!
Набіжить вітрець, повіє,
Капелюшок мій розвіє, наче пух!
Відповідь (Кульбаба)
Наче сонця серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку ...
Відповідь (Ромашка)
VІІ.Узагальнення і систематизація знань
1.Презентація «Лісові небезпеки» (Додаток 3)
- Хто живе на лісовій галявині? (Метелики, жуки, вужі, змії, травичка, квіти, комарі, бабки)
Ми повинні добре розуміти, коли ліс для нас друг, а коли ворог. Вашій увазі пропонується презентація «Лісові небезпеки». Ми розглянемо, які небезпеки можуть підстерігати людину в лісі, які тварини,що мешкають у лісі, небезпечні, які рослини можна вживати в їжу. (Додаток)
1 слайд Гадюка
2 слайд Оси
3 слайд Отруйні рослини (вороняче око, вовче лико, конвалії, болиголов, борщівник Сосновського, бересклет європейський, блекота чорна)
4 слайд Кліщі
5 слайд Отруйні гриби
6 слайд Бережи природу
2. Гра «Гриби». Збери в кошик їстівні гриби. Що зробиш з неїстівними?
3 групи(«Білі гриби», «Лисички», «Боровики») за 1 хв. Хто більше збере. Пояснити свій вибір (Додаток 3)
3.Сценка «Дикун у лісі». Дійові особи: автор, мураха, який плаче, метелик, хлопчик , який лежить під деревом та слухає музику. (Додаток 4)
- Хлопці, пропоную навчити Єгора правилам поведінки в лісі. (Діти по черзі називають правила і пояснюють їх)
- Молодці, хлопці, але не забувайте, що важливо не тільки знати ці правила, але й виконувати
4.Обговорення ситуації
1. Наташа побачила якихось комах. Вони були їй незнайомі і дуже цікаві. Наташа стала спостерігати за ними. Потім простягла до них палець ...
- Що ви їй порадите?
2. Олена зраділа, стільки ягід в лісі! Якісь кругленькі, гарненькі. Нарвала цілу жменю, тільки піднесла до рота, а вчителька її зупинила.
Чому?
5.Робота в зошиті на печатній основі сторінка 26 завдання№3
VІ. Підсумок уроку
- Що нового дізналися про небезпеку для здоров'я?
- Чому небезпечно ходити в ліс одному?
- Що робити з отруйними грибами і ягодами?
VІІІ. Домашнє завдання.
1 група - Прочитати текст у підручнику, відповісти на питання.
2 група - Стор. 26 завдання №1, 2 у робочому зошиті.
3 група - Намалюй екологічні знаки, з якими ти познайомився на уроці, і підпиши кожен з них.
4 група - Склади невеликий кросворд, зашифрувавши в ньому кілька тварин, рослин, грибів, комах, які можуть бути небезпечні для людини.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Білий гриб
Додаток 4
Сценка «Дикарь в лесу»
/Появляется плачущие муравьишки/
Ведущий:
Что случилось, муравьишки?
1-ый муравей:
Нас обидел злой мальчишка.
2-ой муравей:
Он нам лапки отдавил.
3-й муравей:
Муравейник разорил.
Появляется плачущая бабочка.
Ведущий:
Бабочка – красавица,
Что в лесу случилось?
Скажи, какое горе
С тобою приключилось?
Бабочка:
Мальчик злой меня поймал,
Крылышко мне сломал.
Не могу теперь летать.
Как же мне не горевать.
Ведущий:
Как зовут злого мальчика, который вас обидел?
Муравьи:
Егор!
Ведущий:
А где его найти?
1-ый муравей:
Он лежит под кустом, музыку слушает.
Под кустом лежит мальчик, рядом с ним магнитофон, вокруг сорванные цветы, мусор.
Ведущий:
Подойди сюда Егор,
Серьёзный будет разговор.
Много бед ты натворил:
Муравейник разорил.
На поляне рвал цветы,
Поломал в лесу кусты,
Бабочке крыло сломал.
А ведь ты уже не мал!
Мы не пустим тебя в лес,
Уходи из наших мест!
Муравьи, бабочки (вместе):
Уходи из нашего леса!
Егор:
Не гоните меня! Я не знаю, как правильно вести себя в лесу.
Ведущий:
Ребята, давайте научим Егора правилам поведения в лесу.
Дети выстраиваются полукругом. В руках у них рисунки с графическим обозначением правил поведения в лесу. Дети по очереди называют правила и объясняют их.
Егор:
Дорогая бабочка,
Тебя я пожалею.
И крылышко твоё
Дыханием согрею.
А вам, муравьишки-трудяги,
Я домик опять соберу.
А мусор и соринки домой заберу.
Егор собирает мусор и сорванные цветы.
Вы простите, простите меня,
Я не буду природу губить!
И только в лес, как в гости,
Буду к зверятам ходить