Тема. Характер людини.
Мета: продовжити формування в учнів власного «Я»; вчити давати оцінку виявам характеру, розпізнавати вчинки, прагнути до самовиховання; розвивати пам'ять,мислення;виховувати гуманну, творчу, соціально активну особистість.
Обладнання: підручник, робочий зошит, демонстраційні словники, ілюстративний матеріал,мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
Нумо,діти,підведіться!
Один одному всміхніться,
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
2. Представлення.
- Мене звати Руслана Вадимівна і сьогодні урок «Я у світі» проведу у вас я.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Пригадаймо, що ви дізналися на попередніх уроках. Я ставитиму запитання, хто знає відповідь – підносьте руку.
-Що належить до зовнішнього? (будова тіла, обличчя,одяг,
волосся)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Кажуть: хороший характер, поганий; людина сильного характеру, безхарактерний; подолав свій характер, не зміг виховати характер і т. ін.Але поняття характер і риси характеру непрості.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми спробуємо дізнатися , що ж таке характер, і на які групи поділяються риси характеру.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Проблемне запитання.
- Як ви думаєте, що таке характер людини?(Характер – психічні риси людини, які виявляються у поведінці.)
2. Робота із демонстраційним словником.
- Давайте подивимось на дошку і разом прочитаємо, що ж таке характер. Д.С
3.Проблемне запитання
- А як ви розумієте це поняття «психічні риси»?(Психічні риси - це здатність людського розуму обирати позитивні або негативні риси і відповідно робити добрі чи погані вчинки)
4. Упізнай казкового героя
- Не завжди за зовнішністю ми можемо визначити ,який характер людини. Але за поведінкою людини ми можемо визначити її ставлення до праці(працьовита, відповідальна, лінива), до себе(охайна, акуратна), до інших(щира, брехлива). Можна за описом рис характеру впізнати людину. Тому давайте з вами пограємо в гру «Упізнай казкового героя».
- Зараз я буду показувати зображення казкових героїв, а ви будете називати рису характеру, яка їм притаманна.
Лисиця – хитра,хижа,нахабна;
Бджола – працьовита;
Сова – мудра;
Маша – допитлива;
А тепер подивіться на це фото. Хто на ньому зображений?(лікар). Що ви можете сказати про характер цієї людини? Так,звичайно,не поспілкувавшись з людиною, ми не можемо сказати, якими рисами характеру вона наділена.
4. Пояснення нового матеріалу.
Слово «характер» співзвучне зі словом «темперамент», але темперамент - це вроджені риси людини, а характер починає формуватися з дитинства.
Характери можуть мати якісь спільні риси, ознаки. У людському характері є як позитивні, так і негативні риси. Вивішую на дошку.
А зараз давайте пограємо в гру, я буду називати рису характеру ,а ви будете казати позитивна вона чи негативна.
5.Пояснення рис характеру.
А тепер давайте спробуємо пояснити ці риси.
Щиросердність – здатність людини співчувати, допомагати іншим.
Доброзичливість – здатність людини робити добрі справи.
Працелюбність – здатність людини відповідально виконувати свою роботу.
Лагідність – це здатність людини виявляти турботу, увагу, любов до інших.
Товариськість – це здатність людини легко знаходити собі друзів.
Відповідальність - це здатність людини дотримуватися своїх обіцянок.
Акуратність – це здатність людини підтримувати чистоту навколо себе.
Бережливість - це здатність вчасно виконувати свої обов’язки,турбуватися про свої речі та речі інших людей.
Байдужість – це найгірша риса людини,яка проявляється брехнею та обманом. Існує навіть прислів’я,яке найкраще підходить для цієї риси: «Моя хата скраю,я нічого не знаю»
Замкненість – здатність людини уникати спілкування з іншими.
Лінивість – небажання людини виконувати якусь роботу.
Безвідповідальність – недотримання людиною своїх обіцянок.
Нахабність – зверхнє ставлення до інших ,навмисне порушення правил поведінки.
Неохайність – недотримання чистоти навколо себе.
Небережливість – здатність людини надмірно використовувати певні ресурси, неправильне та неохайне поводження з власними речами.
Скромність - вміння не показувати своїх бажань,утримуватися від дій,висловлювань.
Знання рис свого характеру допоможе краще зрозуміти й оцінити свої вчинки, ставлення інших людей до тебе. Адже ти постійно з кимось спілкуєшся, взаємодієш. Люди, які усміхаються, доброзичливо ставляться до інших, не сваряться і не ображаються через дурниці, почуваються добре. Оточуючим також приємно знаходитися поряд з ними. Якщо ти поглянеш на себе збоку, то, можливо, спробуєш щось у собі змінити, удосконалити.
6. Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться,
За щасливий день прожитий –
І до сонця потягніться.
Вправо, вліво похиліться
Веретеном покрутіться
Раз присядьте, два присядьте,
І за парти тихо сядьте.
7. Робота над статтею с.21
а)читання вчителем (уважно слідкуйте)
б) пояснення незрозумілих слів(давньогрецький,чеканка, прикмета, відомості, оточення)
Давньогрецький – сьогодні існує така країна як Греція і багато слів пішло з цієї країни тому так і кажуть давньогрецька.
Чеканка – відбиток,зображення чогось на папері чи фользі. Показую на прикладі
Прикмета – ознака яка відрізняє один предмет від іншого.
Відомості – певна інформація про предмет.
Оточення – люди які знаходяться навколо тебе.
в) читання статті «ланцюжком» учнями
г) Бесіда.
Зараз ми перевіримо як ви уважно читали і слухали статтю.
- З якої мови прийшло до нас слово «характер»?(давньогрецької)
- Що означає у перекладі слово «характер»?(печатка)
- З чого судять про характер людини?(Як вона ставиться до себе, інших людей, праці та речей)
- В чому виявляються основні риси характеру?( в поведінці людини, у її вчинках)
- Що залежить від характеру людини?( її стосунки з оточуючими, успіхи, досягнення, поразки).
- Як ви розумієте прислів’я: «Посієш звичку – пожнеш характер. Посієш характер – пожнеш долю»?(Якщо ми посіємо хорошу зернину, той отримаємо хороший урожай. Стебло буде високе, колоски великі, наповнені зернинами. А якщо посіємо погану зернину, то колоски будуть маленькі, а з деяких зернин може і не бути врожаю. Так само, якщо в нас будуть погані звички, то і характер буде наділений негативними рисами. А якщо будуть негативні риси, то наше життя, доля буде погіршуватися. )
9. Робота над віршем.
- Прочитайте вірш «Людина починається з добра» на с.22. Яку рису характеру автор вважає найважливішою для людини?
1) З народження людину опікують, люблять, поважають. І вже з цього починається формуватися характер.
2) Також , коли їй будуть співчувати, будуть захищати, вона зрозуміє як потрібно ставитися до інших, що буде в проявлятися в її характері.
3) В цьому вірші описані позитивні риси характеру, по-іншому – добрі. Тому ми можемо сказати, що «Людина починається з добра!»
10.Робота над ілюстрацією
- Розгляньте малюнок на с.23, де дівчата святкують день народження.
- Кого ви там бачите?
- Що можете сказати про дівчаток?
- Які риси характеру має дівчинка?
- Що ми можемо сказати про хлопчика?
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота в зошиті.
V. Підсумок уроку
- Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?(про характер,позитивні й негативні риси характеру)
- Що таке характер?( Характер – психічні риси людини, які виявляються у поведінці.)
-У чому виявляється характер людини?(у поведінці,вчинках,ставленнях)
- Що залежить від характеру людини?(стосунки з оточуючими,успіхи,досягнення,поразки)
Зараз давайте прочитаємо речення в рамочці внизу на с.23.
VI.Д/З
С.20-23