Урок з ЯДС у 1 класі " Органи чуття. Язик - орган смаку"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку за темою " Язик - орган смаку. Завдяки дослідженням діти вивчають орган смаку - язик. На уроці діти опановують навички дослідницької роботи, вчаться спостерігати і робити висновки.
Перегляд файлу

Урок   ЯДС

ТЕМА « Органи чуття. Язик – орган смаку»

Мета уроку:

  • формування предметних компетентностей: формувати уявлення про язик як орган смаку людини; у ході практичних дослідів ознайомити дітей із функцією органу смаку та його значенням; розвивати допитливість, логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати дбайливе ставлення до свого організму;
  • формування ключових компетентностей: спілкування рідною мовою; уміння навчатися впродовж життя;соціальні та громадянські компетентності.

Обладнання: предметні малюнки, шматочки яблук і груш, виноград,стакани з солоним, солодким, кислим і прісним розчинами, серветки, дзеркальця, лупи , шматок цукру рафінаду,шматочки хліба і сухарики,скребок для чищення язика, шоколад, лимон, ягідки калини, шматочки оселедця, та солоного огірка,  комп’ютер презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знагь.

Освітні галузі: соціальна і здоровязбережувальна мовно-літературна природнича

Хід уроку

Організаційний момент

Продзвенів дзвінок –

Починається урок!

Очки на урок беремо? ( так)

Для чого ( щоб бачити),

Вушка на урок беремо? ( так)

Для чого ( щоб слухати і чути)

Голівку на урок беремо ?(так)

Для чого? ( щоб думати).

Актуалізація опорних знань

Пригадайте,як забарвлена наша природа за вікном?

Подивіться на екран. (Слайд 1)

Ось така картина у нас у природі.

Скільки барв кругом розлито:

Пурпур, охра, зелень, просинь.

Це, напевно, тепле літо,

Чи золота прийшла к нам осінь?

-         Я думаю, що це – тепле літо!  А ви як гадаєте?

( відповіді дітей)

-         Доведіть.

Орган зору : сповістив про яскраві кольори.

Орган нюху: сповістив про осінні запахи.( Слайд 2)

Орган слуху: про сумні пісні птахів, що відлітають, про звуки вітру і дощу. ( Слайд 3)

Орган дотику: про холодні дні. ( Слайд 4)

Висновок: так, дійсно, за вікном – осінь.

Який місяць? ( жовтень)

День? (четвер)

Небо? ( похмуре)

Показуємо на календарі погоди

Робота над новим матеріалом

А чи знаєте ви що осінь має ще й свій смак?

( діти куштують яблучко, грушку, виноград)

То як смакує осінь?

А хто вам у цьому допоміг? ( ротик, язичок)

Саме сьогодні ми ближче познайомимося з роботою цього органу чуття.

А допоможуть нам у цьому досліди.

1 дослід

Розгляньте свій язичок у дзеркальці.

Що ви бачите?

Якого кольору?

Порухайте язичком. Візьміть серветку і перевірте, який язик на дотик, чи є у ньому кісточки. Порухайте язичком.

Висновок:  язик – дуже сильний орган у нашому організмі. Він у 7 разів сильніший за руки. Кріпиться в одному місці, біля кореня, тому вільно рухається, навіть під час сну.

2 дослід

Розгляньте язичок сусіда у лупу.

Що ви побачили?

Язик гладенький чи шорсткий?    ( Слайд 5)

Висновок: наш язик вкритий маленькими смаковими присосочками. Саме вони відповідають за розпізнавання смаку їжі.

Діти куштують : шоколад, лимон,ягідку калини ,оселедець.

Які смаки відчули? ( солодкий, кислий, гіркий, солоний)

Саме ці смаки розпізнають сосочки на нашому язиці. Їжа потрапляє на язичок, присосочки смакують її і відправляють інформацію у мозок, а вже мозок робить висновок, яка ця їжа.

3 дослід

Чи можна визначити смак, не куштуючи?

Поесперементуємо.

У мене на столі 4 стакани. Там різна за смаками рідина.

Ви можете визначити де кисла, солодка, без смаку чи солона.

Подивіться, стакани однакові, рідина теж однакова: прозора, чиста. Що ж треба зробити, щоб дізнатися, яка рідина на смак?

Кілька дітей смакують ватною паличкою рідину і розпізнають смак. Міняємо стакани місцями , залучаємо дітей до досліду.

Висновок

На наших язичках все впорядковано. Кожна частинка відповідає за певний смак.

 ( Слайд 6)

Фізкультхвилинка.

4 дослід

Візьміть серветку і щільно доторкніться до язика. Розгляньте серветку. Яка вона. Так, вона мокра.

А чому?

Це – слина. А для чого вона?

Візьміть сухарик ( лежить на парті). 

Який він на дотик?

Покладіть у ротик і спробуйте пожувати. Поспостерігайте, що відбувається у ротику.

( сухарик змочується слиною, легко жується і ковтається)

А що б було, якби не було у наших ротиках слини? ( сухарик пошкодив б зубки, порізав язичка)

Висновок

Слина розмочує їжу, щоб її можна було легко жувати та ковтати. На сухому язиці смакові рецептори не працюють.

5 дослід

Учень ретельно витирає язик серветкою. Вчитель проводить по сухому язику шматком цукру. Смак не відчувається.

А ще слина – наш санітарний лікар. Вона ретельно слідкує за мікробами, що потрапляють у наш ротик, вбиває погані мікроби ще у ротику, щоб вони не потрапили у животик і не наробили лиха.

6 дослід

Візьміть шматочок хліба і пожуйте його. Що робить язичок

( допомагає зубкам перевертати хліб,щоб гарно прожувати)

Висновок: язичок допомагає пережовувати їжу.

У язичка є ще одна дуже важлива робота.

7 дослід

Висуньте язик і спробуйте сказати слово каша, машина.

Вийшло?

Чому ?

Висновок

Язик – це частинка нашої мовленнєвої фабрики. Він допомагає утворювати звуки.

Робота з підручником. 51

Вчитель зачитує висновок.

Пам’ятка « Бережи свій язичок»:

  • полоскати ротик після прийому їжі; ( Слайд 7)
  • чистити язик щіточкою або спеціальним скребком зверху – донизу;

( Слайд 8)

  • не вживати дуже холодної дуже гарячої їжі; ( Слайд 9)
  • не брати до рота гострі  та неїстівні предмети. ( Слайд 10)

Рефлексія

 Робота у парах.

 «Віднови портрет»

Чи подобається вам це зображення?  Чому?

Діти вибирають малюнки органів чуття і презентують їх не показуючи, а діти повинні вибрати і наклеїти відповідно на портрет.

Супровід на дошці.

Вірш про органи чуття

 

Казка "ХТО З ПОМІЧНИКІВ НАЙГОЛОВНІШИЙ?"
Одного разу між помічниками людини виникла суперечка. Кожен з них вважав себе найголовнішим. Вуха сказали: „Ми найголовніші, бо без нас людина нічого не почує. Вовк буде вити, а вона буде спокійно йти, і вовк наздожене її” . Очі сказали: „Людина обернеться, побачить вовка і втече. А якщо нас не буде, то вона хоч і почує вовка, та не буде бачити, куди їй втікати” . А язик і собі: „Без мене людина не зможе закричати і налякати вовка. Або покликати на допомогу. Загине людина разом з очима і вухами” . А руки і собі мовили: „Без мене людина не зможе боронитись. І всі загинуть без мене” . Задумались помічники та вирішили, що всі вони необхідні людині. Всі вони бережуть людину, а людина береже їх і так разом вони живуть.

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2023
Переглядів
1136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку