Урок ЯДС
ТЕМА « Органи чуття. Язик – орган смаку»
Мета уроку:
Обладнання: предметні малюнки, шматочки яблук і груш, виноград,стакани з солоним, солодким, кислим і прісним розчинами, серветки, дзеркальця, лупи , шматок цукру рафінаду,шматочки хліба і сухарики,скребок для чищення язика, шоколад, лимон, ягідки калини, шматочки оселедця, та солоного огірка, комп’ютер презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знагь.
Освітні галузі: соціальна і здоровязбережувальна мовно-літературна природнича
Хід уроку
Організаційний момент
Продзвенів дзвінок –
Починається урок!
Очки на урок беремо? ( так)
Для чого ( щоб бачити),
Вушка на урок беремо? ( так)
Для чого ( щоб слухати і чути)
Голівку на урок беремо ?(так)
Для чого? ( щоб думати).
Актуалізація опорних знань
Пригадайте,як забарвлена наша природа за вікном?
Подивіться на екран. (Слайд 1)
Ось така картина у нас у природі.
Скільки барв кругом розлито:
Пурпур, охра, зелень, просинь.
Це, напевно, тепле літо,
Чи золота прийшла к нам осінь?
- Я думаю, що це – тепле літо! А ви як гадаєте?
( відповіді дітей)
- Доведіть.
Орган зору : сповістив про яскраві кольори.
Орган нюху: сповістив про осінні запахи.( Слайд 2)
Орган слуху: про сумні пісні птахів, що відлітають, про звуки вітру і дощу. ( Слайд 3)
Орган дотику: про холодні дні. ( Слайд 4)
Висновок: так, дійсно, за вікном – осінь.
Який місяць? ( жовтень)
День? (четвер)
Небо? ( похмуре)
Показуємо на календарі погоди
Робота над новим матеріалом
А чи знаєте ви що осінь має ще й свій смак?
( діти куштують яблучко, грушку, виноград)
То як смакує осінь?
А хто вам у цьому допоміг? ( ротик, язичок)
Саме сьогодні ми ближче познайомимося з роботою цього органу чуття.
А допоможуть нам у цьому досліди.
1 дослід
Розгляньте свій язичок у дзеркальці.
Що ви бачите?
Якого кольору?
Порухайте язичком. Візьміть серветку і перевірте, який язик на дотик, чи є у ньому кісточки. Порухайте язичком.
Висновок: язик – дуже сильний орган у нашому організмі. Він у 7 разів сильніший за руки. Кріпиться в одному місці, біля кореня, тому вільно рухається, навіть під час сну.
2 дослід
Розгляньте язичок сусіда у лупу.
Що ви побачили?
Язик гладенький чи шорсткий? ( Слайд 5)
Висновок: наш язик вкритий маленькими смаковими присосочками. Саме вони відповідають за розпізнавання смаку їжі.
Діти куштують : шоколад, лимон,ягідку калини ,оселедець.
Які смаки відчули? ( солодкий, кислий, гіркий, солоний)
Саме ці смаки розпізнають сосочки на нашому язиці. Їжа потрапляє на язичок, присосочки смакують її і відправляють інформацію у мозок, а вже мозок робить висновок, яка ця їжа.
3 дослід
Чи можна визначити смак, не куштуючи?
Поесперементуємо.
У мене на столі 4 стакани. Там різна за смаками рідина.
Ви можете визначити де кисла, солодка, без смаку чи солона.
Подивіться, стакани однакові, рідина теж однакова: прозора, чиста. Що ж треба зробити, щоб дізнатися, яка рідина на смак?
Кілька дітей смакують ватною паличкою рідину і розпізнають смак. Міняємо стакани місцями , залучаємо дітей до досліду.
Висновок
На наших язичках все впорядковано. Кожна частинка відповідає за певний смак.
( Слайд 6)
Фізкультхвилинка.
4 дослід
Візьміть серветку і щільно доторкніться до язика. Розгляньте серветку. Яка вона. Так, вона мокра.
А чому?
Це – слина. А для чого вона?
Візьміть сухарик ( лежить на парті).
Який він на дотик?
Покладіть у ротик і спробуйте пожувати. Поспостерігайте, що відбувається у ротику.
( сухарик змочується слиною, легко жується і ковтається)
А що б було, якби не було у наших ротиках слини? ( сухарик пошкодив б зубки, порізав язичка)
Висновок
Слина розмочує їжу, щоб її можна було легко жувати та ковтати. На сухому язиці смакові рецептори не працюють.
5 дослід
Учень ретельно витирає язик серветкою. Вчитель проводить по сухому язику шматком цукру. Смак не відчувається.
А ще слина – наш санітарний лікар. Вона ретельно слідкує за мікробами, що потрапляють у наш ротик, вбиває погані мікроби ще у ротику, щоб вони не потрапили у животик і не наробили лиха.
6 дослід
Візьміть шматочок хліба і пожуйте його. Що робить язичок
( допомагає зубкам перевертати хліб,щоб гарно прожувати)
Висновок: язичок допомагає пережовувати їжу.
У язичка є ще одна дуже важлива робота.
7 дослід
Висуньте язик і спробуйте сказати слово каша, машина.
Вийшло?
Чому ?
Висновок
Язик – це частинка нашої мовленнєвої фабрики. Він допомагає утворювати звуки.
Робота з підручником. 51
Вчитель зачитує висновок.
Пам’ятка « Бережи свій язичок»:
( Слайд 8)
Рефлексія
Робота у парах.
«Віднови портрет»
Чи подобається вам це зображення? Чому?
Діти вибирають малюнки органів чуття і презентують їх не показуючи, а діти повинні вибрати і наклеїти відповідно на портрет.
Супровід на дошці.
Вірш про органи чуття
Казка "ХТО З ПОМІЧНИКІВ НАЙГОЛОВНІШИЙ?"
Одного разу між помічниками людини виникла суперечка. Кожен з них вважав себе найголовнішим. Вуха сказали: „Ми найголовніші, бо без нас людина нічого не почує. Вовк буде вити, а вона буде спокійно йти, і вовк наздожене її” . Очі сказали: „Людина обернеться, побачить вовка і втече. А якщо нас не буде, то вона хоч і почує вовка, та не буде бачити, куди їй втікати” . А язик і собі: „Без мене людина не зможе закричати і налякати вовка. Або покликати на допомогу. Загине людина разом з очима і вухами” . А руки і собі мовили: „Без мене людина не зможе боронитись. І всі загинуть без мене” . Задумались помічники та вирішили, що всі вони необхідні людині. Всі вони бережуть людину, а людина береже їх і так разом вони живуть.