Мета уроку: формування й застосування навичок, умінь; розвиток, стимулювання пізнавальної активності, самостійності, творчих здібностей, мислення, пам'яті, логіки; моделювання життєвих ситуацій за використанням рольових ігор, спільних розв'язань проблем на основі аналізу обставин і відповідної ситуації; екологічне виховання, розвиток художньо-асоціативного мислення, основ краєзнавства; створення атмосфери співпраці та взаємодії із застосуванням інтерактивних форм навчання й ігрових елементів.
Форма проведення: урок – творчий проект.
Урок у 6 класі.
3.3. ТЕМА: АТМОСФЕРА.
Мета уроку: формування й застосування навичок, умінь; розвиток, стимулювання пізнавальної активності, самостійності, творчих здібностей, мислення, пам’яті, логіки; моделювання життєвих ситуацій за використанням рольових ігор, спільних розв’язань проблем на основі аналізу обставин і відповідної ситуації; екологічне виховання, розвиток художньо-асоціативного мислення, основ краєзнавства; створення атмосфери співпраці та взаємодії із застосуванням інтерактивних форм навчання й ігрових елементів.
Обладнання: карта півкуль, карта «Клімат Дніпропетровської області», таблиці, плакати, ребуси, роздавальний матеріал (залікові картки, логічні опорні схеми для заповнення), дитячі малюнки, музичний супровід, проектор, екран.
Тип уроку: узагальнюючого повторення.
Форма проведення: урок – творчий проект.
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Психологічне налаштування.
Чи є, діти, одіяло,
Щоб всю землю покривало?
Щоб його всім вистачало
Ще й не видно щоб було?
Щоб під ним як під водою
Було тепло, світло, мило
Щоб від злого захистило.
Відповіді дітей. (Учні можуть аргументувати свою точку зору і давати свою назву).
Інструктаж.
На столах в учнів лежать залікові картки, таблиці, роздавальний матеріал, з якими вони працюватимуть упродовж уроку. (Додатки).
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.
«Розминка» - «Атмосферний калейдоскоп». (Додаток 1).
Завдання 1. Криптограми.
Учитель: Учні мають кодове слово, кожна літера якого має числове значення. За допомогою кодового слова потрібно розв’язати завдання.
Кодове слово:
1 4 17 3 7 8 14 5 1
А |
Т |
М |
О |
С |
Ф |
Е |
Р |
А |
1 2 3 4
|
|
|
|
4 5 3 6 3 7 8 14 5 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 3 10 3 11 1
|
|
|
|
|
|
18 1 5 3 17 14 4 5
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. «Знайди помилку».
Дається текст, під час читання якого учні повинні знайти й підкреслити невідповідності й помилки.
«Велике яскраве сонце зійшло на заході, освітило рівнину. Легкий, теплий північний вітер із заходу розігнав шаруваті хмари, що пливуть високо в небі. Це було рано-вранці 22 березня в день літнього сонцестояння.»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Ми закінчили вивчення розділу «Атмосфера» і сьогодні проводимо урок узагальнюючого повторення. Це буде трохи незвичайний урок – урок – творчий проект. Клас було розділено на шість творчих груп: «Дублери», «Народні метеорологи», «Дослідники», «Художники», «Фольклористи», «Екологи». Кожен із вас у своїй творчий групі, одержавши завдання, доклав свої вміння і здібності для того, щоб упоратися з поставленим завданням.
IV. Основна частина.
Учитель: Слово поетам.
Поет
Весна іде із талим снігом, із шумом злів,
Весна іде, весняний вітер приніс птахів.
Ти чуєш – ластівки співають тут, за вікном,
Співають – весну закликають з теплом.
Учитель: «Про погоду поговорити любить кожен», «Погода цікавить усіх», «У природи немає поганої погоди». Поки метеорологи готуються про звітувати про своє творче завдання, я пропоную вам карточки із завданням. (Додаток 2).
Учитель: Метеорологи, наші гості, підготували для нас невелику інформацію про те, як за допомогою живих барометрів можна передбачити погоду.
Захист проекту метеорологів. (Додаток 3).
Учитель: На завершення свого виступу метеорологи пропонують вам провести невелику прес-конференцію й поставити запитання про погоду в нашій місцевості.
Газета «Географія, краєзнавство, туризм».
Які вітри паніють у південній частині Дніпропетровської області?
Видавництво «Еко».
Скажіть, чи можна простежити зміни погоди у зв’язку зі зміною напрямку вітру?
Газета «Сідней ньюс», Австралія.
Коли в Австралії зима, то у вас тут літо, і навпаки. Не могли б ви розповісти про погоду в різні пори року тут?
Журнал «Пролісок».
Чи правда, що найяснішими днями тут бувають літні?
Учитель: Оцініть роботу метеорологів дванадцяти бальною системою.
Фізкультхвилинка.
Ветер дует нам в лицо –
Закачалось деревцо.
Ветерок все тише, тише –
Деревцо все выше, выше.
Учитель: Вступне слово – поетам.
Поет.
У бруньках весняні клени,
Теплий вітер повіва.
Наче щіточка зелена,
Пробивається трава.
На горбочку перші квіти
Голубенькі-голубі.
І пушок почав біліти
Біля ставу на вербі.
Сонце ніжне, полум’яне,
Далина така ясна.—
Це прийшла до нас кохана
Наша радісна весна.
Учитель: Слово надається художникам. Вони підготували виставку малюнків, яку назвали «У природи немає поганої погоди», і крім того – три таблиці: «Будова атмосфери», «Типи хмар», «Назви теплових поясів» (Додаток 4). Заповніть таблиці, замість питань поставивши відповіді.
Взаємоперевірка. Не забувайте про залікові картки.
Гра «Асоціації: пори року».
Умови: на дошці чотири чистих аркуші, на кожному з них за допомогою кольору необхідно зобразити зиму, весну, літо, осінь, виконуючи роботу не довше за 10 с. Після цього малюнки аналізуються.
Слово надається співробітникам науково-дослідницького інституту дивних і незвичайних явищ. (Додаток 5).
Учитель: Оцінимо роботу творчої групи.
Учитель: Творча група займалася збором фольклорного матеріалу: прислів’їв, приказок, загадок, пісень про погоду та явища в атмосфері, і зараз вони пропонують вам відгадати загадки. (Додаток 6)
Учитель: Виставите оцінки творчій групі.
Учитель: Усі ми – діти природи. Усі ми дихаємо атмосферним повітрям. Від нас також залежить його якість. В від якості повітря багато в чому залежить існування всього живого й усієї цивілізації.
Слово поетам.
Поет.
На Землі, у домі вселюдському -
Протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому
Іншої домівки в нас нема!
Цінуй, людино, доброту природи,
Все, що вона дарує щедро нам:
Її ліси, поля, повітря, води –
То вічний і святий, величний храм!
Гра «Мікрофон».
Учитель:
V. Підсумки уроку.
Просумувати бали та здати залікові картки.
Учитель: Нехай для кожного з вас усе, що пов’язано з атмосферою, не лише викликає спогади про будову, склад, температуру повітря, якими ми дихаємо, але й асоціюється з вигадливими хмарами, що пливуть у височині, піснями птахів, шурхотом трав, тому що все велике і світле ми пов’язуємо з неосяжним блакитним небом, на яке ми дивимося, коли мріємо.
VІ. Домашнє завдання.
Я вам пропоную чотири рівня завдань, кожен з вас виберіть те завдання, яке вам по душі, але оцінки теж будуть різні, в залежності від складності завдання.
Додаток 1.
Відповіді до «Розминки».
Завдання |
Бали |
Завдання 1. Криптограма.
|
|
Завдання 2. Криптограма. «Велике яскраве сонце зійшло на сході, освітило рівнину. Легкий теплий північний вітер розіграв шаруваті хмари, що пливуть дуже високо в небі. Це було рано-вранці 22 березня в день весняного сонцестояння».
|
|
До етапу «Метеорологи».
Завдання |
Варіант |
Бали |
Завдання 1. Обчислити Аtº добову, якщо максимальна - +10ºС, а мінімальна - -2ºС |
А. 8ºС; Б. 0ºС; В. 12ºС. |
|
Завдання 2. Обчислити середньодобову температуру, якщо вона протягом дня змінювалась так: +1ºС, +10ºС, +4ºС. |
А. +13ºС; Б. 0ºС; В. +5ºС; Г. +10ºС. |
|
Завдання 3. Сила вітру буде більша: якщо різниця тисків становить… |
А. 20 мм рт. ст.; Б. 80 мм рт. ст.; В. 60 мм рт. ст. |
|
Метеоприлади.
Назва приладу |
Термометр |
Барометр |
Психрометр |
Анемометр |
Що вимірює |
|
|
|
|
Одиниці вимірювання |
|
|
|
|
Бали |
|
|
|
|
Додаток 3.
Проект метеорологів.
Учені стверджують. що зміни в атмосфері, тобто погоду, багато які з риб.
Наприклад, сом перед грозою й непогодою обов’язково спливає, лякаючи верховодок.
Риба голець у ясну погоду лежить на дні акваріума.
Слони за два дні до дощу йдуть на височини.
Білі ведмеді за два-три дні до похолодання перестають купатися, а за два дні до потепління – знову пірнають.
Горобці перед дощем стають млявими, сидять настовбурчившись. Якщо вони пожвавішали незважаючи на негоду – чекайте ясної погоди.
Метелики кропивниці за кілька годин до настання грози припиняють польоти й ховаються в дуплах дерев.
Якщо бджоли зранку активні, то день буде ясний, якщо сидять у вулику, значить через 6 годин буде дощ.
Рослина заяча капуста перед сухою погодою на ніч закриває квіти. Якщо не закрилися, то до ранку буде дощ. Часто цю рослину тримають у квартирах у грошиках як зелений барометр.
Додаток 4.
І. Види хмар. 6000 м ? |
|||
2000 м ? |
|||
200 м ? |
|||
|
|||
Бали |
|
||
ІІ. Будова атмосфери. 6. ? |
|||
5. ?
|
|||
4. ?
|
|||
3. ?
|
|||
2. ? |
|||
|
|||
Бали |
|
||
ІІІ. Назва теплових поясів Пн П ?
Пд П
|
|||
Бали |
|
||
Перісті хмари
Купчасті хмари
Додаток 5.
Проект НДІ.
Дощ із в’язальних спиць обрушившись на місто Гарросбург у США, після того як циклон зруйнував фабрику в’язальних спиць і підняв продукцію в повітря
Загадковий дощ зі стародавніх монет спостерігався 17 червня 1940 року в селі Мещери (Росія). 1000 срібних монет часів Івана Грозного висипалися з неба.
Улітку 1933 року в Приморському краї відзначили дощ із морських медуз. Вони падали під час зливи разом з потоком води.
У 1974 році поблизу Ашгабату в Туркменії випав дощ із живих жаб.
В Австралії в 1974 році з неба сипалась риба, її приніс шквал, що пронісся спочатку над океаном.
Траплялися випадки, коли в Італії протягом 20 хв. разом з дощем падали апельсини, а в Данії – живі раки.
Дощі бувають різнобарвні: чорні, червоні, вони забарвлюються за допомогою «барвників» - сполук нітрогену, амоніаку, піску, мікроорганізмів, попелу, що потрапляє в атмосферу під час виверження вулканів, лісових пожеж або сильних бур.
Най-най…
Додаток 6.
Проект «Фольклористи».
(Повітря)
А тепер послухайте прислів’я т приказки, прикмети погодних явищ.
А заспівайте нам, дівчата, веснянок!
Рости-рости, житечко на лану…
Додаток 7.
Фрагмент виступу групи «Екологи».
Наш дивний світ такий, як казка,
Он в небі хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум'ям палає,
Яскраве сонечко блищить.
Чарівна пташечка співає,
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
Природа нам - як рідний ідм,
Вона усім - як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином!
Людино, хто ти – цар природи?
Ти ким себе в ній відчуває?
Ти сушу підкорила й води,
Ти вже й на небо зазіхаєш…
Озвався хтось: « Вона – цариця,
А я – слуга її покірний,
Її дитя, її десниця,
Її частинка невідривна».
Говорить другий: « Мабуть, батьком,
Бо я за нею доглядаю».
А третій мовив: «Цар, звичайно,-
За неї я відповідаю».
Ми підкорили сушу й води.
Дари природи витрачаєм,
А справді царського підходу
Усім нам так не вистачає!
Бо цар насправді – це господар,
А не владика-марнотратник.
Людино, будь царем природи
І бережи її, як матір!