урок за темою "Атмосфера"

Про матеріал

Мета уроку: формування й застосування навичок, умінь; розвиток, стимулювання пізнавальної активності, самостійності, творчих здібностей, мислення, пам'яті, логіки; моделювання життєвих ситуацій за використанням рольових ігор, спільних розв'язань проблем на основі аналізу обставин і відповідної ситуації; екологічне виховання, розвиток художньо-асоціативного мислення, основ краєзнавства; створення атмосфери співпраці та взаємодії із застосуванням інтерактивних форм навчання й ігрових елементів.

Форма проведення: урок – творчий проект.

Перегляд файлу

 

Урок у 6 класі.

3.3. ТЕМА: АТМОСФЕРА.

Мета уроку:  формування й застосування навичок, умінь; розвиток, стимулювання пізнавальної активності, самостійності, творчих здібностей, мислення, пам’яті, логіки; моделювання життєвих ситуацій за використанням рольових ігор, спільних розв’язань проблем на основі аналізу обставин і відповідної ситуації; екологічне виховання, розвиток художньо-асоціативного мислення, основ краєзнавства; створення атмосфери співпраці та взаємодії із застосуванням інтерактивних форм навчання й ігрових елементів.  

Обладнання: карта півкуль, карта «Клімат Дніпропетровської області», таблиці, плакати, ребуси, роздавальний матеріал (залікові картки, логічні опорні схеми для заповнення), дитячі малюнки, музичний супровід, проектор, екран.

Тип уроку: узагальнюючого повторення.

Форма проведення: урок – творчий проект.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент:

Психологічне налаштування.

Чи є, діти, одіяло,

Щоб  всю землю покривало?

Щоб його всім вистачало

Ще й не видно щоб було?

Щоб під ним як під водою

Було тепло, світло, мило

Щоб від злого захистило.

Відповіді дітей. (Учні можуть аргументувати свою точку зору і давати свою назву).

Інструктаж.

На столах в учнів лежать залікові картки, таблиці, роздавальний матеріал, з якими вони працюватимуть упродовж уроку. (Додатки).

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.

«Розминка» - «Атмосферний калейдоскоп». (Додаток 1).

Завдання 1. Криптограми.

Учитель: Учні мають кодове слово, кожна літера якого має числове значення. За допомогою кодового слова потрібно розв’язати завдання.

Кодове слово:

     1              4             17           3             7             8            14            5            1

А

Т

М

О

С

Ф

Е

Р

А

  1. У складі атмосферного повітря цей газ становить 78%. (Азот)

       1           2           3          4

 

 

 

 

  1. Шар у будові атмосфери, найближчий до земної поверхні. (Тропосфера)

      4           5            3           6           3            7           8           14         5            1 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Уміст водяної пари в повітрі. (Волога)

      9           3           10           3          11          1

 

 

 

 

 

 

  1. Прилад для вимірювання тиску повітря. (Барометр)

     18          1           5           3            17        14         4            5

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. «Знайди помилку».

Дається текст, під час читання якого учні повинні знайти й підкреслити невідповідності й помилки.

«Велике яскраве сонце зійшло на заході, освітило рівнину. Легкий, теплий північний вітер із заходу розігнав шаруваті хмари, що пливуть високо в небі. Це було рано-вранці 22 березня в день літнього сонцестояння.»

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Ми закінчили вивчення розділу «Атмосфера» і сьогодні проводимо урок узагальнюючого повторення. Це буде трохи незвичайний урок – урок – творчий проект. Клас було розділено на шість творчих груп: «Дублери», «Народні метеорологи», «Дослідники», «Художники», «Фольклористи», «Екологи». Кожен із вас у своїй творчий групі, одержавши завдання, доклав свої вміння і здібності для того, щоб упоратися з поставленим завданням.

IV.  Основна частина.

  1. «Метеорологи».

Учитель: Слово поетам.

Поет

Весна іде із талим снігом, із шумом злів,

Весна іде, весняний вітер приніс птахів.

Ти чуєш – ластівки співають тут, за вікном,

Співають – весну закликають з теплом.

Учитель: «Про погоду поговорити любить кожен», «Погода цікавить усіх», «У природи немає поганої погоди». Поки метеорологи готуються про звітувати про своє творче завдання, я пропоную вам карточки із завданням. (Додаток 2).

Учитель: Метеорологи, наші гості, підготували для нас невелику інформацію про те, як за допомогою живих барометрів можна передбачити погоду.

 

Захист проекту метеорологів. (Додаток 3).

Учитель: На завершення свого виступу метеорологи пропонують вам провести невелику  прес-конференцію й поставити запитання про погоду в нашій місцевості.

Газета «Географія, краєзнавство, туризм».

Які вітри паніють у південній частині Дніпропетровської області?

  • Для півдня Дніпропетровської області характерні вітри таких напрямків: 70% днів на рік – східні; понад 50% з них сугубо східні, 14% - південно-східні, 6% - північно- східні. Західні вітри дмуть лише 30% днів на рік, в основному – 12% - західні, 13% - південно-західні та 5% - північно-західні.

Видавництво «Еко».

Скажіть, чи можна простежити зміни погоди у зв’язку зі зміною напрямку вітру?

  • У зимову пору року в результаті основної дії вітрів північно-східного напрямку переважає ясна морозна погода. Якщо ж вітер міняється  і дме із заходу, з Атлантичного океану, то взимку він приносить відлиги, а в літку вологу, дощі, прохолодь. Якщо ж вітри дмуть з південного сходу, то спекотне сухе повітря влітку встановлює жарку, суху погоду, а взимку – відлиги й підвищення температури. Сила вітру на півдні більша, ніж на півночі.

Газета «Сідней ньюс», Австралія.

Коли в Австралії зима, то у вас тут літо, і навпаки. Не могли б ви розповісти про погоду в різні пори року тут?

  • Середньорічна температура у нас становить +6,9ºС та +7,4ºС. Найхолоднішим місяцем є січень, а найтеплішим - липень. Найнижча температура, за результатами багаторічних спостережень, дорівнює - 32ºС, а найвища +41ºС.

Журнал «Пролісок».

Чи правда, що найяснішими днями тут бувають літні?

  • Кількість днів з опадами більша в теплу пору року, 60% від загальної кількості опадів припадає на червень, липень. Хмарність в основному збільшується восени, починаючи з листопада, 14 – 16 днів не буває сонця, а в середньому – хмарність до 2 балів.
  • Так погода характерна для помірно-континентального клімату.

Учитель: Оцініть роботу метеорологів дванадцяти бальною системою.

 

Фізкультхвилинка.

Ветер дует нам в лицо –

Закачалось деревцо.

Ветерок все тише, тише –

Деревцо все выше, выше.

 

  1. «Художники».

Учитель: Вступне слово – поетам.

Поет.

У бруньках весняні клени, 
Теплий вітер повіва. 
Наче щіточка зелена,
Пробивається трава.
На горбочку перші квіти 
Голубенькі-голубі. 
І пушок почав біліти 
Біля ставу на вербі.
Сонце ніжне, полум’яне, 
Далина така ясна.— 
Це прийшла до нас кохана 
Наша радісна весна.

Учитель: Слово надається художникам. Вони підготували виставку малюнків, яку назвали «У природи немає поганої погоди», і крім того – три таблиці: «Будова атмосфери», «Типи хмар», «Назви теплових поясів» (Додаток 4). Заповніть таблиці, замість питань поставивши відповіді.

Взаємоперевірка. Не забувайте про залікові картки.

Гра «Асоціації: пори року».

Умови: на дошці чотири чистих аркуші, на кожному з них за допомогою кольору необхідно зобразити зиму, весну, літо, осінь, виконуючи роботу не довше за 10 с. Після цього малюнки аналізуються.

C:\Users\admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\AC22FEE2.tmp

 

  1. «Науково-дослідний інститут. НДІ»

Слово надається співробітникам науково-дослідницького інституту дивних і незвичайних явищ. (Додаток 5).

Учитель: Оцінимо роботу творчої групи.

  1. «Фольклористи».

Учитель: Творча група займалася збором фольклорного матеріалу: прислів’їв, приказок, загадок, пісень про погоду та явища в атмосфері, і зараз вони пропонують вам відгадати загадки. (Додаток 6)

Учитель: Виставите оцінки творчій групі.

 

 

 

  1. «Екологи».

Учитель: Усі ми – діти природи. Усі ми дихаємо атмосферним повітрям. Від нас також залежить його якість. В від якості повітря багато в чому залежить існування всього живого й усієї цивілізації.

Слово поетам.

Поет.

На Землі, у домі вселюдському -

Протиріч і негараздів тьма.

Будьте, люди, обережні в ньому

Іншої домівки в нас нема!

 Цінуй, людино, доброту природи,

Все, що вона дарує щедро нам:

Її ліси, поля, повітря, води –

То вічний і святий, величний храм!

Гра «Мікрофон».

Учитель:

  • Яке місце на природі у вас найулюбленіше? Опишіть його п’ятьма словами, дуже коротко й лише найголовніше, на ваш погляд.
  •  Що потрібно зробити, щоб усе це зберігати для майбутніх поколінь? (Додаток 7).

 

V.  Підсумки уроку.

  • Чи досягнуто цілі уроку?
  • Що запам’яталось найбільшу? Який етап уроку?
  • Хто був найкращим, найбільше вирізнився?

Просумувати бали та здати залікові картки.

Учитель: Нехай для кожного з вас усе, що пов’язано з атмосферою, не лише викликає спогади про будову, склад, температуру повітря, якими ми дихаємо, але й асоціюється з вигадливими хмарами, що пливуть у височині, піснями птахів, шурхотом трав, тому що все велике і світле ми пов’язуємо з неосяжним блакитним небом, на яке ми дивимося, коли мріємо.

 

VІ.  Домашнє завдання.

Я вам пропоную чотири рівня завдань, кожен з вас виберіть те завдання, яке вам по душі, але оцінки теж будуть різні, в залежності від складності завдання. 

  • І-ІІ рівні - скласти опис погоди за один день.
  • ІІІ-ІVрівні – написати міні-казку «Подорож вітерцю».

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Відповіді  до «Розминки».

Завдання

Бали

Завдання 1. Криптограма.

  1. Азот
  2. Тропосфера
  3. Волога
  4. Барометр

 

Завдання 2. Криптограма.

«Велике яскраве сонце зійшло на сході, освітило рівнину. Легкий теплий північний вітер розіграв шаруваті хмари, що пливуть дуже високо в небі. Це було рано-вранці 22 березня в день весняного сонцестояння».

 

 

Додаток 2.

До етапу «Метеорологи».

Завдання

Варіант

Бали

Завдання 1.

Обчислити Аtº добову, якщо максимальна - +10ºС, а мінімальна - -2ºС

А. 8ºС;

Б. 0ºС;

В. 12ºС.

 

Завдання 2.

Обчислити середньодобову температуру, якщо вона протягом  дня змінювалась так:

+1ºС, +10ºС, +4ºС.

А. +13ºС;

Б. 0ºС;

В. +5ºС;

Г. +10ºС.

 

Завдання 3.

Сила вітру буде більша: якщо різниця тисків становить…

А. 20 мм рт. ст.;

Б. 80 мм рт. ст.;

В. 60 мм рт. ст.

 

Метеоприлади.

Назва приладу

Термометр

Барометр

Психрометр

Анемометр

Що вимірює

 

 

 

 

Одиниці вимірювання

 

 

 

 

Бали

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Проект метеорологів.

Учені стверджують. що зміни в атмосфері, тобто погоду, багато які з риб.

 

Наприклад, сом перед грозою й непогодою обов’язково спливає, лякаючи верховодок.

Риба голець у ясну погоду лежить на дні акваріума.

Слони за два дні до дощу йдуть на височини.

Білі ведмеді за два-три дні до похолодання перестають купатися, а за два дні до потепління – знову пірнають.

Горобці перед дощем стають млявими, сидять настовбурчившись. Якщо вони пожвавішали незважаючи на негоду – чекайте ясної погоди.

Метелики кропивниці за кілька годин до настання грози припиняють польоти й ховаються в дуплах дерев.

Якщо бджоли зранку активні, то день буде ясний, якщо сидять у вулику, значить через 6 годин буде дощ.

Рослина заяча капуста перед сухою погодою на ніч закриває квіти. Якщо не закрилися, то до ранку буде дощ. Часто цю рослину тримають у квартирах у грошиках як зелений барометр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4.

І. Види хмар.

      6000 м                                                             ?

 

     2000 м                                                             ?

 

     200 м                                                                ?

 

Бали

 

ІІ. Будова атмосфери.

6.  ?

 5.   ?

 

 4.  ?

 

   3.  ?

 

   2.  ?

  1. ?

Бали

 

ІІІ. Назва теплових поясів

                                        Пн П

?

 

 

 

 

 

Пд П

  1. _______________________
  2. ________________________
  3. ________________________
  4. ________________________
  5. ________________________

 

Бали

 

 

Перісті хмари

 

 

 

 

 

 

Купчасті хмари

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5.

 

Проект НДІ.

 Дощ із в’язальних спиць обрушившись на місто Гарросбург у США, після того як циклон зруйнував фабрику в’язальних спиць і підняв продукцію в повітря

 Загадковий дощ зі стародавніх монет спостерігався 17 червня 1940 року в селі Мещери (Росія). 1000 срібних монет часів Івана Грозного висипалися з неба.

Улітку 1933 року в Приморському краї відзначили дощ із морських медуз. Вони падали під час зливи разом з потоком води.

У 1974 році поблизу Ашгабату в Туркменії випав дощ із живих жаб.

В Австралії в 1974 році з неба сипалась риба, її приніс шквал, що пронісся спочатку над океаном.

Траплялися випадки, коли в Італії протягом 20 хв. разом з дощем падали апельсини, а в Данії – живі раки.

Дощі бувають різнобарвні: чорні, червоні, вони забарвлюються за допомогою «барвників» - сполук нітрогену, амоніаку, піску, мікроорганізмів, попелу, що потрапляє в атмосферу під час виверження вулканів, лісових пожеж або сильних бур.

Най-най…

  • Найнижчу температуру повітря на нашій планеті (-89,2ºС) зареєстровано в Антарктиді на російській станції «Восход». За такої температури газ перетворюється на желе і його можна різати ножем, а гумові вироби можна розбити, як скло.
  • Найвищу температуру повітря в тіні зареєстровано в Африці в районі м. Тріполі - +60ºС – це полюс жари земної кулі. За такої температури яйця смажать прямо на піску.
  • Найбільша кількість опадів на планеті випадає в районі південно-східного підніжжя Гімалаїв, де розташоване місто Черрапунджі. Тут за рік випадає близько 12 метрів опадів, а в 1974 році – 24 метри (24 326 мм), порівняйте з нашими 250-300 мм/рік. Це місто називають Містом Дощів.
  • Найбільша кількість гроз на Землі спостерігається в тропіках: на першому місці перебуває Індонезія – 230 днів на рік тут чути гуркоти грому.
  • Найбільшу кількість блискавок зареєстровано в Південній Америці – 7 тис. на годину.
  • Найбільший град випав в Індії: величина градин становила 15-20 см. у діаметрі. Цей град зруйнував будинки і вбив чимало худоби.
  • Найбільш вітряні місця знаходяться в Антарктиді, тут 340 днів на рік сила вітру сягає 100 м/с. На такому вітрі можна лежати. Це «Полюс Вітрів».

Додаток 6.

 

Проект «Фольклористи».

  • Із-за гаю, з-за діброви вийшли кралі чорноброві, узяли водиці жбан, полили колгоспний лан.                                                                 (Хмари)
  • Такий великий, що займає весь світ, такий малий, що в щілину зайде.

(Повітря)

  • Гуде, реве, гілля ламає – пилюку підіймає, з ніг збиває. Чуєш його, та не бачиш.                                                                                          (Вітер)
  • Без рук, без ніг, а малювати вміє.                                                   (Мороз)
  • Біла скатертина увесь світ вкрила.                                                  (Сніг)
  • Що без леза та без зуба розтина міцного дуба.                        (Блискавка)
  • Коли мене нема – усі чекають, коли іду – усі тікають.                 (Дощ)

А тепер послухайте прислів’я т приказки, прикмети погодних явищ.

  • Ластівки високо літають – гарну погоду обіцяють.
  • Синиця пищіть – зиму вищить.
  • У квітні така погода, що раз – сонце, раз – непогода.
  • Літо буває без дощу, а зима без морозу.
  • Сонце блищить, а мороз тріщить.
  • Зимою сонце крізь плач сміється.
  • Сумний грудень і в свято, і в будень.
  • Багато снігу – багато хліба.
  • Сухий березень, теплий квітень, мокрий май – буде хліба урожай.
  • Листя без вітру не шелестить.
  • Буря-явище лама дерево найвище.
  • Білий місяць на дощ, червоний - на вітер, а ясний на гарну погоду.
  • Дощ з вітром швидко пройде.
  • Вечірні роса – гарна погода на завтра.

А заспівайте нам, дівчата, веснянок!

  • Роси-роси, дощику, ярину,

Рости-рости, житечко на лану…

 

Додаток 7.

 

Фрагмент виступу групи «Екологи».

  •  

Наш дивний світ такий, як казка,

Он в небі хмаронька пливе.

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

Он квітка полум'ям палає,

Яскраве сонечко блищить.

Чарівна пташечка співає,

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

 

  •  

Природа нам - як рідний ідм,
Вона усім - як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином!

 

  •  

Людино, хто ти – цар природи?

Ти ким себе в ній відчуває?

Ти сушу підкорила й води,

Ти вже й на небо зазіхаєш…

Озвався хтось: « Вона – цариця,

А я – слуга її покірний,

Її дитя, її десниця,

Її частинка невідривна».

Говорить другий: « Мабуть, батьком,

Бо я за нею доглядаю».

А третій мовив: «Цар, звичайно,-

За неї я відповідаю».

Ми підкорили сушу й води.

Дари природи витрачаєм,

А справді царського підходу

Усім нам так не вистачає!

Бо цар насправді – це господар,

А не владика-марнотратник.

Людино, будь царем природи

І бережи її, як матір!

 

 

docx
Додано
8 січня 2019
Переглядів
1529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку