Мета уроку: узагальнити та закріпити знання учнів з теми «Гідросфера»; в процесі гри пригадати основні терміни, що стосуються теми, та типові плани характеристик об'єктів; вдосконалити вміння використовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях; розвивати пізнавальний інтерес, комунікабельність; виховувати бережливе ставлення до водних багатств.
Форма уроку: урок-гра.
3.3. ТЕМА: ГІДРОСФЕРА.
Мета уроку: узагальнити та закріпити знання учнів з теми «Гідросфера»; в процесі гри пригадати основні терміни, що стосуються теми, та типові плани характеристик об’єктів; вдосконалити вміння використовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях; розвивати пізнавальний інтерес, комунікабельність; виховувати бережливе ставлення до водних багатств.
Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, фізична карта світу, ребуси на планшетах, схема будови річкової системи, карточки із завданням, проектор, екран.
Тип уроку: повторення здобутих знань, умінь та навичок.
Форма уроку: урок-гра.
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Урок проводиться в кінці теми, розбитий на конкурсні завдання для команд і окремих учнів, капітанів.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів:
З-за гір важкі тумани
Клублять вітри сюди,
Ті осідають в хмари
Й женуть потік води.
Як змії голубії,
Повзуть залами рік
І в синім океані
Закінчують свій біг.
Ось білими птахами,
Мандруючи здаля,
Летять з-за моря хмари,
Дощем кропить земля.
Питання. Яке гідросферне явище описано у вірші?
(Води в природі, стан води)
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів:
Прийом «Фантастична добавка».
Колись давно жила собі планета. Була вона молода, гаряча і дуже самотня. Інші планети Сонячної системи, такі ж молоді та гарячі, знаходились далеко, і спілкуватися з ними було важко. Дуже хотілося планеті з кимось товаришувати, про когось дбати. І от одного разу, в результаті дуже складної послідовності хімічних реакцій, у речовині мантії планети почала утворюватися вода. Поступово води утворилося так багато, що вона заповнила западини. А оскільки поверхня планети була теплою, то вода почала активно випаровуватися, утворилися хмари, а із хмар пішов дощ. Одного сприятливого моменту у воді з’явилися перші найпростіші живі організми. А із найпростіших виникли складня живі системи, поки що нікому не відомі. Але головне, наша планета відтоді перестала страждати від самотності…
Жива вода дає життя,
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода,
Тоді земля у квіті.
Але з чого нам почати?
Що про термін треба знати?
Всі на дошку подивиться
І у літерах розберіться.
LГGIRДDPWOUCVФLEWPQA – FBYOGДSHRA NOWБUOZЛGOSHYKGA (Потрібно прочитати літери українського алфавіту: Гідросфера – водна оболонка.)
Конкурс 1: «Представлення команд».
Учні класу поділені на три команди, дітям на передодні дається завдання придумати назви команд. Наприклад: «Вікторія», «Консепсьон», «Трінідад». Вони повинні назвати девіз команди та показати емблему.
Конкурс 2. «Розминка».
Всім учасникам команд написати невеликий географічний диктант. Запитання зачитуються, а відповідь потрібно знайти на дошці під номерами. Після виконання роботи учні обмінюються листочками і перевіряють завдання. Правильні відповіді у вигляді шифру показані на планшеті. Все закодовано, робота швидко перевіряється.
Географічний диктант «На хвилях океану».
Відповіді на дошці.
Шифр-перевірка відповідей.
1-7; 2-5; 3-17; 4-9; 5-15; 6-3; 7-6; 8-13; 9-1; 10-14.
Складіть схему. (числа замінити словами).
(Команди відповідають письмово, відповідь подають експертові.)
Конкурс 4. «Конкурс картографів».
Написати назви морів, куди впадають річки.
Інд - …………………….. (Аравійське море);
Індигірка - ……………… (Східно-Сибірське море);
Об - ……………………… (Карське море);
Дніпро - ………………… (Чорне море);
Сирдар’я - ……………… (Аральське море);
Рона - …………………… (Середземне море);
Рейн - …………………… (Північне море);
Одра - ………………….. (Балтійське море).
Конкурс 5. «Кольоровий дивосвіт».
Завдання. Назвати:
Конкурс 6. «Мудра сова».
Зупинка «Математична»
Завдання. Цифри заблукали, знайдіть їхнє місце |
|
1) 11 022 2) 1612 3) 6671 4) 2201 5) 1362 |
а) Довжина Дністра б) Довжина Нілу в) Довжина Дніпра г) Глибина Байкалу д) Маріанська заапдина |
Відповідь: 1-д, 2-г, 3-б, 4-в, 5-а |
Конкурс 7. «Мандрівники».
к(А)м(А) ліва притока Волги;
р(О)н(А) річка у Франції;
л(Е)н(А) річка у Росії;
с(Е)н(А) річка у Франції;
д(Н)і(С)т(Р) річка в Україні;
к(У)р(А) річка на Кавказі.
6º пн. ш. 63º зх. д.; 43º пн. ш. 79º зх. д.;
(Анхель, р. Оріноко, Південна Америка);
(Ніагарський, р. Ніагара, Північна Америка).
18º пд. ш. 26º сх. д.; 25º пд. ш. 54º зх. д.;
(Вікторія, р. Замбезі, Африка);
(Ігуасу, р. Ігуасу, Південна Америка).
1º пн. ш. 26º сх. д.; 5º пд. ш. 15º сх. д.;
(Стенлі, р. Конго, Африка);
(Лівінгстона, р. Конго, Африка).
Моря: Річки:
Червоне; Біла;
Біле; Оранжева;
Чорне; Голубий Ніл;
Жовте. Нігер.
Фізкультхвилинка.
Конкурс 8. «Кросворд».
Завдання: Розвʼязати кроссворд.
1. Прилад для вимірювання вологості.
2. Щорічне підвищення рівня води в річці.
3. Місце виходу підземних вод на поверхню.
4. Тверді породи, що перегороджують русл річки.
5. Кораловий острів, у центрі якого є лагуна.
6. Водний апарат, за допомогою якого вивчают життя моря на глибині.
7. Тепла течія.
8. Морський ссавець, який веде активний спосі життя, лікує людей.
9. Одиниця вимірювання солоності вод.
10. Частина моря, океану, що глибоко врізаєтьс в сушу.
(1. Гіґрометр; 2. Повінь; 3. Джерело; 4. Пороги; 5. Атол; 6. Батискаф
7. Гольфстрім; 8. Дельфін; 9. Проміле; 10. Затока.)
Конкурс 9. «Лабіринти Посейдона».
Пропонуються запитання, а учням треба якнайшвидше дати відповідь. Команди відповідають по черзі.
Команда 1.
Команда 2.
Команда 3.
Конкурс 10. «Зайве слово».
У рядку слів знайти зайве.
Мадагаскар, Сомалі, Шрі-Ланка, Гренландія. (Сомалі)
Чорне, Азовське, Баренцеве, Каспійське. (Каспійське)
Лабрадор, Індостан, Гренландія, Індокитай. (Гренландія)
Гібралтарська, Бенгальська, Біскайська, Мексиканська. (Гібралтарська)
Байкал, Аральське, Синевір, Червоне. (Червоне)
Море, протока, болото, затока. (Болото)
V. Підсумок уроку.
За відповідь вашу спасибі, вам, діти,
Прийшов час урок завершити.
Сьогодні ми Гідросферу повторяли,
Отримані знання використали.
Як підсумок можу одне лиш сказати:
Зробили багато – знання будете мати.
Підбиття підсумків конкурсів, визначення команди-переможниці. Виставлення оцінок.
VІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про видатних вчених, котрі вивчали біосферу.