Мета уроку: сформувати в учнів первинні знання про біосферу та її межі, розповісти про різноманітність та розподіл живих організмів на поверхні Землі; вплив господарської діяльності людини на органічний світ Землі; розвивати вміння логічно мислити, екологічне мислення, пояснювати закономірності поширення живих організмів; виховувати бережливе ставлення до природних багатств.
Урок у 6 класі.
3.4. ТЕМА: СКЛАДОВІ БІОСФЕРИ.
Мета уроку: сформувати в учнів первинні знання про біосферу та її межі, розповісти про різноманітність та розподіл живих організмів на поверхні Землі; вплив господарської діяльності людини на органічний світ Землі; розвивати вміння логічно мислити, екологічне мислення, пояснювати закономірності поширення живих організмів; виховувати бережливе ставлення до природних багатств.
Обладнання: підручники, атласи, схеми, таблиці та малюнки до теми «Біосфера, відео сюжет «Розвиток живих організмів на Землі».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Учитель: Доброго вам дня! Сідайте. Посміхниться один одному й подумки побажайте успіхів на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.
Прийом «Географічний крос» (учитель читає незавершені вислови та пропонує учням доповнити їх)
Прийом «Логічний ланцюжок».
Поясніть ланцюжок.
Клітина організм царство рослин і тварин БІОСФЕРА
Прийом «Мозговий штурм».
Спробуйте записати всі асоціації зі словом «біосфера», які виникли у вас.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Дивуй!»
Жива природа нашої планети — це унікальна лабораторія, в якій кожен її об’єкт має своє призначення. Є в цій лабораторії і свій годинник. Наприклад, соняшник, повертаючись «обличчям» до сонця, відстежує рух світила небосхилом. А багато квіткових рослин відкриваються і закриваються у чітко визначений час. Листок кожної рослини — це міні-біоенергостанція, яка у процесі фотосинтезу перетворює енергію Сонця на поживні речовини, виділяючи при цьому кисень. Наприклад, одне листяне дерево бук виробляє за годину 1,7 кг кисню. Денна «продукція» такого «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64-х осіб!
Ви вже знаєте про те, що живі організми беруть активно участь у вивітрюванні гірських порід, формуванні нових форм рельєфу, утворенні водойм (наприклад, унаслідок будування загат бобрами), створенні гірських порід (кам’яного вугілля, крейди тощо), зміні кліматичних характеристик місцевості, регулюванні мінерально-сольового складу води Світового океану.
Загальна маса живих організмів Землі становить не більш ніж 0,01 % маси літосфери, але їх діяльність і роль у природі Землі винятково велика, оскільки вони здійснюють у ній не менші зміни, ніж діяльність річок, вітру, льодовиків та інших екзогенних факторів. Про діяльність і роль живих організмів, закономірності їх поширення на Землі та зв’язок «живої» оболонки з іншими оболонками Землі ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель: Живі організми утворюють найбільш унікальну оболонку нашої планети – біосферу, тобто оболонку життя. Що таке біосфера? Як вона виникла? Спробуємо це осмислити і зрозуміти.
Оголошення проекту «Біосфера – жива оболонка планети»
Діти поділяються на групи, витягаючи з чарівного мішечка різнокольорові фішки й одержують завдання.
Кожне з цих питань починає розглядатися на уроках, а потім учні допрацюють їх у відповідності з вимогами проектної форми навчання. Завершення роботи є її захист, який проводиться окремим заняттям.
Учитель: Багато вчених зі світовими іменами досліджували біосферу. Послухайте уважно повідомлення і дайте відповідь на запитання.
Випереджальне завдання.
У вивченні біосферивеликий внесок зробили такі вчені:
У перекладі з грецької «біос» - життя, «сфера»-оболонка. Отже, біосфера -оболонка життя. Біосфера-оболонка нашої Землі, яка заселена живими організмами.
Де починається та закінчується життя на Землі? Чи має біосфера чіткі межі?
Щоб краще це зрозуміти давайте розглянемо малюнок.
Чітких меж біосфери немає. Вона розміщується в межах інших оболонок (показую на малюнку). Всі живі організми пристосовуються до життя у різноманітних умовах.
Чи різноманітно поширюються живі організми на Земній кулі?
Поширення живих організмів по земній поверхні. Поширення живих організмів на Землі дуже нерівне. До полюсів кількість їх видів постійно зменшується. Це залежить від клімату.
Склад біосфери змінюється від екватора до полюсів. Найбагатший рослинний і тваринний світ у приекваторіальних та помірних широтах. (Чому?)
Учитель: Зв'язок біосфери з іншими оболонками Землі здійснюється через її безперервну життєдіяльність, у процесі якої відбувається кругообіг речовин.
Нижня межа біосфери в літосфері обумовлена тепловим бар’єром і, як правило, не опускається нижче ніж 5 км. Загальна товщина біосфери — 40 км. Від усіх геосфер вона відрізняється енергійним перебігом хімічних перетворень.
Завдання. Спробуйте намалювати схему розповсюдження живих організмів у межах біосфери.
Учитель: Основне джерело активності живих організмів — сонячна енергія (яка використовується в процесі фотосинтезу зеленими рослинами і деякими мікроорганізмами для створення органічної речовини, яка забезпечує їжею і енергією всі інші організми). Завдяки діяльності фотосинтезуючих організмів більш ніж 2 млрд років тому почалося накопичення в атмосфері вільного кисню, потім утворився озоновий екран, який захищає живі організми відкосмічного випромінювання, фотосинтез і дихання зелених рослин підтримують сучасний газовий склад атмосфери.
Робота в групах. Клас діліться на чотири групи.
І група. Характеризує життя на межі між літосферою та атмосферою.
ІІ група. Описує особливості поширення життя в літосфері.
ІІІ група. Дає характеристику особливостям живого в гідросфері.
IV група. знаходить зв’язки між літосферою, гідросферою та атмосферою.
Саме надзвичайно високою активністю, зокрема дуже швидким кругообігом речовин, жива речовина відрізняється від неживої.
Уся жива маса біосфери оновлюється за 33 доби, а фітомаса (тобто маса рослин) — щодня.
Жива та нежива речовина на Землі становлять гармонійне ціле, що, власне, й називається біосферою Оскільки всі функції живих організмів у біосфері можуть виконуватись не організмами якогось одного виду, а лише їх комплексом, то звідси випливає важливе положення, розроблене В. І. Вернадським: біосфера Землі від початку сформувалася як складна система з великою кількістю видів організмів, кожний з яких виконував свою роль у загальній системі.
Учитель: Навряд чи можна знайти на нашій планеті об’єкт чи явище, які існують цілком самостійно, не залежачи від інших та не впливаючи на них.
Усі організми об’єднуються в чотири царства живої природи (аналіз таблиці).
Назва царств живої природи |
Приклади |
рослини |
(близько 500 тис. видів) |
тварини |
(близько 1,5 млн. видів) |
гриби |
(понад 100 тис. видів) |
бактерії |
(мікроскопічні, одноклітинні організми) |
Робота в групах.
І група. Наводить приклади рослин.
ІІ група. Наводить приклади тварин.
ІІІ група. Наводить приклади грибів.
IV група. Наводить приклади бактерій.
Живі істоти, що належать до різних царств, тісно взаємозв’язані. Чим більша різноманітність живих організмів, тим більшими є стабільність біосфери та здатність до виживання різноманітних видів.
Конкурс «Упізнай мене».
Кожна з команд отримує кольорові листівки із зображеннями тварин і рослин. Через 2 хвилини учасники команд повинні назвати їх і вказати, чи водяться вони в нашій місцевості. За кожну правильну відповідь нараховується 0,5 бала.
Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Естафета». Кожна пара учнів відповідає на одне запитання картки та передає її далі. (запитання)
2. Прийом «Мікрофон».
Учитель: Я передаю цей мікрофон і прошу висловити всіх бажаючих: що корисного ви дізналися на уроці?
Дивосвіт, дивосвіт.
Хто придумав оцей світ?
Землю красну таку
У зеленому вінку,
Всі ці квіти, і ліси,
І пташині голоси?
Ліс, і річка, і поля-
Це ж усе моя Земля!
Л. Забашта
3. Прийом «Проблемне питання».
Вплив людини на біосферу
Позитивний |
Негативний |
VІ. Підсумок уроку.
Природа плекала людину, як невід’ємну частину всесвіту. Людина повинна оберігати, дбати прожиття на Землі, себе, та всього живого що її оточує.
А закінчити наш урок я хочу такими рядками.
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф.
Дати відповідь на запитання: «Чи змінюються в часі межі біосфери».
Підготувати твір на природоохоронну тему (за бажанням).