МЕТА УРОКУ:сформувати уявлення про природно-географічні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя жителів; розкрити особливості виникнення Спартанської держави; ознайомити учнів з суспільним та державним ладом Спарти; удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, формувати вміння висловлювати власну думку, розвивати критичне мислення, виховувати інтерес до вивчення минулого.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: Після цього уроку учні зможуть:характеризувати природно-географічні умови Лаконіки;розповідати про передумови та процес утворення держави у Спарті;дати характеристику законам Лікурга;визначати характерні риси державного устрою Спарти та суспільних відносин;дати оцінку спартанських звичаїв та системи виховання з позицій моралі.
Щоб запобігти повстанню рабів, кожної весни влаштовувалися криптії – “полювання” за ілотами. Спартанські юнаки вистежували найбільш сильних і мужніх серед ілотів, та вбивали їх. Для юнаків це був “іспит на мужність”, а для суспільства – запобіжний захід проти можливого повстання. Цікаво знати
Згідно з переказом, політичний устрій Спарти запровадив у VІІІ ст. до н. е. законодавець Лікург Він належав до царського роду, але відмовився від влади. Після тривалих подорожей він повернувся до Спарти та запровадив нові закони. Згодом він пішов у Дельфи, але взяв із спартанців обіцянку до свого повернення не змінювати законів. Із Дельф Лікург поїхав на Крит, де заморив себе голодом. Отже, Лікург так ніколи і не повернувся додому, а спартанці не наважилися змінити закони.
Основою законів був принцип рівності. Запроваджувалася система заходів, спрямованих проти особистого збагачення: вилучено з обігу золоті та срібні монети, заборонено купівлю-продаж землі, всі спартіати мали носити простий і грубий одяг, було накладено заборону на виробництво і користування предметами розкоші тощо. Запроваджено спільні трапези.
Спартанське військо відзначалося прекрасною підготовкою та озброєнням. Спартанці ніколи не відступали з поля бою – перемагали, або гинули. Проводжаючи сина на війну, спартанська мати казала: «Із щитом або на щиті». Це означало: або вернись із перемогою, або загинь героєм. Воїна, який мужньо бився з ворогом та загинув, приносили на щиті.