Доброго дня, друже! Мені приємно знову бачити тебе на занятті. Отже, ми починаємо!
Урок №4
Тема: «Ділення десяткових дробів»
Мета: узагальнити та систематизувати знання та вміння з ділення десяткових дробів.
Наприкінці цього уроку ти зможеш:
1) закріпити вміння та навички виконання ділення десяткових дробів у завданнях різних типів;
2) розвивати вміння застосовувати прийоми логічного мислення (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, класифікація, узагальнення);
3) розвивати увагу, спостережливість, допитливість, кмітливість, інтерес до навчання.
Ти пам’ятаєш, що для роботи тобі необхідні зошит, ручка, лінійка, олівець, підручник. Записуй у зошиті сьогоднішню дату, потім відповіді на запитання з тексту заняття та виконуй завдання.
Увага! Тест виконується протягом заняття. Час виконання 30 хвилин. Обробка результату відбудеться протягом дня. Надсилай відповіді на почтову адресу: lookss19951004@gmail.com
Наступна дія з раціональними числами – це ділення. Слід зауважити, що саме у зв’язку з діленням чисел, а саме неможливістю націло поділити одне на одне довільні натуральні числа, й виникли дробові числа. Насамперед, це було практичною, життєвою потребою людей, а з математичної точки зору стало можливим розв’язувати будь-які рівняння виду а*х = в. Для ділення десяткових дробів використовується алгоритм ділення натуральних чисел як основа, а специфічними, як і для множення десяткових дробів, залишаються два ключових питання: Де поставити кому? Який поставити знак? Згадаємо правило та перевіримо, чи правильно ти його пам’ятаєш.
Завдання 1 Кількість балів: 2
Знайди помилку, поясни її та розв’яжи правильно:
1) 1,8 (-0,3) = 6 2) -2,5:5 = -5
3) -0,64:(-1,6) = -4 4) -1,25:(-0,25) = - 5
Помилки допущені на одному з кроків виконання ділення. Можна виділити чотири основні кроки в процесі ділення десяткових дробів. Сформулюй їх самостійно, а потім перевір себе.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Розглянь таблицю 1 та виконай обчислення.
Таблиця 1
Ділення десяткових дробів
Крок |
Результат |
1) Знаходимо |
модуль діленого та модуль дільника |
2) Переносимо |
вправо, щоб дільник став натуральним |
3) Ділимо як |
натуральні, ставимо кому, коли закінчиться ціла частина |
4) Знак |
(+) : (+) = (+) (+) : (-) = (-) (-) : (+) = (-) (-) : (-) = (+)
|
Обирай правильну відповідь та зазнач позначкою ^.
Завдання 2 Кількість балів: 1
Визнач знак частки: –1,3:(–5,7):(–12):0, 9:2,3
У 5 класі розглядалися окремі випадки у діленні десяткових дробів. Пам’ятай, це стосується ділення на 10, 100, 1000 та на 0,1; 0,01; 0,001.
Завдання 3 Кількість балів: 1
Обчисли:–6,78:(–10)
Спробуй самостійно скласти опорний конспект для окремих випадків ділення десяткових дробів ______________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Перевір себе за допомогою таблиці 2.
Таблиця 2
Множино на: Кома вліво переносимо на:
10 1 цифру
100 2 цифри
1000 3 знаки
Множино на: Кома вправо переносимо на:
0,1 1 цифру
0,01 2 цифри
0,001 3 цифри
Слід звернути увагу на зв'язок множення та ділення десяткових дробів на 10, 100, 1000 та на 0,1; 0,01; 0,001 – однакове перенесення коми. Можна об’єднати спільні дії одним правилом. Спробуйте самостійно!
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Завдання 4 Кількість балів: 1
Обчисли: –0,027 : (–0,1)
Завдання 5 Кількість балів: 2
Розв’яжи рівняння: 4,5 – 0,7(х + 9) = 0,6(3 – х)
Можна скласти алгоритм розв’язування рівнянь. Запиши основні кроки та виділи(підкресли) кольором ключові слова на кожному кроці. Перевір себе, розглянь алгоритм.
Розв’язування рівнянь
1) Розкрити дужки;
2) Вирази зі змінною ← вліво ; Числа → вправо;
змінюємо знак на протилежний
3) Зводимо подібні доданки;
4) Ділимо на коефіцієнт біля змінної.
Завдання 6 Кількість балів: 1
Скільки коренів має рівняння: (х+1,3)(5,7- 2х)(4х – 6,9) = 0
А) 1; Б) 2; В) 3; Г) жодного?
Завдання 7 Кількість балів: 1
Від 67 відняли подвоєне число х та отримали потроєне число х. Знайди число х.
Завдання 8 Кількість балів: 3
Розв’яжи рівняння:
1) (х -1,2) : 2,4 = 0 2) (х + 5,7)(3,6 – х) : х = 0
3) (х – 0,8)х: (1,6 + х) = 0 4) (9,1 – х)(х+2,7):( х+8,5)=0
Отже, чи є спільні дії у процесі множення та ділення десяткових дробів? (Так, спільне правило визначення знаку результату). Чи є спільні дії у процесі множення та ділення десяткових дробів та натуральних чисел? (Так, без урахування коми - той самий алгоритм).
Ти знову впорався, попрацюй за збіркою задач (автори Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Рабінович Ю.М., Якір М.С. Математика. 6 клас: збірник задач і контрольних робіт. Харків. Гімназія, 2018.) – Варіант 3 № 203 1/, 2/; 204 1/ - 3/; 205.)
Оціни свою роботу за допомогою смайликів, що виражають задоволення або негативні емоції. Подумай та запиши причину утруднень. Чекаю тебе на 5-му уроці!