Дата:
Урок № 11 . 10 клас
Тема уроку: «Поняття суспільного порядку та дисципліни. Правопорядок як складова суспільного порядку»
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: мультимедійне обладнання, Конституція України, підручник, роздатковий матеріал.
Поняття: «суспільний порядок», «правопорядок», «дисципліна»
Очікувані результати: учні зможуть давати визначення поняттям «суспільний порядок», «правопорядок», «дисципліна»; називати спільне та відмінне між даними поняттями; характеризувати види дисципліни; розвивати вміння працювати із різноманітними джерелами інформації, вміння робити висновки, узагальнення; удосконалять навички працювати в групах та парах.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Оголошення теми уроку.
- Перегляд відеоролика. Чи можуть учні так себе поводити на уроці? Як дана ситуація пов’язана з темою нашого уроку?
- Формування завдань разом з учнями, що повинні бути вирішені на уроці.
- Тож, ми з вами будемо працювати над поняттями «суспільний порядок», «правопорядок» та «дисципліна», що відіграють важливу роль в житті суспільства та кожного з нас.
ІІІ.Актуалізація опорних знань
- Доведіть юридичну рівність
, де
А – вік особи, що може бути рекомендована на посаду судді;
Б - кількість років, що потрібно прожити особі на території України, перед отриманням громадянства;
В – день прийняття Акта проголошення незалежності України;
Г – вік отримання паспорта;
Д – строк повноважень Президента України;
Е – загальний строк позовної давності.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Суспільний порядок та правопорядок
Суспільний порядок – стан суспільних відносин, який відповідає вимогам усього комплексу соціальних норм.
Правопорядок – складова суспільного порядку, що полягає в правовій регламентації та вимозі додержання чинних правових норм громадського порядку.
Кожна країна формує свій правопорядок. В умовах стабільного правопорядку ефективно функціонує економіка, досягається гармонія в діях законодавчої, виконавчої та судової влади, активно здійснюється діяльність різних громадських і приватних організацій, гарантується вільний розвиток людини, задоволення її духовних і матеріальних потреб. Тому громадянське суспільство формує соціальні норми, спрямовані на зміцнення соціального і правового порядку.
- Робота в парах з текстом юридичного документу.
Опрацюйте статті 3, 19, 60 та 68 Конституції України та висловіть свою думку щодо співвідношення понять «суспільний порядок» та «правопорядок». Яке з них більш загальне?
Отже, поняття суспільний порядок більш ширше за поняття правопорядок оскільки в зміцненні і підтриманні першого важлива роль належить усім соціальним нормам. Правопорядок складається лише на підставі правових норм і внаслідок цього охороняється спеціальними державними правовими заходами.
Дисципліна — точне, своєчасне і неухильне виконання встановлених всіма соціальними нормами правил поведінки.
- Робота в групах з тестом підручника та роздатковим матеріалом.
Будь-ласка об’єднайтесь у групи та пригадайте правила роботи в групах, що знаходяться на ваших партах
Опрацюйте матеріал картки та тексту підручника протягом 3 хв. та підготуйте повідомлення про відповідний вид дисципліни.
Група 1. Державна.
Отже, державна дисципліна — це виконання державними службовцями вимог, що ставляться державою.
Група 2. Трудова .
Отже, трудова дисципліна – це обов’язкове дотримання учасниками трудового процесу встановленого правопорядку.
Група 3. Військова.
Отже, військова дисципліна — це дотримання військовослужбовцями правил, встановлених військовими статутами, наказами.
Група 4. Договірна.
Отже, договірна дисципліна — це дотримання суб’єктами права договірних зобов’язань.
- Завдання. Наведіть приклади, пов’язані з дотриманням чи недотриманням соціальних норм у різних видах дисципліни.
- Відповідно до своїх обв’язків та внеску кожного в роботу групи оцініть свою роботу в картках самооцінювання.
- Фізкультхлилинка
Заплющіть очі та преставте, що ми перемістилися з Вами на чудовий берег Середземного моря. Добре потяніться та відкрийте очі. Поставте пальчик на кінчик носа та подивіться на нього, переміщати обидва ока вправо-вліво, вверх-вниз, по діагоналі, колу та прямокутнику
V. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу
Завдання 1. Тестові завдання, кожне завдання по 0,5 балів
1. Яке поняття характеризується як точне, своєчасне і неухильне додержання встановлених правовими та іншими соціальними нормами правил поведінки в державному та суспільному житті?
А. Суспільний порядок.
Б. Дисципліна.
В. Правопорядок
Г. Правомірна поведінка.
2. У чому полягає відмінність понять «правопорядок» і «суспільний порядок»?
А. Суспільний порядок є складовою частиною правового порядку.
Б. Правопорядок і суспільний порядок - тотожні поняття.
В. Правопорядок є складовою частиною суспільний порядку.
Г. Суспільний порядок не залежить від правопорядку.
3. Правове поняття, що характеризує в правову регламентацію та вимозі додержання чинних правових норм громадського порядку.
А. Суспільний порядок
Б. Правопорядок
В. Дисципліна
Г. Соціальні норми
4. До видів дисципліни відносяться:
А. Правова, неправова
Б. Правова, військова, шкільна
В. Військова, державна, трудова
Г. Неухильна, постійна, тимчасова
5. Правове поняття, що характеризує точне, своєчасне і неухильне виконання встановлених всіма соціальними нормами правил поведінки
А. Суспільний порядок
Б. Правопорядок
В. Дисципліна
Г. Соціальні норми
6. Вид дисципліни, для якої притаманно дотримання суб’єктами права договірних зобов’язань
А. Військова
Б. Шкільна
В. Договірна
Г. Державна
Завдання 2. Вирішення правової ситуації (3 бали)
Учні кулінарного училища під час перерви грали в м’яча. 15 – річний учень Яковенко розбив вікно магазину «Кулінарія». Дрібне скло попало в посуд з тістом для пиріжків. У зв’язку з відмовою Яковенка відшкодувати збитки, магазин подав позов до суду про відшкодування збитків. Як потрібно вирішити дану ситуацію?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання: