19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок за темою: " Шедевр … ( за новелою О.Генрі «Останній листок»)"

Про матеріал

Мета: закріпити знання учнів про новелу як жанр; розвивати вміння

аналізувати художній текст, аргументовано висловлювати особисте

ставлення до проблем, що порушуються у творі; формувати навички

роботи з художньою деталлю; розвивати творчі здібності учнів.

Перегляд файлу

 

Тема:         Шедевр      

( за новелою О.Генрі «Останній листок»)

Мета: закріпити знання учнів про новелу як жанр; розвивати вміння   

           аналізувати художній текст, аргументовано висловлювати особисте

           ставлення до проблем, що порушуються у творі; формувати навички 

           роботи з художньою деталлю; розвивати творчі здібності учнів.

 

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.

О.Генрі

 

 

 

Добро - не наука, воно – дія.

Р. Роллан

 

Хід уроку

 

 

І. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

     Навколо нас існує безліч незбагненного і таємничого. Але найбільшою загадкою світу є, безумовно, людина.

     Недаремно ж Фр. Війон з подивом зауважив, що він «знає все й не знає лиш себе», а за майже 2 тисячоліття до нього давньогрецький драматург Софокл написав:

Дивних багато в світі див,

Найдивніше із них – людина.

   Тож невипадково письменники різних часів і країн у своїх творах намагалися розгадати цю найбільшу загадку людства.

   Що примусило Герду босоніж вирушити до володінь Снігової королеви, аби врятувати свого названого брата Кая? Яка сила примусила могутні ворожі сили відступити перед цією маленькою дівчинкою? А сила ця була б в її серці гарячому, доброму й безкорисливому.

    Чому скнара Скрудж, який тільки тим і жив, що « загарбував, хапав, вимагав, вичавлював соки, витягував жили та заганяв у могилу», раптом докорінно змінився?

    Завдяки духу Різдва він усвідомив, що є цінності найбільш важливі за великі статки і все золото світу – це тепло родинного вогнища, уміння дарувати людям радість і сіяти навколо себе добро.

    Тож пропоную сьогодні на уроці дослідити, як американський письменник О.Генрі у своїй новелі « Останній листок» розкриває ще одну особливість людської душі – здатність на самопожертву.

    Ви мали випереджувальне домашнє завдання:

  1. Ознайомитися зі змістом новели.
  2. Запропонувати листок плюща зі свого читацького світу.

Тему  уроку я вам пропоную визначити самостійно, після дослідження тексту новели. Розпочала я її словом, яке так часто зустрічається в новелі, -

« Шедевр…».

 

ІІ. Формування вмінь і навичок.

  1. Первинне сприйняття тексту.
  • Що саме із змісту новели справило на вас найбільше враження?
  • Я звернула увагу на слова Джонсі « Це гріх – хотіти вмерти» Як ви гадаєте, чому «гріх – хотіти вмерти»?

Давайте повернемось до цього питання наприкінці уроку, коли наш читацький досвід збільшиться. А зараз звернімося до тексту новели.

   2. « Джонсі – пестливе від Джоанна». Але й Сью – це скорочене

ім’я від Слюді. Чому автор дає пояснення тільки стосовно імені Джоанни?

   3. « Одна дівчинка приїхала зі штату Мен, друга-зі штату Каліфорнія». Чому автор не вказує, яка саме дівчина з якого штату? ( неважливо, але підкреслює, що дівчинки різні)

  4. Чи є щось, що об’єднує дівчат?

  • погляди на мистецтво (творчість)
  • салат із листя цикорія ( реальне земне життя, смаки)
  • широкі рукави ( творчі натури, символ Божественної активності)

5. Де саме відбувається їх знайомство?

6. « Це було в травні. А в листопаді…». Прокоментуйте цей уривок.

7. Чому автор персоніфікує хворобу, називає «невидимим пришельцем»?

8. Як хвороба змінює Джонсі?

9. У чому полягав шанс дівчинки? Які в неї були наміри на майбутнє?

10. Чому Сью і лікар не порозумілися у поглядах на майбутнє?

11. Прокоментуйте речення : « Якщо вам удасться, щоб вона хоч раз спитала…»

12. Що в  цей час робить Джонсі?

13. Чому починає рахувати саме з 12? ( 12 символізує собою завершений цикл, Джонсі прийняла для себе  рішення )

14. Що побачила Сью? (« старий плющ, вузлуватий і підгнилуватий біля корінця»)

15. Прокоментуйте речення : « Холодний подих осені струсив із нього листя, й було добре видно…». Чому саме таким автор зображує плюща?

16. Навіщо Джонсі рахує листки?

17. Прокоментуйте: « Я хочу, поки не стемніло, побачити, як одірветься останній».

18. Чи сприймає Джонсі слова Сью про розмірений уклад життя? Чому?

19. Куди відправляється Сью?

20. Давайте ближче познайомимось із Берманом.

  • «сорок років тримав у руках пензля»
  • «невдаха»
  • «занадто багато пив»
  • «тіло карлика»
  • «буркітливий дідок»
  • «перевалило за шістдесят»
  • «крім якоїсь мазанини»
  • борода
  • жив на першому поверсі

  Чи привабливий образ Бермана ?

АЛЕ « сторожовий пес, спеціально поставлений захищати»

21. Якою бачимо його кімнату?

22. Яка мрія була у Бермана?

23. Як ви гадаєте, чи могла вона коли-небудь здійснитися?

24. Символом чого для Бермана був шедевр? ( символом достатку, а не визначальним твором мистецтва)

25. Як відреагував Берман на слова Сью про останній листок?

26. Прокоментуйте: « Там вони зупинилися біля вікна й з острахом подивився на плющ…»

27. Що наступного ранку побачила Джонсі? Прокоментуйте: « Темно-зелений…»

28. Чи зраділа Джонсі побаченому?

29. Прокоментуйте слова автора :« Джонсі безжально звеліла підняти штору»

30. Якого висновку дійшла Джонс?

31. Чи зрозумілими для вас тепер є слова автора « …це гріх -  хотіти вмерти»?

32. Навіщо Джонсі попросила принести дзеркало?

33. Що повідомляє лікар Сью?

34. Прокоментуйте: « Ви перемогли»

35. Джонсі лежала «умиротворено плетучи синій і зовсім непотрібний вовняний шарф». Чому? ( широку темно-синю стрічку має орден Підв’язки – вищий рицарський орден, котрим нагороджувала Британська королева, заснованим в 1348 році королем Едуардом ІІІ)

36. Хто чи що є головним героєм новели? Чому?

37. Чому новела називається « Останній листок»?

38. Чи могли ми, спираючись на перші враження, сподіватися від Бермана такого вчинку?

     «Люди схожі на вікна. Вони виблискують і сяють, коли світить сонце, однак, коли настає темрява, їхня справжня краса відкривається завдяки світлу, що йде зсередини» ( Ніна Ганусенко)

 

Притча « Уламки доброти»

 

     Сім’я проводила вихідний день на пляжі.

      Діти бавилися на березі. Та ось з’явилася маленька стара жінка в старому брудному одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та теж клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм перебувати подалі від жінки. Коли вона проходила поблизу сімї, то посміхнулася усім, та ніхто не відповів на привітання. А згодом вони дізналися, що вже багато років ця бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили ноги. ( Катерина Чорна)

39. Давайте визначимо повну назву (тему) нашого уроку.

( «Шедевр людяності» )

 

ІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

 

ІV. Домашнє завдання:

1) Уявіть, що ви маєте змогу запитати Бермана про його погляди на життя. Що б він відповів на питання:

  • Добро може бути лише …
  • Жити – означає …

2) Якби у вас була можливість поговорити з Джонсі, коли вона втратила надію, щоб ви їй сказали? ( завдання на вибір)

3) Намалюйте асоціації до понять: милосердя, людяність, співчуття, чуйність, доброта, щирість.

4) ( за бажанням) Створити листок-пораду людині, яка опинилася в складній життєвій ситуації.

doc
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку