Тема: ДЖЕК ЛОНДОН. ОПОВІДАННЯ «ЖАГА ДО ЖИТТЯ»
Самовладання, воля до життя головного героя оповідання Джека Лондона, його мужність із суворою природою та життєвими обставинами.
Збереження моральних переконань у моменти смертельної небезпеки.
Очікувані результати: усвідомлення ціннісного значення життя людини через знайомство і аналіз художнього тексту, виховання найкращих моральних якостей – сила волі, мужність, витривалість, безкорисливість, любов до життя, уміння співпереживати.
Освітні компетентності: предметні, мовленнєві, культурологічні, інформаційно-інноваційні, природничо-екологічні, естетичні, психолого-педагогічні.
Алгоритм роботи над означеною темою:
І.Актуалізація і введення в тему.
Людину можна знищити, але не можна перемогти (Ернест Гемінгвей, письменник, Америка)
Але, на хвилиночку, якщо вона сама так захоче!
Ще додамо - обставини, від яких ми дуже часто не залежимо; умови-екстремальні, складні чи комфортні; ще наш внутрішній потенціал, наше сумління, психологічне налаштування, фізичне здоров’я і … багато чого такого, що підштовхує нас вижити в надскладних обставинах заради того, щоб жити.
Справді, життя – найпрекрасніша річ, яка дарована людині природою існування. Непростим є процес створення життя на землі, його еволюції, досконалості форм, пошуків буття. Уроки зарубіжної літератури – приклад того, як у різні часи світові митці оспівували людину, як вершину всього живого, показували її досконалість чи ницість, досліджували таємниці поведінки. І у нас є така нагода завдяки американському письменнику Джеку Лондону (1876-1916).
1.Вправа «Ключові слова».
Записуючи тему уроку із дошки, підкресліть однією лінією ті слова і поняття, які вам є зрозумілими, а двома – ті, які потребують роз’яснення.
Те саме зробіть і з ілюстраціями до слайду .
2.Знайомимося з письменником.
В американській літературі ім’я Джека Лондона стало втіленням великої мужності, сили духу і прагнення до свободи.
Як у більшості письменників початку ХХ століття, у Джека Лондона біографія багата випробуваннями, тяжкою працею, одержимістю знань, прагненням пізнання світу і себе. Йому багато вдалося: він мандрував, спробував розбагатіти, хоча і невдало, займався самоосвітою, пізнав справжню ціну людського життя та гідності. Герої його творів, а це більше 40 книжок, часто віддзеркалюють сторінки життя самого письменника. Перед нами один із них – герой оповідання ‘’Жага до життя’’.
ІІІ. Мотивація до навчання.
Твір безцінний ще й тому, що є блискучим зразком літературного жанру, що дає можливість навіть через 117 років, він був написаний у 1906 році,побачити фізичні, фізіологічні, психологічні, емоційні, розумові та моральні критерії поведінки людини у екстремальних умовах.
Як же це доречно сьогодні для нас у такий тяжкий і буремний час, у якому ми опинилися всі з вами. У кожного своя історія – щаслива чи драматична, а ,може й трагічна, свій рецепт незламності, віри і перемоги.
Хотілося б запропонувати нам дослідити з різних аспектів долю людини, її зусилля до досконалості, її життя і віру в себе. Американська література часто пропонує ідею для своїх героїв ‘’Зроби себе сам – це і є рецепт твого щастя». Згадайте Тома Сойєра, Полліанну. Їхнє життя і перемоги – це результат невпинної роботи над собою, розвиток природніх здібностей, талантів, самовдосконалення, бажання допомогти іншим будь-що.
ІV. Розкриття змісту теми, впроваджуємо компетентнісний підхід до вивчення твору.
1. Увідповідніть елементи сюжету з подіями твору «Жага до життя»
Виконайте вправу, щоб відновити зміст оповідання, його структурну будову.
Цей твір – оповідання. Назвіть ознаки оповідання вам відомі (Короткий обсяг тексту, одна подія, один-два герої). Вид оповідання – пригодницьке. Ми знаємо, що більшість творів Джека Лондона, які принесли йому славу – автобіографічні. Тема освоєння Півночі для Америки – непроста. (Працюємо з картою. Показати на фізичній карті світу Сполучені Штати Америки, згадуємо політичний устрій – 50 штатів; показати північні штати, з якою країною межує, географічні назви(Клондайк - річка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Починається в горах Маккензі. Довжина річки 180 кілометрів. В кінці ХІХ століття у басейні Клондайка були відкриті родовища золота.)
Історія розкриває трагедію країни , яка в кінці ХІХ століття зосередилась на ідеї – стати багатою, успішною, лідером - через трагедії сотень тисяч людей, які потрапили у жорна часу і обставин. Що ви знаєте про ‘’золоту лихоманку’’?
(Почалася «золота лихоманка, і тисячі золотошукачів ринули на Клондайк з надією швидко розбагатіти. Багато з них загинуло від холоду, хвороб, через брак досвіду виживання в суворих північних краях.)
2.Вправа «Працюємо разом».
1.Що ви знаєте про золото, як хімічний елемент? Мінерал? Метал? Ювелірні прикраси?
2. Приведіть приклади вживання слова ‘’золото’’ у мовленні .
Золоті руки, золоте серце, золоте волосся, золотий голос, золота осінь, золота лихоманка.
Пошуки золота ставили перед людиною проблему вибору, бо з одного боку – це достаток, багатство, можливості, влада, сила, а з іншого – ризик, обман, фізичні труднощі, небезпеки, втрати, розчарування, зневіра, смерть. Треба бути розумним, передбачливим, терплячим, сильним, обачним, готовим до труднощів, безжальним, хитрим, щоб перемогти. Не всі до цього готові.
Нашому героєві «не повезло», він зійшов з дистанції на пів шляху до фінішу. Звичайно, у нього були переваги:
Герой витримав шлях на Північ
Знайшов золото, немало (15 фунтів =0,454 кг х 15 = 6,81кг )
Повертався додому, труднощі золотошукача були подолані
Мріє про безбідне і щасливе життя у своєму рідному містечку, де на нього чекає мама
Але маленька перешкода стала причиною великої трагедії, втраченими надіями, розбитими ілюзіями, моральним переродженням – герой, переходячи бурхливий холодний потічок, не втримався , підсковзнувся і підвернув ногу.
3.Працюємо з текстом. Літературна лабораторія.
Аналізуємо зміст оповідання, працюємо з презентацією.
Пройдіть шлях випробувань героя разом з автором. Види робіт – різні види читання( ‘’ланцюжком’’, вибіркове, коментоване, слідом за автором тощо).
4.Вправа «Мистецька хвилинка».
Які враження від репродукцій картин Едварда Мунка «Крик», Іллі Глазунова «Хвиля»? Як ці твори мистецтва пов’язані з темою нашого уроку?
(Ці картини показують нам , як часто ми залежні від обставин, вони чатують на нас тоді, коли ми не готові, коли не чекаємо.)
Як не піддатися обставинам? Які є форми супротиву людини?
5. Вправа «Чужі черевики».
Спробуйте умовно опинитися в такій ситуації, як герой оповідання.
Які відчуття? Як діяти? Кого просити про допомогу?
6. Творча майстерня.
Установи за зображенням кроссенсу та запиши, через що довелося пройти головному героєві оповідання «Жага до життя» заради виживання.
Запропонуйте учням спробувати створити кроссенс самостійно і озвучити його, або створити ейдос- конспект чи фанфік.
7.Вправа « Набір для виживання»
Ситуація, у якій опинився наш герой – екстремальна. Як правило, людина не готова до таких випробувань, які пропонує доля. Але будь-хто повинен хоча би спробувати долю перехитрити. Маємо бути передбачуваними, винахідливими, сильними, кмітливими, не впадати у відчай, розумними тощо. Людина – сильніша за обставини.
Як речі із рюкзака героя оповідання допомогли йому чи завадили ?
Що ви запам’ятали про ці речі із тексту? Що із речей втратив герой?
Які помилки допустив герой, вирушаючи у таку небезпечну мандрівку? Що він не передбачив?
Якби на вас чекала така небезпечна подорож, що ви обов’язково поклали б у свою валізу?
Чи були у вашому житті екстремальні ситуації? Що допомогло вам їх здолати?
8. Вправа на розвиток критичного мислення.
Взяти у мандрівку найнеобхідніше, передбачити можливі ризики – це важливо. Але окрім матеріальних предметів і речей, у людини повинен бути інший рюкзак, де зберігаються її чесноти, якості, природні можливості та духовні надбання. Бо виявляється , що людяність, сила волі, сумління – необхідні так само, як сірники чи патрони у холодній північній пустелі, а то і важливіші.
Як змінилися уявлення про духовні цінності героя під впливом обставин?
Він згадує своє минуле, аналізує, чого йому не вистачало для щастя?
Що допомагає героєві вижити?
Джек Лондон – великий оптиміст, він вірить у надзвичайні можливості людини, захоплюється її жагою до життя, показує силу краси життя в найвіддаленіших куточках світу, прославляє життя як безцінний дар.
Різнорівневі інтерактивні вправи, які можна виконувати індивідуально, у парі чи у групі.
9.Вправа «Арт пауза».
Читаючи текст, ви звернули увагу на особливості художнього стилю митця. Його пейзажні зупинки нагадують віяло із фотографій( але за часів Джека Лондона фотомистецтво тільки розвивалося), які вражають своєю документальністю.
Це пейзажі Півночі, тундри, скупі фарби північної природи. Але талант письменника робить їх яскравими, захоплюючими, спонукає до нашої уяви.
Працюємо з текстом та ілюстраційним матеріалом.
Північ у творах художників. Картини Р. Кента (Які враження викликає побачене? Чи допомагають ці картини краще зрозуміти твір Джека Лондона?)
10.Розвиваємо критичне мислення, емоційний інтелект, уяву, фантазію.
Вправа «Мікрофон».
Через прекрасне – до серйозного.
Доповни речення.
Тепер я знаю, що…
Мене зацікавило у творчості Джека Лондона…
Віднині я вмію…
V. Рефлексія.
1.
2. Захист проектів
Груповий проект «Тварини Півночі, які зустрічаються герою оповідання Джека Лондона «Жага до життя».
Індивідуальний проект «Спектр кольорів у творі,
вплив кольору на емоційний стан героя оповідання»
Джерела: