1
КЗ «Дергачівський ліцей № 3»
Дергачівської міської ради
Харківської області
Урок з математики для 4 класу
на тему: «Задачі на знаходження часу руху».
Підготувала
вчитель початкових класів
Тютюник Ж.Є.
2022
Тема уроку. Задачі на знаходження часу руху.
Мета уроку. • Ознайомити учнів із способом визначення часу за відомими швидкістю і відстанню.
• Розвивати швидкі обчислювальні навички, логічне мислення, критичне мислення, увагу, математичне мовлення, вміння здійснювати самоконтроль і самоперевірку.
• Виховувати прагнення до знань.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Методи і технології. Інтегроване навчання;
методи стимулювання й мотивації навчання, методи пізнавальних ігор, метод створення ситуації успіху;
інтерактивні технології.
Обладнання уроку. Таблиці – схеми задач, сигнальні картки, малюнок хмаринки, кольорові олівці, лінійки, циркулі.
Структура уроку
І. Організаційна частина.
1. Емоційне налаштування на урок
«Я щасливий»
Люблю я свій розум,
Увагу та пам'ять.
Працює мій мозок.
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Учителя слово
Здійсню практично.
‒ Уяви себе чарівником і розмалюй хмаринку таким кольором, який тобі зараз найбільше подобається.
Синій – сумлінний, спокійний.
Зелений – самостійний, наполегливий.
Червоний – доброзичливий, впевнений.
Жовтий – активний, веселий.
Фіолетовий – неспокійний, емоційно напружений.
Коричневий – чутливий, розслаблений.
Чорний – мовчазний, ворожий.
Сірий – пасивний, байдужий.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.
1. Дидактична гра «Так. Ні.»
1) 20 ꞏ 3 = 600 (Ні)
2) 42 : 6 = 7 (Так)
3) 8 000 - 1 = 7 990 (Ні)
4) 1 год = 60 хв (Так)
5) Щоб знайти відстань, потрібно
швидкість помножити на час руху. (Так)
6) Коло – це фігура, яка представляє
собою замкнену лінію. (Так)
7) Діаметр – за величиною дорівнює
двом радіусам. (Так)
2. Математичний диктант.
‒ Записати у зошит.
18 км, 3 хв, 50 км/год, 350 м, 25 м/с, 15 год, 800 м/хв.
‒ Прочитати, підкреслити одиниці вимірювання часу.
‒ Назвіть одиниці вимірювання часу.
(Секунда, хвилина, година, доба, тиждень, місяць, рік, століття)
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, цілями та завданням уроку.
‒ Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою: «Задачі на знаходження часу руху».
‒ Ознайомимося із способом визначення часу за відомими швидкістю і відстанню.
‒ Будемо складати і розв’язувати задачі на знаходження часу руху.
‒ Виконаємо практичну роботу - креслення кола та ділення його на 4 рівні частини.
ІV. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Перелітні птахи - птахи, які з настанням осінніх холодів відлітають у теплі краї, часто навіть на інші материки, а навесні повертаються. Наприклад, українські ластівки перелітають Сахару і зимують в Центральній Африці.
‒ Послухайте задачу і її розв’язання.
Задача № 499 ст. 70.
2. Запис формули знаходження часу у таблицю.
Швидкість |
Час руху |
Відстань |
V |
t |
S |
|
|
|
Вправа для очей.
3. Первинне закріплення.
а) Робота над завданням № 500.
‒ За даними таблиці потрібно знайти час руху.
Зразок складання задачі.
‒ Перший рухомий об’єкт – це ракета. Яка летить зі швидкістю 11 км/с. За який час ракета подолає 99 км?
‒ Щоб знайти час руху, потрібно відстань поділити на швидкість.
Розв’язання: 99 : 11 = 9 (с.)
Відповідь: за 9 секунд ракета подолає 99 км.
Задача
Корабель пливе зі швидкістю 1 км/хв. За який час він пропливе 120 км?
Розв’язання: 120 : 1 = 120 (хв)
Задача
Трактор рухається зі швидкістю 15 км/год. За який час він подолає відстань 45 км?
Розв’язання: 45 : 15 = 3 (год)
‒ Перебудуйте задачу так, щоб невідомою стала відстань.
б) Робота над задачею № 501.
‒ Прочитайте умову задачі. Яке питання задачі.
‒ У нас є два транспорти, кожен має свою швидкість.
‒ Які є відомі дані у задачі, що нам потрібно знайти?
‒ Можна відразу дати відповідь на перше питання задачі? Чому?
‒ Щоб знайти час, використовуємо формулу t = S : V
Розв’язання:
1) 90 : 45 = 2 (год) – час автомобіля.
2) 90 : 15 = 6 (год) – час трактора.
3) 6 - 2 = 4 (год) – на стільки менше був у дорозі автомобіль, ніж трактор.
4) 6 : 2 = 3 (р.) – у стільки менше був у дорозі автомобіль, ніж трактор.
Відповідь: на 4 години, у 3 рази.
Руханка «Вправи з м’ячем».
‒ Назвіть предмети, які мають форму кулі.
V. Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу.
1. Завдання 505.
‒ Накресліть коло, радіус якого 3 см.
‒ Поставте точку - центр кола.
‒ Проведіть в ньому два діаметри так, щоб вони поділили його на 4 рівні частини.
‒ Діаметр перетинає середину кола і дві його точки.
С
АВ і СD – діаметри кола
jJ 2) Прямі кути
А В
D
2. «Мозковий штурм».
‒ Що таке час?
‒ Якою буквою позначаємо відстань?
‒ Якою буквою позначаємо швидкість?
‒ Якою буквою позначаємо час?
‒ Назвіть одиниці вимірювання часу.
‒ З’єднайте частинки формули:
VІ. Підсумок уроку.
1. Гра
‒ Ставимо руку вперед і по черзі загинаємо пальчики за завданнями:
‒ Подивіться у вас вийшов кулачок, який показує, що ми всі сильні, виконали всі завдання уроку.
2. Вправа «Мікрофон».
‒ Чому ви навчилися на уроці?
‒ Як знайти час руху?