«ЗАГАДКОВА СИЛА МУЗИКИ»
Тема. Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О.Кобилянської.
Мета: проаналізувати філософію жіночого самовираження; розглянути характери, ідеали, цінності літературних героїнь; з’ясувати роль музики як невід’ємної складової авторської ідейно-естетичної свідомості; дослідити особливості музичного символу у творі; виховувати любов до прекрасного.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-синтез мистецтв.
Наочність, обладнання: портрет О.Кобилянської, тлумачні та літературознавчі словники, фарби, пензлі, аркуші паперу, мультимедійне обладнання, репродукція картини О.Новаківського «Музика».
Форми, методи і прийоми роботи: робота в групах, виразне читання, словникова робота, «Ланцюжок», «Цитата для роздумів», «Це цікаво!», «Хвилинка афоризмів», робота з ілюстрацією, «Ономастична хвилинка», «Майстерня художника», творче завдання «Я малюю музику», робота з епіграфом, бесіда, повідомлення учня, «Поетична хвилинка», «Для допитливих».
Теорія літератури: оповідач, підтекст, символ, ідея, мотив, жанр, контраст, взаємопроникнення літературних родів та жанрів (використання засобів лірики та драми в епічному творі).
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво (О.Новаківський «Музика»), музичне мистецтво (Ф.Шопен «Меланхолійний вальс», М.Лисенко. Два вальси: №1 - «Меланхолійний вальс» (h-moll), С.Людкевич «Меланхолійний вальс»), історія України (становище жінки, феміністичний рух наприкінці ХІХ ст.), психологія (внутрішній світ людини), кіномистецтво (екранізація твору), українська мова (особливості мовлення персонажів), зарубіжна література (Є.Марліт «Дама з рубінами»), філософія (Ф.Ніцше «Так сказав «Зараттустра»).
Епіграф:
… Кобилянська – це дійсний жрець мистецтва (штуки), правдиве його святилище…
Микола Євшан
Випереджувальне завдання: підготувати повідомлення «Музика в житті О.Кобилянської», переглянути кінофільм «Меланхолійний вальс» (за однойменним твором, листами, щоденниками, фактами з побуту родини Кобилянських). Київська кіностудія. Автор сценарію В.Портняк, режисер Б.Савченко (1990).
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
Дорогі школярі! Вам випадає прекрасна нагода зануритися у царину чарівливого Слова, більше того – відчути естетичну насолоду від доторку до таїни творення, явленого у переплетенні Слова з Музикою та Барвою.
Ваше сьогоднішнє спілкування унікальне ще й тим, що перед вами постане митець – Жінка. Тому, очевидно, відчуєте зміну акцентів, розміщених швидше у психологічній площині душевних переживань героїв. Це, з одного боку, визначає нова доба – епоха модернізму, а з іншого – трагічна доля, яка наклала свій відбиток на весь творчий доробок письменниці.
Сьогодні на уроці ви вдихнете атмосферу духовного життя О.Кобилянської, краще збагнете її творчі інтенції і, безумовно, збагатитеся самі.
(Звучить «Меланхолійний вальс» Ф.Шопена).
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Коли ми слухаємо музичний твір, у кожного з нас виникають думки, асоціації, переживання. У новелі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс» головним персонажем стає власне Музика. Протягом уроку ми спробуємо вслухатися в те, що промовляє до нас музика через Ганну-малярку, Софію-піаністку, Марту-вчительку, пізнати красу поривань до вічного, «артизм» (мистецтво) понад життя, неземну любов (абсолютну любов до мистецтва) понад любов земну (кохання). Вслухатися в те, як музика промовляє до нас: у багатстві звуків і кольорів, зміні настроєвих переходів, у відтінках і напівтонах світла й теміні, радості і смутку, злету і падіння. Зазирнути в бурхливий внутрішній світ Музики-Софії, почути дисонансну драму обдарованого, проте надламаного молодого життя. Відчути вплив мелодії на композиційну будову твору.
Тож запрошую до роботи над новелою О.Кобилянської «Меланхолійний вальс».
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
У другій половині 90-х рр. О.Кобилянська шукає нового підходу до зображення теми інтелігенції («Аристократка», «Impromptu phantasie», «Valse melancoligue»). Письменницю приваблюють образи мужніх, високих духом жінок, романтичні, артистичні натури.
О.Кобилянська пристрасно любила музику, взагалі мистецтво. У кількох своїх творах вона майстерно змалювала талановиті мистецькі натури. Очевидно, маючи на увазі ці твори, письменниця в листі до О.Маковея від 17 лютого 1898 р. зауважувала: «… Я думаю, що моя заслуга се та, що мої героїні витиснули вже або бодай звернуть на себе увагу русинів, що побіч до теперішніх Марусь, Ганнусь і Катрусь можуть станути і жінки європейського характеру, не спеціально галицько-руського».
Зокрема, такими артистичними образами є героїні музичної арабески, як ще називають літературознавці, «Valse melancoligue». Вони живуть у світі музики, мистецтва, всіма силами прагнуть заспокоїти в собі ненаситну жадобу краси.
Творча манера письма О.Кобилянської, при якій вона висловлює думки про філософський вплив музики на особистість, за словами Лесі Українки, зумовили появу нового «симфонічного жанру» в українській літературі.
Ідейно-художній аналіз твору.
Робота в групах.
І група – образ Марти, ІІ група – Ганнусі, ІІІ група – Софії.
Робота І групи. Характеристика образу Марти.
Теорія літератури.
Оповідач - особа, вигадана автором, від імені якої в художньому творі автор оповідає про події та людей.
Марта |
Вчителька, має традиційні погляди на життя, виходить заміж, стає хорошою матір’ю, господинею. Вміє любити людей, хоче приносити користь іншим, глибоко сприймає все духовне. Типова українська жінка, має любляче серце. Горда духом. Втілення доброти і лагідності, готова «обійняти весь світ», «зігріти його теплом свого серця». Здатна оцінити таланти подруг, розуміє причину смерті Софії і нещастя Ганнусі. |
Робота ІІ групи. Характеристика образу Ганнусі.
Ганнуся |
Малярка, артистка, має витончений, вишуканий внутрішній світ, не сприймає всього потворного, приземленого і буденного. Живе лише високим мистецтвом, у всьому шукає красу. З погордою ставиться до простаків, жінка-інтелектуалка, феміністка. Пристрасна, неврівноважена і вольова, мріє про Італію, де зосереджені незрівнянні витвори мистецтва. Талановита, нестримна, поривчаста натура, не постійна у своїх почуттях. Жила мистецтвом заради мистецтва. Егоїстка. |
Словникова робота.
Резонатор - пристрій або прилад для відтворення і підсилення акустичних, електричних і т. ін. коливань.
Робота ІІІ групи. Характеристика образу Софії.
Софія |
Натура творча, неординарна, емоційна, духовно багата. Відчуває музику, висловлює свої емоції через неї. Не терпить фальші, зради, обману. Вся у світі мистецтва. Обдарована творча натура, яка прагне стати піаністкою. Мрії про навчання в консерваторії не здійснилися. Людина з тонкою естетичною душею, високими пориваннями. Музика. Її душа надломлена нещасливим коханням. Намагається розвинути у собі гордість, панує над своїми почуттями і емоціями. Віддає все музиці, навіть життя. |
«Поетична хвилинка».
Мить
І заплакали пальці її
Мить
Засміялися пальці
І рояль почав танути.
М.Вінграновський
«Цитата для роздумів».
Меланхолія і дика невгамовність, безмежний смуток і безмежна відвага – се основні риси молодої дівчини, якою уособила Кобилянська фантазію Шопена. Стараючись переповісти словами враження музики, як се вона не раз потребує і в інших творах.
Л.Турбацький
- Отож, музика – невід’ємний атрибут духовного світу письменниці як митця, як особистості.
«Це цікаво!»
«Музична тема» твору привабила композитора С.Людкевича, який ще в російському полоні в 1917 році почав компонувати музику до цієї химерної новели. Закінчив він її вже після війни.
Словникова робота.
Меланхолія – важкий, похмурий, сумний настрій, сум, туга.
«Загадка «Меланхолійного вальсу».
Відомо, що Ф.Шопен не писав жодного твору із такою назвою. Отже, він вигаданий.
«Ланцюжок».
Завзятий веселий сповнений шукання сум розпука
Теорія літератури.
Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.
«Цитата для роздумів».
… жінка, котра озброєна фаховим образованням, котра годна своїми власними силами заробити на себе, становить сама собою велику силу.
О.Кобилянська
- Поясніть, чому письменниця широко використовувала характеристику героїв за допомогою музики?
- Чи випадкові імена в героїнь? (Ні, вони мають певне смислове навантаження).
«Ономастична хвилинка».
Марта (від арам. Marta) – пані, господиня.
Ганна (др.-євр.; Channa) – він був милостивий, виявляв ласку.
Софія (гр.; Sophia) – мудрість.
Теорія літератури.
Автобіографічний твір – літературний жанр: опис власного життєвого шляху на основі спогадів.
«Для допитливих».
В листі до О.Маковея від 17 лютого 1898 р. вона писала: «Прочитали-сьте «Valse melancoligue» і знаєте історію мого життя. С е м о я історія. Більше не кажу нічого» [ІЛ, ф.14, №139].
«Цитата для роздумів».
Розказати про себе іншим – це значить вибратися з самого себе, розірвати кайдани власного буття, позбутися мук самотності…, поділитися, нарешті, з іншими своєю неповторністю.
Ян Парандовський
Повідомлення учня «Музика в житті О.Кобилянської».
Жіночі образи |
Спільне |
Артистичні натури, жінки-інтелігентки. Кожна прагне знайти своє щастя, найповніше виявити багаті духовні сили. Глибоко ідеалізовані, споріднені пошуками краси, живуть у сфері гармонії, творчої праці |
Відмінне |
Різні життєві долі |
«Майстерня художника».
Ганна |
Марта |
Софія |
радісний, світлий, життєстверджуючий |
світло-зелений |
темно-зелений |
Символи кольорів.
Світлий – простір, настрій, чистота.
Світло-зелений – радість, свято.
Темно-зелений – надія, мир, спокій, віра.
«Цікаво знати!»
Три героїні твору справді існували: як подруги жили вони якийсь час у спільному помешканні, а одна з них готувалася стати піаністкою. Вона не стала нею тому, що не мала засобів до навчання.
«Цитата для роздумів».
Жіночі образи О.Кобилянської - це типи з життя, переломлені через призму власного світобачення і життєвої позиції автора, зайняли у світовій літературі гідне місце, як і постать самої письменниці.
О.Івасюк, С.Кирилюк
«Хвилинка афоризмів».
Без творчості – нема життя. П.Тичина
Музика запалює весь світ, дає душі крила. Сприяє льоту уяви. Платон
Я шаліла внутрішньо від музики. О.Кобилянська
Музика свою мелодією доводить нас до краю вічності. Т.Карлейль
«Художня галерея».
Робота з репродукцією картини О.Новаківського «Музика».
План роботи
Творче завдання «Я малюю музику».
Пам’ятка учням «Як малювати музику».
1. Сядьте зручніше, заплющте очі й зосередьтеся.
2. Спробуйте уявити, які картини малює музика (у вигляді пейзажу). Виділіть і запам’ятайте деталі.
3. Підберіть і складіть колірну гаму (колорит) за характером музики. Які фарби ви будете використовувати?
4. Намалюйте квадрат, намагаючись визначити кількість кожного кольору відповідно до музики.
5. За допомогою фарб придумайте візерунок, прикраси, схожі на звучання кожного інструмента.
6. Слухаючи музику, уявіть, що вона зображує людину. Намалюйте її портрет олівцем або крейдою одного кольору.
Не забудьте, що найголовніше – фантазія! Намагайтеся щиро виразити свої почуття.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Тема |
роль мистецтва в житті людини; впив мистецтва на формування духовного обличчя особистості |
Ідея |
емансипація жінки |
Мотив |
нестримний пошук жінками-інтелектуалками гармонії та краси, бажання досконалості та рівноваги |
Словникова робота.
Емансипація – зрівняння у правах жінок і чоловіків.
Фемінізм – у деяких країнах – політичний рух за зрівняння жінок у правах із чоловіками.
Теорія літератури.
«Музична новела» - розкриття психології персонажа, складного, глибокого світу переживань і відчуттів, меланхолії і смутку, затамованого душевного болю.
Слово вчителя.
Життя – симфонія, вальс або й маленька п’єса. І, на жаль, диригента часто вибираємо не ми. Але кожен творить своє життя сам, вибираючи свій темп, розмір і свою мелодію…
V. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда.
Робота з епіграфом.
VI. ОЦІНЮВАННЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
Мій погляд на О.Кобилянську через призму «Меланхолійного вальсу».
Драма душі.
Загадкова сила музики.
«Безмежна прірва відчаю» (М.Бучко).
Доля талановитої і вразливої жінки.
Краса у музиці і слові.
Енциклопедія жіночої душі.
«Симфонічна проза» О.Кобилянської.
«…душа немов складалася з тонів і була сама олицетворена музика» (О.Кобилянська)
ЛІТЕРАТУРА