Урок "Загадкова сила музики". Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс».

Про матеріал
пропонований конспект уроку допоможе проаналізувати філософію жіночого самовираження; розглянути характери, ідеали, цінності літературних героїнь; з’ясувати роль музики як невід’ємної складової авторської ідейно-естетичної свідомості; дослідити особливості музичного символу у творі; виховувати любов до прекрасного.
Перегляд файлу

«ЗАГАДКОВА СИЛА МУЗИКИ»

 

Тема. Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О.Кобилянської.

Мета: проаналізувати філософію жіночого самовираження; розглянути характери, ідеали, цінності літературних героїнь; з’ясувати роль музики як невід’ємної складової авторської ідейно-естетичної свідомості; дослідити особливості музичного символу у творі; виховувати любов до прекрасного.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-синтез мистецтв.

Наочність, обладнання: портрет О.Кобилянської, тлумачні та літературознавчі словники, фарби, пензлі, аркуші паперу, мультимедійне обладнання, репродукція картини О.Новаківського «Музика».

Форми, методи і прийоми роботи: робота в групах, виразне читання, словникова робота, «Ланцюжок», «Цитата для роздумів», «Це цікаво!», «Хвилинка афоризмів», робота з ілюстрацією, «Ономастична хвилинка», «Майстерня художника», творче завдання «Я малюю музику», робота з епіграфом, бесіда, повідомлення учня, «Поетична хвилинка», «Для допитливих».

Теорія літератури: оповідач, підтекст, символ, ідея, мотив, жанр, контраст, взаємопроникнення літературних родів та жанрів (використання засобів лірики та драми в епічному творі).

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво (О.Новаківський «Музика»), музичне мистецтво (Ф.Шопен «Меланхолійний вальс», М.Лисенко. Два вальси: №1 - «Меланхолійний вальс» (h-moll), С.Людкевич «Меланхолійний вальс»), історія України (становище жінки, феміністичний рух наприкінці ХІХ ст.), психологія (внутрішній світ людини), кіномистецтво (екранізація твору), українська мова (особливості мовлення персонажів), зарубіжна література (Є.Марліт «Дама з рубінами»), філософія (Ф.Ніцше «Так сказав «Зараттустра»).

Епіграф:

… Кобилянська – це дійсний жрець мистецтва (штуки), правдиве його святилище…

Микола Євшан

Випереджувальне завдання: підготувати повідомлення «Музика в житті О.Кобилянської», переглянути кінофільм «Меланхолійний вальс» (за однойменним твором, листами, щоденниками, фактами з побуту родини Кобилянських). Київська кіностудія. Автор сценарію В.Портняк, режисер Б.Савченко (1990).

 

Хід уроку

І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

 Дорогі школярі! Вам випадає прекрасна нагода зануритися у царину чарівливого Слова, більше того – відчути естетичну насолоду від доторку до таїни творення, явленого у переплетенні Слова з Музикою та Барвою.

 Ваше сьогоднішнє спілкування унікальне ще й тим, що перед вами постане митець – Жінка. Тому, очевидно, відчуєте зміну акцентів, розміщених швидше у психологічній площині душевних переживань героїв. Це, з одного боку, визначає нова доба – епоха модернізму, а з іншого – трагічна доля, яка наклала свій відбиток на весь творчий доробок письменниці.

 Сьогодні на уроці ви вдихнете атмосферу духовного життя О.Кобилянської, краще збагнете її творчі інтенції і, безумовно, збагатитеся самі.

(Звучить «Меланхолійний вальс» Ф.Шопена).

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

 Коли ми слухаємо музичний твір, у кожного з нас виникають думки, асоціації, переживання. У новелі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс» головним персонажем стає власне Музика. Протягом уроку ми спробуємо вслухатися в те, що промовляє до нас музика через Ганну-малярку, Софію-піаністку, Марту-вчительку, пізнати красу поривань до вічного, «артизм» (мистецтво) понад життя, неземну любов (абсолютну любов до мистецтва) понад любов земну (кохання). Вслухатися в те, як музика промовляє до нас: у багатстві звуків і кольорів, зміні настроєвих переходів, у відтінках і напівтонах світла й теміні, радості і смутку, злету і падіння. Зазирнути в бурхливий внутрішній світ Музики-Софії, почути дисонансну драму обдарованого, проте надламаного молодого життя. Відчути вплив мелодії на композиційну будову твору.

 Тож запрошую до роботи над новелою О.Кобилянської «Меланхолійний вальс».

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Система запитань і завдань.

 У другій половині 90-х рр. О.Кобилянська шукає нового підходу до зображення теми інтелігенції («Аристократка», «Impromptu phantasie», «Valse melancoligue»). Письменницю приваблюють образи мужніх, високих духом жінок, романтичні, артистичні натури.

 О.Кобилянська пристрасно любила музику, взагалі мистецтво. У кількох своїх творах вона майстерно змалювала талановиті мистецькі натури. Очевидно, маючи на увазі ці твори, письменниця в листі до О.Маковея від 17 лютого 1898 р. зауважувала: «… Я думаю, що моя заслуга се та, що мої героїні витиснули вже або бодай звернуть на себе увагу русинів, що побіч до теперішніх Марусь, Ганнусь і Катрусь можуть станути і жінки європейського характеру, не спеціально галицько-руського».

 Зокрема, такими артистичними образами є героїні музичної арабески, як ще називають літературознавці, «Valse melancoligue». Вони живуть у світі музики, мистецтва, всіма силами прагнуть заспокоїти в собі ненаситну жадобу краси.

 Творча манера письма О.Кобилянської, при якій вона висловлює думки про філософський вплив музики на особистість, за словами Лесі Українки, зумовили появу нового «симфонічного жанру» в українській літературі.

Ідейно-художній аналіз твору.

Робота в групах.

  • Охарактеризуйте жіночі образи в новелі.

І група – образ  Марти, ІІ група – Ганнусі, ІІІ група – Софії.

Робота І групи. Характеристика образу Марти.

  • Хто виступає оповідачем? (Марта).

Теорія літератури.

Оповідач - особа, вигадана автором, від імені якої в художньому творі автор оповідає про події та людей.

Марта

Вчителька, має традиційні погляди на життя, виходить заміж, стає хорошою матір’ю, господинею. Вміє любити людей, хоче приносити користь іншим, глибоко сприймає все духовне. Типова українська жінка, має любляче серце. Горда духом. Втілення доброти і лагідності, готова «обійняти весь світ», «зігріти його теплом свого серця». Здатна оцінити таланти подруг, розуміє причину смерті Софії і нещастя Ганнусі.

  •            Чому Ганнуся з деякою погордою ставиться до Марти? (Вона вважає, що Марта може стати «стовпом родини», але їй не зрозуміти «нюанси артизму»).
  •            Що випливає із твору? (Саме звичайна дівчина глибше сприймає все духовне, бо наділена якостями і жіночності, і високої інтелектуальності).

 

Робота ІІ групи. Характеристика образу Ганнусі.

  • Що ви знаєте про Ганнусю?

Ганнуся

Малярка, артистка, має витончений, вишуканий внутрішній світ, не сприймає всього потворного, приземленого і буденного. Живе лише високим мистецтвом, у всьому шукає красу. З погордою ставиться до простаків, жінка-інтелектуалка, феміністка. Пристрасна, неврівноважена і вольова, мріє про Італію, де зосереджені незрівнянні витвори мистецтва. Талановита, нестримна, поривчаста натура, не постійна у своїх почуттях. Жила мистецтвом заради мистецтва. Егоїстка.

  •              Чому феміністичні погляди виявилися для неї трагічними? (Розлучилася з чоловіком, залишила сина без батька, а це ще одна трагедія дитячої душі).
  • Чи винна вона у смерті Софії? (Так. Вигукнула, що у подруги тріснув резонатор).

Словникова робота.

Резонатор - пристрій або прилад для відтворення і підсилення акустичних, електричних і т. ін. коливань.

 

Робота ІІІ групи. Характеристика образу Софії.

  • Створіть психологічний портрет Софії.

Софія

Натура творча, неординарна, емоційна, духовно багата. Відчуває музику, висловлює свої емоції через неї. Не терпить фальші, зради, обману. Вся у світі мистецтва. Обдарована творча натура, яка прагне стати піаністкою. Мрії про навчання в консерваторії не здійснилися. Людина з тонкою естетичною душею, високими пориваннями. Музика. Її душа надломлена нещасливим коханням. Намагається розвинути у собі гордість, панує над своїми почуттями і емоціями. Віддає все музиці, навіть життя.

  •            Що, на вашу думку, увиразнює психологічний портрет сильної, незалежної, самодостатньої жінки? (Великі сумовиті очі, свавільний сміх, непогамовна туга, меланхолійний настрій).
  •            Чому дівчина не змогла продовжити навчання? (Через відсутність коштів).
  •            А що ж із мрією? (Їй не судилося збутися).
  •            Назвіть контрасти, які спричинюють драму душі талановитого митця. (Безрадісне життя і чарівна музика).
  •            Що ж допомогло вистояти? («Загадкова сила музики»).
  •            Прочитайте уривок з тексту. («Грала етюд Шопена…»).
  •            Що передає музика? (Душевний неспокій, переживання, нервозність).
  •            Що відтворює? (Стан душі).
  •            Підтвердити свою думку цитатою з твору. («Відтак заграла…»).
  •            Який мотив проходить через увесь твір? (Меланхолійного вальсу).
  •            Зверніть увагу, коли саме, в які моменти свого побуту з дівчатами Софія Дорошенко сідає за фортеп’яно, щоби зіграти  «Меланхолійний вальс».

«Поетична хвилинка».

Мить

І заплакали пальці її

Мить

Засміялися пальці

І рояль почав танути.

                                  М.Вінграновський

  •            Скільки разів він повторюється? (Тричі).
  •            Чому? (Сильний стресовий стан дівчини доводить її до відчаю, фізичного та душевного болю).
  •            У чому ви помітили символічність? (У тому, що з останніми акордами зіграної мелодії обірвалася струна, як і струна життя талановитої піаністки, яку «музика позбавила життя»).

«Цитата для роздумів».

 Меланхолія і дика невгамовність, безмежний смуток і безмежна відвага – се основні риси молодої дівчини, якою уособила Кобилянська фантазію Шопена. Стараючись переповісти словами враження музики, як се вона не раз потребує і в інших творах.

Л.Турбацький

 - Отож, музика – невід’ємний атрибут духовного світу письменниці як митця, як особистості.

«Це цікаво!»

 «Музична тема» твору привабила композитора С.Людкевича, який ще в російському полоні в 1917 році почав компонувати музику до цієї химерної новели. Закінчив він її вже після війни.

  • Чому вальс має таку назву?
  • Що означає слово «меланхолія»?

Словникова робота.

Меланхолія – важкий, похмурий, сумний настрій, сум, туга.

«Загадка «Меланхолійного вальсу».

 Відомо, що Ф.Шопен не писав жодного твору із такою назвою. Отже, він вигаданий.

  •            Назвіть штрихи, які стають своєрідним ключем до загадкової музики, розкривають у ній нервову, вразливу, чутливу до світу і заглиблену в себе, замкнуту істоту. (Подерті кінчики рукавичок, затикання найменших щілин і вікні).
  •            Дослідіть відтінки звучання вальсу протягом твору.

«Ланцюжок».

Завзятий   веселий  сповнений шукання   сум        розпука

  • Що вривається в художній світ новели за допомогою Шопенівського етюду? (Музичне багатоголосся).
  • Що воно формує? (Меланхолійну тональність, сюжет і композицію).
  •            Яка роль мотиву вальсу? (Він наскрізний у творі, стає лейтмотивом, щоб на цьому тлі вирізьбити три типи жінок, глибоко відтворити внутрішній світ героїнь, за допомогою ніжної музичної мелодії зачепити найніжніші струни серця).)
  •            Чому дівчата мали страх перед кімнатою Софії? (Відчували щось погане, передчували щось невідоме, тяжке, невідворотне, навіть містичне).
  •            Прочитайте з тексту. («Понура темінь», «гробова тишина»).
  •            Що ж вразило дівчину насмерть? (Найстрашніші слова – слова про зраду Софії музикою).
  •            Чому? (Одну зраду вона заледве пережила. Музика – це те, що наповнювало її життя смислом, було її єдиним захистом від брутального для чистої артистичної душі світу).
  •            Як склалося життя Софії? (Трагічно).
  •            Який підтекст має ця трагедія? (Соціальний).

Теорія літератури.

Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.

  •            Обгрунтуйте своє твердження. (В умовах капіталістичної дійсності такі щедрі душею, але не пристосовані до життя таланти, доля яких  залежить від обставин, часто марнуються, гинуть).

«Цитата для роздумів».

 … жінка, котра озброєна фаховим образованням, котра годна своїми власними силами заробити на себе, становить сама собою велику силу.

О.Кобилянська

 - Поясніть, чому письменниця широко використовувала характеристику героїв за допомогою музики?

 - Чи випадкові імена в героїнь? (Ні, вони мають певне смислове навантаження).

«Ономастична хвилинка».

Марта  (від арам. Marta) – пані, господиня.

Ганна  (др.-євр.; Channa) – він був милостивий, виявляв ласку.

Софія (гр.; Sophia) – мудрість.

  •              Як і багато інших творів О.Кобилянської, «Меланхолійний вальс» має значною мірою автобіографічний характер.

Теорія літератури.

Автобіографічний твір – літературний жанр: опис власного життєвого шляху на основі спогадів.

«Для допитливих».

 В листі до О.Маковея від 17 лютого 1898 р. вона писала: «Прочитали-сьте  «Valse melancoligue» і знаєте історію мого життя. С е  м о я  історія. Більше не кажу нічого» [ІЛ, ф.14, №139].

«Цитата для роздумів».

 Розказати про себе іншим – це значить вибратися з самого себе, розірвати кайдани власного буття, позбутися мук самотності…, поділитися, нарешті, з іншими своєю неповторністю.

Ян Парандовський

Повідомлення учня «Музика в житті О.Кобилянської».

  •              Як ви думаєте, з життям якої з героїнь твору письменниця порівнювала своє життя? (Софії Дорошенко).
  •              Чому? Свою думку обгрунтуйте.
  •              Чи звернули ви увагу, що з-поміж трьох героїнь тільки Софія має прізвище? Чому? (Вона – Дорошенко! Українка!).
  •              Чому письменниці вдалося так точно передати душевні порухи жінок? (Вона відчувала їх сама).
  •              Назвіть кредо мисткинь Ганни й Софії. (Мистецтво (краса) понад життя).
  •              Що, на їхню думку, є мистецтво? (Це «щось таке сильне, сильне, що особисте щастя мізерніє перед ним, не в силі вдержати з ним рівноваги в істоті!»)
  •              Що ви помітили в їхніх образах спільного і відмінного?

Жіночі образи

Спільне

Артистичні натури, жінки-інтелігентки. Кожна прагне знайти своє щастя, найповніше виявити багаті духовні сили. Глибоко ідеалізовані, споріднені пошуками краси, живуть у сфері гармонії, творчої праці

Відмінне

Різні життєві долі

  • Хто з героїнь вам імпонує і чим саме?

«Майстерня художника».

  • Якими кольорами ви зобразили б героїнь твору?

Ганна

Марта

Софія

радісний, світлий, життєстверджуючий

світло-зелений

темно-зелений

Символи кольорів.

Світлий – простір, настрій, чистота.

Світло-зелений – радість, свято.

Темно-зелений – надія, мир, спокій, віра.

«Цікаво знати!»

 Три героїні твору справді існували: як подруги жили вони якийсь час у спільному помешканні, а одна з них готувалася стати піаністкою. Вона не стала нею тому, що не мала засобів до навчання.

«Цитата для роздумів».

 Жіночі образи О.Кобилянської  - це типи з життя, переломлені через призму власного світобачення і життєвої позиції автора, зайняли у світовій літературі гідне місце, як і постать самої письменниці.

О.Івасюк, С.Кирилюк

«Хвилинка афоризмів».

Без творчості – нема життя. П.Тичина

Музика запалює весь світ, дає душі крила. Сприяє льоту уяви.   Платон

Я шаліла внутрішньо від музики.  О.Кобилянська

Музика свою мелодією доводить нас до краю вічності.  Т.Карлейль

«Художня галерея».

Робота з репродукцією картини О.Новаківського «Музика».

План роботи

  1. Визначити відтворений епізод, подію, сцену й поясніть їхній вибір художником.
  2. Розкрити ідейний зміст ілюстрації, використовуючи текст.
  3. Визначити ті образотворчі виразні засоби, деталі, за допомогою яких автор домагається художньої виразності, передає основний зміст літературного твору.
  4. Відзначити наявні в ілюстрації відступи від літературного тексту, пояснити, чим вони викликані.
  5. Відзначити ті риси, деталі, штрихи в образі героя, які переносяться  письменницею у текст, а художником в ілюстрацію.
  • Яку б музику до твору ви дібрали для характеристики кожної героїні?

Творче завдання «Я малюю музику».

Пам’ятка учням «Як малювати музику».

1. Сядьте зручніше, заплющте очі й зосередьтеся.

2. Спробуйте уявити, які картини малює музика (у вигляді пейзажу). Виділіть і запам’ятайте деталі.

3. Підберіть і складіть колірну гаму (колорит) за характером музики. Які фарби ви будете використовувати?

4. Намалюйте квадрат, намагаючись визначити кількість кожного кольору відповідно до музики.

5. За допомогою фарб придумайте візерунок, прикраси, схожі на звучання кожного інструмента.

6. Слухаючи музику, уявіть, що вона зображує людину. Намалюйте її портрет олівцем або крейдою одного кольору.

      Не забудьте, що найголовніше – фантазія! Намагайтеся щиро виразити свої почуття.

  •              Яка кольорова семантика твору? (Надзвичайно барвиста: у першій частині – з радісною мажорною музикою – переважають жовтогарячі, червоні, жовті, зелені фарби, які втілюють радість, захоплення, повноту життя. Друга частина доповнюється блакитною, сірою та чорною фарбою, що свідчать про сум, тривогу, трагедію, безнадію. Причому, все це відбувається на фоні життєствердного білого кольору).
  •              Чи змінюється у творі темп?  (Від помірного на початку до швидкого в описі трагічних подій, і знову до помірного – чекання щастя, трагедія підкорення долі. Через поділ твору на контрастні частини, сонатну форму, виразні художні деталі й особливу наснаженість музичними акордами письменниця створила культ музики. Дбаючи про мелодійність слова, О. Кобилянська надає високої ритмічності оповіді, що нагадує музичну поему. Симфонія різноманітних почуттів пронизує весь твір, викликаючи розмаїту гаму вражень).

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Назвіть тему, ідею, головний мотив твору.

Тема

роль мистецтва в житті людини; впив мистецтва на формування духовного обличчя особистості

Ідея

емансипація жінки

Мотив

нестримний пошук жінками-інтелектуалками гармонії та краси, бажання досконалості та рівноваги

Словникова робота.

Емансипація – зрівняння у правах жінок і чоловіків.

Фемінізм – у деяких країнах – політичний рух за зрівняння жінок у правах із чоловіками.

  •            Літературознавці визначають жанр «Меланхолійного вальсу» по-різному: етюд, оповідання, новела, арабески, «музична новела». А як думаєте ви? (Міркування учнів).

Теорія літератури.

«Музична новела» - розкриття психології персонажа, складного, глибокого світу переживань і відчуттів, меланхолії і смутку, затамованого душевного болю.

  •            Чому ви так вважаєте? (Простежуються відмінні особливості: 1. герой – людина вразливої на музику, витонченої душі; 2. розкриття сюжету здійснюється за змінною градацією настроїв; 3. музичний образ стає лейтмотивною, сюжетотворчою деталлю, головними засобами розкриття психології персонажів стають музичні образи і музичні переживання, що створюють настроєву атмосферу).
  • Яка настроєвість твору? (Психологічна).
  •              Яку наскрізну домінанту ви помітили у «Меланхолійному вальсі»? (Єдність етичного й естетичного).
  •              Що засвідчує твір О.Кобилянської? (Демократизм світоглядних позицій автора).
  •              Які ідеї «Меланхолійного вальсу» актуальні для наших сучасників?
  •              У чому полягає новаторство мисткині у відтворенні психології жінок?
  •              Які техніки та прийоми використовує письменниця? (Притаманні драматургії та кінематографу).
  •              Обгрунтуйте своє твердження. (Конкретні риси, крупний план, ефект «наближення камери», майстерна побудова мізансцен, передача психологічних станів і настроїв через характерні роди, жести, міміку).
  •              Про що це свідчить? (Про вплив цих видів мистецтв на початку ХХ століття).

Слово вчителя.

 Життя – симфонія, вальс або й маленька п’єса. І, на жаль, диригента часто вибираємо не ми. Але кожен творить своє життя сам, вибираючи свій темп, розмір і свою мелодію…

V. РЕФЛЕКСІЯ

Бесіда.

  • Які нові штрихи до портрета О.Кобилянської додав сьогоднішній урок?
  • Чи допоміг ще глибше пізнати її як людину й митця?
  • Чи готові ви до вивчення інших творів цієї письменниці?

Робота з епіграфом.

  • Поясніть значення слів Миколи Євшана про О.Кобилянську.

VI. ОЦІНЮВАННЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове:

  1. Створити діалог Софії і Марти про роль кохання і мистецтво у житті людини.
  2.  Дослідити неоромантичні тенденції творчості О.Кобилянської.

За бажанням:

  1. Зробити гендерний аналіз творів Кобилянської: «Людина», «Царівна», «Меланхолійний вальс».
  2. Дослідити спогади, відгуки Лесі Українки про Кобилянську.
  3. Опрацювати працю О.Грицая «Ольга Кобилянська».
  4. «Меланхолійний вальс» О.Кобилянської та «Голосні струни» Лесі Українки: літературні перегуки.
  5. Написати твір на одну з тем:

Мій погляд на О.Кобилянську через призму «Меланхолійного вальсу».

Драма душі.

Загадкова сила музики.

«Безмежна прірва відчаю» (М.Бучко).

Доля талановитої і вразливої жінки.

Краса у музиці і слові.

Енциклопедія жіночої душі.

«Симфонічна проза» О.Кобилянської.

«…душа немов складалася з тонів і була сама олицетворена музика» (О.Кобилянська)

  1. Дослідити питання про вплив музики на особистість О.Кобилянської, користуючись автобіографічною, епістолярною, мемуарною та творчою спадщиною письменниці.
  2. Прочитати повість В.Врублевської про О.Кобилянську «Емансипантка».
  3. Створити настроєві етюди –«акорди».

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Рада І. Зрозуміти жінку! Питання жіночої емансипації під час вивчення літератури у 10 класі. / Українська мова і література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. - №3, 2008. – С.50.
  2. Хромко Петро. Українська література: Підруч. для 10 кл. середн. шк., ліцеїв, гімназій, коледжів. – 3-тє вид. – К.: Освіта, 1998. – 528 с.
  3. Гаврилюк О. Тема духовного розкріпачення жінки у творчості Ольги Кобилянської. На матеріалі повістей «Людина» і «Царівна». – «Дивослово», №4, 2006. – С.15-18.
  4. Кобилянська О.Ю. Твори: В 2-х т. Т.1. / Упоряд., передм. і приміт. Ф.П.Погребенника. – К.: Дніпро, 1983. 495 с.
  5. Семчук Д.Б. Вивчення творчості О.Кобилянської у школі. – Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 168 с.
  6. http://elibrary.kubg.edu.ua/20991/1/L_Voloshuk_Synopsis.pdf
  7. http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/philology/2006/46-59-4.pdf

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Мартиненко Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Іванько Лариса Миколаївна
    Дуже дякую Вам, пані Олено, за прекрасний конспект!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ковальчук Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Данилів Любов Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Алексійчук Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Закусило Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. чумак олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
30 липня 2019
Переглядів
48837
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку