УКРАЇНСЬКА МОВА
3 КЛАС
Тема: Загальне поняття про частини мови. Зіставлення частин мови за їх значенням, питаннями та роллю в реченні.
Мета: Відновити і закріпити знання учнів про слова – назви предметів, ознак, дій; ознайомити з поняттями « частини мови», « іменник», «прикметник», « дієслово»; формувати вміння розрізняти частини мови, правильно вживати їх у мовленні; розвивати вміння розрізняти частини мови, правильно , вживати їх у мовленні, розвивати вміння аналізувати , систематизувати мовні явища; виховувати любов до рідного слова.
Методи: Проблемно – пошуковий , критичного мислення, словесний, ілюстративний, практичний, метод використання інноваційних технологій.
Тип уроку : Пояснення нового матеріалу.
Обладнання : Телевізор, комп’ютер, картки з завданнями та реченнями.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
( Діти сідають).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Відповідайте так :Що? Ялинка. Предмет.
Що зробила? Настала . Дія.
Яка? Білосніжна. Ознака.
Висновок:
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
1. Вступна бесіда.
Країна ця Морфологія. А називається вона так тому, що там живуть різні частини мови. Поведе нас по цій країні сама королева – МОВА.
- Отже, починаємо нашу подорож.
- Відкриваємо зошити і записуємо число, класна робота.
- Ось і перші завдання від королеви.
2. Каліграфічна хвилинка.
Щезла стежка… Де вона?
Зникла десь і огорожа…
Що за диво? Все навкруг
Вкрив біленький ніжний пух
Дива зовсім тут нема.
То до нас прийшла …(зима).
( малюнок зими)
( написання Зз)
Давайте доберемо до слова « зима» спільнокореневі слова і напишемо їх.
( Зима, зимонька, зимовий, зимка, перезимувати).
Слова зимонька та зимовий розберемо за будовою.
3. Словникова робота.
Ч…решня, д…путат, кил…м, ч…ремха, абр…кос, ап…льсин, пр…зидент, д…ван, д…тина, оч…рет.
З поданих слів випиши ті, в яких пропущена буква « е».
Взаємоперевірка.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Перше завдання зроблене і королева Мова відчиняє нам країну Морфологію.
1. Першими нас зустрічають слова, які дають імена та назви предметам і називаються вони : ( Іменники).
Добери до поданих слів перевірні :
Кн…гарня –
Оз…ро –
К…слиця –
Про…ба –
Кі…ті -
Метелиця – хурделиця
Замела лісок.
Як біла ковдра, стелиться
під соснами сніжок.
Стрибають прудко білочки
По соснах угорі.
Напутрились по гілочках
поважні снігурі.
Зайчата стали білими, -
Ну зовсім наче сніг! –
Щоб в лісі не зуміли ми
Відшукувати їх.
А тепер запишемо їх по пам’яті.
( Метелиця, хурделиця, лісок, ковдра, соснами, сніжок, білочки, гілочки, снігурі, зайчата, сніг, ліс.)
На які запитання вони відповідають ?( Хто? Що?)
Важко нам буде спілкуватися одними іменниками, давайте відвідаємо наступне місто країни Морфології.
2.Загадка від королеви Мови.
Він прикмети називає –
Всі ознаки визначає.
Розуміється на всьому :
На великому й малому,
Який смак в кого буває,
І за кольором впізнає.
Всі ознаки добре знає,
Слово точно добирає –
Їх багато дуже знає.
Та ось налетіла хуртовина і всі прикметники розлетілися.
Треба щось робити. На допомогу Прикметникам прийшли Іменники. Зайчик побіг шукати прикметника Білого, ялинка стала шукати Прикметника Новорічного, мороз прикметника – тріскучого.
Ми також будемо допомагати Іменникам шукати Прикметники, ставлячи запитання в дужках, але спочатку нам треба замінити прикметники так, щоб сумна картина природи стала протилежною.
ТЕКСТ НА МОНІТОРІ.
Пливуть важкі хмари, ніби великі чорні кораблі. Похмурого дня іскряться сумні сніжинки та кружляють у вальсі. Вся земля вкрита крижаною ковдрою.
ПЕРЕРОБЛЕНИЙ ТЕКСТ НА МОНІТОРІ.
Пливуть легкі хмари, ніби маленькі білі кораблі. Ясного дня іскряться веселі сніжинки та кружляють у вальсі. Вся земля вкрита теплою ковдрою.
Робота в зошитах. Шукаємо іменники з відповідними прикметниками.
Хмари( які?) легкі; кораблі( які?) білі ;дня (якого?) ясного; сніжинки( які?)веселі; ковдрою( якою?) теплою.
3. Задоволена королева, що ми допомогли навести лад Прикметникам та Іменникам, тож вирушаємо далі.
Людям всім давно відоме
Дивне слово – діє слово.
Дію виконати може
І в роботі допоможе.
-З якою частиною мови ми зараз зустрінемось?( З дієсловами)
-На які запитання відповідають дієслова?
Діти , синичок, взимку, годують, насінням.
Сніжок , лапатий, засипає, землю.
Калині, ягоди, пломеніють.
4.Служити нам будуть слова з останнього, четвертого міста. І називаються вони службовими словами.
Прислів’я на екрані.
Бджоло мала, а багато працює.
Сказати легко, але зробити важко.
Всі службові слова ділять на дві групи. Гра «Шифрувальник»
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
АБВ |
ГДЕ |
ЄЖЗИ |
ІЇЙ |
КЛМ |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
НОП |
РСТ |
УФХ |
ЦЧШЩ |
ЬЮЯ |
За номером вгадай слово 67345266353.( прийменники)
7665896353. ( сполучники)
-Прийменники вживаються разом з іменниками, а сполучники сполучають між собою слова та речення, наприклад : викотився й зупинився.
V. Узагальнення й систематизація знань.
Перший ряд виписує - іменники, другий - прикметники, третій - дієслова.( Зачитують)
VІ. Підсумок уроку.
Діти , ось і завершилася наша подорож до країни Морфології.
Наша мова – безмежний океан слів: довгих і коротких, добрих і злих, веселих і сумних. Слова – коштовні кольорові камінці. І замало їх просто назбирати в купу. Треба ще вміти викласти візерунки з них. Щоб розібратися в цій незліченній кількості слів, люди вирішили згрупувати їх за певними ознаками. Так і з’явилися іменники, прикметники, дієслова, службові частини мови.
Я навчився…. ( добирати прикметники, ставити запитання)
Я запам’ятав ….(всі частини мови, запитання до них)
СКЛАДАННЯ СЕНКАНУ
1. Тема ( 1 слово)
2. Опис ( 2 слова)
3. Дія ( 3 слова)
4. Ставлення, почуття з приводу обговорюваного.
5. Узагальнення, підсумок. Синоніми до першого ряду.
УРОК
ЦІКАВИЙ, ПІЗНАВАЛЬНИЙ.
НАВЧАЄ, РОЗВИВАЄ, ВИХОВУЄ.
ДОПОМАГАЄ УЧНЯМ БУТИ РОЗУМНИМИ.
ЗНАННЯ.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виписати з підручника «Літературне читання» по 5 слів , які належать до різних частин мови.