Урок "Загальне поняття про частини мови. Зіставлення частин мови за їх значенням, питаннями та роллю в реченні".

Про матеріал
Розробка містить завдання, які допоможуть відновити і закріпити знання учнів про слова – назви предметів, ознак, дій; ознайомити з поняттями « частини мови», « іменник», «прикметник», « дієслово»;
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА МОВА

3 КЛАС

Тема:  Загальне поняття про частини мови. Зіставлення частин мови  за їх значенням, питаннями та роллю в реченні.

Мета: Відновити і закріпити знання учнів про слова – назви предметів, ознак, дій; ознайомити з поняттями « частини мови», « іменник»,  «прикметник», « дієслово»; формувати вміння розрізняти частини мови, правильно вживати їх у мовленні; розвивати вміння розрізняти частини мови, правильно , вживати їх у мовленні, розвивати вміння аналізувати , систематизувати мовні явища; виховувати любов до рідного слова.

Методи: Проблемно – пошуковий , критичного мислення, словесний, ілюстративний, практичний, метод використання інноваційних технологій.

Тип уроку : Пояснення нового матеріалу.

Обладнання : Телевізор, комп’ютер, картки з завданнями та реченнями.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

  • Ось і дзвоник дав сигнал –

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

  • До нас сьогодні прийшли гості, давайте їх привітаємо ( поклон голови).
  • Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

А старанно працювати.

( Діти сідають).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Перед тим , як вивчати новий матеріал, ми повторимо вивчене в 2 класі про частини мови. Оскільки зараз зима, чарівні сніжинки будуть нам допомагати при повторенні.

 

Відповідайте так :Що? Ялинка. Предмет.

Що зробила? Настала . Дія.

Яка? Білосніжна. Ознака.

Висновок:

  •        Що означають слова, які відповідають на запитання Хто? Що?( назви предметів)
  •        Що означають слова, які відповідають на запитання Який?, Яка?, Яке?, Які?( Назви ознак предметів)
  •        Що означають слова, які відповідають на запитання Що робить?, Що буде робити?( назви дій предметів).

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  •        Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, яку назву мають усі ці частини мови. Будете вчитися розрізняти їх і правильно вживати у мовленні. А допоможе нам у цьому подорож у незвичайну країну.

1.  Вступна бесіда.

Країна ця Морфологія. А називається вона так тому, що там живуть різні частини мови. Поведе нас по цій країні сама королева – МОВА.

-  Отже, починаємо нашу подорож.

 - Відкриваємо зошити і записуємо число, класна робота.

 -  Ось і перші завдання від королеви.

2. Каліграфічна хвилинка.

  •  - Дивина!

Щезла стежка… Де вона?

Зникла десь і огорожа…

Що за диво? Все навкруг

Вкрив біленький ніжний пух

Дива зовсім тут нема.

То до нас прийшла …(зима).

 ( малюнок зими)

  • Який перший звук ми чуємо у слові « зима»?
  • Якою буквою позначаємо [З] ?( Буквою « зе « ).

   ( написання Зз)

  • Запишемо на каліграфічну хвилинку велику та маленьку букви Зз.

Давайте доберемо до слова « зима» спільнокореневі слова і напишемо їх.

( Зима, зимонька, зимовий, зимка, перезимувати).

Слова зимонька та зимовий розберемо за будовою.

3. Словникова робота.

Ч…решня, д…путат, кил…м, ч…ремха, абр…кос, ап…льсин, пр…зидент, д…ван, д…тина, оч…рет.

З поданих слів випиши ті, в яких пропущена буква « е».

Взаємоперевірка.

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

Перше завдання зроблене і королева Мова відчиняє нам  країну Морфологію.

1. Першими нас зустрічають слова, які дають імена та назви предметам і називаються вони : ( Іменники).

  •                  Робота самостійна біля дошки (  учень виходить з карткою до дошки)

Добери до поданих слів перевірні :

Кн…гарня –

Оз…ро –

К…слиця –

Про…ба –

Кі…ті -

  • Зараз з вірша ми будемо ловити іменники хлопками.

Метелиця – хурделиця

Замела лісок.

Як біла ковдра, стелиться

під соснами сніжок.

Стрибають прудко білочки

По соснах угорі.

Напутрились по гілочках

поважні снігурі.

Зайчата стали білими, -

Ну зовсім наче сніг! –

Щоб в лісі не зуміли ми

Відшукувати їх.

 

А тепер запишемо їх по пам’яті.

(  Метелиця, хурделиця, лісок, ковдра, соснами, сніжок, білочки, гілочки, снігурі, зайчата, сніг, ліс.)

  •                  Прочитайте слова, які ви виписали.

На які запитання вони відповідають ?( Хто? Що?)

Важко  нам буде спілкуватися   одними іменниками, давайте відвідаємо  наступне місто країни Морфології.

2.Загадка від королеви Мови.

Він прикмети називає –

Всі ознаки визначає.

Розуміється на всьому  :

На великому й малому,

Який смак в кого буває,

І за кольором впізнає.

Всі ознаки добре знає,

Слово точно добирає –

Їх багато дуже знає.

  • Як називається ця частина мови про яку нам загадала королева? ( Прикметники) На які запитання відповідають прикметники?

Та ось налетіла хуртовина і всі прикметники розлетілися.

Треба  щось робити. На допомогу Прикметникам прийшли Іменники. Зайчик побіг шукати прикметника Білого, ялинка стала шукати Прикметника Новорічного, мороз прикметника – тріскучого.

Ми також будемо допомагати Іменникам шукати Прикметники, ставлячи запитання в дужках, але спочатку нам треба замінити прикметники так, щоб сумна картина природи стала протилежною.

      ТЕКСТ НА МОНІТОРІ.

Пливуть важкі хмари, ніби великі чорні кораблі. Похмурого дня іскряться сумні сніжинки та  кружляють у вальсі. Вся земля вкрита крижаною ковдрою.

ПЕРЕРОБЛЕНИЙ ТЕКСТ НА МОНІТОРІ.

Пливуть легкі хмари, ніби маленькі білі кораблі. Ясного дня іскряться веселі сніжинки та  кружляють у вальсі. Вся земля вкрита теплою ковдрою.

Робота в зошитах. Шукаємо іменники з відповідними прикметниками.

Хмари( які?) легкі; кораблі( які?) білі ;дня (якого?) ясного; сніжинки( які?)веселі; ковдрою( якою?) теплою.

  • На які ж запитання відповідають прикметники? ( які?, яка?, яке?, який?).
  •   Отже, коли маєш вірних друзів ніяка біда не страшна.

3. Задоволена королева, що ми допомогли навести лад Прикметникам та Іменникам, тож вирушаємо далі.

 Людям всім давно відоме

Дивне слово – діє слово.

Дію виконати може

І в роботі допоможе.

 -З якою частиною мови ми зараз зустрінемось?( З дієсловами)

 -На які запитання відповідають дієслова?

  • На дошці розсипані речення. (Слова записані на листках з магнітами).Учень під кожним реченням записує правильне та підкреслює підмет та присудок вгорі записує якою частиною мови виступає.( 2 учні виходять до дошки)

Діти , синичок, взимку, годують, насінням.

Сніжок , лапатий, засипає, землю.

Калині, ягоди, пломеніють.

  •                  А чи змогли ми скласти останнє речення?

4.Служити нам будуть слова з останнього, четвертого міста. І називаються вони службовими словами.

Прислів’я на екрані.

Бджоло мала, а багато працює.

Сказати легко, але зробити важко.

  •                  Поясніть прислів’я , до яких слів ми не можемо поставити запитання?( А, але)

Всі службові слова ділять на дві групи. Гра «Шифрувальник»

 

1

2

3

4

5

АБВ

ГДЕ

ЄЖЗИ

ІЇЙ

КЛМ

6

7

8

9

10

НОП

РСТ

УФХ

ЦЧШЩ

ЬЮЯ

 

За номером вгадай слово 67345266353.( прийменники)

7665896353. ( сполучники)

 

 -Прийменники вживаються разом з іменниками, а сполучники сполучають між собою слова та речення, наприклад : викотився й зупинився.

V. Узагальнення й систематизація знань.

 

  • Робота з підручником.

 

Перший ряд виписує -  іменники, другий -  прикметники, третій  - дієслова.( Зачитують)

 

VІ. Підсумок уроку.

Діти , ось і завершилася наша подорож  до країни Морфології.

Наша мова – безмежний океан слів: довгих і коротких, добрих і злих, веселих і сумних.  Слова – коштовні кольорові камінці. І  замало їх просто назбирати в купу. Треба ще вміти викласти візерунки з них. Щоб розібратися в цій незліченній кількості слів, люди вирішили згрупувати їх за певними ознаками. Так і з’явилися іменники, прикметники, дієслова, службові частини мови.

  • Чи справдилися ваші очікування від уроку ?
  •  Мої очікування справдилися : ви працювали дружно , впевнено відповідали на мої запитання.

 

  • « Незакінчене речення»

Я навчився…. ( добирати прикметники, ставити запитання)

Я запам’ятав ….(всі частини мови, запитання до них)

 

 

СКЛАДАННЯ СЕНКАНУ

1. Тема ( 1 слово)

2. Опис ( 2 слова)

3. Дія ( 3 слова)

4. Ставлення, почуття з приводу обговорюваного.

5. Узагальнення, підсумок. Синоніми до першого ряду.

 

УРОК

ЦІКАВИЙ, ПІЗНАВАЛЬНИЙ.

НАВЧАЄ, РОЗВИВАЄ, ВИХОВУЄ.

ДОПОМАГАЄ УЧНЯМ БУТИ РОЗУМНИМИ.

ЗНАННЯ.

 

VІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виписати з підручника «Літературне читання» по 5 слів , які належать до різних частин мови.

 

 

 

docx
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
1209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку