Урок української мови у 3 класі
Тема. Загальне поняття про прикметник, його роль у мовленні.
Мета. Поглибити знання учнів про прикметник, його значення у мовленні, вчити розпізнавати дану частину мови, розвивати спостережливість, зв'язне мовлення, пам'ять, пізнавальний інтерес, увагу до слова; виховувати почуття любові до рідного краю, української мови.
Науково-методичне забезпечення: ілюстрації осіннього та весняного пейзажу, таблиця-опора, слова на картках.
Хід уроку
І Організація класу.
Учитель.
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Учні.
Мову рідну я вивчаю,
Її люблю, не забуваю.
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
ІІ Оголошення теми і мети уроку.
Розповідь учителя.
-
Діти, нещодавно до нашої школи надійшов лист від школярів із Канади. Я хочу зачитати вам його: "Шановні українці! До вас звертаються школярі однієї зі шкіл Канади, де навчається чимало хлопців та дівчат із родин, що свого часу приїхали сюди з України. Ми дуже заздримо вам, бо ви народилися і живете на правічній землі нашої неньки- України. Ми звертаємося до вас із проханням розповісти нам про нашу Батьківщину”.
-
Діти, а що для вас є Україна? ("Мікрофон").
-
Передати красу, велич нашої Батьківщини, наше ставлення до неї ми не зможемо без частини мови ... А ось якої, ви скажете, послухавши уважно вірш Л.Лужецької.
... Це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, рідна,
А сонце — щире, золоте,
А небо — лагідне, погідне,
Життя — прекрасне, золоте.
Усі ознаки називає ...
як частина мови,
І жодної не обминають
Слова ці, справді пречудові.
-
Отож„яку частину мови ми вивчатимемо?
-
Що ви знаєте про цю частину мови?
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
-
А зараз послухайте повідомлення "Довідкового бюро".
-
учень. Кажуть, що кожен предмет має багато ознак чи прикмет. А що таке "ознака", "прикмета"? У тлумачному словнику пояснюється так: "Прикмета — характерна риса, яка відрізняє один предмет від іншого, розповідає про когось або щось більш детально".
-
у ч е н ь. За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник посідає четверте місце (після іменника, дієслова, займенника). Прикметники характеризують предмет, не називаючи його. Цю властивість прикметника здавна помітив український народ і використовував у загадках. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним.
-
Діти, на шо ж вказує прикметник?
-
З якою метою ми використовуємо цю частину мови?
Каліграфічна хвилинка.
-
Діти, з якого звука розпочинається слово ознака?
-
Який це звук?
-
Якою буквою позначається?
-
Прописуємо букву о, що складається з овалу, з'єднального елементом вгорі і внизу.
-
о о о о око оз ос ол ом ро до шо
Ознака, ознака, ознака
-
Скільки складів у слові ознака?
-
Який склад наголошений?
-
Запам'ятайте правопис та вимову цього слова.
Виконання вправи 82 (с. 37).
-
Мовчки прочитайте текст Бориса Чалого і дізнайтеся, між ким іде розмова.
-
Прочитайте вірш в особах.
Перевірка розуміння змісту вірша.
-
Яку частину мови допоміг зрозуміти перехожий Ніні?
-
Що ці слова означають?
Завдання. Виписати іменники разом з прикметниками:
-
група: море (яке?)...,...,
-
Які моря розкинулись на території України? (Чорне, Азовське).
-
група: народ (який?)..., ...,...
-
група: руки (які?)...,...
серце (яке?)....
Висновок. На яке питання відповідають прикметники? На що вони вказують?
Робота над реченнями.
-
Діти, як називається наша держава?
-
Яка наша держава?
(На дошці з'являються слова, записані на картках: незалежна, демократична, правова).
-
До якої частини мови належать ці слова?
Завдання. Скласти речення з цими словами, визначити члени речення.
На дошці записується речення: Ми живемо в незалежній, демократичній, правовій державі.
(Учень коментує речення, пояснюючи орфограми).
Висновок. У реченні прикметники виступають другорядними членами.
І V Осмислення і закріплення знань, умінь та навичок.
Виконання вправи 83 (с. 38).
-
Прочитайте текст і дізнайтеся, про кого в ньому розповідається.
-
Чи зрозуміло з тексту, коли відбувається подія?
-
За допомогою якої частини мови ми можемо передати красу одного з куточків нашого краю?
Завдання.
1 група: У кожному реченні на місці крапок вставити такі прикметники, які б допомогли уявити красу краю восени.
-
група:…. ….._красу краю весною.
-
група: Списати з дошки вірш, вставляючи з довідки пропущені прикметники.
Біжить стежина ...
У світ від ... порога,
Біжить до ... криниці,
У ній купаються зірниці,
І загляда на ... вроду
Калина у... воду.
Слова для довідки: рушникова, рідного, чистої, пишну, прозору.
Висновок. За допомогою якої частини мови вам вдалося передати красу, чарівність природи рідного краю? Яким стало наше мовлення завдяки прикметникам? (Образним, емоційним).
Розвиток зв'язного мовлення. Робота над діалогом.
-
Діти, до нашого класу завітав працівник журналу "Соняшник".
Він хоче зібрати матеріал для своєї статті про наш край. У своїх репліках-відповідях використовуйте прикметники.
Журналіст. Доброго дня. Я хочу написати статтю до журналу "Соняшник" про ваш край. Цей журнал читають не тільки діти України, а й інших країн світу. Мене цікавить:
-
Як називається ваш край? (Відповіді учнів).
-
Чому він має таку назву?
-
Чим славиться ваш край? Чим пишаєтеся?
-
Що б ви показали мандрівникам, які завітали до вашого села?
V Підсумок уроку.
-
Ось і добіг наш урок кінця. Про що ви дізналися?
-
Чи можемо ми обійтися без прикметників?
Прикметник - ознаку предмета називає,
На запитання який? яка? яке? які?
Залюбки відповідає,
З іменником він дружбу має.
VI Домашнє завдання: правило на с. 3.
-
група: написати листа-відповідь, в якому за допомогою прикметників змалювати красу, велич нашої Батьківщини.
-
група: вправа 84, дібрати прикметники до виділених іменників.