Урок "Загальне поняття про прикметник, його роль у мовленні"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про прикметник, його значення у мовленні, вчити розпізнавати дану частину мови, розвивати спостережливість, зв'язне мовлення, пам'ять, пізнавальний інтерес, увагу до слова; виховувати почуття любові до рідного краю, української мови.
Перегляд файлу

Урок української мови у 3 класі

Тема. Загальне поняття про прикметник, його роль у мовленні.

Мета. Поглибити знання учнів про прикмет­ник, його значення у мовленні, вчити розпізнавати дану частину мови, розвивати спостережливість, зв'язне мовлення, пам'ять, пізнавальний інтерес, увагу до слова; виховувати почуття любові до рідного краю, української мови.

Науково-методичне забезпечення: ілюстрації осіннього та весняного пейзажу, таблиця-опора, слова на картках.

Хід уроку

І Організація класу.

Учитель.

 Ось дзвінок нам дав сигнал,

       Працювати час настав.

      Тож і ми часу не гаймо,

      Урок мови починаймо.

Учні.

    Мову рідну я вивчаю,

     Її люблю, не забуваю.

     Рідну мову буду знати,

     Берегти і поважати.

ІІ Оголошення теми і мети уроку.

Розповідь учителя.

  • Діти, нещодавно до нашої школи надійшов лист від школярів із Канади. Я хочу зачитати вам його: "Шановні українці! До вас звертаються шко­лярі однієї зі шкіл Канади, де навчається чимало хлопців та дівчат із родин, що свого часу приїхали сюди з України. Ми дуже заздримо вам, бо ви наро­дилися і живете на правічній землі нашої неньки- України. Ми звертаємося до вас із проханням роз­повісти нам про нашу Батьківщину”.
  •     Діти, а що для вас є Україна? ("Мікрофон").
  • Передати красу, велич нашої Батьківщини, наше ставлення до неї ми не зможемо без частини мови ... А ось якої, ви скажете, послухавши уважно вірш Л.Лужецької.

... Це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

             Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля — ласкава, люба, рідна,

А сонце — щире, золоте,

А небо — лагідне, погідне,

Життя — прекрасне, золоте.

Усі ознаки називає ...

 як частина мови,

І жодної не обминають

Слова ці, справді пречудові.

  • Отож„яку частину мови ми вивчатимемо?
  • Що ви знаєте про цю частину мови?

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

  • А зараз послухайте повідомлення "Довідково­го бюро".
  1. учень. Кажуть, що кожен предмет має багато ознак чи прикмет. А що таке "ознака", "прикмета"? У тлумачному словнику пояснюється так: "Прикмета — характерна риса, яка відрізняє один предмет від іншого, розповідає про когось або щось більш детально".
  2. у ч е н ь. За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник посідає четверте місце (після іменника, дієслова, займенника). Прикметники характеризують предмет, не називаючи його. Цю властивість прикметника здавна помітив україн­ський народ і використовував у загадках. Викорис­тання прикметників у мовленні робить його образ­ним, емоційним.
  •     Діти, на шо ж вказує прикметник?
  • З якою метою ми використовуємо цю частину мови?

Каліграфічна хвилинка.

  •     Діти, з якого звука розпочинається слово ознака?
  • Який це звук?
  • Якою буквою позначається?
  • Прописуємо букву о, що складається з овалу, з'єднального елементом вгорі і внизу.
  1. о о о о око оз ос ол ом ро до шо

Ознака, ознака, ознака

  • Скільки складів у слові ознака?
  •     Який склад наголошений?
  • Запам'ятайте правопис та вимову цього слова.

Виконання вправи 82 (с. 37).

  • Мовчки прочитайте текст Бориса Чалого і діз­найтеся, між ким іде розмова.
  • Прочитайте вірш в особах.

Перевірка розуміння змісту вірша.

  • Яку частину мови допоміг зрозуміти перехо­жий Ніні?
  • Що ці слова означають?

Завдання. Виписати іменники разом з при­кметниками:

  1. група: море (яке?)...,...,
  • Які моря розкинулись на території України? (Чорне, Азовське).
  1. група: народ (який?)..., ...,...
  2. група: руки (які?)...,...

серце (яке?)....

Висновок. На яке питання відповідають прикметники? На що вони вказують?

Робота над реченнями.

  •     Діти, як називається наша держава?
  •     Яка наша держава?

(На дошці з'являються слова, записані на кар­тках: незалежна, демократична, правова).

  •     До якої частини мови належать ці слова?

Завдання. Скласти речення з цими словами, визначити члени речення.

На дошці записується речення: Ми живемо в незалежній, демократичній, правовій державі.

(Учень коментує речення, пояснюючи орфограми).

Висновок. У реченні прикметники висту­пають другорядними членами.

І V Осмислення і закріплення знань, умінь та навичок.

Виконання вправи 83 (с. 38).

  • Прочитайте текст і дізнайтеся, про кого в ньому розповідається.
  •     Чи зрозуміло з тексту, коли відбувається подія?
  • За допомогою якої частини мови ми можемо передати красу одного з куточків нашого краю?

Завдання.

1 група: У кожному реченні на місці крапок вста­вити такі прикметники, які б допомогли уявити красу краю восени.

  1. група:….  ….._красу краю весною.
  2. група: Списати з дошки вірш, вставляючи з до­відки пропущені прикметники.

Біжить стежина ...

У світ від ... порога,

Біжить до ... криниці,

У ній купаються зірниці,

І загляда на ... вроду

Калина у... воду.

Слова для довідки: рушникова, рідного, чистої, пишну, прозору.

Висновок. За допомогою якої частини мови вам вдалося передати красу, чарівність природи рідного краю? Яким стало наше мовлення завдяки прикметникам? (Образним, емоційним).

Розвиток зв'язного мовлення. Робота над діалогом.

  • Діти, до нашого класу завітав працівник жур­налу "Соняшник".

Він хоче зібрати матеріал для своєї статті про наш край. У своїх репліках-відповідях використо­вуйте прикметники.

Журналіст. Доброго дня. Я хочу написати статтю до журналу "Соняшник" про ваш край. Цей журнал читають не тільки діти України, а й інших країн світу. Мене цікавить:

  • Як називається ваш край? (Відповіді учнів).
  • Чому він має таку назву?
  • Чим славиться ваш край? Чим пишаєтеся?
  •   Що б ви показали мандрівникам, які завітали до вашого села?

V Підсумок уроку.

  • Ось і добіг наш урок кінця. Про що ви дізналися?
  • Чи можемо ми обійтися без прикметників?

Прикметник - ознаку предмета називає,

На запитання який? яка? яке? які?

 Залюбки відповідає,

З іменником він дружбу має.

VI Домашнє завдання: правило на с. 3.

  1. група: написати листа-відповідь, в якому за допомогою прикметників змалювати красу, велич нашої Батьківщини.
  2. група: вправа 84, дібрати прикметники до виділених іменників.

 


 

 

doc
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку