Урок "західноукраїнські землі у складі імперії Гасбургів"

Про матеріал

Західноукраїнські землі у складі імперії Гасбургів.

Мета: характеризувати адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель наприкінці XVIII — у першій половині XIX століття, показати соціальний та національний склад населення західноукраїнських земель; розкрити суть політики Австрійської монархії щодо українців; показати значення реформ Марії-Терезії та Йосифа II у розвитку економічного та суспільного життя Східної Галичини і Північної Буковини; розвивати навички самостійного історичного аналізу в процесі роботи з історичним джерелом, вміння складати на основі матеріалів схеми, вміти виділяти основне й другорядне, давати порівняльну характеристику певним історичним процесам, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів інтерес до історичної долі українських земель, патріотичні почуття.

Перегляд файлу

9кл. Всесвітня історія                                                              дата ________________

Тема :  Західноукраїнські землі у складі імперії  Гасбургів.

Мета: характеризувати адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель наприкінці XVIII — у першій половині XIX століття, показати соціальний та національний склад населення західноукраїнських земель; розкрити суть політики Австрійської монархії щодо українців; показати значення реформ Марії-Терезії та Йосифа II у розвитку економічного та суспільного життя Східної Галичини і Північної Буковини; розвивати навички самостійного історичного аналізу в процесі роботи з історичним джерелом, вміння складати на основі матеріалів схеми, вміти виділяти основне й другорядне, давати порівняльну характеристику певним історичним процесам, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів інтерес до історичної долі українських земель, патріотичні почуття.

Основні поняття і терміни: адміністративно-територіальний устрій, регіональний поділ, Королівство Галичини і Лодомерії, дистрикт, жупи, «освічений абсолютизм».

Обладнання: Гісем О.В.Мартинюк О.О.(підручн. для 9 класу);

                           роздавальний матеріал,робочі зошити

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Історичний диктант

  1. поділ території розсе­лення українського етносу на певні частини  з метою організації централізованого управління на місцях.___________
  2. адміністративно-територіальна й політична одиниця в Російській імперії. Складалося з однієї або кількох губерній, що перебували під управлінням генерал-губернатора.___________________
  3. вища адміністративно-територіальна одиниця Російської імперії. Уперше запроваджена в 1708 р.________________
  4. адміністративно-територіальна одиниця, що існувала на ук­раїнських, а також польських, литовських і білоруських землях від другої половини

XIV ст.________________

  1. адміністративно-поліцейська одиниця в повітах Російської ім­перії та України в XIX ст. Запроваджена 1837 р. у зв'язку з посиленням селянського руху.____________

фронтальне  опитування

1.Яким було соціальне становище українського народу?

заповнити пропуски у схемі ( додаток№1)

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Бесіда
  1. Пригадайте, до складу яких держав увійшли українські землі наприкінці XVIII ст.
  2. Дайте характеристику адміністративно-територіального поділу українських земель у складі Російської імперії.
  3.  Коли і як потрапили західноукраїнські землі до складу Австрійської імперії? (слайд2)

(З кінця XVIII ст. Галичина, Північна Буковина й Закарпаття, на території яких проживало понад 2 млн українців (із загальної кількості населення 2, 5 млн чоловік), потрапили до складу Австрійської імперії. 
Три поділи Польщі, здійснені в 70—90-х роках XVIII ст. трьома монархіями — російською, австрійською і прусською, внесли суттєві зміни в життя населення не тільки Правобережної України, а й Східної Галичини, Північної Буковини і Закарпаття. Ці землі площею понад 70 тис. кв. км з населенням понад 3,5 млн. осіб, 2,4 млн. яких становили українці, увійшли до складу Австро-Угорської імперії.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( слайд 3)

Австрія являла собою не країну, а імперське утворення. У XIX ст. вона складалася із суміші 11 великих народів і ряду менших етнічних груп, що населяли більшу частину Східної Єв- ропи й 1800 р. становили близько однієї сьомої населення всього континенту. ( показую територію Австрійської імперії , прапорцями різного кольору позначає території інших держав, які входили до її складу, в тому числі й західноукраїнські землі. Це допоможе учням краще зрозуміти термін «клаптикова імперія».) Поширюючи свій суверенітет на приєднані землі, династія Габс- бургів, як правило, не змінювала, традиційних форм влади в тих королівствах, герцогствах, провінціях і містах, які вона захоплювала.

ІV. Вивчення нового  матеріалу(слайд4)

Переважна більшість українців в Австрійській імперії проживала в Галичині— південно-східній частині колишньої Речі Посполитої, захопленої Габсбургами після першого поділу Польщі 1772 р. Двома роками пізніше до Галичини була приєднана Буковина — невеликий український край, що його відібрала Австрія в ослабленої Османської імперії. Нарешті, у 1795 р., після третього й останнього поділу Польщі, до імперії були також включені землі, заселені поляками (включаючи Краків). Якщо Східну Галичину заселяли переважно українці, то Західна Галичина здебільшого була населена поляками. Поєднання в одній адміністративній провінції цих двох народів стане в майбутньому причиною напружених відносин між ними.

Під посереднім контролем Габсбургів перебував ще один заселений українцями регіон. Розташоване на західних схилах Карпатських гір Закарпаття з часів середньовіччя входило до складу Угорського королівства.

Робота в групах

(Клас ділиться на 4 групи, які працюють над питаннями і виконують завдання до них.)

 

1-а  група. Опрацювати  за  допомогою  підручника С.37-38 питання  «Адміністративно-територіальний та регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії» й виконати завдання.(слайд5)

http://notatka.at.ua/_pu/6/s31545841.jpg

Завдання

1. Проаналізуйте  дану  схему  та  охарактеризуйте  адміністративно-територіальний  і  регіональний  поділ  українських  земель у складі Австрійської імперії.

2.  Знайдіть і покажіть ці території на карті.

3. Порівняйте,  використовуючи  карту,  адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель у складі Австрії з адміністративно-територіальним устроєм українських земель у складі Росії.

2-а група. За допомогою таблиці опрацювати питання «Чисельність населення та його етнічний склад» і виконати завдання. (слайд6)

Східна Галичина

Буковина

Закарпаття

65 % населення -Українці (селяни,  духовенство, інтеліґенція).

20 % — поляки (шляхта).

10 % — євреї (купці,

ремісники, лихварі).

5 % — інші національності

• Більшість населення складали українці, переважно селяни.

• Панівне становище займають румуни (бояри)

• Більшість населення

також складали українці

(селяни).

• Панівне становище займають угорці (поміщики, ремісники).

• Також проживали румуни, поляки (купці, ремісники, службовці), німці (чиновники, службовці)

Всього в Західній Україні проживало 3,5 млн чоловік, з них українців - 2 млн чоловік

 

Завдання

1.  Проаналізуйте дані таблиці та охарактеризуйте чисельність та етнічний склад населення на українських землях у складі Австрійської імперії.

2.  До якого стану входила переважна більшість українців? Чому?

3-я група. Використовуючи текст підручника С.41-42 опрацювати питання «Становище українського населення». (слайд7)

Становище українського населення

• На території українських земель діяли австрійські закони, державна мова — німецька.

• Губернаторів (очолювали провінції) і урядників (очолювали округи)призначав австрійський імператор.

• Українські землі були найвідсталішими австрійськими провінціями (відсутність промисловості і торгівлі, великих міст, шляхів сполучення, закріпаченість, бідність і неосвіченість українського населення).

• Українці потерпали від національного і соціального гніту (великі податки, панщина, повне безправ’я кріпаків, національна дискримінація)

Завдання

1.  Як ви думаєте, яку політику проводив австрійський уряд щодо українських земель? Чому?

2.  Що було спільного в політиці Російської та Австрійської імперій щодо українців?

4-а група. Прочитавши текст підручника С.38-41 «Реформи  Марії-Терезії  та  Йосифа  ІІ»,  виконати завдання. (слайд10-11)

Реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ»

Реформа

Марія-Терезія

Йосип ІІ

 

Адміністративна

 

Створено орган влади, підпорядкований  імператору — Державну Раду;

• на території Австрії діяли австрійські закони, використовувалася німецька мова;

• створено постійну армію;

• здійснення політики протекціонізму (підтримки торгівлі і промисловості);

• прийнято новий кримінальний кодекс (обмежено застосування тілесних покарань)

• Запроваджено централізовану систему управління;

• продовжено політику

протекціонізму, яка

сприяла розвиткові капіталістичних відносин

 

 

 

Аграрна 

 

 

• Здійснено перепис приєднаних земель, визначено повинності селян;

• заборонено панщину в неділю і свята;

• заборонені примусові роботи без згоди селян

 

• Селяни звільнялися від особистої залежності,їм надавалися деякі

громадянські права(одружуватися без згоди поміщика, посилати дітей на навчання, звертатися зі скаргами на поміщика, поміщики

позбавлялися права суду над селянами);

• чітко визначено розміри панщини — не більше3 днів на тиждень

 

Релігійна 

 

• Визнано рівні права католицької та уніатської церков;

• 1774 року у Відні відкрито греко-католицьку семінарію

 

• 1781року всі християнські церкви одержали рівні права;

• церква підпорядковувалася державі;

• відкрито уніатські семінарії у Львові та Ужгороді

 

освіти

 

• 1777 року введено навчання

в початкових класах рідною

мовою

• Запровадив світську освіту;

• 1784 р. Заснував Львівський університет

 

Завдання

1.  Як ви вважає те, яку роль відіграли реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ для розвитку економічного, суспільного, релігійного і культурного життя Галичини та Буковини?

2.  Чи змінилося становище українського населення після проведення реформ? Як саме?

V.  ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

1. Охарактеризуйте адміністративно-територіальний поділ українських земель у складі Австрійської імперії.

2. Охарактеризуйте чисельний та етнічний склад населення українських земель у складі Австрійської імперії.

3. Яку політику здійснював австрійський уряд на українських землях?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

ВИСНОВОК: Західноукраїнські землі наприкінці XVIII — у першій третині XIX ст. перебували у складі Австрії. Переважна кількість населення була зайнята в сільському господарстві. Українці посідали найнижчі сходинки суспільної піраміди. Українцями управляли іноземці: у Галичині — поляки, на Закарпатті — угорські пани, у Буковині — румуни.

Значний вплив на становище українців в Австрійській імперії мали реформи Марії-Терезії та Йосифа II. Українські землі поступово залучалися в модернізаційні процеси.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

1. Опрацювати § 4 підручника.

2. Підготувати повідомлення про останнього кошового отамана Задунайської Січі Йосипа Гладкого.

 

 

додаток №1

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №2

1-а  група. Опрацювати  за  допомогою  підручника С.37-38 питання  «Адміністративно-територіальний та регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії» й виконати завдання.

http://notatka.at.ua/_pu/6/s31545841.jpg

Завдання

1. Проаналізуйте  дану  схему  та  охарактеризуйте  адміністративно-територіальний  і  регіональний  поділ  українських  земель у складі Австрійської імперії.

2.  Знайдіть і покажіть ці території на карті.

3. Порівняйте,  використовуючи  карту,  адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель у складі Австрії з адміністративно-територіальним устроєм українських земель у складі Росії.

 

2-а група. За допомогою таблиці опрацювати питання «Чисельність населення та його етнічний склад» і виконати завдання.

Східна Галичина

Буковина

Закарпаття

65 % населення -Українці  (селяни,  духовенство,інтеліґенція).

20 % — поляки (шляхта).

10 % — євреї (купці,

ремісники, лихварі).

5 % — інші національності

• Більшість населення складали українці, переважно селяни.

• Панівне становище займають румуни (бояри)

• Більшість населення

також складали українці

(селяни).

• Панівне становище займають угорці (поміщики, ремісники).

• Також проживали румуни, поляки (купці, ремісники, службовці), німці (чиновники, службовці)

Всього в Західній Україні проживало 3,5 млн чоловік, з них українців - 2 млн чоловік

Завдання

1.  Проаналізуйте дані таблиці та охарактеризуйте чисельність та етнічний склад населення на українських землях у складі Австрійської імперії.

2.  До якого стану входила переважна більшість українців? Чому?

 

 

 

 

 

3-я група. Використовуючи текст підручника С.41-42 опрацювати питання «Становище українського населення».

Становище українського населення

• На території українських земель діяли австрійські закони, державна мова — німецька.

• Губернаторів (очолювали провінції) і урядників (очолювали округи)призначав австрійський імператор.

• Українські землі були найвідсталішими австрійськими провінціями (відсутність промисловості і торгівлі, великих міст, шляхів сполучення, закріпаченість, бідність і неосвіченість українського населення).

• Українці потерпали від національного і соціального гніту (великі податки, панщина, повне безправ’я кріпаків, національна дискримінація)

Завдання

1.  Як ви думаєте, яку політику проводив австрійський уряд щодо українських земель? Чому?

2.  Що було спільного в політиці Російської та Австрійської імперій щодо українців?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-а група. Прочитавши текст підручника С.38-41 «Реформи  Марії-Терезії  та  Йосифа  ІІ»,  виконати завдання.

Реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ»

Реформа

Марія-Терезія

Йосип ІІ

 

Адміністративна

 

• Створено орган влади, підпорядкований  імператору — Державну Раду;

• на території Австрії діяли австрійські закони, використовувалася німецька мова;

• створено постійну армію;

• здійснення політики протекціонізму (підтримки торгівлі і промисловості);

• прийнято новий кримінальний кодекс (обмежено застосування тілесних покарань)

• Запроваджено централізовану систему управління;

• продовжено політику

протекціонізму, яка

сприяла розвиткові капіталістичних відносин

 

 

 

Аграрна 

 

 

• Здійснено перепис приєднаних земель, визначено повинності селян;

• заборонено панщину в неділю і свята;

• заборонені примусові роботи без згоди селян

 

• Селяни звільнялися від особистої залежності,їм надавалися деякі

громадянські права(одружуватися без згоди поміщика, посилати         дітей на навчання, звертатися зі скаргами на поміщика, поміщики

позбавлялися права суду над селянами);

• чітко визначено розміри панщини — не більше3 днів на тиждень

 

Релігійна 

 

• Визнано рівні права католицької та уніатської церков;

• 1774 року у Відні відкрито греко-католицьку семінарію

 

• 1781року всі християнські церкви одержали рівні права;

• церква підпорядковувалася державі;

• відкрито уніатські семінарії у Львові та Ужгороді

 

освіти

 

• 1777 року введено навчання

в початкових класах рідною

мовою

• Запровадив світську освіту;

• 1784 р. Заснував Львівський університет

 

Завдання

1.  Як ви вважає те, яку роль відіграли реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ для розвитку економічного, суспільного, релігійного і культурного життя Галичини та Буковини?

2.  Чи змінилося становище українського населення після проведення реформ? Як саме?

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тушина Світлана Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
6 липня 2018
Переглядів
6132
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку