Західноукраїнські землі у складі імперії Гасбургів.
Мета: характеризувати адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель наприкінці XVIII — у першій половині XIX століття, показати соціальний та національний склад населення західноукраїнських земель; розкрити суть політики Австрійської монархії щодо українців; показати значення реформ Марії-Терезії та Йосифа II у розвитку економічного та суспільного життя Східної Галичини і Північної Буковини; розвивати навички самостійного історичного аналізу в процесі роботи з історичним джерелом, вміння складати на основі матеріалів схеми, вміти виділяти основне й другорядне, давати порівняльну характеристику певним історичним процесам, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів інтерес до історичної долі українських земель, патріотичні почуття.
9кл. Всесвітня історія дата ________________
Тема : Західноукраїнські землі у складі імперії Гасбургів.
Мета: характеризувати адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель наприкінці XVIII — у першій половині XIX століття, показати соціальний та національний склад населення західноукраїнських земель; розкрити суть політики Австрійської монархії щодо українців; показати значення реформ Марії-Терезії та Йосифа II у розвитку економічного та суспільного життя Східної Галичини і Північної Буковини; розвивати навички самостійного історичного аналізу в процесі роботи з історичним джерелом, вміння складати на основі матеріалів схеми, вміти виділяти основне й другорядне, давати порівняльну характеристику певним історичним процесам, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів інтерес до історичної долі українських земель, патріотичні почуття.
Основні поняття і терміни: адміністративно-територіальний устрій, регіональний поділ, Королівство Галичини і Лодомерії, дистрикт, жупи, «освічений абсолютизм».
Обладнання: Гісем О.В.Мартинюк О.О.(підручн. для 9 класу);
роздавальний матеріал,робочі зошити
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Історичний диктант
XIV ст.________________
фронтальне опитування
1.Яким було соціальне становище українського народу?
заповнити пропуски у схемі ( додаток№1)
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
(З кінця XVIII ст. Галичина, Північна Буковина й Закарпаття, на території яких проживало понад 2 млн українців (із загальної кількості населення 2, 5 млн чоловік), потрапили до складу Австрійської імперії.
Три поділи Польщі, здійснені в 70—90-х роках XVIII ст. трьома монархіями — російською, австрійською і прусською, внесли суттєві зміни в життя населення не тільки Правобережної України, а й Східної Галичини, Північної Буковини і Закарпаття. Ці землі площею понад 70 тис. кв. км з населенням понад 3,5 млн. осіб, 2,4 млн. яких становили українці, увійшли до складу Австро-Угорської імперії.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( слайд 3)
Австрія являла собою не країну, а імперське утворення. У XIX ст. вона складалася із суміші 11 великих народів і ряду менших етнічних груп, що населяли більшу частину Східної Єв- ропи й 1800 р. становили близько однієї сьомої населення всього континенту. ( показую територію Австрійської імперії , прапорцями різного кольору позначає території інших держав, які входили до її складу, в тому числі й західноукраїнські землі. Це допоможе учням краще зрозуміти термін «клаптикова імперія».) Поширюючи свій суверенітет на приєднані землі, династія Габс- бургів, як правило, не змінювала, традиційних форм влади в тих королівствах, герцогствах, провінціях і містах, які вона захоплювала.
ІV. Вивчення нового матеріалу(слайд4)
Переважна більшість українців в Австрійській імперії проживала в Галичині— південно-східній частині колишньої Речі Посполитої, захопленої Габсбургами після першого поділу Польщі 1772 р. Двома роками пізніше до Галичини була приєднана Буковина — невеликий український край, що його відібрала Австрія в ослабленої Османської імперії. Нарешті, у 1795 р., після третього й останнього поділу Польщі, до імперії були також включені землі, заселені поляками (включаючи Краків). Якщо Східну Галичину заселяли переважно українці, то Західна Галичина здебільшого була населена поляками. Поєднання в одній адміністративній провінції цих двох народів стане в майбутньому причиною напружених відносин між ними.
Під посереднім контролем Габсбургів перебував ще один заселений українцями регіон. Розташоване на західних схилах Карпатських гір Закарпаття з часів середньовіччя входило до складу Угорського королівства.
Робота в групах
(Клас ділиться на 4 групи, які працюють над питаннями і виконують завдання до них.)
1-а група. Опрацювати за допомогою підручника С.37-38 питання «Адміністративно-територіальний та регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії» й виконати завдання.(слайд5)
Завдання
1. Проаналізуйте дану схему та охарактеризуйте адміністративно-територіальний і регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії.
2. Знайдіть і покажіть ці території на карті.
3. Порівняйте, використовуючи карту, адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель у складі Австрії з адміністративно-територіальним устроєм українських земель у складі Росії.
2-а група. За допомогою таблиці опрацювати питання «Чисельність населення та його етнічний склад» і виконати завдання. (слайд6)
Східна Галичина |
Буковина |
Закарпаття |
65 % населення -Українці (селяни, духовенство, інтеліґенція). 20 % — поляки (шляхта). 10 % — євреї (купці, ремісники, лихварі). 5 % — інші національності |
• Більшість населення складали українці, переважно селяни. • Панівне становище займають румуни (бояри) |
• Більшість населення також складали українці (селяни). • Панівне становище займають угорці (поміщики, ремісники). • Також проживали румуни, поляки (купці, ремісники, службовці), німці (чиновники, службовці) |
Всього в Західній Україні проживало 3,5 млн чоловік, з них українців - 2 млн чоловік |
Завдання
1. Проаналізуйте дані таблиці та охарактеризуйте чисельність та етнічний склад населення на українських землях у складі Австрійської імперії.
2. До якого стану входила переважна більшість українців? Чому?
3-я група. Використовуючи текст підручника С.41-42 опрацювати питання «Становище українського населення». (слайд7)
Становище українського населення |
• На території українських земель діяли австрійські закони, державна мова — німецька. • Губернаторів (очолювали провінції) і урядників (очолювали округи)призначав австрійський імператор. • Українські землі були найвідсталішими австрійськими провінціями (відсутність промисловості і торгівлі, великих міст, шляхів сполучення, закріпаченість, бідність і неосвіченість українського населення). • Українці потерпали від національного і соціального гніту (великі податки, панщина, повне безправ’я кріпаків, національна дискримінація) |
Завдання
1. Як ви думаєте, яку політику проводив австрійський уряд щодо українських земель? Чому?
2. Що було спільного в політиці Російської та Австрійської імперій щодо українців?
4-а група. Прочитавши текст підручника С.38-41 «Реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ», виконати завдання. (слайд10-11)
Реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ»
Реформа |
Марія-Терезія |
Йосип ІІ |
Адміністративна
|
• Створено орган влади, підпорядкований імператору — Державну Раду; • на території Австрії діяли австрійські закони, використовувалася німецька мова; • створено постійну армію; • здійснення політики протекціонізму (підтримки торгівлі і промисловості); • прийнято новий кримінальний кодекс (обмежено застосування тілесних покарань) |
• Запроваджено централізовану систему управління; • продовжено політику протекціонізму, яка сприяла розвиткові капіталістичних відносин
|
Аграрна
|
• Здійснено перепис приєднаних земель, визначено повинності селян; • заборонено панщину в неділю і свята; • заборонені примусові роботи без згоди селян
|
• Селяни звільнялися від особистої залежності,їм надавалися деякі громадянські права(одружуватися без згоди поміщика, посилати дітей на навчання, звертатися зі скаргами на поміщика, поміщики позбавлялися права суду над селянами); • чітко визначено розміри панщини — не більше3 днів на тиждень |
Релігійна
|
• Визнано рівні права католицької та уніатської церков; • 1774 року у Відні відкрито греко-католицьку семінарію
|
• 1781року всі християнські церкви одержали рівні права; • церква підпорядковувалася державі; • відкрито уніатські семінарії у Львові та Ужгороді |
освіти
|
• 1777 року введено навчання в початкових класах рідною мовою |
• Запровадив світську освіту; • 1784 р. Заснував Львівський університет |
Завдання
1. Як ви вважає те, яку роль відіграли реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ для розвитку економічного, суспільного, релігійного і культурного життя Галичини та Буковини?
2. Чи змінилося становище українського населення після проведення реформ? Як саме?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда
1. Охарактеризуйте адміністративно-територіальний поділ українських земель у складі Австрійської імперії.
2. Охарактеризуйте чисельний та етнічний склад населення українських земель у складі Австрійської імперії.
3. Яку політику здійснював австрійський уряд на українських землях?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
ВИСНОВОК: Західноукраїнські землі наприкінці XVIII — у першій третині XIX ст. перебували у складі Австрії. Переважна кількість населення була зайнята в сільському господарстві. Українці посідали найнижчі сходинки суспільної піраміди. Українцями управляли іноземці: у Галичині — поляки, на Закарпатті — угорські пани, у Буковині — румуни.
Значний вплив на становище українців в Австрійській імперії мали реформи Марії-Терезії та Йосифа II. Українські землі поступово залучалися в модернізаційні процеси.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати § 4 підручника.
2. Підготувати повідомлення про останнього кошового отамана Задунайської Січі Йосипа Гладкого.
додаток №1
Додаток №2
1-а група. Опрацювати за допомогою підручника С.37-38 питання «Адміністративно-територіальний та регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії» й виконати завдання.
Завдання
1. Проаналізуйте дану схему та охарактеризуйте адміністративно-територіальний і регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії.
2. Знайдіть і покажіть ці території на карті.
3. Порівняйте, використовуючи карту, адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель у складі Австрії з адміністративно-територіальним устроєм українських земель у складі Росії.
2-а група. За допомогою таблиці опрацювати питання «Чисельність населення та його етнічний склад» і виконати завдання.
Східна Галичина |
Буковина |
Закарпаття |
65 % населення -Українці (селяни, духовенство,інтеліґенція). 20 % — поляки (шляхта). 10 % — євреї (купці, ремісники, лихварі). 5 % — інші національності |
• Більшість населення складали українці, переважно селяни. • Панівне становище займають румуни (бояри) |
• Більшість населення також складали українці (селяни). • Панівне становище займають угорці (поміщики, ремісники). • Також проживали румуни, поляки (купці, ремісники, службовці), німці (чиновники, службовці) |
Всього в Західній Україні проживало 3,5 млн чоловік, з них українців - 2 млн чоловік |
Завдання
1. Проаналізуйте дані таблиці та охарактеризуйте чисельність та етнічний склад населення на українських землях у складі Австрійської імперії.
2. До якого стану входила переважна більшість українців? Чому?
3-я група. Використовуючи текст підручника С.41-42 опрацювати питання «Становище українського населення».
Становище українського населення |
• На території українських земель діяли австрійські закони, державна мова — німецька. • Губернаторів (очолювали провінції) і урядників (очолювали округи)призначав австрійський імператор. • Українські землі були найвідсталішими австрійськими провінціями (відсутність промисловості і торгівлі, великих міст, шляхів сполучення, закріпаченість, бідність і неосвіченість українського населення). • Українці потерпали від національного і соціального гніту (великі податки, панщина, повне безправ’я кріпаків, національна дискримінація) |
Завдання
1. Як ви думаєте, яку політику проводив австрійський уряд щодо українських земель? Чому?
2. Що було спільного в політиці Російської та Австрійської імперій щодо українців?
4-а група. Прочитавши текст підручника С.38-41 «Реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ», виконати завдання.
Реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ»
Реформа |
Марія-Терезія |
Йосип ІІ |
Адміністративна
|
• Створено орган влади, підпорядкований імператору — Державну Раду; • на території Австрії діяли австрійські закони, використовувалася німецька мова; • створено постійну армію; • здійснення політики протекціонізму (підтримки торгівлі і промисловості); • прийнято новий кримінальний кодекс (обмежено застосування тілесних покарань) |
• Запроваджено централізовану систему управління; • продовжено політику протекціонізму, яка сприяла розвиткові капіталістичних відносин
|
Аграрна
|
• Здійснено перепис приєднаних земель, визначено повинності селян; • заборонено панщину в неділю і свята; • заборонені примусові роботи без згоди селян
|
• Селяни звільнялися від особистої залежності,їм надавалися деякі громадянські права(одружуватися без згоди поміщика, посилати дітей на навчання, звертатися зі скаргами на поміщика, поміщики позбавлялися права суду над селянами); • чітко визначено розміри панщини — не більше3 днів на тиждень |
Релігійна
|
• Визнано рівні права католицької та уніатської церков; • 1774 року у Відні відкрито греко-католицьку семінарію
|
• 1781року всі християнські церкви одержали рівні права; • церква підпорядковувалася державі; • відкрито уніатські семінарії у Львові та Ужгороді |
освіти
|
• 1777 року введено навчання в початкових класах рідною мовою |
• Запровадив світську освіту; • 1784 р. Заснував Львівський університет |
Завдання
1. Як ви вважає те, яку роль відіграли реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ для розвитку економічного, суспільного, релігійного і культурного життя Галичини та Буковини?
2. Чи змінилося становище українського населення після проведення реформ? Як саме?
1