УРОК-ЗАХИСТ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ З ІНФОРМАТИКИ У 6 КЛАСІ «НАРОДНИЙ КАЛЕНДАР»

Про матеріал
узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок з теми «Текстовий процесор Microsoft Word», нестандартний урок
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку:

ЗАХИСТ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ

З ІНФОРМАТИКИ У 6 КЛАСІ

«НАРОДНИЙ КАЛЕНДАР» 

 

 

 

Епіграф на 1 слайді

«Скажи мені – я забуду.

Покажи мені – я запам’ятаю.

Дай діяти мені самому –

і я навчуся!».

Мета:

  • Навчальна: узагальнити, систематизувати та закріпити  теоретичні та практичні навички учнів за темою «Текстовий процесор» з курсу інформатики 6 класу; розвити вміння та навички проектної діяльності;
  • Розвивальна: розвивати творчі здібності, компетентність, ораторські навички учнів, їх уміння виступати перед аудиторією і відстоювати свою точку зору, працювати в колективі, застосовувати міжпредметні зв’язки; формувати естетичні смаки, контролю та самоконтролю;
  • Виховна: виховувати  почуття  взаємодопомоги; виховувати повагу до учасників проекту, кмітливість, уміння працювати в команді.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок з  теми «Текстовий процесор Microsoft Word», нестандартний урок.

Тип проектів: інформаційний та практико-орієнтований (короткочасний).

Обладнання та наочність: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал (листи-побажання, анкети, аркуші для практичної частини), папки з роздрукованими календарями, бейджики (значки для учнів), маркери, сертифікати.

ВСТУП

Даний проект «Народний календар» (підручник «Інформатика», 6 кл.//за ред. Н.В.Морзе та ін) може бути використаний як творча (індивідуальна чи групова) діяльність учнів протягом 2-3 уроків. Така робота формує навики самоосвіти учнів, сприяє більш глибокому осмисленню вивченого матеріалу.

Робота над проектом складається з декількох етапів:

  • підготовчий (вибір теми, обґрунтування її практичної значущості, а також визначення шляхів її розв’язання);
  • дослідницький етап (планування роботи, визначення методів  дослідження, розподіл обов’язків між учасниками проекту);
  • реалізація проекту;
  • захист проекту (обговорення проекту та процесу його виконання).
    Під час роботи над проектом учні можуть використовувати;
  • ресурси мережі Інтернет (учні набувають навичок правильно   формувати запити для пошуку даних, опрацьовувати здобуту інформацію);
  • літературу;
  • додаткові та допоміжні матеріали.

Завершальним і дуже важливим етапом роботи над проектом є його публічний захист, у ході якого відбувається презентація результатів реалізації проекту. Важливим є не тільки вміст самої презентації, але й чітке та зрозуміле подання відомостей про проект:

  • назва та мета проекту;
  • засоби, методи й шляхи, що були вибрані для реалізації проекту;
  • які труднощі та проблеми трапилися учасникам проекту на шляху його реалізації;
  • результати проекту;
  • висновки, зроблені за результатами проекту;
  • чи досягнута мета проекту?

Структура уроку

хв

  1. Організаційна частина       2
  2. Актуалізація        5
  3. Практична частина       14
  • Перший прийом     5
  • Другий прийом     3
  • Третій прийом     4
  • Фізкультхвилинка    2
  1. Захист проектів        14
  • Жеребкування     2
  • Захист      12
  1. Рефлексія         2
  2. Підсумки. Оцінювання       8

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА      2-3 слайд

 

ВЧИТЕЛЬ:  Добрий день, учні та наші гості! Сьогодні у нас незвичайне заняття – урок «Захист навчальних проектів», що передбачає контроль знань і навичок застосування сучасних інформаційних технологій, умінь працювати в колективі, відстоювати власну точку зору та аналізувати.

На початку вивчення теми «Текстовий процесор» ви всі отримали завдання навчального проекту «Народний календар». Ви були об’єднані в дві групи: перша – це «осінь», «зима», а друга – це «весна», «літо».  Кожен в групі отримав свої місяці року, за якими потрібно було зібрати інформацію згідно завдання підручника. Ці завдання були доповнені пошуком державних та релігійних свят помісячно для урізноманітнення інформації навчального проекту.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ    4-11 слайд

 

Фронтальне опитування

  1. Що таке текстовий документ?

  1. Що ми називаємо текстовим процесором? Які види текстових процесорів ви знаєте?

  1. Чим відрізняється редагування від форматування тексту?

  1. Які графічні об’єкти можна встановити в текстовий документ?

  1. Що таке навчальний проект?

Навчальний проект - це обмежена в часі цілеспрямована зміна окремої системи на основі виявлення проблеми і потреб у зміні; науково-дослідна робота, навчальний дослідження, що знайшли невивчені явище, мало вивчену тему, проблему і з'ясувати спосіб її рішення.

  1. Назвіть правила створення проекту «П’ять П».

Тобто проект — це «п'ять П»:

  1. Проблема
  2. Проектування (планування)
  3. Пошук інформації
  4. Продукт
  5. Презентація.
  6. Шосте «П» проекту — його Портфоліо, тобто папка, в якій зібрані всі робочі матеріали проекту, у тому числі чернетки, денні плани та звіти та ін.

Важливе правило: кожен етап роботи над проектом, повинен мати свій конкретний продукт!

  1. Назвіть види проектів.
  • Дослідницький проект.
  • Інформаційний проект
  • Творчий проект
  • Рольовий / ігровий / проект.
  • Практико-орієнтований проект
  • монопроект, в рамках однієї галузі знань
  • міжпредметні проект
  • індивідуальний, парний, груповий, колективний, масовий
  • міні-проект (на 1 урок), короткостроковий (4-6 уроків), тривалий (місяць, навчальний рік тощо)
  1. Яка користь проектів, на вашу думку?
  • Організованість
  • Творчість
  • Дисциплінованість
  • Робота в колективі
  • Зацікавленість
  • Пізнання
  • Дослідництво і т.д.

 

ІІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА      12-15 слайд

 

  1. Прийом «Спочатку було слово»

(активізація розумової діяльності)     12-13 слайд

 

ВЧИТЕЛЬ: Практична частина нашого заняття передбачає застосування декількох прийомів роботи, один із прийомів «Спочатку було слово». Продовжимо працювати в тих самих групах, які були створені в процесі роботи над проектом. Кожна група отримує аркуш зі словом «проектування». Учасники групи мають за дві хвилини створити нові слова з літер цього слова. Спікери презентують результат обговорення. За кожне слово групи одержують 1 бал. Хто перший готовий відповідати?

 

 

  1. Прийом «Збери пазли»

(закріплення етапів навчального проекту та визначення їх послідовності)                                                                                                   14-15 слайд

 

ВЧИТЕЛЬ: Наступний прийом називається «Збери пазли». У конверті у  довільному порядку розташовані картки з назвами етапів роботи над проектом та їх позначення. Завдання групам  розташувати в правильному порядку етапи роботи над проектами (Додаток А1).

  • На це завдання вам відводиться 2 хвилини. Час пішов.
  • Перевіряємо, увага на дошку.

 

  1. Прийом «Де логіка?»

(закріплення термінології  навчального проекту)   16-18 слайд

 

ВЧИТЕЛЬ: Останній прийом називається «Де логіка?». На слайді Ви можете побачити чотири картинки, які між собою пов’язані одним словом. Завдання групам правильно асоціювати зображення, а, саме, правильно визначити слово, яке так чи інакше відноситься до навчальних проектів (Додаток А2). Увага на дошку!

 

Фізкультхвилинка "Дощ"       19 слайд

 

http://3.bp.blogspot.com/-LQwmqKyg4PE/VIyAMPRoIPI/AAAAAAAAAoU/sFSzqfSykdU/s1600/%D0%B4%D0%BE%D1%89.jpg

ВЧИТЕЛЬ: Чи знаєте ви , що таке весняний дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні!

  •                   В нашому містечку піднявся вітер (ведучий тре долоні).
  •                   Загримів грім (тупотіння ногами).
  •                   Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
  •                   Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
  •                   Починається справжня злива (плескання по стегнах).

 

ІІІ. ЗАХИСТ ПРОЕКТІВ       20 слайд

 

ВЧИТЕЛЬ: Проект реалізовано,  зібрано  всі відомості, зроблено  необхідні розрахунки та  спостереження, виконано  експерименти, проаналізовано  одержану інформацію. Тепер потрібно  коротко викласти найголовніше й розповісти про це людям.  Учені говорять, що  про  результати досліджень потрібно не просто доповідати — їх треба захищати.

ВЧИТЕЛЬ: Зараз ми послухаємо презентацію проектів, над якими працювали наші учні, що заздалегідь отримали всі приблизну схему виступу-захисту проекту (Додаток Б). Але перед цим пригадаємо основні вимоги до методу проектів та їх оцінювання, увага на дошку.

21 слайд

Вимоги до методу проектів:

  1. свобода фантазій, вигадка, обґрунтування, відстоювати своєї точки зору;
  2. незвичність і сміливість вираження проектів;
  3. обдуманість і детальність відповідей;
  4. акуратність, естетичність до малюнків, схем, креслень.

До критеріїв зовнішньої оцінки проекту належать:

  1. Значущість і актуальність поставлених проблем, їхня адекватність досліджуваній тематиці;
  2. Коректність використовуваних методів дослідження та методів обробки одержуваних результатів;
  3. Активність кожного учасника проекту згідно із його індивідуальними можливостями;
  4. Колективний характер рішень, які приймаються;
  5. Доброзичливий характер спілкування та взаємодопомога учасників проекту;
  6. Необхідна й достатня глибина проникнення в проблему, використання знань з інших ділянок;
  7. Доказовість рішень, що приймаються, уміння аргументувати свої висновки;
  8. Естетика оформлення результатів проекту;
  9. Уміння відповідати на питання опонентів.

 

ЖЕРЕБКУВАННЯ        22 слайд

ВЧИТЕЛЬ: Порядок захисту проектів визначаємо не зовсім стандартним жеребкуванням. Перед Вами імпровізований «Акваріум» (акваріум – це використання тригерів в презентації). Кожен виступаючий обирає колір своєї  рибки, який приховує  нумерацію послідовності виступів. Прошу обрати колір рибки.

23 слайд

ВЧИТЕЛЬ: Отже, першими презентують свій проект _______.

Молодці, наступний(а)_____! Прошу дати нашим гостям для детального ознайомлення публікацію з вашого проекту.

Можливі запитання до груп після їх представлення своєї роботи :

  • Що вам найбільше сподобалося  при роботі над проектом?
  • Що у вашій роботі над проектом видалося (було) для вас самим складним, непростим?
  • Що у вашій роботі над проектом видалося (було) для вас самим легким і простим?
  • Як ви гадаєте, що вам найкраще вдалося в проекті?
  • Якби у вас було більше часу, то щоб ви переробили? Доробили? Зробили інакше?
  • Чи можна було б під час виконання проекту обійтися без використання комп’ютерів? Інтернету?
  • Як вам працювалося в групі?  Чому, як вигадаєте добре? (погано?) Якщо спочатку було не дуже добре, то як ви подолали складнощі?
  • Чи був у вас розподіл ролей у команді? Чи був такий розподіл вдалим? Чи завжди всі виконували свої завдання, чи допомагали один одному?

 

ІV. РЕФЛЕКСІЯ         24 слайд

ВЧИТЕЛЬ: Шановні учні, гості! Наше заняття добігає кінця. І перш ніж переходити до останнього етапу уроку, хочу запитати в учнів: з якими емоціями ми будемо закінчувати заняття? (Слайд з емоціями).

 

V. ПІДСУМКИ. ОЦІНЮВАННЯ      25-27 слайд

 

ВЧИТЕЛЬ: Після закінчення будь-якої роботи завжди корисно подумати над тим, що тобі  вдалося  найкраще, яких помилок можна було б уникнути, чого  ти навчився. Таким чином здобувається життєвий досвід, який допоможе уникнути помилок у майбутньому та діяти дедалі краще. Після завершення проекту  слід  критично оцінити свою роботу.

Гості, будь ласка, поділіться своїми враженнями від сьогоднішньої зустрічі в анкетному опитуванні! А діти заповніть листки оцінювання!

(Учні сідають та заповнюють листок оцінювання, див. Додаток В (якщо залишається часу можна за комп’ютерами опрацювати тести), а шановні гості відповідають на анкети у вигляді книжечок (підкреслити відповідь, Додаток Г)).

Ваші проекти  показали, що ви люди творчі, такі, що мають логічне мислення,  вміють ставити перед собою завдання і виконувати їх. Дякую вам за роботу! Хочу привітати Вас з закінченням даного проекту і вручити сертифікати про участь в проекті кожному учню!

(Вчитель оцінює роботу учасників та вручає сертифікати).

 

Запам’ятайте! Основи проектної діяльності дуже знадобляться вам у житті, оскільки усе воно складається з методу проектів: і політ у космос, і будівництво будинку, і виховання підростаючого покоління. Отримайте на згадку про сьогоднішній урок пам’ятку: «Від чого залежить успіх» (Додаток Д).

ДОДАТОК А1

Підготовчий етап

 

Планування

 

Збирання матеріалів

 

Аналіз

 

Подання й оцінювання результатів

 

Презентація проекту

 

 

 


ДОДАТОК А2


ДОДАТОК Б


ДОДАТОК В.

Для учнів:

 

ЛИСТОК

ОЦІНКИ ПРОЕКТІВ

Прізвище

та ім’я учня (учениці)

Оцінка

Побажання

Бурик Катерина

 

 

Курочка Сергій

 

 

Мізінов Кирило

 

 

Пономаренко Єгор

 

 

Скиданенко Владислав

 

 

Шапочкіна Ілона

 

 

 

або

 


ДОДАТОК Г.


 


Для гостей:

 

І. Яким є ваше загальне враження від заняття?

  1. Схвальне.
  2. Переважно схвальне.
  3. Переважно негативне.
  4. Негативне.
  5. Складно відповісти.

II. Чи відповідає рівень ваших знань про проект­ну технологію характеру виконаної роботи?

  1. Так, відповідає.
  2. Рівень знань вищий.
  1. Рівень знань нижчий.
  2. Не знаю.

III. Чи виникав у вас протягом заняття стан дис­комфорту?

  1. Так, часто.
  2. Так, іноді.
  3. Ні, не виникав.

IV. Чи зацікавило Вас наше заняття?

  1. Дуже зацікавило.
  2. Мабуть, зацікавило.
  3. Мабуть, не зацікавило.
  4. Не зацікавило.
  5. Складно відповісти.

V. Як би ви охарактеризували пізнавально-рефлексійну активність?

  1. Дуже активні.
  2. Переважно активні.
  3. Переважно пасивні.
  4. Зовсім пасивні.
  5. Складно відповісти.

VI. Використовуючи 12-бальну систему, оцініть, будь ласка, корисність для вас отриманої інформації.                             __балів

VII. Назвіть, будь ласка, засвоєні вами сьогод­нішні нові поняття та категорії.


 


 

 

 

 

ДОДАТОК Д

docx
Додано
5 січня 2022
Переглядів
738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку