8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок-захисту.творчих.проектів "Мистецький передзвін , дарований українською землею"

Про матеріал
Урок спрямований на те, щоб залучити учнів до пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, стимулювати й підтримувати самостійність дітей та їх ініціативу. Для уроку дібрані ті технології, які сприяють творчому розвитку учнів, допомагають пізнавати світ та себе в ньому.
Перегляд файлу

Українська.література.Урок-захисту.творчих.проектів                                                    Тема.    Мистецький передзвін , дарований  українською землею

Мета:  учити самостійно працювати, здобуваючи необхідний матеріал, поглибити й розширити знання учнів про митців рідного краю,формувати навички роботи в групах, уміння висловити й аргументувати свою думку, публічно захищаючи  власний проект.

Розвивати естетичний смак, культуру  зв’язного мовлення, пам’ять,  увагу, допитливість.                                                        

Виховувати патріотичні почуття, національну гідність, гордість за власні досягнення.

Обладнання: підручники, ноутбук, проектор,  проекційна дошка,  творчі роботи учнів, виставка творів письменників.

Тип уроку. Захист творчих проектів.

                                       Перебіг уроку

I.   Оргмомент

II.  Мотивація   навчальної  діяльності.  Помідомлення  теми й мети уроку

III. Презентація та захист творчих проектів

(На фоні відеоряду звучать  слова)

Ведучий.  На годиннику  в Україні…Я , Вероніка Суботіна, й мої колеги з ТСН – особливе приготували для вас щось дуже особливе.

Тема нашої розмови сьогодні – неординарність та багатогранність Мистецького олімпу. Була обрана ТОП -10 таких особистостей.

На 10- й  сходинці нашої ТОП – 10 людина-відчайдух ,яку мало хто розумів колись,  у далекому 18 ст.,та й мало хто зрозуміє сьогодні,- це Г.С. Сковорода.

1 Проект                                                                                                                

1 Учень. Маючи нестандартний склад розуму, неабиякий талант у різних сферах життя:філософії, музиці, викладацькій та релігійній діяльності, літературі. Відмовляється від багатьох благ людських: рідної домівки, сімейного затишку, перспективи стати священиком чи відомим співаком придворного хору імператриці Єлизавети, адже для нього” сопілка та вівця дорожчі  царського вінця”,йде світ за очі шукати чи то  вітру в полі , чи то долі у вітру. Мандри його триватимуть не мало й  не багато – 25 років.  25 довгих років він шукатиме відповіді на свої запитання. Ми й досі не знаємо, чи все він знайшов, що шукав, та все ж  зумів залишити нам у спадок дещо цікавеньке: поетичну збірку ”Cад божественних пісень”,30 творів , вміщених у збірці ”Байки харківські”, трактати, діалоги.

2 Учень. Є ще одна цікава деталь у житті відомого мислителя: він зумів передбачити годину своєї смерті. Ось як про це пише у своїх спогадах  І. Срезневський:…Був прегарний день. До дідича з’їхалось багато сусідів погуляти, повеселитись. Мали також послухати Сковороди. За обідом Григорій Савич був надзвичайно веселий і говіркий, навіть жартував,розповідав про свої мандрівки. Зачаровані його красномовством повставали всі від обіду. Сковорода щез. Пішов у садок. Довго ходив стежками, зривав овочі і давав хлопчикам.

З часом господар, шукаючи Сковороду, застав його під гіллястою липою. Заходило сонце. З рискалем у руці Сковорода копав яму – вузьку довгу яму. ”Чим ти , друже Григорію,зайнятий?”- спитав господар.”Пора мені вже мандрівку кінчати,”- відповів Сковорода і пішов у хату, де переміняв білизну,помолився  Богу і, підложивши під голову свої писані праці і сіру свиту, ліг, зложивши навхрест руки. Довго чекали на нього за вечерею, та дарма…

Ведучий. “ Світ ловив мене і не спіймав, – відомий  афоризм Г. Сковорода, який можна прочитати на його надгробку, та все ж хотілося переконатись, чи це, справді, так.

(Демонстрація відеоряду)

Дев’яту сходинку нашої ТОП-10 займає не менш цікава, а разом з тим містична особистість – М. Гоголь. Ще й до сьогодні сперечаються літературознавці, до якої з культур віднести його твори: української чи російської. Народився на Україні, а писав-то російською.

2 Проект

3Учень. Цікава історія народження М. Гоголя, адже саме хвороба батька була цьому причиною. Василь, так звали батька письменника, хворів на пропасницю і змушений був звернутись до знахарки, дочка якої з часом стане матір’ю М. Гоголя. Та цьому передували дуже цікаві події.

  Одного разу Василю Гоголю приснився сон, що він у церкві. Там йому з’являється цариця, яка показала маленьку дитину, її обличчя він запам’ятав. З часом Василь Гоголь зустріне дівчину, яка , як дві краплі води, була схожа на дитину зі сну. З тих пір він почав бачитись з Марією частіше, хоча був старшим за неї на 13 років.               Він бавився з нею ляльками, і це дуже всіх дивувало.

   Коли  Марії виповнилось 13років, вони заручились, а потім і одружились. Та доля не поспішала подарувати молодятам щастя. Бог не давав їм дітей. Чи не щодня ходила Марія за 7 км  до церкви, де перед Чудотворною іконою Миколи Диканського просила про дитя й дала обітницю: якщо родиться хлопчик, назове його Миколою на честь Миколи-Чудотворця. І щастя їм посміхнулось.

  20 березня(1квітня за новим стилем) народився син, хоча при народженні  дитина довго балансувала  на межі двох світів.

   Містичним було не лише народження М. Гоголя, містикою було овіяне його життя, його твори, та не менш містичною була його смерть. Усе життя М.Гоголь боїться померти під час літаргічного сну, тому, будучи дорослим, спав навсидячки, а то й , взагалі, не спав чи спав 3-4 години на добу. Та, очевидно, доля є доля. Є факти, які свідчать , що, можливо, сталося те, чого він найбільше боявся. Коли відбувалося  перезахоронення, гріб з Гоголем відкрили й побачили, що голова  митця повернена набік. Невже це не містика? Як ви гадаєте?                                          Ведуча. Восьма сходинка нашого топ-змагання була люб’язно надана цікавій особистості, хоча, на перший погляд, це звичайна людина.

3 Проект

4 Учень. Український художник Олег Шупляк пише маслом картини з оптичними ілюзіями. Йому 44роки, за освітою – архітектор, але все своє життя він присвятив не проектуванню будівель, а праці вчителя малювання в невеличкому містечку Бережани на Тернопільщині. Картини у нього…Та що там говорити – це варто побачити.   (Демонстрація відеосюжету)

Ведуча. На 7-й сходинці людина-легенда.

4 Проект

5 Учень. Більше 100 ролей в театрі, близько 50 в кіно. Мрія його життя – культура має бути відома в усьому світі.  Життєвий принцип – порядність та толерантність.  У людях.цінив.розум..А.сам.був.незвичайним.                                                                               Народний артист України, Народний артист Радянського Союзу, Лауреат Національної премії України ім. Т. Шевченка, Лауреат Державної премії СРСР і Міжнародної премії ім. К.Станіславського,Лауреат Всеукраїнської програми ”Лідери регіонів”, володар  Російської премії ”Ніка”за роль у фільмі ”Водій для Віри”, Лауреат Російської премії ”Тріумф”, Лауреат премії незалежних критиків”Кришталева  Турандот”, нагороджений орденом ”За заслуги”,академік Академії мистецтв України.                   (Відеоролик ”Крила”)

Ведучий. На 6-й сходинці нашої ТОП- 10 – О.Довженко. Особистість світового масштабу, класик світового кіно. Його фільми – це візитна картка нашого національного.кінематографу.сьогодні.                                                                                                        Учениця.в.українському.вбранні.                                                                                        До  чого ж гарно й весело було у нашому городі! Ото як вийти з сіней та подивитись навколо – геть-чисто все зелене та буйне. А сад як зацвіте весною! А що робилось на початку літа – огірки цвітуть, гарбузи цвітуть. Картопля цвіте. Цвіте малина, смородина,тютюн,  квасоля. А соняшника, а маку, буряків, лободи, укропу, моркви!           

 Нічого у світі так не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає саме з землі всяка росиночка, ото мені і радість.                                                                                                          6 Учень. А ще у творі О.Довженка “Зачарована Десна” ми віднайшли деякі цікаві паралелі.між.образами.та.міфологією.(Демонстрація.слайдів)                                                                  Ведучий. Кожним словом, кожним променем думки живе в душі нашого народу людина, ім’я якій – Л. Українка. З неї  не такої вже далекої минувшини, проте, мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий. Перший вірш вона напише у 9, в 13 почне друкуватись. Долаючи страшний  біль(мала з дитинста страшну хворобу – туберкульоз кісток), долаючи трагізм особистого життя, а згодом і смерть коханого, вона все ж не здається, не впадає у відчай, а дарує нам, нащадкам, музику, музику слів.

”Сім струн” – це цикл поезій, де кожен вірш – це інша нота й окремий музичний жанр. Італійські терміни поряд із назвою вказують на темп, і характер виконання. Перший склад – це назва ноти.

5 Проект

7Учень. До тебе, Україно, наша бездольная мати,                                                            

              Струна моя перша озветься.

              І буде струна урочисто і тихо лунати,

             І пісня від серця поллється.

8Учень.  Реве-реве негодонька,

               Негодоньки не боюся.

               Хоч на мене пригодонька, 

               Та я не журюся.

9 учень. Місяць яснесенький

                 Промінь тихесенький 

                 Кинув на нас.

                 Спи ж ти, малесенький,

                  Пізній-бо час.

10Учень. Фантазіє! Ти – сило чарівна

                Що збудувала світ в порожньому просторі,

                Вложила почуття в байдужий промінь зорі,

                Що будиш мертвих з вічного їх сна.  

               Життя даєш холодній хвилі в морі!                                                                

               Де ти, фантазіє, там радощі і весна.

11учень. Соловейковий спів навесні

               Ллється в гаю,в  зеленім розмаю

               Та пісень тих я чуть не здолаю,

               І весняні квітки запашні

                Не для мене розквітли у гаю.

12Учень. Лагідні веснянії ночі зористі!

                 Куди ви од нас полинули?

                Пісні соловейкові дзвінко-сріблисті!

                Невже ви замовкли, минули?

13Учень. Сім струн я торкаю, струна по струні,

                 Нехай мої співи лунають,

                 Нехай мої співи літають

                  По рідній коханій моїй стороні.

Ведучий. Це була п’ята сходинка нашого Мистецького олімпу.  

6 Проект

(Відеосюжет про Т. Шевченка)

Ведучий. Як  ви вже зрозуміли, на 4-й сходинці, за уподобаннями українців та й , звичайно, за багатогранністю   мистецької натури, - Т. Г. Шевченко. Він був сином мужика й став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської  культури. Він був самоуком і вказав нові світлі  й вільні шляхи професорам і книжним ученим.

Під музичний супровід виконується вірш ”Лілея”

Ведучий. Багатогранна особистість. Та хочеться показати ще одну сторону його творчої натури.

(Відеоряд про афоризми  Т.Шевченка)

Ведучий. Третє почесне місце у нашій ТОП-10 – це місце І.Франка.

7 Проект

14 Учень. Син сільського коваля. Завдяки своєму розумові й силі волі досягнув найвищого в Європі  рівня освіченості, зумів захистити дисертацію доктора філософії, став генієм світового рівня. Вільно володів античними, а також майже всіма європейськими мовами.

15Учень. Поет, прозаїк, драматург, перекладач, літературний критик, фольклорист,етнограф, мовознавець, політолог, соціолог, публіцист. Хоч останні роки свого життя він був змушений писати лівою рукою через хворобу, та все ж залишив нам у спадок понад 6000 творів, з яких 50 томів було видано, а інші в силу ідеологічних переконань залишились неопублікованими.

16Учень. Часто слухаючи у виконанні Віталія Козловського сучасну пісню”Чого являєшся мені у сні”,ми навіть не здогадуємось, що автором слів був І. Франко не один  десяток років тому. Та сьогодні ми послухаємо цю пісню дещо в іншому виконанні.

(Звучить пісня)

 

8 Проект

Ведучий. Його твори регулярно виконувались в Україні, колишніх республіках   Радянського Союзу, а також у Німеччині, Франції, Австрії, Голландії, Британії, Болгарії, а також у США, Канаді та Австралїі. Часто виступає як диригент і піаніст з виконанням власних творів. Пише музику до фільмів, драматичних спектаклів, до літературних творів, зокрема І. Франка Мойсей,вірша Весна, солоспіви на слова Т.Шевченка тощо. А ім’я його – Мирослав Скорик, і він на 2-й сходинці нашого Мистецького олімпу.

(Відеосюжет про М. Скорика)

9 Проект

Ведучий. Діти – се наш дорогий скарб, се -  наша надія, се – молода Україна. Цей скарб багатогранний і неоціненний. І як би ти не крутив самоцвіти, вони постійно світитимуть по-іншому, усе новими й новими гранями. Тому на 1-й сходинці нашої ТОП-10, звичайно ж ми, учні 9 класу. І ми доведемо, що варті найвищої нагороди. Ми цікаві, неординарні, талановиті, можемо подарувати вам красу й казку, мелодію слів та цифр, здивувати. Є в нашому класі учениця, якій в дитинстві, гадаю, ляльок не потрібно було купувати, бо вона вміє їх робити сама.

Є чарівниця, яка за допомогою звичайних фарб може створити неабиякі шедеври. Цікаво: а чи зможе мій портрет? Серед нас є майбутні фінансисти, інженери, біологи та вихователі. Можливо, хтось знайде своє поприще в літературі. Адже задатки для цього є.(Учні показують свої напрацювання, читають вірші.) 

Ведучий. На цю мить у мене все. Зустрінемось завтра у цей же час. А зараз без перерви на рекламу – урок української літератури. До побачення. Завжди ваша – Вероніка Суботіна.

                                                                                                                                                                                     

 

IV.  Підсумок  уроку

1 Слово учителя. Після оголошення ТОП-10  найоригінальніших, найталановитіших та найцікавіших людей України гордість за своїх співвітчизників окриляє так , що хочеться розправити крила й полетіти, а не банально продовжувати роботу на уроці. Тому запрошую всіх до трибуни ”Вільних думок”, де ви зможете висловити свої думки щодо почутого й побаченого.

2 Трибуна вільних думок

-Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?

Що з тих знань,які отримали, візьмете з собою для використання на інших уроках, у житті?

 Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

V. Оцінювання учнів .  Домашнє завдання

1.Поетична хвилинка

Життя коротке.  Промайне - мов мить

Весняним гомоном, літньою грозою,

З осіннім вітром рвучко відлетить.

А що залишиш ти у спадок за собою?

Знайди свою ти  стежку у житті,

Що вірно поведе тебе до мрії.

Спіши добро творити на землі,

Будуй, сади рости, вселяй надії.

Усе роби на світі – як належить,

Щоб син і донька могли гордістю цвісти.

Ти знаєш, що від тебе все залежить.

Потрібно ж захотіти і змогти.

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
1 квітня
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку