Тема. Закінчення іменників у родовому відмінку множини
Мета: розширити знання учнів про відмінювання іменників у множині;
формувати вміння і навички правильного вживання іменників у родовому відмінку множини;
розвивати мовне чуття; виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.
Обладнання: прислів’я, скринька, казкові герої, малюнки з професіями, мовний матеріал.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I Організаційний момент
Дзвоник всім нам дав наказ:
До уроку, швидше в клас!
Зараз сядуть всі дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
4. Введення елементу нестандартності
- Діти, сьогодні зранку мені прийшов лист з острова скарбів, від славетного капітана Джека. Хтось вкрав у нього скриню зі скарбами та заховав на острові. Капітан Джек потребує нашої допомоги. Допоможемо йому? Ми з вами відправимось у подорож на острів скарбів, на якому нас будуть чекати захоплюючі пригоди. Ми повинні повернути скарби капітану Джеку. Рушаймо !
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Шабля ранить тіло, а слово – душу.
Відкрийте зошити, запишіть число, Класна робота. З нового рядочку, з великої літери прописуємо прислів’я «Шабля ранить тіло, а слово – душу.»
Обличчя – М.в. (на кому?на чому?) – на обличчі
Моряк – Р.в. (кого?чого?) – моряка
Сніг – Д.в. (кому?чому?) – снігові
Книга – З.в. (кого?що?) – книгу
Колосся – О.в. (ким?чим?) – колоссям
Мова – З.в. (кого?що?) – мову
Малюнок – Р.в. (кого?чого?) – малюнка
Зозуля – О.в. (ким?чим?) – зозулею
Кінь – З.в. (кого?що?) – коня
Море – М.в. (у кому?у чому?) – у морі
III. Вивчення нового матеріалу
1.Оголошення теми і мети уроку.
-Сьогодні ми розглянемо вживання іменників у родовому відмінку множини.
2.Робота з підручником
-Визначте особливості форм іменників у родовому відмінку множини. Які закінчення вони мають?(Вправа 177).
3.Удосконалення навичок правильного письма іменників у родовому відмінку множини(вправа 178).
(Хмари-хмар, дощі – дощів, шеренги – шеренг, завдання – завдань, сливи – слив, пальта – пальт, вікна – вікон, статті – статей, гвинтівки – гвинтівок).
IV. Закріплення набутих знань
1. Тренувальні вправи.
- Наступний на нашому шляху зустрічається мавпочка Чіта, ми все ближче і ближче підбираємось до нашого скарбу. І мавпочка Чіта дає нам таке завдання: треба пояснити зміст кожного прислів’я, списати і замість крапок дописати закінчення.
Батьківщину бережи ві ворог… . Більше діла, менше сл… . Щастя дає друз… , нещастя їх вивіряє. Шануй своїх батьк… . Нема ріки без берег… , героя – без народу.
2. Малюнковий диктант + розвиток мовлення
(Показ ілюстрацій)
- Подивіться на малюнок, люди якої професії зображені на ньому?
- Так, це кухари, поставте це слово в родовий відмінок. (кухарів)
- Починаючи з нового рядка з великої літери з абзацу. Запишіть собі у зошит це слово.
- А що ви знаєте про цю професію?
- Подивіться на малюнок, люди якої професії зображені на ньому?
- Так, це лікарі, поставте це слово в родовий відмінок. (лікарів)
- Запишіть собі у зошит це слово.
- А що ви знаєте про цю професію?
…
(вчителі, міліціонери, слюсари)
3. Складання речень
- І ось диво! Ми дібралися до нашого скарбу, і можемо забрати скриню і повернутися додому. О ні! Скриня дуже важка, ми не можемо її підняти. Нам потрібно щось зробити, щоб вона стала легшою. А, зрозуміла, треба скласти з малюнкового диктанту три речення. І тільки тоді ми зможе підняти скриньку.
- Нарешті ми можемо повернути скриню капітану Джеку і повертатись додому.
V. Підсумок уроку
-У родовому відмінку множини іменники мають закінчення … (ів, їв, ей).
-Більшість іменників жіночого роду і деякі іменники середнього роду в цьому відмінку мають … (нульове ) закінчення.
2.Гра «Впіймай іменник у множині»
Сміється поле, річка, ліс
сміються гілочки беріз,
птахи сміються і луги,
сміються квіти навкруги.
Ставок, що цілу ніч мовчав,
і той сміятися почав.
Я миттю скочив до вікна
поглянув, що за дивина.
Аж бачу у віконце -
надворі сходить сонце.
3.Оцінювання
4.Домашнє завдання
с.88, вправа 180
4. Прощання
- До побачення!