Урок "Закріплення правильнної вимови дзвінких і глухих г-х"

Про матеріал
Закріплення правильної вимови. Розвиток мовлення. Інклюзивне навчання. Тренувальні вправи. Завдання для портфоліо.
Перегляд файлу

Урок № 62-63   Дата_______

Тема: Закріплення  правильної вимови дзвінких і глухих: х

Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [х] і [г]; закріпити правильну   артикуляцію звуків [х] і [г]; формувати навички чіткого та виразного мовлення; розвивати вміння порівнювати та аналізувати.

Обладнання: «розмовляюче» логопедичне дзеркало, «телевізор», логопедичні кубики, дидактична гра «Горішки для Попелюшки», зошити, картки.

Вступна частина          

Привітання.

Етап 1. Формування вимови

Артикуляційна гімнастика

  • Артикуляційна вправа «Проколи кульку». Рот закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатись «проткнути» ним то ліву, то праву щоки. Рахунок: 1-2.
  • Артикуляційна вправа «Чистимо зубки». Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторони в сторону та зверху вниз. Рахунок: 1-2.
  • Артикуляційна вправа «Маляр». Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад. Рахунок: 1-2.
  • Артикуляційна вправа «Коник». Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння  і різко відірвати, клацнувши ним. Рахунок: 1-2.

 

  Основна частина

ІІ. Етап закріплення правильної вимови

 Актуалізація опорних знань

Питання:

1.         Які звуки називаються  глухими?

2.         Які звуки називаються дзвінкими?

3.          Наведи приклади глухих та дзвінких звуків? ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Як квокчить курка? (ко-ко-ко) Язичок  весь час рухається на видосі і виходять склади (ко-ко-ко)

Сьогодні будемо закріплювати вимову  звуків [х] і [г]. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків.

ХАРАКТЕРИСТИКА ЗВУКА [Г]: приголосний, ротовий, вибуховий, задньоязиковий, дзвінкий, твердий.

Артикуляції звуків Г: голосові зв'язки при вимові звуку Г зімкнуті і вібрують, утворюючи голос, повітряний струмінь слабше, ніж при звуці К.

 

ХАРАКТЕРИСТИКА ЗВУКА [X]: приголосний, задньоязиковий, фрикативний, глухий,

твердий.

Особливості артикуляції: кінчик язика притиснутий до нижніх зубів, спинка мови вигнута крутий гіркою. Голосові зв'язки відпочивають, горло не тремтить (немає голосу).

Артикуляції звука: Відрізняється від артикуляції звуку До тільки відсутністю змички задньої частини спинки мови з небом (замість змички утворюється щілина) і повітряний струмінь триваліша.

АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА Г

 

1. Прямі склади :

га-га - га-га-га        га-го-гу-ги

го-го - го-го-го       го-гу-ги-га

гу-гу - гу-гу-гу       гу-ги-га-го

ги-ги - ги-ги-ги      ги-га-го-гу.

 

2. Склади зі збігом приголосних:

Гда – гдо – гду – гди  - гва – гвд  – гвр – гви

Гдо – гду – гди – гда – гво – гвр  – гви – гва

Гду – гди – гда – гдо – гвр  – гви – гва – гво

Гди – гда – гдо – гду  – гви – гва – гво – гвр 

Гна – гно – гну – гни – агн – ггн  – угн – игн

гно – гну – гни – гна – ггн  – угн – игн – агн

гну – гни – гна – гно - угн – игн – агн – ггн

дма – гмо – дму – гми- мра- мго – мгу - мги

 

Гра «Який звук?»

Вчитель називає слово, учні говорять, який звук: [з] чи [ж] є в слові. Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.

Слова: зуби, кажан, ложка, вазон, газета, магазин, огорожа, ковзани, мороз, віз, гарбуз, вуж.

 

Гра «Відгадай слово»

ОМГН —(гном)                 РБИГ -       (гриб)                    

ГНОА — (нога)                 АШЬЛЕК - (кашель)

ААГМК —(гамак)             ПДОГОА — (погода)

ОАГПК — (гопак)             ЯКХМО -   (хомяк)

ВНГОА — (вагон)             ИАКНГ — (книга)

ЬОВОГН — (вогонь)        ДАГОЯ — (ягода)

КГЙАА — (гайка)            УХОВ   -    (вухо)

ГНЮА — (юнга)               ОХМ   -    (мох)        

БГАУ — (губа)                  ІІВНГПН — (пінгвін)

ГДУА —(дуга)                   УОГБЛ — (голуб)

 

 

Гра «Назви звук»

Завдання учня назвати звук, який є у слові г чи х, при читанні слів вчитель використовує «телевізор».

Слова:

Газ, гак,  гол, гора, мох, хутро, пух, лопух, пастух,страх, запах,  помах, птах, монах, вдих, видих, підступ, похапцем, відпочинок, конюх, потух, опух, сміх, затих, скоморох, чортополох, двох, трьох, наспіх, посох, крах, руках, словах, чужих, кольорових, падишах, поспіхом, вголос, по-перше, по-друге, гуси, губи, грак, гриб, гра, голос, вуха, муха, папаха, епоха, перешкода, пряха, сорочка, вільха, черепаха, посуха, мачуха, нечупара, кухарка, охати, махав, знахар, лихач, буханець, напхати, нахаба, нахапати, нахлинути, нахмурити, знаходити, знаходити, рознюхати, голка, гора, голуб, галас, голод, гайка, гараж, газета, горох, горіх, город, голий, голубий, господар, граб, глибина, гілка,  гіркий, гілля, Галя, Гнат, Гордій, Гліб, Григорій, Геннадій.

 

 

Письмові завдання

1. В поданих словах змініть звук  [Х] на  [Г]. Запишіть їх.          

     Поясніть значення  новоутворених слів.

 

             хол –  .....,                 помахав –  ......,             хід –  .....,

             холод – ......,             ходити –  ......,               хрін –  ...... .      

 

 2. Спишіть слова, вставляючи замість зірочок букви  х  чи  г.

     Обведіть  г  червоним  кольором, а  х - зеленім .

Мо__,  __арбуз,  __омяк,  ву_о,  _рак,  сні__овик,  су__арик,  __номик,  во__онь,  ___арків,   __риб,  __олод,    ду__, пін_він,  _руша, вино___рад,  ___оробець,  ти___р, ма___азин,  дру___,   ти__о,  смі___,    ___олод,  ру__атись,   __ліб, с___ід,  ___арний,  кі___оть, __оро__, _рін, __овра__, __ора,  _одити, _рім, _ромити, ку_арка, __а__арка , падиша__, епо__а, ру_, . 

 

 

 

 3. Складіть слова  з поданих букв і запишіть їх.

          а, у, м, х                       д, о, о, х, л

          х, о, у, в                        г, о, о, л , д

          н, і, с, г                         м, х, р, а, а

          г, р, о, а                         г, ш, р, у, а     

 

 

 4. Із поданих слів складіть речення і запишіть їх .  Обведіть   г  зеленим кольором, а  х  -  синім .

хрестиком,  Христина,  вишивали,  і,  Галинка.

на,  хомяк,  грядці, зїв, нашій,  горох,  увесь.

гарно,  на,  Захарко,  городі,  попрацював.

грибів,  Михайлик,  кошик,  повен,  назбирав.

хованки,  Гнат,  Харитон,  і,  грали,  в.

 

5. Пригадайте  і  запишіть:

 

у  назвах  яких  овочів  є  звуки  [х] чи  [г];

у  назвах  яких  власних  імен  є  звуки  [х] чи  [г];

у  назвах  яких  міст  України  є  звуки  [х] чи  [г];

у  назвах  яких  квітів  є  звуки  [х] чи  [г];

у  назвах  яких  тварин  є  звуки  [х] чи  [г];

 

 

 

6. Утворіть нові слова, замінюючи першу букву на  букви г  або  х .

       пора – гора,       зірка – .....,      шукати – .....,      салат – .....,

       латка –.....,          шуба – .....,      пороша – ......,     майка – ..... .

 

7. Гра Екзамен’’ .

  На картках написані склади – ха,  хо,  хе,  ху,  хи,  хі,  га,  го, ге, гу, ги, гі. Картки  перевертаються,  і  учні по черзі  витягують по одній картці  та пригадують  якнайбільше  слів  із тим складом, який  випав.  З  двома словами ( на вибір ) потрібно скласти речення.

 

Диктант.

 

                                                   Глухарі.

 У  глухих соснових  лісах живуть  і  зимують  глухарі. Вони  годуються смолистою хвоєю молодих сосен .

 Глухарі – рідкісні  птахи в наших лісах. Улітку  переховуються  вони  в глухих хащах, у мохових темних болотах. За це сільські мисливці називають глухарів моховиками.

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.

 

Заключна частина

Питання:

Придумайте слова із звуком [г].

Придумайте слова із звуком [х]


Тема:________________________________________________________

1. Прямі склади :

га-га - га-га-га        га-го-гу-ги

го-го - го-го-го       го-гу-ги-га

гу-гу - гу-гу-гу       гу-ги-га-го

ги-ги - ги-ги-ги      ги-га-го-гу.

 

2. Склади зі збігом приголосних:

Гда – гдо – гду – гди  - гва – гвд  – гвр – гви

Гдо – гду – гди – гда – гво – гвр  – гви – гва

Гду – гди – гда – гдо – гвр  – гви – гва – гво

Гди – гда – гдо – гду  – гви – гва – гво – гвр 

Гна – гно – гну – гни – агн – ггн  – угн – игн

гно – гну – гни – гна – ггн  – угн – игн – агн

гну – гни – гна – гно - угн – игн – агн – ггн

дма – гмо – дму – гми- мра- мго – мгу - мги

 

3. Гра «Відгадай слово»

ОМГН —                  РБИГ -                           

ГНОА —                  АШЬЛЕК - 

ААГМК —               ПДОГОА —

ОАГПК —               ЯКХМО -  

ВНГОА —               ИАКНГ —

ЬОВОГН —            ДАГОЯ —

КГЙАА —               УХОВ   -   

ГНЮА —                ОХМ   -            

БГАУ —                  ІІВНГПН —

ГДУА —                  УОГБЛ —

 

 4. В поданих словах змініть звук  [Х] на  [Г]. Запишіть їх.          

     Поясніть значення  новоутворених слів.

             хол –  .....,                 помахав –  ......,             хід –  .....,

             холод – ......,             ходити –  ......,               хрін –  ...... .      

 

 5. Спишіть слова, вставляючи замість зірочок букви  х  чи  г.

     Обведіть  г  червоним кольором, а  х - зеленим .

     Мо__,  __арбуз,  __омяк,  ву_о,  _рак,  сні__овик,  су__арик,  __номик,  во__онь,  ___арків,   __риб,  __олод,    ду__, пін_він,  _руша, вино___рад,  ___оробець,  ти___р, ма___азин,  дру___,   ти__о,  смі___,    ___олод,  ру__атись,   __ліб, с___ід,  ___арний,  кі___оть, __оро__, _рін, __овра__, __ора,  _одити, _рім, _ромити, ку_арка, __а__арка , падиша__, епо__а, ру_, . 

 

 6. Складіть слова  з поданих букв і запишіть їх.

                а, у, м, х                       д, о, о, х, л

                х, о, у, в                        г, о, о, л , д

                н, і, с, г                         м, х, р, а, а

                г, р, о, а                         г, ш, р, у, а     

 

7. Із поданих слів складіть речення і запишіть їх .  Обведіть   г  зеленим кольором, а  х  -  синім .

хрестиком,  Христина,  вишивали,  і,  Галинка.

на,  хомяк,  грядці, зїв, нашій,  горох,  увесь.

гарно,  на,  Захарко,  городі,  попрацював.

грибів,  Євгенко,  кошик,  повен,  назбирав.

хованки,  Георгій,  Харитон,  і,  грали,  в.

 

8. Пригадайте  і  запишіть:

у  назвах  яких  овочів  є  звуки  [х] чи  [г];

у  назвах  яких  власних  імен  є  звуки  [х] чи  [г];

у  назвах  яких  міст  України  є  звуки  [х] чи  [г];

у  назвах  яких  квітів  є  звуки  [х] чи  [г];

у  назвах  яких  тварин  є  звуки  [х] чи  [г];

 

9. Утворіть нові слова, замінюючи першу букву на  букви г  або  х .

 

       пора – гора,       зірка – .....,      шукати – .....,      салат – .....,

       латка –.....,          шуба – .....,      пороша – ......,     майка – ..... .

 

8. Гра Екзамен’’ .

  На картках написані склади – ха,  хо,  хе,  ху,  хи,  хі,  га,  го, ге, гу, ги, гі. Картки  перевертаються,  і  учні по черзі  витягують по одній картці  та пригадують  якнайбільше  слів  із тим складом, який  випав.  З  двома словами ( на вибір ) потрібно скласти речення. (Додаток 1)

 

  1. Диктант.

                                                           Глухарі.

 У  глухих соснових  лісах живуть  і  зимують  глухарі. Вони  годуються смолистою хвоєю молодих сосен .

 Глухарі – рідкісні  птахи в наших лісах. Улітку  переховуються  вони  в глухих хащах, у мохових темних болотах. За це сільські мисливці називають глухарів моховиками.

 


 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
5235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку